[Win7] Van HDD naar SSD, hoe licentie overzetten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-12-2024
Hallo,

Ik heb een laptop (Toshiba Satellite C670D-10W) en wil graag de harde schijf vervangen door een SSD-schijf.
Nu staat er standaard op die laptop Windows 7 Home Premium geïnstalleerd.

Hoe kan ik de harde schijf vervangen maar toch mijn legale windows licentie houden/overzetten?

-

Beste antwoord (via xenor op 11-05-2016 20:47)

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-10 11:28
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 08:33:
Waarom overstappen naar SSD. Geeft geen meerwaarde en met de tijd zal je er spijt van krijgen.

SSD is gewoon een grote sd-card of USB-stick.
Deze zijn ook niet gemaakt om constant data op te slaan en weer vrij te geven.
Hoe meer je hem belast, hoe sneller de SSD slijt.
En op SSD neemt software meer ruimte in dan op HDD.
Tevens is onderhoud van een SSD, niet mogelijk zoals bij HDD.
Bad-Blocks...Grote Problemen!

Dat is mijn ervaring en advies die ik ieder geef, die er na vraagt!
Zet je computer uit, trek alle kabels er uit en zet hem in een kast. Zittend werken is slecht voor je lichaam ;)
Dit soort zaken zijn achterhaald, de eerste SSD's hadden dit soort problemen maar tegenwoordig zit er soms wel 5+ jaar garantie op en met behulp van TRIM helpen ze zichzelf. Wil je echt hardcore gaan op IO en betrouwbaarheid dan kun je voor SLC SSD's gaan maar reken op een veelvoud van de prijs van een consumenten disk :>

OT:
http://clonezilla.org/ en heb je al gekeken naar een tool van een fabrikant, bijv deze http://www.samsung.com/gl...ml/support/downloads.html. Ik heb zelf al meerdere systemen overgezet van reguliere disk naar SSD zonder activatiegedoe :)

Whoop!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkvisje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-10 10:42
Clone van je hardeschijf via usb? Plus je titel slaat ergens op, heeft niks met je topic te maken

[ Voor 25% gewijzigd door Darkvisje op 22-04-2016 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenor
oh huh, raar. Ik kan naam van het topic helaas niet veranderen? Kan een admin dat even doen? Sorry!

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenor
Darkvisje schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:21:
Clone van je hardeschijf via usb? en je titel slaat volgens mij niet ergens op wat het met topic te maken heeft
Dat heb ik vaker gedaan, maar soms lukte clonen ook niet. Stel als clonen om wat voor reden niet werkt, hoe zet ik de windows licentie dan over?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laviolette
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 19:26
Geen sticker op de laptop zitten met een key?
Anders zou ik hier even kijken:
www.nirsoft.net - ProduKey - Recover Office/Windows CD-Key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenor
laviolette schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:31:
Anders zou ik hier even kijken:
www.nirsoft.net - ProduKey - Recover Office/Windows CD-Key
Jawel de key heb ik gewoon op de sticker staan.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
xenor schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:33:
[...]

Jawel de key heb ik gewoon op de sticker staan.
Dan zou je het gewoon moeten kunnen herinstalleren met gebruik van de code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Maar ik zou alle moeite niet nemen en meteen maar een schone installatie van windows 10 uitvoeren.

Scheelt je weer een paar dagen updaten van dat oude windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Logo's van kleding op website publiceren?
Die topictitel heeft weinig te maken met het onderwerp 8)7
Aangepast.

Inhoudelijk: gaven de eerdere topics over dit onderwerp niet al inspiratie / info? Zoek sowieso even op of/dat je na overzetten nog optimalisaties moet doen vanwege het verschil HDD-SSD.
Ook: de legaliteit van de licentie staat los de installatie. Een schone installatie met het gekochte serienummer kan ook.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
laviolette schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:31:
Er moet altijd een licentie sticker op je laptop zitten. Vaak wordt die onder de accu geplaatst ivm slijtage.

Pas vanaf Windows 8 en 10 is het een klein stickertje geworden zonder code. De code zit dan in je BIOS.

Voor wat betreft de vraag van de TS. SSD's van Samsung en Crucial komen met kloon software. Dat is de eenvoudigste manier om te migreren naar een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10 10:33
Ik gebruik hier http://joshcellsoftwares.com/products/advancedtokensmanager/ voor. Backup je activatie, en herstel na installatie.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenor
Bedankt voor de reacties maar nog is het voor mij niet duidelijk hoe ik kan herinstalleren als ik geen recovery dvd's oid heb. Ik heb wel een legale windows code voor home premium maar geen install files.

