sdk1985 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 01:04:
Zeker, het is mijn eerste duik in de wereld van WiFi dus ik had al verwacht dat er wat te verbeteren viel. Het heeft inderdaad aardig wat tijd gekost.
Op een paar dingen kan ik vrij snel reageren, de rest zal ik later even naar kijken.
Mbt de test setup:
Ik had een heel stuk geschreven over de methodologie van de tests maar dat werd nogal droog en heb ik daarom maar weggelaten. Ik zal even kijken of ik het wat simpeler kan verwoorden en alsnog kan toevoegen.
In ieder geval:
Close range test is iets van 40 cm naast het AP. Idee hierachter was zowel de theoretische bandbreedte testen als het scenario" ik wil nu een bestand downloaden en ik gooi mijn laptop naast de AP" .
Medium range test is in een woon kamer van 8 x 6 meter. AP staat op een hoge kast aan 1 kant, client staat op een hoge kast aan de andere kant met clear line-of-sight. Dit zal waarschijnlijk vergelijkbare resultaten opleveren met de genoemde lucifer huizen

.
Concrete test is van de eerste naar de tweede verdieping met alle deuren gesloten. Dat kwam neer op 2 bars bereik op 5 Ghz.
Tip: dit levert idd droge text op, maar met een simpel klein plaatje kun je het ook prima inzichtelijk maken zonder je lezers te vervelen
Verder, "2 bars"

Streepjes zeggen erg weinig. Meet signaalsterkte in dBm. Dan kun je ook in getallen verschillen uitdrukken en vergelijken. Kan prima met WiFi Analyzer of welk andere tool dan ook.
De client is een Oneplus One met 433 Mbps uplink.
Juist. Dit is erg relevant. Dat betekent dus een 1x1 WiFi-ac. Je zit met andere woorden nadrukkelijk niet de MiMo of theoretische max throughput van de AP's te testen. Enige wat je hiermee vergelijkt is antenna diversity. Op voorhand zou je zeggen dat de R7000 dan met gemak wint en dat is ook wat je ziet.
Ik zou toch echt willen aandringen om minimaal een 2x2 MiMo WiFi-ac client te gebruiken voor benchmarking, dan kun je naast antenna diversity ook MiMo op de proef stellen en bovendien realistische en representatieve prestaties halen. In ieder geval zou ik exacte specs van client (incl gebruikte chipset) in je review vermelden.
De huizen hebben overigens elk hun eigen muur met wat ruimte ertussen (zal tegenwoordig standaard zijn?) dus dat zal inderdaad wel wat demping verzorgen.
Ook hier: meten in dBm, dan kun je exact aangeven hoeveel demping die locatie oplevert.
Oh en voor de Duo test heb ik een budget tablet gebruikt die op 5 GHz beperkt is tot een uplink van 125 Mbps en daardoor op 90 Mbit blijft steken. Vergelijkbaar met een laptop die iets op een "normale" consumenten lijn download. (Normaal voor Nederland

).
Is dat WiFi-n of WiFi-ac? En 1x1 of 2x2?
Alle tests zijn bovendien s'nachts uitgevoerd zodat er geen (menselijke) stoorfactoren optraden:).
Niet 'geen', 'zo min mogelijke'
Voor geen stoorfactoren moet je in Faraday cages gaan werken. Die zijn niet goedkoop of makkelijk zelf (goed) te maken

