Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Ik ben momenteel bezig met mijn VMBO opleiding (de theoretische leerweg ookwel VMBO-T). Ik vind het leuk om dingen te onderzoeken en te kijken wat en hoe ik dingen ga aanpakken na mijn opleidingen.

Ik ben van plan een "MEDIADEVELOPER" opleiding op het GLU te volgen. Nu was ik benieuwd naar wat ik dan zou kunnen verdienen met bijna of geen werkervaring (behalve een jaar stage).

Ik heb deze site gecheckt maar ik kan hier niet kiezen uit een mediadeveloper of iets in die richting met MBO (enkel HBO en WO).

Mijn vraag: hoeveel kan ik ongeveer bruto per maand verdienen met bijna of geen werkervaring als webdeveloper, MBO niveau 4 (back-end en front-end)?

Alvast bedankt!

M.v.g.

Musa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 13:58
Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)

Neem die eens door.

Als startende mbo'er zal je op je 23e rond de 1500-1800 bruto zitten denk ik. Ligt erg aan je skills

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 15:21
Heb je wel gekeken of er voldoende werk is op het gebied van Media Developer? en idd wat Catch22 al zegt, als startende mbo'er zal je inderdaad rond de 1500 bruto gaan ontvangen (tenzij je heel goed bent in onderhandelen over loon, dan zou je misschien 100 euro meer krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jponsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 10:07
Ik ben op mijn 19e begonnen met werken als mediadeveloper (na stageperiodes bij dat bedrijf). Ook niveau 4, en mijn startsalaris was €2000 bruto (excl. reiskosten e.d). Inmiddels 20 en al weer stappen gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 08:13:

Mijn vraag: hoeveel kan ik ongeveer bruto per maand verdienen met bijna of geen werkervaring als webdeveloper, MBO niveau 4 (back-end en front-end)?
Een MBO doet niets voor je in zo'n functie. Het gros van de nieuwe werknemers komen vanuit een HBO of universitaire opleiding. Dus je zal daadwerkelijk veel aantoonbare kennis moeten hebben om jezelf met deze personen te kunnen meten.

Je salaris zal praktisch minimumloon zijn als starter, plus een beetje als je geluk hebt.

Dat zal bij een eerste werkgever zeker niet met vele honderden Euro's gaan stijgen in de eerste jaren, dus neem die tijd om praktijkervaring op te blijven doen en je kennis te blijven opbouwen.

In deze markt (web, front- en backend) is het op termijn niet meer belangrijk óf je een opleiding hebt, en MBO of HBO of WO maakt dan ook niet zoveel meer uit voor je salaris bij andere werkgevers.

Ik ken mensen zonder opleiding (vanuit het VBO of MAVO direct begonnen met werken) die na 10 jaar op bruto 5000 per maand zaten. En ik ken ook mensen die HBO geschoold zijn en na 10 jaar niet verder komen dan 3000 bruto, voornamelijk omdat ze nooit een switch hebben durven maken.

Als ik mijn eigen carrière opnieuw zou mogen vormgeven dan zou ik de eerste 12 jaar iedere 3 jaar van werkgever wisselen en een flinke stap maken in mijn salaris en verantwoordelijkheden. Dat levert een leuke hoeveelheid diverse ervaringen op. Daarna zou ik vastigheid de voorkeur geven (iedere 4 tot 5 jaar een switch).

Wat je zou kunnen verdienen hangt dus helemaal van jezelf af.

Maar begin met een goede fundering aan kennis. Je komt er niet met alleen Photoshop, HTML en wat CSS. Dat kan mijn neefje van 12 al beter dan de meeste ICT-ers aan een HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-09 15:25
Ik zat met hbo op 2000 bruto + pensioen. Met alleen mbo zul je dat niet snel krijgen omdat naar mijn ervaring mensen kijken naar je opleiding om in te schatten wat je kan. Ik raad je aan om naar vacatures te kijken bij bedrijven die je aanstaan en op te zoeken wat die termen betekenen zodat je daar ervaring in kan doen. En bedrijven die ervaring mee wegen in salaris.

En zoals al eerder aangegeven: je krijgt meestal alleen een goede verhoging als je wat leert. Zoek een bedrijf waar je wat kan leren van de mensen die er werken. En stap over als je niets meer kan leren.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gr8-jen schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 18:54:
Ik zat met hbo op 2000 bruto + pensioen. Met alleen mbo zul je dat niet snel krijgen omdat naar mijn ervaring mensen kijken naar je opleiding om in te schatten wat je kan. Ik raad je aan om naar vacatures te kijken bij bedrijven die je aanstaan en op te zoeken wat die termen betekenen zodat je daar ervaring in kan doen. En bedrijven die ervaring mee wegen in salaris.

