Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:04
Zondag is mijn vaste dag bij mijn bijbaan (hulpkracht, 2-12 uur). Ik werk ieder zondag, nou... bijna iedere zondag dus, want eerste Paasdag mocht ik genieten van een vrije dag. Altijd heb ik feestdagen uitbetaald gekregen. Normaal gesproken krijg ik op zondag een 100% toeslag, op feestdagen logischerwijs enkel uurloon. Maar toen ik laatst mijn loonstrook ontving, zag ik dat ik afgelopen Paaszondag helemaal niet betaald heb gekregen. Dit heb ik bij mijn werkgever nagevraagd, maar die wist niet hoe het zat... :?

Nu heb ik de CAO hierop nageslagen (levensmiddelen). Hierin staat het volgende:
ARTIKEL 8.2 - Toeslagen en beloning op zon- en feestdagen
Voor de werknemer in volledige en onvolledige dienst en voor hulpkrachten geldt een toeslag:
a. Wanneer op een zondag (ongeacht of het wel of geen feestdag is) wordt gewerkt, wordt per
gewerkt uur het uurloon betaald, verhoogd met een toeslag van 100%.
b. Wanneer op een feestdag (niet tevens zondag) niet wordt gewerkt, geldt voor de
loondoorbetaling
de voorwaarde dat de werknemer in de aan de feestdag voorafgaande 12
weken, tenminste op 6 gelijknamige dagen moet zijn ingeroosterd. Het aantal door te betalen
uren is dan gelijk aan het aantal uren dat in die periode gemiddeld op de bedoelde dag is
gewerkt.
c. Wanneer op een feestdag (niet tevens een zondag) - een dag waarop volgens het rooster
normaal wordt gewerkt - wel wordt gewerkt, wordt per gewerkt uur naast de doorbetaling op
grond van punt b, per gewerkt uur het uurloon betaald met een (de gehele dag geldende)
toeslag van 100%.
Dit interpreteer ik als, je krijgt alleen feestdagen doorbetaald zolang het geen zondagen zijn. Ik heb echter wel altijd zondagen doorbetaald gekregen, dus iets klopt niet. Heb ik altijd onterecht doorbetaald gekregen of zie ik iets over het hoofd?

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Beste antwoord (via P1nGu1n op 23-04-2016 12:48)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:44
Er is geen andere interpretatie mogelijk dan dat werkgever niet hoeft door te betalen op een zondag als die uitvalt door een feestdag. Niet zoals je zou verwachten...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-06 15:28

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Deze regels tellen dus juist niet als de feestdag ook een zondag betreft --> zie (niet tevens zondag).

Zondag zonder werk (maar 6 of meer zondagen gewerkt in afgelopen 12 weken) levert een doorbetalingsplicht op. De feestdag heft dit op.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:54
Family Guy schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:16:
Zondag zonder werk (maar 6 of meer zondagen gewerkt in afgelopen 12 weken) levert een doorbetalingsplicht op. De feestdag heft dit op.
Klopt niet helemaal wat je zegt, ik denk dat je het verkeerd uitlegt. Als hij een gewone zondag niet ingeroosterd wordt, dan krijgt hij niet uitbetaald, ook niet als hij 6 of meer zondagen gewerkt heeft in de afgelopen 12 weken. Dat stel je hier namelijk.

Een feestdag krijgt hij dus uitbetaald mits hij de afgelopen 12 weken minimaal 6 keer op die dag gewerkt heeft. Dit geldt alleen niet op zondagen. Dus feestdag op zondag en geen werk = pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477979

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
Jimster schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:25:
Een feestdag krijgt hij dus uitbetaald mits hij de afgelopen 12 weken minimaal 6 keer op die dag gewerkt heeft. Dit geldt alleen niet op zondagen. Dus feestdag op zondag en geen werk = pech.
Dit is precies hoe ik het ook interpreteerde!
Maar als in de CAO iets anders staat, gaat dat toch voor?

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54602

Dat artikel is slecht geschreven. Voor de normale werknemer is eerste paasdag wel een feestdag, maar omdat ze dan nooit werken is er geen loondoorbetalingsverplichting.

