Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een telefoon die enkele jaren mee kan. Voorheen had ik een I9000 welke ik 4/5 jaar in gebruik had. Voordeel van deze telefoon was dat batterij en andere onderdelen vrij gemakkelijk te vervangen waren en daarnaast een actieve community op XDA heeft waardoor de I9000 qua software/roms altijd up-to-date te krijgen was.

Nu ben ik op zoek naar telefoon van +- 200 euro (nieuw en/of tweedehands) waarbij de uitdaging is om die ook +- 4 jaar te kunnen behouden. Qua specs zit ik wel aan minimaal 2gb geheugen te denken. Opslag minimaal 8gb. Ondersteuning voor alle NL 4g frequenties. Daarnaast vind ik de community achter de telefoon belangrijk (XDA) zodat de telefoon up-to-date te houden is buiten de fabrikant om. Wat ik ook belangrijk vind is 'bang for buck'. Ik ben met weinig te tevreden, maar als voor hetzelfde bedrag er meer in zit ben ik nog meer tevreden.

Zelf kwam ik uit op de Moto G 3rd gen (2015). Dit omdat op XDA voldoende support voor de telefoon is en qua specs spreekt de telefoon mij zeer aan. Enige nadeel is dat de batterij niet vervangen kan worden. Tenzij je het scherm loshaalt met verfbrander. Alleen ben ik dan bang dat dit fout gaat en/of dat daarna het geheel niet meer (spat)waterdicht is. Of zijn die handelingen niet zo heel spannend?

Mijn vraag is eigenlijk. Zijn er soortgelijke telefoons als de Moto G 3rd gen, met redelijk dezelfde specs i.c.m. een actieve community (roms) op xda zodat telefoon up-to-date gehouden kan worden, waarbij onderdelen redelijk makkelijk te vervangen zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 718373

De WileyFox Swift misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:14
Je kunt ook een iPhone of Microsoft telefoon overwegen, Apple en MS updaten hun software wel langer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Wil het graag bij Android houden omdat liefhebbers vaak langer doorgaan met support qua roms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

sjaool

Every life should have 9 cats

Je zou naar een tweedehands Samsung Note 4 kunnen kijken. Een erg fijn en snel toestel dat er ook nog eens mooi uitziet. Tenminste dat vind ik. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:48

MsG

Forumzwerver

Wel al wat ouder, maar qua instap ook weer goedkoper ben ik zelf wel gecharmeerd van de oudere vlaggenschepen van HTC; de M7 en de M8. Heb zelf sinds September een tweedehands M7 en bevalt nog uistekend, met heel veel romkeuze.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastapipo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-05 22:57
LG G2 F320.
32gb intern + Micro SD.
Verwisselbare accu.
Snapdragon 800 + 4G dekking.
Veel rom keuze.
$189 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:46
Waterkoker schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 13:56:
Mijn vraag is eigenlijk. Zijn er soortgelijke telefoons als de Moto G 3rd gen, met redelijk dezelfde specs i.c.m. een actieve community (roms) op xda zodat telefoon up-to-date gehouden kan worden, waarbij onderdelen redelijk makkelijk te vervangen zijn?
Toch maar besloten om een nieuwe telefoon aan te schaffen? :P

Kijkend naar jou budget en je eisen voor custom rom / grote community kan ik ook de Wileyfox Swift aanraden. Dit toestel valt met 175 euro prima binnen je budget en het draait al standaard op CyanogenOS.

Als je je budget wat kan oprekken, zou je ook de OnePlus X kunnen overwegen. Standaard draait het toestel OxygenOS (clean Android + tweaks), maar CM13 Nightlies komen voor dat toestel ook uit.

Verder kan ik je nog een laatste tip meegeven. Ik zou vooral kijken naar toestellen met minimaal 2GB ram en 16GB rom. 8GB zit tegenwoordig zo snel vol, dat je later spijt gaat krijgen van je aankoop.
Lijkt me handig ja. Een toestel aanraden die nu al bijna 3 jaar oud is. Als de TS nog 4 jaar wil doen met het toestel is dat ding bejaard.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 25-04-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
rens-br schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:45:
[...]