En zoals al eerder aangegeven: je krijgt meestal alleen een goede verhoging als je wat leert. Zoek een bedrijf waar je wat kan leren van de mensen die er werken. En stap over als je niets meer kan leren.
Het probleem is dat ik nog niet echt bedrijven ken waar je als webdeveloper een baantje kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blue-eagle schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:47:
[...]

Een MBO doet niets voor je in zo'n functie. Het gros van de nieuwe werknemers komen vanuit een HBO of universitaire opleiding. Dus je zal daadwerkelijk veel aantoonbare kennis moeten hebben om jezelf met deze personen te kunnen meten.

Je salaris zal praktisch minimumloon zijn als starter, plus een beetje als je geluk hebt.

Dat zal bij een eerste werkgever zeker niet met vele honderden Euro's gaan stijgen in de eerste jaren, dus neem die tijd om praktijkervaring op te blijven doen en je kennis te blijven opbouwen.

In deze markt (web, front- en backend) is het op termijn niet meer belangrijk óf je een opleiding hebt, en MBO of HBO of WO maakt dan ook niet zoveel meer uit voor je salaris bij andere werkgevers.

Ik ken mensen zonder opleiding (vanuit het VBO of MAVO direct begonnen met werken) die na 10 jaar op bruto 5000 per maand zaten. En ik ken ook mensen die HBO geschoold zijn en na 10 jaar niet verder komen dan 3000 bruto, voornamelijk omdat ze nooit een switch hebben durven maken.

Als ik mijn eigen carrière opnieuw zou mogen vormgeven dan zou ik de eerste 12 jaar iedere 3 jaar van werkgever wisselen en een flinke stap maken in mijn salaris en verantwoordelijkheden. Dat levert een leuke hoeveelheid diverse ervaringen op. Daarna zou ik vastigheid de voorkeur geven (iedere 4 tot 5 jaar een switch).

Wat je zou kunnen verdienen hangt dus helemaal van jezelf af.

Maar begin met een goede fundering aan kennis. Je komt er niet met alleen Photoshop, HTML en wat CSS. Dat kan mijn neefje van 12 al beter dan de meeste ICT-ers aan een HBO.
Ik ben momenteel 14 (binnenkort 15) en ik ken de basis van Photoshop, HTML en CSS al. Maar bedankt voor je advies! Ik was eigenlijk plan om elke 4-5 jaar te veranderen van werkgever omdat ik dan inderdaad een wat mooiere CV kan krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:15
Zijn jullie op die leeftijd al bezig met CV Building...tjeeshh..met 14 zat ik meer te denken aan meiden, eerste bier en mijn eerste kroegbezoek. Ik zou zeggen, geniet nog ff van je jeugd. Carrière start pas echt wanneer je vol aan de bak moet. Ik wilde met 14 orthodontist worden. Ben met 40 jaar manager Service Delivery met een net salaris. Ambitie is mooi maar Doe vooral wat je leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
righthand schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 21:03:
Zijn jullie op die leeftijd al bezig met CV Building...tjeeshh..met 14 zat ik meer te denken aan meiden, eerste bier en mijn eerste kroegbezoek. Ik zou zeggen, geniet nog ff van je jeugd. Carrière start pas echt wanneer je vol aan de bak moet. Ik wilde met 14 orthodontist worden. Ben met 40 jaar manager Service Delivery met een net salaris. Ambitie is mooi maar Doe vooral wat je leuk vindt.
Coderen/website's maken is mijn passie. Hier droom ik sinds ik ongeveer 10 ben al van en ik hoop dat ik later van deze passie een baan kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-09 21:39

BoAC

Memento mori

Over 6 jaar kan de markt zo veranderd zijn dat je dat niet met de huidige situatie kunt vergelijken. Een flink aantal jaren geleden was de tendens dat alles naar India ging en dat MBO designers niet meer aan de bak zouden kunnen.. ik schets maar een scenario :)

Ik zou zeggen, ga gewoon de studie doen die je leuk vindt en kijk dan verder. Misschien verandert in de tussentijd wel je toekomstbeeld en ga je wel verder studeren (HBO bijv) of whatever.. :) Staar je iig niet blind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BoAC schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 21:16:
Over 6 jaar kan de markt zo veranderd zijn dat je dat niet met de huidige situatie kunt vergelijken. Een flink aantal jaren geleden was de tendens dat alles naar India ging en dat MBO designers niet meer aan de bak zouden kunnen.. ik schets maar een scenario :)