Smartbeam
Ik was in de veronderstelling dat elke AC router smartbeam had omdat het in de AC specificatie zit. Echter op de doos van D-Link staat dat alleen de duurdere AC1750 model het heeft. Dus dat creert bij mij verwarring. Ik vond daar dan ook mijn verklaring, inderdaad wellicht wat te snel geconcludeerd.
Beamforming is niet nieuw in WiFi-ac (ik heb hier een WiFi-g AP staan die het doet...), wat wel nieuw is, is dat een specifieke vorm van beamforming (optioneel!) in de standaard opgenomen is. Het is optioneel dus hoeft niet geimplementeerd te zijn, en in praktijk zie je dat alleen Broadcom en Quantenna dat consequent doen (in de high-end). Qualcomm, Realtek en Mediatek (ex-RaLink) doen het vooralsnog niet.
Dat D-Link een model heeft met Beamforming zegt niet meer of minder dan dat ze een model hebben met high-end Broadcom of Quantenna chipset. Ik vermoed sterk dat het hier om een type met de BCM4360 gaat.
Mbt eerlijkheid van vergelijken:
Ik heb de r7000 eind december 2015 aangeschaft. Vanuit consumenten oogpunt is hij dus nog nieuw.
Hij is nog te koop, maar dat maakt het ontwerp niet minder oud. In ieder geval is de leeftijd iets wat je in de review zou kunnen vermelden, zeker als het op stroomverbruik aankomt (iets dat inherent is aan de silicon en dus niet in firmware update te fixen is).
Verder had ik ook wel verwacht dat hij wat meer stroom zou slurpen, hij wordt immers geadverteerd als dualcore ?1.2? Ghz.
Want dualcores op die snelheid gebruiken per definitie meer stroom
De MHz-mythe gaat evenmin op voor router/AP's als voor CPU's. Een 3GHz quadcore i7 verbruikt minder dan een singlecore 2.8GHz Pentium 4, je ziet bij router APU's nog grotere verschillen tussen clock speed/core count en stroomverbruik.
Maar goed, het is wat het is en de r7000 verbruikt nu eenmaal flink meer stroom. Goed om te weten lijkt me.
Absoluut, maar verklaar het dan ook

Persoonlijk vond ik de nieuwere R7500 (september 2014) te duur worden. Of dat model het gat volledig dicht betwijfel ik, een krachtigere chip met meer features zal wellicht meer stroom blijven verbruiken dan een "dom" apparaat. Toch?
Welke R7500 bedoel je
De v1 heeft in de 5GHz een Quantenna QSR-1000 chipset, wat uit twee chips bestaat en even heet is als de BCM4360. De v2 heeft in de 5GHz een Qualcomm Atheros QCA9980, slechts een enkele chip en veel zuiniger. Bovendien ondersteunt de QCA9980 daadwerkelijk MU-MiMo, terwijl de QSR-1000 op papier MU-MiMo-ready zou moeten zijn maar het in praktijk niet ondersteunt. Die twee versies verschillen onderling dus evenveel als elk van de twee met de R7000

Misschien dat ik nog ergens een DIR-859 AC1750 kan vinden om te testen. Dat model zal wel 3 radio's hebben (3x433) en is dus een eerlijkere vergelijking met de R7000.
Dat zou inderdaad een mooie vergelijking zijn met beide hier. de DIR-859 bevat de QCA-9880 (zelfde als in de populaire TP-Link Archer C7 zit) voor 5GHz met uiteraard ook QCA chips voor 2.4GHz en router CPU. Dat is een generatie nieuwer dan de BCM4360 in de R7000, dus zuiniger, maar heeft bijv geen beamforming. In praktijk denk ik dat dat erg weinig uitmaakt qua prestaties... Tov de DIR-842 is het juist tikje ouder qua ontwerp en uitgebreider qua featureset. Ik verwacht dat het qua verbruik tussen de twee in komt.
Je ziet in wat ik hier schrijf hopelijk weer terug wat ik bedoelde over chipsets. De meeste retailmerken doen weinig anders dan een reference design van de chipfabrikanten overnemen, daar een eigen kastje omheen bouwen en vervolgens hun eigen saus over de reference UI gieten. Zolang ze de firmware niet verprutsen ga je eigenlijk alleen verschil zien in kwaliteit en plaatsing van antennes. Ieder merk heeft wat dat betreft wel z'n eigen stijl. TP-Link levert vaak erg brakke firmware af, maar gebruikt in de regel zeer goede AirGain antennes. D-Link firmware is IMHO erg primitief qua UI, maar doorgaans (muv de DAP-1665, wat een rampding

) redelijk stabiel, met beduidend mindere antennes dan TP-Link. Netgear en Asus doen meestal op beide vlakken goed hun best, wat in benchmarks ook vaak naar voren komt. Dan nog een Asus RT-AC68U en een Netgear R7000 zijn volledig aan elkaar gewaagd omdat ze simpelweg exact dezelfde componenten bevatten op basis van zelfde hard- en software reference design. Ze lijken daarmee veel meer op elkaar (en op pakweg de 'KPN WiFi Versterker Dualband' die Arcadyan voor ze maakt) dan op pakweg de Asus RT-AC68U op de RT-AC87U lijkt, of de Netgear R7000 op de R7500 (v1 of 2) lijkt.