Toch maar besloten om een nieuwe telefoon aan te schaffen? :P

Kijkend naar jou budget en je eisen voor custom rom / grote community kan ik ook de Wileyfox Swift aanraden. Dit toestel valt met 175 euro prima binnen je budget en het draait al standaard op CyanogenOS.

Als je je budget wat kan oprekken, zou je ook de OnePlus X kunnen overwegen. Standaard draait het toestel OxygenOS (clean Android + tweaks), maar CM13 Nightlies komen voor dat toestel ook uit.

Verder kan ik je nog een laatste tip meegeven. Ik zou vooral kijken naar toestellen met minimaal 2GB ram en 16GB rom. 8GB zit tegenwoordig zo snel vol, dat je later spijt gaat krijgen van je aankoop.
Ja inderdaad, wellicht dat ik de i9000 voor de fun nog eens repareer op de manier die ik eerder voorgesteld heb, maar het grote nadeel is dat ik geen verse rom erop kan knallen (download mode / usb werkt niet) waardoor het geheel langzaam traag gaat worden. Of een verse install moet via WiFi kunnen :p?

Maar ik nijg toch enorm naar de Moto G, puur vanwege de snelheid die ik zie tussen verschillende vergelijkingstests op Youtube. Qua response, app's openen, camera openen, (gamen doe ik niet) lijkt de moto g 3rd op standaard rom zeer smooth en direct. Op XDA zie ik enorm veel ontwikkeling ervoor

De Swift die je voorstelt lijkt iets minder populair qua rom development, verder kan ik deze qua prestaties niet vergelijken omdat ik nog geen youtube vid heb gevonden met de twee naast elkaar :+ waarbij ze tegelijk dezelfde apps openen ;)

Denk toch dat de moto g wint qua smoothness, accessoires, volledige 4g dekking, rom ondersteuning ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastapipo
rens-br schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:45:
[...]

Lijkt me handig ja. Een toestel aanraden die nu al bijna 3 jaar oud is. Als de TS nog 4 jaar wil doen met het toestel is dat ding bejaard.
Wat is er mis met een toestel dat al bijna 3 hele jaren geleden uitgekomen is? Hij mag dan wat ouder zijn, maar als je hem nieuw haalt is dat toch geen probleem?

Jij raadt een Wiley fox aan:

Processor: Quad-core 1.2GHz Qualcomm Snapdragon 410,
Screen Size: 5inch 1280x720
Rear camera: 13 megapixels,
Storage: 16GB expandable
Ram: 2GB

vs LG G2 f320

Processor: Quad-core 2.26 GHz Qualcomm Snapdragon 800
Screen Size: 5,2 inch 1080 x 1920 pixels
Rear camera: 13 megapixels OIS.
Storage: 32GB expandable
Ram: 2GB

Het komt natuurlijk allemaal neer op voorkeur, maar ik persoonlijk zou ik zeker voor de krachtigere LG G2 gaan voor hetzelfde bedrag mocht hij nog jaren mee moeten. Ik denk eerder dat die wiley fox snel "bejaard" raakt met die specs....

OnePlus X zou geen slechte keuze zijn als de batterijduur niet zo matig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Waterkoker schreef op maandag 25 april 2016 @ 22:02:
[...]
Ja inderdaad, wellicht dat ik de i9000 voor de fun nog eens repareer op de manier die ik eerder voorgesteld heb, maar het grote nadeel is dat ik geen verse rom erop kan knallen (download mode / usb werkt niet) waardoor het geheel langzaam traag gaat worden. Of een verse install moet via WiFi kunnen :p?
Ben bang dat dat niet gaat haha. :P
Maar ik nijg toch enorm naar de Moto G, puur vanwege de snelheid die ik zie tussen verschillende vergelijkingstests op Youtube. Qua response, app's openen, camera openen, (gamen doe ik niet) lijkt de moto g 3rd op standaard rom zeer smooth en direct. Op XDA zie ik enorm veel ontwikkeling ervoor