Ik zou zeggen, ga gewoon de studie doen die je leuk vindt en kijk dan verder. Misschien verandert in de tussentijd wel je toekomstbeeld en ga je wel verder studeren (HBO bijv) of whatever.. :) Staar je iig niet blind.
Ik ben waarschijnlijk van plan om eerst MBO niveau 4 te doen en te kijken of ik genoeg verdien na mijn opleiding. Ik wil dan 1 á 2 jaar als webdeveloper met MBO niveau 4 werken en vervolgens met het deel van het geld dat ik verdiend heb een HBO studie doen van 4 jaar in R'dam. Als ik dan 5 á 6 jaar heb gewerkt als HBO webdeveloper wil ik denk iets doen met servers (Linux en Windows gemengd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:21
Ik zou lekker in één keer door studeren. Dan blijf je tenminste in het 'school'ritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Awsom schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 21:26:
Ik zou lekker in één keer door studeren. Dan blijf je tenminste in het 'school'ritme.
Meer info, graag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 11:43
Heel simpel: DIT NIET DUS. Google is gratis, uitzoeken moet je toch doen, dus maak er ons probleem niet van.

Vmbo - mbo. MINIMAAL mbo. Als het kan door.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ondanks dat je een plan hebt gemaakt over hoe je je toekomst voor je ziet, moet je je even afvragen hoe reëel het is. Je bent nog jong, ik zou pas echt gaan rondkijken zodra je je MBO 4 diploma op zak hebt. Er zijn waarschijnlijk maar een handjevol werkgevers die iemand met een MBO 3 diploma aannemen in dit vakgebied.

Je bent momenteel nog niet bezig met een MBO 4 diploma, regels met betrekking tot minimum salaris kunnen tot die tijd altijd nog veranderen. Dus ik zou zeggen, richt je eerst op je opleiding en kijk dan nog eens rond. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilsin
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-03-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 21:06:
[...]

Coderen/website's maken is mijn passie. Hier droom ik sinds ik ongeveer 10 ben al van en ik hoop dat ik later van deze passie een baan kan maken.
Website maken is dus je passie maar je vraagt wel meteen wat ermee verdient kan worden? Dat maakt toch niet veel uit als het je passie is? je kunt immers goed verdienen als je ergens goed in bent ondanks het werk wat je gaat doen (misschien niet bij de mcdonalds als je goed bent in hamburgers flippen).

Ik heb het idee dat je "passie" ineens veranderd als er ander werk is waar je meer mee kan verdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-09 21:39

BoAC

Memento mori

Ik ben na mijn MBO direct aan het werk gegaan en ben een tijd blijven hangen bij een werkgever. Daarna heb ik in de avonduren HBO gedaan in 5 jaar naast mijn gezin. Ik kan je zeggen dat dat niet leuk is en erg zwaar. Vandaar mijn laatste opmerking.. Ga lekker studeren wat je leuk vindt en kijk dan welke baan je kunt krijgen waar je je passie in kwijt kunt :-)

[ Voor 12% gewijzigd door BoAC op 23-04-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Evilsin schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 21:53:
[...]

Website maken is dus je passie maar je vraagt wel meteen wat ermee verdient kan worden? Dat maakt toch niet veel uit als het je passie is? je kunt immers goed verdienen als je ergens goed in bent ondanks het werk wat je gaat doen (misschien niet bij de mcdonalds als je goed bent in hamburgers flippen).

Ik heb het idee dat je "passie" ineens veranderd als er ander werk is waar je meer mee kan verdienen...
Nope, website's maken is echt mijn passie. Ik wil weten hoeveel het verdiend om te berekenen wat ik over hou na mijn maandlasten (denk aan huur, auto, elektriciteit, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:38:
[...]

Nope, website's maken is echt mijn passie. Ik wil weten hoeveel het verdiend om te berekenen wat ik over hou na mijn maandlasten (denk aan huur, auto, elektriciteit, etc.).
Waarom ben je daar nu al mee bezig? Je bent 14 :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilsin
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-03-2021
Hahn schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:40:
[...]

Ik ben 24 en ik hou me daar nog niet eens mee bezig. en ja ik woon nog thuis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:40:
[...]

