Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Helaas is de mini-usb connector na jaren gebruik versleten geraakt. Hierop heb ik geprobeerd de mini usb poort te vervangen wat helaas mislukt is.

Nu vroeg ik mij af, kan de battery opgeladen worden d.m.v. een telefoonoplader (0,5a) waarvan ik de draden direct op de batterij soldeer?

Alle reacties

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-11 12:15
Ik vermoed dat dat niet heel slim is; Die USB-poort is namelijk voor zover ik kan nagaan niet alleen een connector, die staat ook in verbinding met het laadcircuit dat o.a. beveiliging geeft tegen overladen (met als gevolg dat je het risico loopt dat je de batterij laat ploffen of in de fik vliegen).

Ik zou het zeker niet doen!

• laviolette
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 19:26
michaelvink schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:55:
Ik vermoed dat dat niet heel slim is; Die USB-poort is namelijk voor zover ik kan nagaan niet alleen een connector, die staat ook in verbinding met het laadcircuit dat o.a. beveiliging geeft tegen overladen (met als gevolg dat je het risico loopt dat je de batterij laat ploffen of in de fik vliegen).

Ik zou het zeker niet doen!
Dit, en het lijkt mij niet praktisch? Je hebt dan altijd een oplader aan je telefoon hangen lijkt mij?

• AOC
  • Niet online
Ik heb het zelf zo voor ogen.

De micro-usb connector op het moederbord doorverbinden direct op de accu. Dus de + en - op die connector zoeken en die op de + en - van de accu aansluiten. Hierdoor kan je gewoon de mini-usb connector gebruiken voor het opladen met de bijbehorende kabel.

Alleen zit ik nog met het feit dat er geen overlading beveiliging op zit. Kan een li-on acccu dat zelf regelen zoals dat bij een loodgel accu gaat?

Andere optie is om zoiets te kopen en dat dan doorlussen naar een usb kabel die in de micro-usb connector gaat, die vervolgens weer direct op de interne accu zit ;) maar zit in zo;n apparaat wel een prima overlaad beveiliging?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Waterkoker schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 20:18:

De micro-usb connector op het moederbord doorverbinden direct op de accu. Dus de + en - op die connector zoeken en die op de + en - van de accu aansluiten. Hierdoor kan je gewoon de mini-usb connector gebruiken voor het opladen met de bijbehorende kabel.

Alleen zit ik nog met het feit dat er geen overlading beveiliging op zit. Kan een li-on acccu dat zelf regelen zoals dat bij een loodgel accu gaat?
Ik zou het gewoon niet proberen. Dit gaat geheid fout. Of je sloopt je telefoon, of je sloopt je accu of je sloopt het allebei. Ik zou het gewoon laten hangen en een nieuwe telefoon aanschaffen. De Galaxy S is alweer 6 jaar oud.

Mocht je echter de Galaxy S een fijn toestel vinden, wellicht kan je voor paar euro een tweede handse kopen op internet.

Overigens kan je ook gewoon de externe batterij oplader gebruiken voor het laden van je accu, als deze dan opgeladen is stop je de accu weer terug en kun je weer verder.

[ Voor 21% gewijzigd door rens-br op 25-04-2016 10:17 ]

• AOC
  • Niet online
rens-br schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:16:
[...]

Ik zou het gewoon niet proberen. Dit gaat geheid fout. Of je sloopt je telefoon, of je sloopt je accu of je sloopt het allebei. Ik zou het gewoon laten hangen en een nieuwe telefoon aanschaffen. De Galaxy S is alweer 6 jaar oud.

Mocht je echter de Galaxy S een fijn toestel vinden, wellicht kan je voor paar euro een tweede handse kopen op internet.

Overigens kan je ook gewoon de externe batterij oplader gebruiken voor het laden van je accu, als deze dan opgeladen is stop je de accu weer terug en kun je weer verder.
Die externe batterij oplader kan die niet gewoon doorgelust worden naar de batterij in de telefoon? Zodat je de batterij er niet uit hoeft te halen?

• rens-br

rens-br

Waterkoker schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:21:
[...]
Die externe batterij oplader kan die niet gewoon doorgelust worden naar de batterij in de telefoon? Zodat je de batterij er niet uit hoeft te halen?
Zou vast wel lukken. Vraag is alleen waarom je dit wilt doen? Compact wordt het er in ieder geval niet van en ik weet ook niet of de rest van de electronica het leuk gaat vinden.

• onkeltje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-06-2024
Waterkoker schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 20:18:

Andere optie is om zoiets te kopen en dat dan doorlussen naar een usb kabel die in de micro-usb connector gaat, die vervolgens weer direct op de interne accu zit ;) maar zit in zo;n apparaat wel een prima overlaad beveiliging?
Ik heb een hele tijd geleden in China een nieuwe batterij gekocht voor mij Note 1 en daarzat toen zo' lader bij.
Ik moest daar mijn batterij in leggen en zo werd die opgeladen.
Dus als gij de juiste contacten verbind met een draadje veronderstel ik dat het gelijk is aan de batterij er in leggen.
Enfin, ik ben daar zelfs zeker van mits de juiste contactjes aan de juiste contactjes.
Niet wisselen want ge zit hier met gelijkspanning en dat zou dan wel eens verkeerd kunnen aflopen.
Die dingen zijn niet beveiligd tegen poolwisseling.

