Toon posts:

Dell proprietary 5pin systeem voor de gek houden

Pagina: 1
Acties:

• hyperdry
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 11:32
Gisteren heb ik een i5-3470 systeem opgepikt voor bijna geen geld. Een Dell Optiplex 3010, de small form factor versie. Leuk ding voor mijn ouders, maar wat een herrie.

De CPU fan is het luidst. De CPU fan blaast niet lucht recht naar boven, maar richting de achterkant van de case (exhaust fan). Wat zo naar is aan Dell: Dell PCs gebruiken 5pins fan connectors ipv 3 of 4pins, zodat je overpriced luide troep van Dell moet blijven kopen (is het idee). Nu dacht ik, dan koop ik een aftermarket CPU cooler die ik direct aansluit op de voeding, maar dan resteert een probleem: als de 5pins CPU fan op het mobo niet is aangesloten blokkeert het systeem het opstarten (las ik op internet).

Daarnaast is het ook niet mogelijk een aftermarket CPU cooler te gebruiken door het maatwerk van de small form factor (ik zal nog foto's plaatsen ter verduidelijking). Wel is het mogelijk de Dell heatsink te behouden, en er gewoon een aftermarket casefan op te bouwen. Dan boor ik een raster aan gaatjes in de zijkant van de case, en laat ik de casefan icm Dell heatsink werken als custom CPU cooler.

Dan resteert nog wel het probleem van die 5pins aansluiting - is er geen 5pins fan aangesloten op het mobo, dan start het systeem niet. Wat ik me nu afvraag: stel ik laat die casefan van Dell aangesloten op het mobo, maar ik knip de kabeltjes ervan door zodat ik die Dell fan eruit kan gooien, zal het systeem dan wel opstarten?

Mocht het lukken die 'fan-blokkade' te omzeilen dan komt er ook mooie SSD in, naast een GTX 750 ti low profile kaart.

[Voor 3% gewijzigd door hyperdry op 22-04-2016 14:59]

• muppet99
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online
Lopen er ook 5 kabels van de fan naar de stekker? Meestal zijn dit er maar 4, blauw, geel, rood en zwart.

Dan moet je zoeken naar een PWM fan. Deze hebben namelijk 4 aansluitingen. Als er daadwerkelijk maar kabels naar de fan lopen, dan zou je nog even de 5 pins stekker open kunnen werken. Dan zie je of die 5de pin eventueel kortgesloten wordt in de stekker als conrtrole.

Carpe Diem

• hyperdry
Het zijn inderdaad maar 4 kabels. Waar jij op doelt is als ik het goed begrijp a) de dell kabel in de mobo connector plaatsen. B) de dell kabel doorknippen. C) de PWM kabel van de casefan doorknippen. D) de Dell kabeltjes met de PWM kabeltjes verbinden. Klopt dat? Dat is inderdaad ook een goed idee.

• Afvalzak
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 25-11 19:37

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Kan je die check of er een fan aangesloten is niet uitzetten in de bios?
Bekijk ook dit topic:
http://www.techsupportfor...-fan-question-650525.html

Last.fm | Code Talks

• hyperdry
Helaas niet, in de Dell bios kan je bijna niets (behalve dingen als Turboboost en Speedstep aan en uitzetten ).

• TECHcrime
  • Registratie: februari 2008
  • Nu online
Zou je eens een foto kunnen maken van de aansluiting van die Dell CPU fan? Dan kunnen we even kijken of er een schema van is.

Misschien is dit wat je zoekt:

[Voor 36% gewijzigd door TECHcrime op 22-04-2016 15:14]

• hyperdry
http://imgur.com/9ngmhSphttp://imgur.com/OO6QeNq

De fan en hoe de kabels in de stekker zitten.

Edit: bedankt voor je reactie. Daar moet ik ver mee komen. Nu eerst maar eens inlezen in hoe die stekkertjes en kabels werken, dat was voor mij tot nog toe in alle builds altijd plug en play.

[Voor 44% gewijzigd door hyperdry op 22-04-2016 15:16]

• TECHcrime
  • Nu online
Dat is inderdaad dezelfde kabel als ik vindt op Internet. Zie mijn vorige reactie voor het schema.

• hyperdry
Mocht iemand een handige intro guide weten voor het modden van stekkertjes dan is die erg welkom! :) Ondertussen ga ik zelf verder met inlezen.