Ik weet het niet. Ik ben denk ik iemand die heel nieuwsgierig, leergierig is en ik kijk soms gewoon wanneer ik het wel kan redden en wanneer niet. Ik kijk bijvoorbeeld naar welke auto's ik later mezelf zou kunnen veroorloven.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2016 22:46 . Reden: Spellingsfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:44:
[...]

Ik weet het niet. Ik ben denk ik iemand die heel nieuwsgierig, leergierig is en ik kijk soms gewoon wanneer ik het wel kan red en wanneer niet. Ik kijk bijvoorbeeld naar welke auto's ik later mezelf zou kunnen veroorloven.
Het is niet slecht natuurlijk, maar je bent wel aan de vroege kant :P

Je zou natuurlijk sowieso het minimum (jeugd)loon kunnen pakken, dan weet je in ieder geval wat je zou kunnen veroorloven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:46:
[...]
Het is niet slecht natuurlijk, maar je bent wel aan de vroege kant :P

Je zou natuurlijk sowieso het minimum (jeugd)loon kunnen pakken, dan weet je in ieder geval wat je zou kunnen veroorloven ;)
Ja, ik heb het ook onderzocht voor dat ik deze thread/topic opende maar ik kon alleen salarissen met HBO en WO vinden.

Ik wil eigenlijk een soort Skype-gesprek hebben met iemand die webdeveloper is en vragen of ik wel de goeie vakken heb gekozen voor het 4e leerjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
1 mening is geen mening. Heb je, zoals Catch22 al voorstelde, dit topic al doorgenomen: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)? Daar staan zat mensen tussen die MBO hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:51:
1 mening is geen mening. Heb je, zoals Catch22 al voorstelde, dit topic al doorgenomen: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)? Daar staan zat mensen tussen die MBO hebben gedaan.
60+ pagina's lezen lijkt me wel een beetje lang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:55:
[...]

Je bent een developer, dan zal je toch wel een manier weten te vinden om op 'MBO' te zoeken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:55:
[...]
Je bent een developer, dan zal je toch wel een manier weten te vinden om op 'MBO' te zoeken? ;)
Maar als ik op MBO zoek zal ik waarschijnlijk ook banen als ICT-beheerder zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:57:
[...]

...dan zoek je niet alleen op 'MBO'? Of sla je die posts over? Beetje moeite doen kan geen kwaad :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:21
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:55:
[...]

Je nieuwsgierigheid is wel erg snel getemd zeg. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:57:
[...]

Tja, dan lees je verder. Het kost je misschien iets aan inzet, of is dat al teveel?

[ Voor 4% gewijzigd door Fietsbel op 23-04-2016 22:59 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:58:
[...]
...dan zoek je niet alleen op 'MBO'? Of sla je die posts over? Beetje moeite doen kan geen kwaad :>
Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13) - ik zal is even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Awsom schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:59:
[...]

Je nieuwsgierigheid is wel erg snel getemd zeg. :P
Bedoel je dat in een goede manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 23:00:
[...]

Dat denk ik niet ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 23:00:
[...]

Jij zegt dat je nieuwsgierig bent, maar als je een topic met 60+ pagina's aan info voorgeschoteld krijgt, dan is je reactie 'dat is wel beetje veel lezen'. Dus blijkbaar ben je niet nieuwsgierig genoeg om zelf wat moeite te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even series: Als je "is" en "eens" al niet uit elkaar kunt houden..... Verdien je minder :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:29:
Leeftijd: 25
Opleiding(en): Mediatechnologie Webdevelopment ( MBO Niveau 4 )
Certificaten: -
Werkervaring: 3 Jaar
Werkgever: Marketing / Lead Generation
Huidige functie: PHP Developer

Vakantiegeld: 8%
Vakantiedagen: 24 Dagen
13/14e maand of winstuitkering: -
Laptop: Macbook Pro Retina ( Mid 2012 )
GSM: -
Leaseauto*: -
Werkweek: 40 uur
Pensioenregeling: -
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: -
Land: Nederland
Regio: Utrecht
Reistijd**: +/- 20 minuten enkele reis

Maandsalaris (bruto): 2000,-

Naar mijn gevoel kan dit nog wel wat omhoog. Wat vinden jullie van het salaris? Werkzaakheden kunnen voor grote klanten zijn zoals bijvoorbeeld Zeeman, Centerparcs, Coolcat. Ik onderhoud voornamelijk de koppelingen die wij leggen met verschillende systemen van onze klanten om vanuit onze campagnes leads te verwerken. Hierbij komt ook een stuk communicatie bij kijken.
Dit is denk ik wel wat ik een beetje zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat denk ik ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:19
Ik zou eerst maar gewoon je schooldiploma halen voordat je je gaat bezighouden met hoeveel je later kan gaan verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 23:03:
[...]

