Systeem om raam te openen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-06 17:29

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Mijn dochter heeft het volgende raam in haar kamer:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/8TqjiF9.jpg

Nou wil ze het raam graag open kunnen zetten. Goede nieuws: dat kan. Het gedeelte in de rode rechthoek kan naar boven schuiven. Slechte nieuws: het raam weegt een miljoen miljard kilo en is voor haar amper te openen. Wat ze nu doet is op de vensterbank staan en met twee handen het raam omhoog trekken en er dan iets onder zetten zodat het niet weer naar beneden valt.

Dat moet makkelijker kunnen. Mijn idee was om er een soort katrolsysteem boven aan vast te maken zodat ze met 2 katrollen het raam wat makkelijker omhoog kan krijgen. Alternatief was een klein electromotortje die het raam voor haar op gaat tillen, maar ik heb me nog niet verdiept wat dat dan voor motortje zou moeten zijn.

Maar er zijn vast nog wel wat alternatieven. Toch?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Alternatief: Kunststof kozijnen met klapramen laten plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:13
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTLZ32PCPOzttQt3qoCNw4mGSAUnsxKwuErVLWCOfDFO7NvRAoO4g

Edit:
Schuift het raam aan de binnenkant van het raam erboven?
m.a.w. Kan je daar makkelijk iets bevestigen om hem omhoog te trekken?

[ Voor 35% gewijzigd door Craven op 22-04-2016 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-06 15:51
Je hebt van die schroefsystemen waar je met heel weinig kracht door te draaien het raam omhoog beweegt. Ik weet helaas niet wat de officiele naam is.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
mark-k schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:14:
Alternatief: Kunststof kozijnen met klapramen laten plaatsen ;)
Goed idee! Ik geef het door aan de huurbaas.
Craven schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:16:
[afbeelding]

Edit:
Schuift het raam aan de binnenkant van het raam erboven?
m.a.w. Kan je daar makkelijk iets bevestigen om hem omhoog te trekken?
Jup, raam schuift aan de binnenkant erlangs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-06 18:28

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:46

Illusion

(the art of)

Normaal zit er in zo'n raam al een katrolsysteem. Contragewicht zit in het kozijn. En als je touwtje gebroken is, dan is ie zwaar. Kijk eens vanaf boven of onder op het schuivende deel, of daar aan de zijkant een onverwachte groef zit...

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 16:22
Dat, of er is iets kromgetrokken waardoor je veel kwijtraakt aan wrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Illusion schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:30:
Normaal zit er in zo'n raam al een katrolsysteem. Contragewicht zit in het kozijn. En als je touwtje gebroken is, dan is ie zwaar. Kijk eens vanaf boven of onder op het schuivende deel, of daar aan de zijkant een onverwachte groef zit...
Hmm. Ik heb het raam zelf ook een paar keer open gedaan maar een groef (laat staan een katrol/veersysteem) is mij niet opgevallen. Ik zal dochter eens vragen goed te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Illusion schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:30:
^^ Dat. Het ziet er uit als een oud huis, typisch breekt/verteert het touwtje na lange tijd en valt het blok lood (langwerpig en zwaar) dat in het kozijn hangt met een flinke boink naar beneden. Nieuw touwtje en het kan weer jaren mee.
Xiphalon schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:32:
Dat, of er is iets kromgetrokken waardoor je veel kwijtraakt aan wrijving.
Er moet iets onder staan om het raam omhoog te houden.
P_Tingen schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:34:
Hmm. Ik heb het raam zelf ook een paar keer open gedaan maar een groef (laat staan een katrol/veersysteem) is mij niet opgevallen. Ik zal dochter eens vragen goed te kijken.
Het lijkt me ontworpen te zijn om niet op te vallen :)

Foto van Google:
Afbeeldingslocatie: https://s1.whbo.nl/uploads/order/1310/6846b0713afdddbe1a85d34d98d786167371ca6c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Je zegt huurbaas, dan moet je natuurlijk ook wel overleggen voordat je een heel katrolsysteem de muur in gaat boren. Het ziet er nu in elk geval uit als enkel glas, dus voor je isolatie is een nieuw kozijn natuurlijk ook interessant (en voor de verhuurder een pluspunt als hij een nieuwe huurder nodig zou hebben), en kun je eventueel onderhandelen over meebetalen aan de installatie waardoor je zelf weer stookkosten bespaart (of indien gas water licht al in je prijs zit is het gewoon een besparing per jaar voor je huurbaas).

