Geluid over HDMI kabel werkt alleen na windows restart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 21:07
Al een hele tijd heb ik last van het volgende probleem:

Zodra ik mijn laptop (een ASUS N56 met Nvidia Geforce GT 650m) aansluit op de TV wordt het geluid niet over de HDMI kabel richting de TV gestuurd, maar blijft het geluid over de interne speakers van de laptop lopen. Bij het windows venster 'geluid' staat dan een grijs icoontje van Nvidia High Definition Audio met daaronder 'niet aangesloten'.

De enige 'oplossing' die tot nu toe werkt is de HDMI kabel ontkoppelen, de computer opnieuw opstarten, dan vrij snel na opstarten de HDMI kabel weer aansluiten en alleen dan wordt het geluid over de HDMI kabel gestuurd. Wacht ik net iets te lang na het opstarten met aansluiten dan werkt het helaas weer niet.

Na een tijd lang gezocht te hebben op internet lijkt het erop dat de nvidia service voor geluid na een tijdje in de slaapstand gaat en deze niet wakker wordt als er een HDMI kabel wordt aangesloten. Dit verklaart ook waarom het alleen na een restart werkt, aangezien de service dan nog niet in de slaapmodus staat. Zie ook onderstaand topic:

https://forums.geforce.co...on-failure-after-sleep/1/

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben? Of nog beter, zijn er mensen die hier een oplossing voor hebben? Het is echt heel vervelend om alles te moeten afsluiten zodat je even de laptop aan de tv kan hangen. Ik heb overigens een compleet bijgewerkte windows 10 en de laatste drivers van nvidia op m'n laptop staan.

Ik ben erg benieuwd naar de reacties :)

Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC

Beste antwoord (via Gerwin89 op 26-04-2016 22:50)

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-09 19:19

13art

Moderator Mobile
Heb je al eens bij je energie instellingen gekeken? Daar staat wellicht een optie welke zou kunnen verklaren waarom de boel in slaapstand gaat, zeker bij een laptop.

Wat is overigens "iets te lang wachten?"
En als je googled op 'disable nvidia media service going to sleep', of iets in die trant?

[ Voor 29% gewijzigd door 13art op 23-04-2016 12:07 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Heb je al eens bij je energie instellingen gekeken? Daar staat wellicht een optie welke zou kunnen verklaren waarom de boel in slaapstand gaat, zeker bij een laptop.

Wat is overigens "iets te lang wachten?"
En als je googled op 'disable nvidia media service going to sleep', of iets in die trant?

[ Voor 29% gewijzigd door 13art op 23-04-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Bedankt voor je reactie. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb nu onder geavanceerde instellingen bij energiebeheer - PCI Express (waarschijnlijk onder andere de nvidia grafische kaart?) - Link State Power Management alle energiebesparing uitgezet, zowel op accu als op netstroom.

Met iets te lang wachten bedoel ik 10 seconden na het volledig opstarten van windows.

Het googlen van die termen levert geen vergelijkbare problemen op.

Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Dan kan je de service en/of het programma sluiten via services.msc /taakmanager en herstarten, dat zou moeten werken. En als het werkt kan iemand vast wel een batch bestandje maken voor je die dat dan automatisch doet bij dubbelklikken / uitvoeren er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Een soortgelijke oplossing staat ook in de link van mijn eerste bericht.

"Problem 1: HDMI audio stops working after resume from sleep (S3) or when the monitor/TV is turned off and then back on at a later time. The audio icon in the tray shows “Not plugged In” or shows the correct device but no audio is present. Restart is required for HDMI audio to work again (Sleep and Resume again does not restore audio). EDID override does not correct the issue.

*WORKAROUND* for HDMI audio

As stated above the only normal way to fix the HDMI audio issue is to restart the computer, which then restarts the graphics driver and detects the TV correctly again. Of course, this is a lousy solution if you are recording shows or serving media to an extender that the kids/wife are watching.
Fortunately, the windows driver development kit (DDK) includes a function called devcon that allows us to restart the video driver without restarting the computer."

Ik heb deze workaround nog niet geprobeerd aangezien ik hoop dat het ook op een andere manier is op te lossen. Als het echt een probleem is met de nvidia driver zouden hier heel veel mensen last van moeten hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-10-2022
Ik heb vorige week mijn laptop aan de tv gehangen via HDMI en had precies hetzelfde probleem.... geluid blijft over de boxen van de laptop gaan.
Ik heb er verder niet meer naar gekeken omdat ik het eigenlijk nooit gebruik op deze manier.

XPS 15 9550.

[ Voor 22% gewijzigd door Olrac.Srednjim op 25-04-2016 10:11 ]

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Vooralsnog lijkt het probleem te zijn opgelost door de tip van l3art op te volgen :)

Bij energiebeheer -> geavanceerde energie-instellingen -> PCI Express -> Link State Power Management heb ik alle energiebesparing uitgezet, zowel op accu als op netstroom.

Er zijn verder nog twee opties: normale energiebesparing en maximale energiebesparing.
Het is nog het proberen waard of alles ook blijft werken op normale energiebesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Mooi goed om te horen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Helaas heb ik sinds de anniversary update van windows weer last van dit probleem ;(

De aangedragen oplossing om de Link Stage Power Management te veranderen werkt niet meer.

Heeft iemand anders hier ook last van? Of nog beter: heeft iemand een oplossing?

• 13art

13art

Moderator Mobile
Heb je de nvidia drivers al eens geüpdate?

• Gerwin89
Ja die werk ik eigenlijk altijd bij zodra Geforce Experience een melding geeft dat er een update is.

Als ik op internet zoek lijkt het erop dat het geen breed gedragen probleem is en de meeste post zijn dan ook van een paar jaar terug.

Misschien moet ik overwegen om windows 10 eens opnieuw te installeren aangezien deze laptop ooit geleverd is met windows 7, toen geupgrade naar 8, toen naar 8.1 en nu naar 10.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Ik herken het wel hoor, heb ik ook met mn Asus laptop. Maar goed ik heb nu een nuc en de Asus laptop hang ik er dus nooit meer aan. Maar zeker wel herkenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:34
Als je via de eigenachappen van Geluid de hmdi als standaard zet en eventuele andere outputs uitzet?

Heb dit issue ook gehad na de overstap van spdif naar hdmi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Bij afspeelapparaten wordt de TV wel vermeld als de laptop is aangesloten, maar het is dan een grijs icoontje met daaronder de tekst 'niet aangesloten'. Hier kan ik dan verder niks mee doen. Ook de optie 'als standaardapparaat instellen' is niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Misschien helpt dit
http://audioswit.ch/er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Ik ga het een kans geven :)

Pagina: 1