• TECHcrime
  • Nu online
Afknippen op 5-10cm en dan kroonsteentjes ertussen gooien op de juiste volgorde? (Is maar een idee :p ) (ook makkelijk aanpassen in volgorde als je het verprutst :p )

[Voor 23% gewijzigd door TECHcrime op 22-04-2016 15:23]

• kgd92
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 25-11 09:53
of de mooi en makkelijk oplossing: http://nl.aliexpress.com/...r-DELL-PC/2028073477.html

kun je ook niks slopen ;)

• TECHcrime
  • Nu online
Nog mooier inderdaad. Duurt wel wat langer en kost wat extra :p En het is minder tweak :p

• hyperdry
Ja die zag ik ook al kgd. Helaas zit je dan met pech over 1,5mnd nog te wachten en ik heb dit het liefst gisteren al klaar. :p Ik ga met kroonsteentjes aan de gang bedankt voor alle ideeën!

• muppet99
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online
hyperdry schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:05:
Het zijn inderdaad maar 4 kabels. Waar jij op doelt is als ik het goed begrijp
Helemaal :) Je moet alleen even kijken welke kabel wat is. Want je moet niet de voedingskabel op de verkeerde aansluiten ;)

Carpe Diem

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
hyperdry schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:33:
Ja die zag ik ook al kgd. Helaas zit je dan met pech over 1,5mnd nog te wachten en ik heb dit het liefst gisteren al klaar. :p Ik ga met kroonsteentjes aan de gang bedankt voor alle ideeën!
soldeerijzer en krimpkousjes ;)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• hyperdry
Ik heb de PWM fan vanmorgen al besteld (Noctua NF-F12), nu moet ik nog kroonsteentjes hebben. Kroonsteentjes zijn te krijgen van 2.5mm - 36mm. 2.5mm zal wel prima zijn lijkt me? Kabeltjes zijn zo klein.

Wat ik me nu bedenk, is dat ik het liefst de fan kan aansturen met een fan controller met ong 3 standen. Want de fansnelheid kan je niet bepalen in de Dell bios. Zo'n fan controller model zonder LCD die gewoon tussen de kabels gaat is de enige optie, voor groter is geen ruimte. Dan moet ik de PWM fan op de fan controller aansluiten, en de fan controller kabeltjes verbinden met de Dell kabeltjes. Klopt dat?

• Axewi
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 05-11 23:27
hyperdry schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:51:
Ik heb de PWM fan vanmorgen al besteld (Noctua NF-F12), nu moet ik nog kroonsteentjes hebben. Kroonsteentjes zijn te krijgen van 2.5mm - 36mm. 2.5mm zal wel prima zijn lijkt me? Kabeltjes zijn zo klein.

Wat ik me nu bedenk, is dat ik het liefst de fan kan aansturen met een fan controller met ong 3 standen. Want de fansnelheid kan je niet bepalen in de Dell bios. Zo'n fan controller model zonder LCD die gewoon tussen de kabels gaat is de enige optie, voor groter is geen ruimte. Dan moet ik de PWM fan op de fan controller aansluiten, en de fan controller kabeltjes verbinden met de Dell kabeltjes. Klopt dat?
Geen kroonsteentjes! Zoals hierboven al aangegeven draden solderen en krimpkous erover. Kroonsteentjes gebruik je om je bouwfitting mee op te hangen!

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• hyperdry
Bij nader inzien is dat zonde van de Noctua en/of fan controller. Ik ga de fan direct aansluiten op de PSU. De Dell stekker laat ik in het mobo zitten, met alleen de spoel en het printplaatje (van de originele Dell fan) er aan. Die stop ik wel ergens in de case weg met tape eromheen. Maar zou dit ook niet werken als ik de spoel en het printplaatje er ook af knip?

[Voor 3% gewijzigd door hyperdry op 22-04-2016 16:08]

• hyperdry
Bedankt Axewie en SMSfreakie, dan zal ik dat gebruiken als ik alsnog kabeltjes wil modden.