Levensmiddelen heeft in de CAO geregeld wat de bedoeling is, en ik heb de CAO al twee jaar niet meer doorgespit, maar het artikel waar TS naar verwijst is het toeslagen-artikel, en ik zou eerder een artikel met vrije tijd of loon doorbetaling verwachten om dit te regelen.

De standaard regel is normaliter dat wanneer er niet gewerkt kan worden omdat het pand dicht is (feestdagen), de mensen die dan hoorden te werken doorbetaald krijgen. Meestal zonder toeslagen, of met een middeling over een periode. Ik zou een loondoorbetaling van 100% acceptabel vinden, want je was wel vrij. Dus geen toeslagen.

Het rare is overigens wel dat levensmiddelen -toch een branche waar werken op zondag gemeengoed is geworden- de zondag nog een aparte status geeft, ten nadele van de werknemer. Maar wel in artikel acht -het gequote artikel- en ik zou verwachten dat elders in de CAO nog iets staat over loondoorbetaling tijdens feestdagen. Nogmaals: je hebt het toeslagenartikel gequote, normaliter wordt dit uitgesplitst.

Maar de FNV heeft vast een hulplijn om het zeker te weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

P1nGu1n schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:42:
[...]

[...]

Maar als in de CAO iets anders staat, gaat dat toch voor?
Maar hoe staat het exact geformuleerd in je CAO dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
Anoniem: 54602 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:52:
Ik zou een loondoorbetaling van 100% acceptabel vinden, want je was wel vrij. Dus geen toeslagen.
Mee eens, dit is ook hoe het altijd geweest is.
Maar wel in artikel acht -het gequote artikel- en ik zou verwachten dat elders in de CAO nog iets staat over loondoorbetaling tijdens feestdagen. Nogmaals: je hebt het toeslagenartikel gequote, normaliter wordt dit uitgesplitst.
Een ander artikel over feestdagen kan ik toch echt niet in de CAO vinden :?
Anoniem: 477979 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:57:
[...]
Maar hoe staat het exact geformuleerd in je CAO dan?
Het artikel dat in de TS staat, is letterlijk geciteerd uit de CAO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

P1nGu1n schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 00:03:
[...]

[...]

[...]

Het artikel dat in de TS staat, is letterlijk geciteerd uit de CAO.
Ok, dan gaat dat inderdaad voor:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-06 15:32
Anoniem: 54602 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:52:
[...]

Dat artikel is slecht geschreven. Voor de normale werknemer is eerste paasdag wel een feestdag, maar omdat ze dan nooit werken is er geen loondoorbetalingsverplichting.
Nee, er staat juist dat als je normaal op maandag werkt, je ook de feestdag-maandag, tweede paasdag, doorbetaald krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Zoals ik de quote uit de CAO lees is de zondag uitgesloten van deze regeling. Kennelijk geld die bepaling alleen voor maandag t/m zaterdag.

Maar anders inderdaad de vakbond bellen en je vraag voorleggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:44
Er is geen andere interpretatie mogelijk dan dat werkgever niet hoeft door te betalen op een zondag als die uitvalt door een feestdag. Niet zoals je zou verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54602

noppus schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 09:31:
[...]

Nee, er staat juist dat als je normaal op maandag werkt, je ook de feestdag-maandag, tweede paasdag, doorbetaald krijgt.
Mwah, ik ben gewend dat het meer dichtgespijkerd vermeld wordt.

Quote uit dat artikel:
Veel CAO's hebben het recht op verlof tijdens de feestdagen geregeld.In bedrijfstakken waar op deze dagen niet noodzakelijkerwijs gewerkt hoeft te worden, zijn werknemers vrij en wordt het loon 100 % doorbetaald.. Andere bedrijfstakken zoals de Ziekenhuizen kennen een regeling waarbij voor het werken op feestdagen compensatie in tijd wordt gegeven, of zoals in de Horeca een toeslag op het uurloon wordt voldaan.
Ik ben 15 jaar loonadministrateur geweest, en juist dit soort teksten gebruiken werknemers om bijvoorbeeld eerste paasdag te gaan claimen.. Wat dus alleen zou kunnen als zondag een normale werkdag voor je was.
Pagina: 1