De Swift die je voorstelt lijkt iets minder populair qua rom development, verder kan ik deze qua prestaties niet vergelijken omdat ik nog geen youtube vid heb gevonden met de twee naast elkaar :+ waarbij ze tegelijk dezelfde apps openen ;)
Tweakers heeft een shout-out gedaan, waar onder andere de Wileyfox Swift en de Moto G werd besproken. De Wileyfox Swift kwam daarbij uit de bus als winnaar: reviews: Budget-Androids: underdogs en gevestigde orde
Pastapipo schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 04:14:
[...]
Wat is er mis met een toestel dat al bijna 3 hele jaren geleden uitgekomen is? Hij mag dan wat ouder zijn, maar als je hem nieuw haalt is dat toch geen probleem?
Op het gebied van specs heb je helemaal gelijk en zou ik blind voor de G2 kiezen. Maar vanwege de leeftijd zou ik toch echt gaan voor een recenter toestel. Officiële updates komen voor de G2 al niet meer uit en de vraag is dan natuurlijk hoelang custom roms nog ondersteund worden. Ik verwacht in ieder geval niet nog eens 4 jaar. Overigens heeft de G2 geen mogelijkheden tot uitbreiden van het geheugen.
OnePlus X zou geen slechte keuze zijn als de batterijduur niet zo matig was.
In praktijk valt de accuduur van de OPX echt heel erg mee. Hij gaat net zo lang mee als mijn OPO. Verder is de accuduur van de LG G2 niet één op één te vergelijken met de OPX, aangezien tweakers in de tussentijd gewisseld is van accu tests.

[ Voor 39% gewijzigd door rens-br op 26-04-2016 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:44
Als je het over een telefoon hebt die lang mee kan, heb je het dan puur over de degelijkheid van het toestel of bedoel je ook qua software etc? Er zijn namelijk genoeg degelijke toestellen qua bouwkwaliteit te vinden die wel tegen een stootje kunnen, maar als je naar software (veiligheid e.d.) kijkt wordt het een ander verhaal en dit zeker mbt Android. Want het grote probleem met de meeste Android toestellen blijft toch het updaten van de software, in het beste geval (en nog altijd vrij zeldzaam) kan je maximaal op 2 jaar software updates rekenen en daarna verouderd het toestel toch vrij snel. Dan heb je uiteraard nog de custom roms voor bepaalde toestellen, maar ook dat gaat niet jaren door...

Wil je echt een beetje garantie dat je toestel up-to-date blijft de komende paar jaar dan ben je het beste uit bij Microsoft of Apple... alhoewel die laatste qua prijsstelling niet tot je keuze zal behoren.

Voor je gestelde budget ben je wat mij betreft het beste uit bij een Microsoft Lumia 650: pricewatch: Microsoft Lumia 650 Zwart

Voor het geld absoluut een degelijk toestel met een vlot werkend OS, plus dat het OS de komende jaren van updates zal worden voorzien. Maar ook de voordelen van micro-sd en een makkelijk te vervangen accu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastapipo
rens-br schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 07:29:

Overigens heeft de G2 geen mogelijkheden tot uitbreiden van het geheugen.
De f320 versie wel ;)
Afbeeldingslocatie: http://g04.a.alicdn.com/kf/HTB1.bKhIXXXXXXAXXXXq6xXFXXXb/200496174/HTB1.bKhIXXXXXXAXXXXq6xXFXXXb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Je hebt gelijk. My bad. Die F320 is volgens Aliexpress de koreaanse versie. Weet je zeker dat die alle frequenties ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastapipo
rens-br schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 09:00:
[...]

Je hebt gelijk. My bad. Die F320 is volgens Aliexpress de koreaanse versie. Weet je zeker dat die alle frequenties ondersteund?
Ah, goeie. Ik had de F320K, i.c.m. Vodafone deed 4g het perfect. Weet niet hoe het met de andere operators zit met dekking.

LG F320K:
2G: 850/900/1800/1900
3G: 1900/2100
4G: 800/900/1800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
Pastapipo schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 09:42:
[...]
LG F320K:
2G: 850/900/1800/1900
3G: 1900/2100
4G: 800/900/1800
De LG F320K (en waarschijnlijk dus ook de F320) missen allebei band 7 (2600Mhz), die gebruikt wordt door alle providers voor 4G (wel alleen in bepaalde stedelijke gebieden).
Pagina: 1