Toon posts:

Wat is het nut van opnemen in 50fps bij afspelen van 25fps?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Veel videocamera's, waaronder mijn GoPro, kunnen 50 fps opnemen. Echter, PAL-tv's en een hoop andere apparatuur/codecs kunnen slechts 25 fps afspelen.

Ik snap dat je daarmee beelden vertraagd kan weergeven, maar dat is niet mijn bedoeling.

Wat zou dan toch het nut kunnen zijn van opnemen op 50 fps?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

weebl

YARR!

Ik heb de bovenste TV in de pricewatch gepakt:

pricewatch: Philips 49PUK4900 Zwart

En daar staat gewoon: "Refreshrate: 60Hz"
En "Geoptimaliseerde refreshrate: 400Hz"

TV's van vroeger waren misschien 25Hz, maar tegenwoordig echt niet meer hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 21:46
De PAL-standaard is niet 25fps, maar 50Hz. Hz en fps zijn niet echt te vergelijken omdat het analoge tv even en oneven beeldlijnen afwisselt, maar het resultaat is wel degelijk de vloeiendheid van 50fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:57
PAL tv is weliswaar 25 "frames" per seconde maar de verversing is uiteraard gewoon 50x per seconde. Door 2x 25 interlaced beelden per seconde weer te geven is het alsnog gewoon 50 :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, maar de output voor Pinnacle Studio met de maximale settings lijkt 25 fps. Enig idee wat ik daaraan kan doen? De input (van de GoPro) is gewoon 50 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-09 20:52
Als je 50fps beelden hebt en je maakt een video met 25fps kan je dus video's vertragen zonder kwaliteitverlies. (slow motion)

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat snap ik Jeroen. Maar ik vertraag niet. Heeft het dan nog nut om videos die zijn opgenomen met 50fps te exporteren met 25 fps?

(Dat is het max dat Pinnacle aankan. Kan Adobe Premiere Elements misschien wel exporteren met 50 fps?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
En waarom zou je dan precies 50fps willen? Bijna alles is 25-30 fps op internet. Zoek even de verschillen op met google,

25fps lijkt soms vloeiender als je frameblending aanzet volgens mij. Meer verstand heb ik er eigenlijk ook niet van.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturate
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-12-2021
JeroenF schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:31:
En waarom zou je dan precies 50fps willen? Bijna alles is 25-30 fps op internet. Zoek even de verschillen op met google,

25fps lijkt soms vloeiender als je frameblending aanzet volgens mij. Meer verstand heb ik er eigenlijk ook niet van.
Is dat niet exact zijn vraag? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JeroenF schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:31:
En waarom zou je dan precies 50fps willen? Bijna alles is 25-30 fps op internet.
Omdat het beelden van skiën betreft met veel trillingen. Als mijn tv 50 fps aankan, moet het zeker een stabieler beeld opleveren.

Alleen op dit moment kan ik met Pinnable alleen 25 fps exporteren, ook al is het bronmateriaal 50 fps. Iemand enig idee hoe ik dat kan verbeteren?

En kan Adobe Premiere wel 50 fps exporteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Zou het kunnen zijn dat je GoPro de keuze geeft in Hz en niet in FPS en dat je dat wel als zodanig interpreteert?

Edit: blijkbaar heb je die keuze inderdaad bij de nieuwere modellen;

https://gopro.com/support...andard-pal-25-50fps-rates

[ Voor 39% gewijzigd door hardware-lover op 25-04-2016 15:28 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
-foutje-

[ Voor 99% gewijzigd door Pindakaas op 25-04-2016 15:40 ]

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:18:
[...]

Omdat het beelden van skiën betreft met veel trillingen. Als mijn tv 50 fps aankan, moet het zeker een stabieler beeld opleveren.

Alleen op dit moment kan ik met Pinnable alleen 25 fps exporteren, ook al is het bronmateriaal 50 fps. Iemand enig idee hoe ik dat kan verbeteren?

En kan Adobe Premiere wel 50 fps exporteren?
25 of 50 fps heeft niks te maken met hoe stabiel je beeld is. Als ik op internet zoek lees ik bijvoorbeeld dit:
The higher the frame rate, the sharper any motion will appear during playback. However, sharper does not necessarily mean more natural looking. Humans see things that are in motion in a slightly blurry manner. Try holding your hand in front of your face and quickly wave it back and forth. You see your hand blur. 24 FPS is the video standard closest to the way our eyes perceive things.
Stabieler beeld ga je dus niet krijgen. Je beelden zullen waarschijnlijk wel iets scherper lijken. Maar de vraag is of je dat wil, dat oogt namelijk niet natuurlijk.

Overigens kan premiere pro wel 50fps exporteren. Geen idee of elements dat ook kan.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:30
Het beeld is ook niet scherper echter worden bewegingen vloeiender opgenomen/weergegeven. Zeker met snel bewegende onderwerpen is het verschil zeer duidelijk zichtbaar.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 21:46
Als je meer frames per seconde hebt op weer te geven zal de bewegingsonscherpte minder zijn. Bijkomend is dat jouw TV het op 50 Hz kan weergeven (gooi de helft van de beeldlijnen weg), en een device met een normaal scherm kan het op 50 fps weergeven. Iedereen blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Als je een moderne tv hebt kan deze zonder problemen 1080p @ 50 fps weergeven. Hetzelfde gedlt voor 1080p @ 60fps.
Of de mediaspeler in een tv's het ondersteunt, is altijd de grote vraag. Meestal is de ondersteuning zwaar ondermaats van "smart" tv's.

Bluray ondersteunt officieel geen 1080p @ 50fps (geen idee hoe dit met 3d bluray zit), maar wel 720p @ 50fps. Het kan zijn dan mediaspelers een vergelijkbare beperking hebben.

P.s. Wat mij betreft hadden de ze The Hobbit in 720p @ 50fps met PAL speedup mogen uitbrengen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Uiteindelijk is 25Hz niet zoveel voor bewegend beeld in 2016 en wat je filmt is je bronmateriaal. Als je 50fps kan opnemen zou ik dat uiteraard doen, en misschien wat interessanter is: als je zo snel opneemt, wordt er dan misschien iets ingeleverd op de kwaliteit? Denk aan compressie.

...

Pagina: 1