• rens-br

rens-br

onkeltje schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 07:01:
[...]
Dus als jij de juiste contacten verbind met een draadje veronderstel ik dat het gelijk is aan de batterij er in leggen.
Enfin, ik ben daar zelfs zeker van mits de juiste contactjes aan de juiste contactjes.
Niet wisselen want ge zit hier met gelijkspanning en dat zou dan wel eens verkeerd kunnen aflopen.
Die dingen zijn niet beveiligd tegen poolwisseling.
Voor de batterij is dit inderdaad hetzelfde. Maar ik vraag me af of de overige electronica het leuk vind om gevoed te worden met 5V. Aangezien de nominale spanning van een accu zo'n 3,6V is.

Overigens plus en min omdraaien betekend inderdaad sowieso foute boel.

• onkeltje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-06-2024
rens-br schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 07:39:
[...]

Voor de batterij is dit inderdaad hetzelfde. Maar ik vraag me af of de overige electronica het leuk vind om gevoed te worden met 5V. Aangezien de nominale spanning van een accu zo'n 3,6V is.

Overigens plus en min omdraaien betekend inderdaad sowieso foute boel.
Ik zie niet onmiddellijk een probleem. Een batterij heeft toch 3 contacten, 1 in om op te laden, 1 uit om de GSM te voeden en 1 (de common) is dan gezamenlijk.

Ik moet er bij zeggen dat ik een GSM nog nooit zo ver gedemonteerd heb om te weten hoe het er intern verder aan toe gaat maar ik veronderstel dat het toch goed gescheiden gaat zijn, misschien met een diode die maar 1 richting toelaat. Met zo'n diode hebt ge natuurlijk al een verlies van 0,7 volt.
Of het verder echt nuttig is om dat met een toch al ouder toestel te doen is een andere zaak natuurlijk.
Maar ja, sommige mensen experimenteren graag .... een hobby gelijk een ander zeker ;)

• rens-br

rens-br

onkeltje schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 08:05:
[...]
Ik zie niet onmiddellijk een probleem. Een batterij heeft toch 3 contacten, 1 in om op te laden, 1 uit om de GSM te voeden en 1 (de common) is dan gezamenlijk.

Ik moet er bij zeggen dat ik een GSM nog nooit zo ver gedemonteerd heb om te weten hoe het er intern verder aan toe gaat maar ik veronderstel dat het toch goed gescheiden gaat zijn, misschien met een diode die maar 1 richting toelaat. Met zo'n diode hebt je natuurlijk al een verlies van 0,7 volt.
Of het verder echt nuttig is om dat met een toch al ouder toestel te doen is een andere zaak natuurlijk.
Maar ja, sommige mensen experimenteren graag .... een hobby gelijk een ander zeker ;)
Ik weet het persoonlijk ook niet uit ervaring, dus het is maar een onderbuik gevoel. Ben ook wel erg benieuwd of het gaat werken, maar voordat de TS zijn telefoon frituurt, moet hij wel weten waar hij aan toe is.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:43
Een I9000 moet je niet meer solderen, zonde van het tin en de risico's niet waard.

• rens-br

rens-br

Gadgeteer schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 09:03:
Een I9000 moet je niet meer solderen, zonde van het tin en de risico's niet waard.
Dat is wel een heel erg overtrokken reactie. Voor de TS kan het wat mooie leermomenten met zich mee brengen. Hij heeft inmiddels een topic geopend om een nieuwe telefoon aan te schaffen. Dus kan letter hobbyen met deze.

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Als hij het fatsoenlijk wil, lijkt het mij verstandiger om een replacement microusb connector te kopen op ebay ofzo. Op ifixit staan wat fotos en die zit gewoon met 4 through holes vast en wat smd. Het struikelblok zal zijn dat je een hetelucht soldeerbout nodig hebt (en liever niet een verfstripper) .

• AOC
  • Niet online
replacement usb heb ik al geprobeerd. Per ongeluk heb ik een koper baantje van de printplaat af gesloopt waardoor het niet meer te solderen is ;) en ik ben geen held met het repareren van printplaten en de breuk overbruggen is helaas niet mogelijk afaik.

@ gadgeteer: De I9000 kwam met wat overclocking, verse rom install en zonder gapps prima mee met bijvoorbeeld een Iphone 5S. Dan doel ik puur op internet browsing, whatsapp en het openen van ligth weight apps. Daar zat qua opstarttijd hooguit een paar ms to een halve seconde verschil in. Als je zwaardere / minder goed geoptimaliseerde apps pakt, dan duurde het hooguit een seconde langer. Echt een top toestel met genoeg support vanuit de community. Zelf de nieuwste versie van android kan erop.

Inmiddels heb ik een nieuwe telefoon gekocht en daarmee hoop ik ook minstens 4 jaar mee te kunnen doen. Ik zie het echt als uitdaging. Een nieuwe telefoon kopen strijkt eigenlijk tegen mij principe in omdat de smartphone markt qua innovatie helemaal plat ligt en ik het niet waard vind om +200€ uit te geven met de wetenschap dat tussen een 5/6 jaar oude smartphone nihil verschil is qua performance (batterijduur, snelheid, smoothness etc)
Pagina: 1