• spork
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17-11 16:59
Waarschijnlijk is behalve het plastic omhulsel elk kabeltje het zelfde qua connectors. Je kan met een klein schroevendraaiertje de kabeltjes van de nieuwe en de oude fan uit de omhulsels verwijderen en vervolgens de nieuwe fan in de oude connector plaatsen.
Niks geknipt, niks gesoldeerd. Lijkt mij de beste en makkelijkste oplossing. :)

• hyperdry
Ja dat kan natuurlijk ook nog gewoon.. Ik weet niet meer waarom maar s middags dacht ik dat dat niet kon. Maar dat kan wel en is helemaal netjes ja.

Dus de kabeltjes uit de PWM stekker van de Noctua fan halen, en aansluiten op de Dell stekker, en Dell stekker in mobo pluggen.

Edit: en afhankelijk van de koelprestaties en geluidsproductie zet ik er al dan niet een 12V naar 5V kabeltje tussen.
Edit2: iedereen bedankt voor de reacties. Erg blij met de input en het daardoor ontstane plan van aanpak. Ik zal als dit modje af is wat voor, tijdens en na foto's plaatsen, waar andere Dell bezitters wellicht wat mee kunnen.

[Voor 39% gewijzigd door hyperdry op 22-04-2016 17:06]

• hyperdry
http://imgur.com/VmmzcYNhttp://imgur.com/0IGh1uW

Welke kabel is wat? Bij de Noctua wordt er gesproken over sense, 12V (dit lijkt me PWR), control en ground.
Bij de Dell noemt men de kabels: P (PWR lijkt me), A, +, en -

Kan iemand dit vertalen voor me? Welke Noctua (standaard) naam hoort bij welke Dell naam?

Edit: control lijkt me A..
Ground lijkt me -
Dan blijft sense over voor +

Klopt dat?

[Voor 12% gewijzigd door hyperdry op 23-04-2016 13:38]

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:31

Croga

The Unreasonable Man

hyperdry schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 13:36:
[afbeelding][afbeelding]

Welke kabel is wat? Bij de Noctua wordt er gesproken over sense, 12V (dit lijkt me PWR), control en ground.
Bij de Dell noemt men de kabels: P (PWR lijkt me), A, +, en -

Kan iemand dit vertalen voor me? Welke Noctua (standaard) naam hoort bij welke Dell naam?

Edit: control lijkt me A..
Ground lijkt me -
Dan blijft sense over voor +

Klopt dat?
Met die indeling ga je iets stuk maken.....

+ = 12V
- = ground

P en A zijn PWM en RPM signaal net als Sense en Control maar die laatste twee zijn wat vaag uitgedrukt.... De ene laat de ventilator weten hoe hard hij moet draaien, die andere gebruikt de ventilator om de PC te laten weten hoe hard hij draait. Ik gok daarmee dat Control = PWM (P), sense = RPM (A).

• mvz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 25-11 19:56

mvz

muziek verslaafde

Dit is een oud topic, maar omdat ik zelf lang gezocht heb, en het fijn c.q handig is kwa reference voor andere mensen, hieronder de instructie om een aftermarket cooler te installeren op een optiplex 3010/790 sff machine. Dit topic komt vaak als eerste hit op google en tweakers te voorschijn bij dit onderwerp.

https://tweakers.net/ext/f/smN9tItF2NHZ7NtoNb3lwABi/thumb.jpg

Demonteer het moederbord en verwijder de 4 stalen busjes, welke door de mounting-gaten in het moederbord steken. Dit doe je makkelijk en snel door de schroevendraaier erin te steken, en dan te wrikken.

https://tweakers.net/ext/f/kMMYAQ3MCPaD1xLWfNJvGN5J/thumb.jpg

Vanaf hier is het smooth sailing, omdat de gaten in-spec zijn met lga115x.

https://tweakers.net/ext/f/jDO7yBuCh39JzDBATnwaltdv/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/Ah8rNLWaW9Y7xH1KBU2l8L0D/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/Grkd5q8hu1UkKkrh7v0OW20a/thumb.jpg

Verder nog de cd/dvd drive-bay afgeblokt met een bezel-filler en wat secondelijm
en een 80MM Noctua fan in de voorkant.

https://tweakers.net/ext/f/I3QmJN9skGORnhkbvh0EvjGh/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/Zi0Eg2PF3BoX7XcOJxNhcsuk/thumb.jpg

Dit gaat op voor vrijwel elke low profile aftermarket cooler, omdat er meer dan genoeg ruimte is rondom de socket

[Voor 12% gewijzigd door mvz op 02-03-2017 11:09]

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee