Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een belangrijke bezigheid is het bewerken van (Raw) foto's. Momenteel zijn dit 24 megapixel bestanden die ik in Lightroom eerst heb samengevoegd, om ze dan te exporteren als lagen in Photoshop. Heel dikwijls is de bestandsgrootte na export al opgelopen tot +/- 1 GB. Het werken met bestanden van deze grootte in PS valt met mijn huidige systeem : ( i7 920, 12GB ram en Samsung 840 Pro 512GB + paar kilogram aan HD's in Raid 1) nog redelijk mee. Het is vooral het exporteren vanuit LR en het aanmaken van de lagen in PS die tergend langzaam gaan. Ik zou ook graag de Sony A7R2 kopen vanaf het moment dat de Batis 18mm beschikbaar is. Deze camera heeft echter 42 mp, dus nog grotere bestanden om mee te werken. Naast fotobewerking maak ik regelmatig filmpjes met een Gopro Hero 4. Deze filmpjes worden nu niet bewerkt omdat ik zolang moet wachten dat ik er mijn aandacht niet meer bijheb. (het geen geduld-syndroom
)
Ik zou ook graag opnieuw de recente games willen kunnen draaien zoals Fallout en Far cry. Heb in mijn huidige pc de moeite niet willen doen om in het verleden mijn videokaart te upgraden omdat er weinig plaats is wegens onorthodox kabelmanagement en ik om die reden liever uit de kast blijf.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil mij niet vastpinnen of laten beperken door een prijs. Mijn voorlopige build zit nu op +/- 3000 € zonder de nieuwe monitor. Maar ik wil uitgeven wat nodig is. Het gaat mij niet om de beste "bang for the buck" maar om uitstekende kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Ik wil mij ook niet beperken tot een systeem dat is "juist genoeg" voor de taken die ik hier heb opgesomd. Je weet maar nooit wat de toekomst brengt en ik doe meestal heel lang met een pc. (Ik hou niet van opnieuw beginnen en ben altijd bang dat een nieuw systeem niet zo stabiel zal zijn als waar ik nu mee werk). Ik denk dan bvb aan de tijd van Abit + AMD waar ik meer bsod's heb gezien dan het bureaublad
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De Samsung 840 Pro 512GB zou ik willen gebruiken als schijf voor temp files, virtual memory etc..
De 2x HGST Ultrastar 7K4000 (SATA 6Gbps, 512N), 4TB in Raid 1 dienen als opslag voor mijn muziek, downloads en andere niet foto of film gerelateerde meuk.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf heb ik het volgende systeem ( met beeldscherm ) samengesteld :
Een toelichting waarom ik tot deze keuze ben gekomen :
Neen, elk bedrijf zet al eens een miskleun op de markt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Absolute stilte is een grote vereiste. Daarom dacht ik ook eerst aan waterkoeling maar ben van dit idee afgestapt omwille van het onderhoud. Zelfs AIO kits moet je blijkbaar om de 2-3 jaar uit kuisen; daar heb ik gn zin in.
Ga je overklokken?
De processor misschien als dit nodig mocht blijken of gemakkelijk gaat. (Mijn huidige setup wil op dit vlak absoluut niet meewerken
) Geheugen ga ik niet overklokken. Heb hiervoor dan ook gekozen voor de standaard clocksnelheid.
Wat verwacht je van ons?
Mijn grootste twijfel is de monitor. Ik zou graag voor 32 Inch gaan maar ben toch bang dat alles klein gaat overkomen in windows. Volgens http://www.prad.de/new/mo.../test-eizo-ev3237-bk.html heeft deze monitor ook slechts het predikaat "goed" gekregen terwijl mijn huidige monitor http://www.prad.de/new/mo...007/test-eizo-s2431w.html als conclusie "zeer goed" kreeg. Ik vraag mij dan ook af of de overgang van een S-PVA naar een IPS panel geen achteruitgang gaat betekenen. Als alternatief had ik eventueel nog deze optie :
Eizo ColorEdge CX271 Zwart
Voordeel voor mij is de grotere pixel pitch (0,23) van deze monitor en een geoptimaliseerd scherm voor weergave van meer kleuren (100 % sRGB ipv 98 %).
Verder heb ik nog geen videokaart toegevoegd omdat ik hoop dat eind volgende maand misschien Pascal/Polaris in de winkelrekken ligt en ik voorlopig wel verder kan op de IGPU.
Ik kan ook zo niet 1-2-3 vinden of de Noctua NH-D15S wel past op de Z170-WS. Ik heb voor het zekerste gekozen voor de S-uitvoering omdat ik anders al zeker het eerste PCI-express slot kwijt ben.
De HD's in mijn systeem zijn allemaal server-grade en waarschijnlijk overkill maar beter = beter zeg ik maar. Die worden ook nog eens in Raid 1 gezet omwille van mogelijk hardware falen. (Voor backup gebruik ik de Nas en in de toekomst een Das via Thunderbolt)
Een belangrijke bezigheid is het bewerken van (Raw) foto's. Momenteel zijn dit 24 megapixel bestanden die ik in Lightroom eerst heb samengevoegd, om ze dan te exporteren als lagen in Photoshop. Heel dikwijls is de bestandsgrootte na export al opgelopen tot +/- 1 GB. Het werken met bestanden van deze grootte in PS valt met mijn huidige systeem : ( i7 920, 12GB ram en Samsung 840 Pro 512GB + paar kilogram aan HD's in Raid 1) nog redelijk mee. Het is vooral het exporteren vanuit LR en het aanmaken van de lagen in PS die tergend langzaam gaan. Ik zou ook graag de Sony A7R2 kopen vanaf het moment dat de Batis 18mm beschikbaar is. Deze camera heeft echter 42 mp, dus nog grotere bestanden om mee te werken. Naast fotobewerking maak ik regelmatig filmpjes met een Gopro Hero 4. Deze filmpjes worden nu niet bewerkt omdat ik zolang moet wachten dat ik er mijn aandacht niet meer bijheb. (het geen geduld-syndroom
Ik zou ook graag opnieuw de recente games willen kunnen draaien zoals Fallout en Far cry. Heb in mijn huidige pc de moeite niet willen doen om in het verleden mijn videokaart te upgraden omdat er weinig plaats is wegens onorthodox kabelmanagement en ik om die reden liever uit de kast blijf.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil mij niet vastpinnen of laten beperken door een prijs. Mijn voorlopige build zit nu op +/- 3000 € zonder de nieuwe monitor. Maar ik wil uitgeven wat nodig is. Het gaat mij niet om de beste "bang for the buck" maar om uitstekende kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Ik wil mij ook niet beperken tot een systeem dat is "juist genoeg" voor de taken die ik hier heb opgesomd. Je weet maar nooit wat de toekomst brengt en ik doe meestal heel lang met een pc. (Ik hou niet van opnieuw beginnen en ben altijd bang dat een nieuw systeem niet zo stabiel zal zijn als waar ik nu mee werk). Ik denk dan bvb aan de tijd van Abit + AMD waar ik meer bsod's heb gezien dan het bureaublad
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 2 | HGST Ultrastar 7K4000 (SATA 6Gbps, 512N), 4TB | € 209,- | € 418,- |
| 1 | CM Storm QuickFire Ultimate (Brown switch/Red backlight) | € 97,85 | € 97,85 |
| 1 | Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse | € 74,90 | € 74,90 |
| 1 | Samsung 840 Pro 512GB | € 339,- | € 339,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | |||
De Samsung 840 Pro 512GB zou ik willen gebruiken als schijf voor temp files, virtual memory etc..
De 2x HGST Ultrastar 7K4000 (SATA 6Gbps, 512N), 4TB in Raid 1 dienen als opslag voor mijn muziek, downloads en andere niet foto of film gerelateerde meuk.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf heb ik het volgende systeem ( met beeldscherm ) samengesteld :
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-6700K Boxed | € 347,36 | € 347,36 |
| 1 | Asus Z170-WS | € 355,- | € 355,- |
| 2 | HGST Ultrastar 7K6000 (512e ISE), 6TB | € 329,73 | € 659,46 |
| 1 | Asus ThunderboltEX II/DUAL | € 81,80 | € 81,80 |
| 1 | Fractal Design Define XL R2 Black Pearl | € 127,- | € 127,- |
| 1 | Eizo Flexscan EV3237 Zwart | € 1.229,- | € 1.229,- |
| 1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM | € 48,25 | € 48,25 |
| 1 | Noctua NH-D15S | € 77,50 | € 77,50 |
| 2 | Noctua NF-A14 PWM, 140mm | € 18,- | € 36,- |
| 1 | Kingston HyperX Fury black HX421C14FBK4/64 | € 267,60 | € 267,60 |
| 1 | EVGA SuperNOVA 850 P2 | € 174,49 | € 174,49 |
| 1 | Intel 750 SSD 2,5" PCIe 3.0 x4 1,2TB | € 734,25 | € 734,25 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 4.137,71 | |
Een toelichting waarom ik tot deze keuze ben gekomen :
- Intel Core i7-6700K Boxed
- De non K draait op 3,4 GHz tegenover 4,0 GHz van het K model en alhoewel ik nog niet weet of het nodig zal zijn om te overclocken wil ik gezien de kleine meerprijs de optie toch open houden om het in de toekomst te proberen. Maar ik ga nu voor de extra snelheid die het K model mij bied.
- Asus Z170-WS
- Wilde een moederbord zonder nutteloze sata-express, met een U2 connector, een uitbreiding voor Thunderbold 3, en 2 M2 slots (die in raid kunnen) voor eventuele verdere uitbreiding. Ik gebruik nu ook 2 nic's op mijn huidige moederbord (1tje voor het thuisnetwerk en internet en de 2e netwerkcontroller is gereserveerd voor de nas) Dus deze feature mocht zeker niet ontbreken op mijn nieuw moederbord. Ik wil ook geen Killer nic's in mijn pc. Verder gaat mijn voorkeur ook uit naar een "server grade moederbord" met de best mogelijke componenten .