Edit: En anders een fitnessabonnementje voor je dochter fixen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door mark-k op 22-04-2016 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
P_Tingen schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:09:
het raam weegt een miljoen miljard kilo en is voor haar amper te openen.
Woah, er is maar éénverklaring, het raam bevat ongeveer de helft van alle koolstof op aarde!

Tenzij dat niet zo is natuurlijk, dan kan het ook dat er gewoon iets klemt? Tenzij het een hardhouten dubbelglazen HR++ raam is (en zo ziet het er niet uit), lijkt me toch dat zoiets redelijk te tillen moet zijn? Zo niet, dan moet er wat WD40 tussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Kurkentrekker schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:40:
[...]

Woah, er is maar éénverklaring, het raam bevat ongeveer de helft van alle koolstof op aarde!

Tenzij dat niet zo is natuurlijk, dan kan het ook dat er gewoon iets klemt? Tenzij het een hardhouten dubbelglazen HR++ raam is (en zo ziet het er niet uit), lijkt me toch dat zoiets redelijk te tillen moet zijn? Zo niet, dan moet er wat WD40 tussen...
Er zal niks klemmen als het raam weer net zo hard naar beneden dondert zodra hij losgelaten wordt. Als dit rustig gaat is het wel een optie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
WD40 gaat dit niet oplossen vrees ik, het kozijn klemt volgens mij niet echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:53
waarschijnlijk is het gewoon een schuifraam constructie met gewichten in het kozijn. (waarschijnlijk is dan of de kabel gebroken óf het gewicht losgegaan.

plaatje voor de duidelijkheid.

Afbeeldingslocatie: http://klus-info.nl/wp-content/uploads/Ramen-types-en-constructies1.jpg

zie je ergens een ingang voor een kabel/touw zoals bij nummer 11? eventueel dochter vragen een foto te maken van de bovenhoeken van het kozijn.(beetje in de richting waar de pijlen 8 & 9 wijzen.)

[ Voor 15% gewijzigd door nachtnet op 22-04-2016 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
nachtnet schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:18:
waarschijnlijk is het gewoon een schuifraam constructie met gewichten in het kozijn. (waarschijnlijk is dan of de kabel gebroken óf het gewicht losgegaan.

plaatje voor de duidelijkheid.

[afbeelding]

zie je ergens een ingang voor een kabel/touw zoals bij nummer 11? eventueel dochter vragen een foto te maken van de bovenhoeken van het kozijn.(beetje in de richting waar de pijlen 8 & 9 wijzen.)
Kijk, daar kan ik wat me! Ze leest mee in deze thread dus ze kan het zo checken als ze er weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zit er ook een pen in het kozijn, om te voorkomen dat het raam van buitenaf geopend kan worden?
mark-k schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:38:
Edit: En anders een fitnessabonnementje voor je dochter fixen ;)
Of een vriendje met fisnessabonnentje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

RemcoDelft schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:18:

[...]

Of een vriendje met fisnessabonnentje :+
Of vriendin met fitness-abbo :) (ruimdenken... :) )

[on-topic]
WD40 voor houten constructies? Werkt dat? :?
Ik zou er dan eerder voor kiezen om het kozijn wat op te schuren, misschien dat er in de loop der jaren een "miljoen miljard" lagen verf op gesmeerd zijn waardoor het raam nu klem loopt. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zulk soort ramen heb ik op kantoor ook, daar is er ook eentje die alleen met grote moeite open te krijgen is en inderdaad: die mist het gewicht in het kozijn. De rest heeft dat wel en opent dus vrij makkelijk en blijft ook open zonder er iets onder te moeten zetten.

Gegarandeerd dat zoiets bij jou ook aan de gang is; ofwel ontbreekt het gewicht ofwel is 't niet meer met de ruit verbonden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1