Als ik namelijk op https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows7 home premium wil downloaden krijg ik de melding:

Fout

De productcode die u hebt opgegeven, lijkt te zijn bedoeld voor software die is voorgeïnstalleerd door de fabrikant van het apparaat. Neem contact op met de fabrikant van het apparaat voor softwareherstelmogelijkheden.

[ Voor 47% gewijzigd door xenor op 25-04-2016 10:27 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 17:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Als het goed is heb je gewoon recovery cd's gekregen bij je laptop. Zo niet zit er meestal een programma geinstalleerd om die te maken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenor
heuveltje schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:33:
Als het goed is heb je gewoon recovery cd's gekregen bij je laptop. Zo niet zit er meestal een programma geinstalleerd om die te maken.
Klopt maar die zaten er helaas niet bij. Wel een programmatje om recovery dvd mee te maken dus dat ga ik proberen. Ik vraag mij dan wel af, stel dat mijn HDD kapot gaat en ik vervang deze door een nieuwe SSD en ik heb geen recovery dvd's kan ik dan mijn geldige code nog wel op één of andere manier gebruiken / op mijn nieuwe harde schijf krijgen?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:54
Je moet zoeken naar zogeheten OEM-CD's. Vaak kan je die nog wel krijgen via de winkel, maar betaald.

Blijf ver weg bij Piratebay etc. Welk merk laptop heb je?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 17:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

xenor schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:35:
[...]

Klopt maar die zaten er helaas niet bij. Wel een programmatje om recovery dvd mee te maken dus dat ga ik proberen. Ik vraag mij dan wel af, stel dat mijn HDD kapot gaat en ik vervang deze door een nieuwe SSD en ik heb geen recovery dvd's kan ik dan mijn geldige code nog wel op één of andere manier gebruiken / op mijn nieuwe harde schijf krijgen?
Dan kun je waarschijnlijk recovery dvd's bij Toshiba bestellen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwbk
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-10 21:26
xenor schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:22:
Bedankt voor de reacties maar nog is het voor mij niet duidelijk hoe ik kan herinstalleren als ik geen recovery dvd's oid heb. Ik heb wel een legale windows code voor home premium maar geen install files.

Als ik namelijk op https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows7 home premium wil downloaden krijg ik de melding:

Fout

De productcode die u hebt opgegeven, lijkt te zijn bedoeld voor software die is voorgeïnstalleerd door de fabrikant van het apparaat. Neem contact op met de fabrikant van het apparaat voor softwareherstelmogelijkheden.
Heb hetzelfde gehad. Je moet even naar die activering gaan en dan staat eronder dat je kan bellen. Als je dan gaat bellen loopt er een bandje en vul je de code in die bij het bellen staat 9 boxjes geloof ik. Nadat je die hebt ingevuld zal het bandje zeggen dat het is goedgekeurd. En klik jij op volgende. Vervolgens krijg jij een nieuwe code van het bandje deze vul je in. Als je dit hebt gedaan in hij weer opnieuw geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenor
rwbk schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:50:
[...]

Heb hetzelfde gehad. Je moet even naar die activering gaan en dan staat eronder dat je kan bellen. Als je dan gaat bellen loopt er een bandje en vul je de code in die bij het bellen staat 9 boxjes geloof ik. Nadat je die hebt ingevuld zal het bandje zeggen dat het is goedgekeurd. En klik jij op volgende. Vervolgens krijg jij een nieuwe code van het bandje deze vul je in. Als je dit hebt gedaan in hij weer opnieuw geactiveerd.
Thanks! Echter is dan nog steeds de vraag hoe ik Windows erop krijg, maar dat zal dan met de recovery DVD's moeten ben ik bang, maar als die standaard niet bij de laptop zitten én je kan die niet maken omdat je HDD gecrashed is, zul je ze moeten bestellen lijkt mij...

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Het blijft raar om te zien dat mensen zich werkelijk in allerlei bochten wringen om maar windows 7 te mogen gebruiken,
terwijl het alternatief, windows 10 veel handiger is (en direct te downloaden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwbk
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-10 21:26
xenor schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:34:
[...]