Dit is denk ik wel wat ik een beetje zocht.
Daar wil ik wel even op inhaken :7

In de wereld van programmeertalen zou ik PHP links laten liggen, en de sterke voorkeur geven aan programmeertalen die niet groot zijn geworden met name dankzij Wordpress. Anecdote: ik ken niemand (en ik ken er veel) die van een HBO/WO komt en bezig gaat (of blijft) met PHP. Ik zie het misschien vanuit een vooroordeel gebaseerd op wat PHP 10 tot 15 jaar geleden was (troep, pure troep) maar ik zou mijzelf niet willen scharen onder een groep developers waarvan het merendeel alleen met Wordpress kan werken.

Maar, mijn vooroordelen terzijde.

Leer bij voorkeur een programmeertaal die de C-syntax hanteert. Dus Java, C# (.Net), C, C++, Javascript. Dat maakt een toekomstige switch naar een andere taal makkelijker. PHP, Perl, Clojure, Ruby, en Python zijn prima programmeertalen, maar ze verschillen nét een tikje van de standaard C-syntax, en ook van elkaar.

En als jij websites interessant vindt zou ik Javascript aanraden, puur omdat het de snelst groeiende omgeving (en wat kan je verwachten in 2016) is op dit moment. Je kan middels Node.js + Javascript server-side alles doen, en met diezelfde programmeertaal ook alles client-side (dus in de browser).

Twee vliegen in 1 klap dus. En als jij je bezig houdt met de ES6 en ES7 standaarden ben je al op een erg hoog programmeerniveau bezig.

Lees voor javascript kennis dit gratis online boek eens door, geschreven door Addy Osmani die momenteel bij Google werkt aan o.a. Polymer en Google Chrome:

Learning JavaScript Design Patterns - A book by Addy Osmani

Die kennis (design patterns) zijn een stevige fundering aan kennis voor alle programmeurs. Weten wat een Facade of een Factory is gaat jou ook in de PHP of Python of Ruby wereld van pas komen :) En op z'n minst ook tijdens sollicitaties in de toekomst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blue-eagle schreef op zondag 24 april 2016 @ 11:02:
[...]

Daar wil ik wel even op inhaken :7

In de wereld van programmeertalen zou ik PHP links laten liggen, en de sterke voorkeur geven aan programmeertalen die niet groot zijn geworden met name dankzij Wordpress. Anecdote: ik ken niemand (en ik ken er veel) die van een HBO/WO komt en bezig gaat (of blijft) met PHP. Ik zie het misschien vanuit een vooroordeel gebaseerd op wat PHP 10 tot 15 jaar geleden was (troep, pure troep) maar ik zou mijzelf niet willen scharen onder een groep developers waarvan het merendeel alleen met Wordpress kan werken.

Maar, mijn vooroordelen terzijde.

Leer bij voorkeur een programmeertaal die de C-syntax hanteert. Dus Java, C# (.Net), C, C++, Javascript. Dat maakt een toekomstige switch naar een andere taal makkelijker. PHP, Perl, Clojure, Ruby, en Python zijn prima programmeertalen, maar ze verschillen nét een tikje van de standaard C-syntax, en ook van elkaar.

En als jij websites interessant vindt zou ik Javascript aanraden, puur omdat het de snelst groeiende omgeving (en wat kan je verwachten in 2016) is op dit moment. Je kan middels Node.js + Javascript server-side alles doen, en met diezelfde programmeertaal ook alles client-side (dus in de browser).

Twee vliegen in 1 klap dus. En als jij je bezig houdt met de ES6 en ES7 standaarden ben je al op een erg hoog programmeerniveau bezig.

Lees voor javascript kennis dit gratis online boek eens door, geschreven door Addy Osmani die momenteel bij Google werkt aan o.a. Polymer en Google Chrome:

Learning JavaScript Design Patterns - A book by Addy Osmani

Die kennis (design patterns) zijn een stevige fundering aan kennis voor alle programmeurs. Weten wat een Facade of een Factory is gaat jou ook in de PHP of Python of Ruby wereld van pas komen :) En op z'n minst ook tijdens sollicitaties in de toekomst ;)
Heel erg bedankt voor je advies! Ik heb al eerder eens van iemand gehoord dat C# en C++ erg belangrijk waren.
Pagina: 1