Drupal 8 theme development

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Luitjes,

Af en toe configureer ik Drupal als CMS voor kleine bedrijfjes. Tot nu toe altijd in Drupal 7, nu wil ik de move naar 8 gaan maken.

Het bouwen van een theme in 7 ging altijd heel eenvoudig: Zoek een theme wat lijkt op wat je wilt bereiken, pas CSS aan, profit. Dat was dan ook een kwestie van plemp theme in sites/all/themes, pas de css gewoon in die folders aan, CTRL+F5 en draaien.

In Drupal 8 werkt dit niet meer. Er is geen sites/all meer, themes gooi je in /themes en daarna "install" je ze in de admin interface. Na die "install" is er echter geen link meer naar de originele theme files. Aanpassen daarvan heeft dan ook geen enkele zin meer.

Zoektochten op de Drupal forums vertellen heel veel over hoe je een theme moet bouwen maar helemaal niets over hoe je dit soort incrementele ontwikkeling eenvoudig kunt doen.

Wie kan mij vertellen wat de eenvoudigste manier is om dit te doen in Drupal 8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 09:20:
Wie kan mij vertellen wat de eenvoudigste manier is om dit te doen in Drupal 8?
Het iemand anders laten doen is de eenvoudigste manier.
Of anders even leren hoe Twig werkt

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-10 17:57
https://www.drupal.org/theme-guide/8

Dit heeft ook niet geholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
DJMaze schreef op zondag 24 april 2016 @ 02:19:
Het iemand anders laten doen is de eenvoudigste manier.
Die iemand anders zal ook moeten weten hoe het werkt. Als die het weet is het dus mogelijk en kan ik het dus zelf.
Of anders even leren hoe Twig werkt
Twig is een templating systeem. Dat staat dus volledig los van mijn vraag. Twig heeft in het geheel niets te maken met wat ik hier probeer te bereiken.
Nope. Daar wordt uitgelegd hoe je een theme moet maken. Dat snap ik wel. De belangrijkste verandering zit hem, voor mij, in de manier van testen. Aangezien het theme niet meer uit zijn bronfolders aangeroepen wordt kun je dus ook niet eenvoudig de CSS aanpassen en met F5 zien wat er gebeurt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je je niet wat meer verdiepen in de design frameworks die Drupal tegenwoordig biedt? Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2016 @ 04:29:
Kun je je niet wat meer verdiepen in de design frameworks die Drupal tegenwoordig biedt? Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker :*)
Het is alleen niet nodig.... 90% van het werk zit nogsteeds in CSS, niet in het framework. Zodra ik speciale dingen nodig ga hebben zal ik dat zeker doen. Maar het soort klanten waar ik voor werk hebben dat niet nodig; die kunnen af met de plugins die beschikbaar zijn.

We praten hier niet over een Drupal overheids template of de nieuwe website van Exxon. We praten hier over de lokale yoga lerares of de bakkerij op de hoek.

Daarnaast; ook als ik me in het nieuwe design framework wil verdiepen heb ik een antwoord op de originele vraag nodig. Een antwoord wat tot nu toe niemand heeft kunnen geven........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
met de HTML inspector kan je toch live css templates aanpassen. Dan kan je testen wat je wilt. Bovendien lijkt het me vreemd als je in online code gaat zitten testen; je maakt toch even een lokale install en gaat daar aan de slag. Dan kan je altijd handmatig de css aanpassen en lokaal F5'en...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Edwin88 schreef op zondag 24 april 2016 @ 12:47:
met de HTML inspector kan je toch live css templates aanpassen. Dan kan je testen wat je wilt. Bovendien lijkt het me vreemd als je in online code gaat zitten testen; je maakt toch even een lokale install en gaat daar aan de slag. Dan kan je altijd handmatig de css aanpassen en lokaal F5'en...
HTML inspector is leuk voor 1 of 2 aanpassingen maar als je serieus het effect wilt zien moet je het toch echt gewoon online doen.

En uiteraard is "online" niet de live website. Uiteraard heb ik een eigen test omgeving waar ik dit in doe. Maar die test omgeving is wel zo lifelike mogelijk. Er draait hier een Linux server met Apache, PHP en MySQL die vergelijkbaar is met de hosting omgeving van de klant. DIt soort dingen wil je echt niet in een lokale WAMP proberen, dat gaat geheid problemen opleveren. Een goede OTAP straat is zo enorm eenvoudig dat we daar niet op gaan bezuinigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 19:12
Cache uitschakelen?
https://www.drupal.org/node/2598914

[ Voor 10% gewijzigd door InfoTracer op 24-04-2016 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
Croga schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:09:
[...]

HTML inspector is leuk voor 1 of 2 aanpassingen maar als je serieus het effect wilt zien moet je het toch echt gewoon online doen.

En uiteraard is "online" niet de live website. Uiteraard heb ik een eigen test omgeving waar ik dit in doe. Maar die test omgeving is wel zo lifelike mogelijk. Er draait hier een Linux server met Apache, PHP en MySQL die vergelijkbaar is met de hosting omgeving van de klant. DIt soort dingen wil je echt niet in een lokale WAMP proberen, dat gaat geheid problemen opleveren. Een goede OTAP straat is zo enorm eenvoudig dat we daar niet op gaan bezuinigen.
Kijk eens naar Virtualbox met Vagrant; dan kan je alsnog een server omgeving inrichten die overeenkomt met je production, maar kan je wel lokaal files aanpassen en F5'en. Ik werk daar onder andere met Laravel in (Homestead box) en dat is erg fijn. Of Docker, dat is soortgelijk alleen draai je dan niet in een VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Thanks! Op het eerste gezicht lijkt het dat dit is wat ik zoek!! Ik ga straks wat dieper kijken.
Edwin88 schreef op zondag 24 april 2016 @ 17:33:
Kijk eens naar Virtualbox met Vagrant; dan kan je alsnog een server omgeving inrichten die overeenkomt met je production, maar kan je wel lokaal files aanpassen en F5'en. Ik werk daar onder andere met Laravel in (Homestead box) en dat is erg fijn. Of Docker, dat is soortgelijk alleen draai je dan niet in een VM.
Het probleem zit hem niet in de omgeving. Die heb ik volledig onder eigen controle. Het probleem zit hem in hoe Drupal 8 met zijn themes om gaat, en het verschil daarvan ten opzichte van Drupal 7.
Virtualbox gaat niets veranderen daar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Ik denk dat er misschien ergens anders iets mis gaat. Want het installeren van thema's werkt nagenoeg op dezelfde manier als in Drupal 7. Alleen de folderstructuur is iets aangepast.

Wat bedoel je precies met "geen link meer naar de originele theme files" ?

In Drupal 8 kun je thema's installeren door de folder in de themes map te plaatsen of een zip te uploaden via de adminpanel (die eigenlijk ook gewoon de folder uit die zip in de themes map zet). Daarna kun je het thema installeren en activeren.

Vervolgens kun je de aanpassingen gewoon doen in de bestanden die in je thema map staan. (templates, css, .info etc.)

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:50

MiliaanR

Just for fans.

Als je Chrome gebruikt (of een andere browser) kan je de brongegevens inspecteren. Hierin bovenaan in HTML-structure staan alle CSS bestanden met een path op de server. Zoek het path op via je FTP/Linux/etc download ze, pas ze aan, uploaden op de zelfde plek en overschrijven en gaan met die banaan!
Pagina: 1