Tips voor positioneren van radiatoren woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wij hebben een huis gekocht uit 1972. Gaan de hele rambam verbouwen. De woonkamer is ongeveer 60m2. Op dit moment grenst er aan de woonkamer een berging, maar deze gaan wij verwijderen. De ramen die in de schets zijn weergegeven zijn dubbelglas, tropisch hardhouten kozijnen tot aan de grond.

Op dit moment zitten er in het huis conventorputten en een radiator in de keuken. Wij willen van de convectorputten af. Ze zijn vies en belangrijker; wij hebben jonge kinderen die helemaal los gaan op die dingen natuurlijk :) Maar zelfs dat vinden we het met stof gewoon niet prettig.

Een aannemer gaat die voor ons verwijderen en nieuwe aansluitingen in de vloer frezen. Radiatoren plaatsen doen wij zelf. De vraag is nu; hoe positioneer ik die?

Schets woonkamer

Op de schets is e.e.a. weergegeven. De zijmuren zijn beide binnenmuren, ik heb gelezen dat je een radiator bij voorkeur niet aan een binnenmuur hangt. De "uitbouw" daar is een achtermuur waar veel ruimte is. Hier willen we een Type33 jetser hangen. Maar wat circulatie betreft vraag ik mij af of deze niet beter tegen de binnenmuur aan kan. De "uitbouw" wordt overigens de eetkamer.

De lange kamer bij de schuifpui wordt de zitkamer. Hier wil ik een Henrad Alto Plan 2200x700 T22 hangen. Geeft veel warmte, maar kost ook wat :). Mijn plan was om deze naast de huidige deur van de berging te hangen. De muur gaat eruit, raam wordt dichtgemetseld en in de huidige deur gaat men een groot raam maken. Of is het toch hangdiger om deze tegen de binnenmuur te hangen zodat de warmt circuleert voor de ramen?

Bij voorbaat hartelijk dank voor advies :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-07 18:41
In het algemeen worden radiatoren onder de ramen gehangen, om 'koudeval' bij het raam te voorkomen. Eventueel kun je (daarnaast) een radiator ook op een andere plek hangen. Denk daarbij ook na over waar je je meubelen wilt plaatsen.

Verder moet je ervoor zorgen dat de radiatoren in je kamer voldoende vermogen hebben om de kamer tot de gewenste temperatuur te verwarmen. Daarvoor staan op verschillende websites wat richtlijnen en rekentooltjes online. Het opervlak en het type radiator bepalen het vermogen. Het type van een radiator bestaat uit twee cijfers, bijvoorbeeld 10 of 33. Het eerste cijfer is het aantal platen, het tweede cijfer het aantal convectoren (ribbels achter een plaat). Hoe meer platen en convectoren, hoe hoger het vermogen bij gelijkblijvend oppervlak.

Verder heb je de keuze tussen hogetemperatuurverwarming en lagetemperatuurverwarming. De eerste is standaard in oudere huizen en wordt verder nog steeds veel toegepast. De tweede wordt vaak in combinatie met warmtepompen of andere alternatieve verwarmingssystemen zoals vloer- en wandverwarming gebruikt. Bij lagetemperatuurverwarming heb je wel grotere radiatoren nodig om een gelijk vermogen te krijgen, maar het rendement van je ketel is dan wel een stuk hoger.

Oh ja, vergeet het radiatorfolie niet. Veel makkelijker aan te brengen als de radiatoren nog niet aan de muur hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Coffeemonster op 23-04-2016 23:14 ]

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Als je toch flink aan het verbouwen gaat, en de convectorputten dicht gaat maken:
Heb je al nagedacht over vloerverwarming in plaats van radiatoren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
@Coffeemonster, dank voor je reactie. Het had je wel tijd gescheeld als je de vraag even goed gelezen had. Zoals op de tekening te zien heb ik al vastgesteld welke radiatoren ik nodig heb om aan het vermogen te komen (10000 watt) en waar die komen te hangen. Ik kom wat lager uit omdat het in onze woonkamer meestal 19,5 graad is in de winter.

Radiatoren "onder" de ramen plaatsen hebben we overwogen (JAGA mini) maar omdat het raam tot de vloer komt, staan de radiatoren dan voor het raam. Dat ziet er van boven niet mooi uit en dat willen we ook niet isoleren. De vraag is HOE we de REEDS GEKOZEN radiatoren het beste kunnen plaatsen (zie de alternatieve posities op de schets). Er hangt overigens een HR ketel. Dus ben van de lage temperaturen uitgegaan bij vaststellen vermogen radiatoren. Bij voorbaat dank!

@Bluemoon, vloerverwarming overwogen. Er liggen echter in cement gestorte plavuizen. Hier gaan we nu een vloer overheen leggen. Die plavuizen liggen ook in gang, toilet etc. Slopen loopt dus op naar 70m2. Dat zien we niet zitten en hebben we de tijd niet voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja succes dan als je je keuze gemaakt hebt. Zo veel ramen en dan geen radiator er onder is in mijn ervaring nooit een succes geweest.

Doe ze er iig zo dicht mogelijk naast. En als het links of rechts kan doe dan bij voorkeur bij een buitenmuur ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 20:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Met hierboven, zo dicht mogelijk bij het raam en bij voorkeur een buitenmuur.

Verder sta ik ook niet achter dit verwarmingsplan. Ik denk dat je er wbt. comfort stukken op achteruit gaat. Als je op een koude dag bij de raam zit krijg je zo de koude lucht in je nek.

De goede manier om te doen wat jij wil is imo vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:34
Vloerverwarming is de weg om te gaan, maar goed dat wil je niet.

Jaga Mini's zijn duur en ik snap je opmerking niet helemaal met het van boven ernaar kijken? Radiatoren staan eigenlijk altijd in de weg.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
We zijn ons aan het bezinnen :) FF met de aannemers in gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
waar heb je dat vermogen berekend, wat lijkt nogal laag voor een huis uit 1972.
kom toch eerder tegen de 13000 - 14000W aan, bij 60 m2 (en 2.6m hoogte genomen)
En je wilt radiatoren meestal wat ruimer rekenen dan strikt benodigd.

[ Voor 20% gewijzigd door mvrhrln op 25-04-2016 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12
Die vermogens berekenen is leuk, maar in de praktijk wordt zoiets nooit opgehangen. Ik kom hier ook 5KW te kort in een huis uit 1978, maar door te isoleren en nog meer te isoleren merk ik daar eigenlijk niks van. Ketel is gecapt op 55 graden en stookt hier met gemak de graadjes erbij.
Pagina: 1