- Fractal Design Define XL R2 Black Pearl
- Ik wil nu eens eindelijk een ruime kast met enkel 140mm fans die ik op 5 volt kan laten draaien en waar ik niet bang moet zijn om iets te vervangen zonder de helft van de computer af te breken omdat alles tjokvol zit.
- Eizo Flexscan EV3237 Zwart
- Mijn huidige Eizo is wel toe aan een beetje rust na 8 jaar trouwe dienst en een beetje extra real estate kan ik ook wel gebruiken. Ik twijfel wel aan de monitor omdat de pixelpitch van deze slechts 0,18 bedraagt tegenover 0,27 van mijn huidige 24 inch beeldscherm. Voor tekst lijkt mij dit al erg klein. Tekst groter maken in windows is een optie, maar ik lees dat dit de scherpte van de tekst niet ten goede komt.
- Noctua NH-D15S
- Ik ga voor de grootste koeler in de hoop dat de fan zo traag mogelijk kan draaien en toch de proc. koel kan houden. Tevens houd ik ook de optie vrij om te kunnen overclocken mocht ik dit nodig vinden.
- Kingston HyperX Fury black HX421C14FBK4/64
- 64 GB aan ram lijkt misschien overkill, maar ik heb er altijd tekort. De ervaring leert mij dat hoe sneller iets gedaan is op je pc, hoe meer taken ik tegelijkertijd ga doen. Nu moet ik bvb de computer s'nachts laten draaien om mijn series/films te downloaden. parity-check/unrarren, verplaatsen enz. omdat anders de pc totaal onbruikbaar is als ik dit probeer te combineren met PS/LR en tijdens het geduldig wachten, mijn volgende uitstap voorbereid met -tig tabbladen open en Google Earth en Basecamp die ook meestal op de achtergrond open staan.
- EVGA SuperNOVA 850 P2
- Een veel te grote voeding omdat ik vooral wil dat deze zo onbelast mogelijk draait zodat de ventilator zelden moet draaien en de slechts geringe meerprijs tov een lichter model. Verder mijn keuze ook laten lijden door voor een "tier 1" exemplaar te kiezen.
- Intel 750 SSD 2,5" PCIe 3.0 x4 1,2TB
- Opstartschijf, programs/games + hoeder van mijn 15 GB Lightroom catalogus. Kies voor NVME ( nerd allert) en deze schijf had ook protectie bij stroomstoring. Verder is bijna alles op deze planeet Samsung dus eens iets anders gekozen :P
Neen, elk bedrijf zet al eens een miskleun op de markt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Absolute stilte is een grote vereiste. Daarom dacht ik ook eerst aan waterkoeling maar ben van dit idee afgestapt omwille van het onderhoud. Zelfs AIO kits moet je blijkbaar om de 2-3 jaar uit kuisen; daar heb ik gn zin in.
Ga je overklokken?
De processor misschien als dit nodig mocht blijken of gemakkelijk gaat. (Mijn huidige setup wil op dit vlak absoluut niet meewerken
Wat verwacht je van ons?
Mijn grootste twijfel is de monitor. Ik zou graag voor 32 Inch gaan maar ben toch bang dat alles klein gaat overkomen in windows. Volgens http://www.prad.de/new/mo.../test-eizo-ev3237-bk.html heeft deze monitor ook slechts het predikaat "goed" gekregen terwijl mijn huidige monitor http://www.prad.de/new/mo...007/test-eizo-s2431w.html als conclusie "zeer goed" kreeg. Ik vraag mij dan ook af of de overgang van een S-PVA naar een IPS panel geen achteruitgang gaat betekenen. Als alternatief had ik eventueel nog deze optie :
Eizo ColorEdge CX271 Zwart
Voordeel voor mij is de grotere pixel pitch (0,23) van deze monitor en een geoptimaliseerd scherm voor weergave van meer kleuren (100 % sRGB ipv 98 %).
Verder heb ik nog geen videokaart toegevoegd omdat ik hoop dat eind volgende maand misschien Pascal/Polaris in de winkelrekken ligt en ik voorlopig wel verder kan op de IGPU.
Ik kan ook zo niet 1-2-3 vinden of de Noctua NH-D15S wel past op de Z170-WS. Ik heb voor het zekerste gekozen voor de S-uitvoering omdat ik anders al zeker het eerste PCI-express slot kwijt ben.
De HD's in mijn systeem zijn allemaal server-grade en waarschijnlijk overkill maar beter = beter zeg ik maar. Die worden ook nog eens in Raid 1 gezet omwille van mogelijk hardware falen. (Voor backup gebruik ik de Nas en in de toekomst een Das via Thunderbolt)
Religion is Opium for the Masses