DivX interlacen

Pagina: 1
Acties:

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-03 20:03

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Hoi, met flaskmpeg wordt er aangegeven dat de dvd interlaced is... bij global settings staat de optie om de DE-interlacen.. Wat houdt dat eigenlijk in. Is het beter om dat te doen en neemt het meer ruimte in?

Alvast bedankt

Systeem specs

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-03 20:03

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Niemand?

Is toch geen domme vraag?

Bij de meeste divx guides staat het er ook niet. En dan bedoel ik waarom wel of niet aanzetten

Systeem specs

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Met mijn boerenverstand zou ik zeggen dat je de boel moet de-interlacen. Anders krijg je een beetje streperig beeld in actie-scenes, en dat niet zo mooi, en (denk ik) nog lastiger te comprimeren ook.

Siditamentis astuentis pactum.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
dat klopt.
Het is vrij eenvoudig om een DVD te deinterlacen (voor de software althans) en het ziet er scherper uit dan wanneer je de opeenvolgende frames blend.
Tevens wordt het aantal scherpe overgangen minder, waardoor je met dezelfde bitrate een beter resultaat krijgt.
Dit kan alleen in de frame-rate waarmee de frames op de DVD staan (en comprimeren in bijv 29.97 fps is dus volslagen nutteloos)
Bij PAL is dit 24 fps en bij NTSC is dit 23.97nogwat fps.
Wanneer je je DivX later toch weer op 25 fps wilt afspelen, moet je het geluidsspoor wat inelkaar drukken (kan bijv met cool-edit of met soundforge), zodat 'ie een dusdanige tijdsduur heeft (in sec) dat het aantal frames precies 25 keer zoveel is.
Let er wel op dat met sommige audio-codecs (bijv MP-3) de tijdsduur al iets afneemt.
Je kunt daarna met Virtuadub de audio- en video-stream weer inelkaar voegen en vergeet niet de framerate van de video aan te passen aan de lengte van de audio-file.
Het geluid zal iets hoger klinken, maar er zijn maar weinig mensen die dat kunnen horen.
(zo doet een DVD-speler dat namelijk ook)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)