Thanks! Echter is dan nog steeds de vraag hoe ik Windows erop krijg, maar dat zal dan met de recovery DVD's moeten ben ik bang, maar als die standaard niet bij de laptop zitten én je kan die niet maken omdat je HDD gecrashed is, zul je ze moeten bestellen lijkt mij...
Je hebt wel of geen key? Zo ja gebruik die key. Hij zal dan aangeven dat deze al gebruikt is. Volg dan het bellen naar Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenor
rwbk schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:37:
[...]

Je hebt wel of geen key? Zo ja gebruik die key. Hij zal dan aangeven dat deze al gebruikt is. Volg dan het bellen naar Microsoft.
Ik heb gewoon een key, onder op mijn laptop zit een stickertje met een OEM key. Probleem is hoe ik aan de installatie-files kom maar ga eerst even kijken of ik een recovery dvd kan maken.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 21:55
Wat je ook kan doen, mits je bereid bent naar Win10 te migreren én je een clean intall wilt uitvoeren (wat altijd aan te raden is bij een nieuwe SSD), is om eerst je huidige Win7 installatie op je oude schijf naar Windows 10 te updaten.

Na het updaten is Windows 10 automatisch geactiveerd. Hierna vervang je de HDD voor de SSD en start je een clean install van Windows 10. Dit kun je doen door van te voren met de Microsoft Media Creation Tool via deze site van Microsoft een installatiemedia aan te maken. Windows wordt dan gedownload en op de gewenste media gezet. Het gemakkelijkst gaat dat met een USB-stick, maar het kan ook door bijvoorbeeld een DVD aan te maken. Die keuze kun je daar maken, werkt erg gemakkelijk!

Het voordeel van deze werkwijze is dat je laptop meteen "voor het leven" geactiveerd is en je geen produktkey meer nodig zal hebben en zal Windows 10 altijd automatisch activeren. De enige voorwaarde is dus dat je eenmalig een upgrade van Win7 naar Win10 moet hebben uitgevoerd. Daarna mag je zo vaak een clean install uitvoeren als je wilt.

En als je echt niet opnieuw wilt installeren (gaat erg snel met Win10 overigens) dan zul je de HDD naar de SSD moeten klonen met Ghost of Acronis True image o.i.d.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom overstappen naar SSD. Geeft geen meerwaarde en met de tijd zal je er spijt van krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online

Regel voor regel onzin.

Hoe is het mogelijk dat zoiets nog verkondigd wordt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• marccom

Zet je computer uit, trek alle kabels er uit en zet hem in een kast. Zittend werken is slecht voor je lichaam ;)
Dit soort zaken zijn achterhaald, de eerste SSD's hadden dit soort problemen maar tegenwoordig zit er soms wel 5+ jaar garantie op en met behulp van TRIM helpen ze zichzelf. Wil je echt hardcore gaan op IO en betrouwbaarheid dan kun je voor SLC SSD's gaan maar reken op een veelvoud van de prijs van een consumenten disk :>

OT:
http://clonezilla.org/ en heb je al gekeken naar een tool van een fabrikant, bijv deze http://www.samsung.com/gl...ml/support/downloads.html. Ik heb zelf al meerdere systemen overgezet van reguliere disk naar SSD zonder activatiegedoe :)

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zeg, lekker doen en mijn reactie als niet gelezen beschouwen.

Ik zou hier niet op gereageerd hebben, als ik niet uit ervaring zou spreken, maar daar word niet naar gevraagd en meteen bestempeld als onzin.

Fijn de PC-magazine blijven lezen, want anders had je niet zo gereageerd en het voor mij duidelijk is, dat je kennis, uit de blaadjes komt en altijd voorop wilt lopen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik zeg, uit blaadjes en van internet, maar de ervaring en echte kennis mist! Ga zo door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Een normale harddisk kan ook stuk gaan, zeker in een laptop krijgt deze het zwaarder te verduren maar om het nu meteen af te raden vind ik ver gaan. Ik ben het met je eens dat de eerste betaalbare SSD's van o.a. OCZ onbetrouwbaar waren (zie Wikipedia: SandForce) maar die problemen zijn vandaag de dag niet heel relevant meer.
De snelheidswinst van een SSD gaat voor mij iig voor de betrouwbaarheid, heb er nu zelf 3 draaien en zou, zeker in mijn laptop, niet meer zonder willen. Maakt mij toch wel benieuwd naar jouw negatieve ervaringen, dan kan de TS zelf besluiten of hij dit als een risico ziet?

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik ben zeer tevreden gebruiker van SSDs, met vooralsnog nul uitval. (Maar natuurlijk wel backups, net zoals vroeger bij gebrui van HDDs). Maar:

Dit gaat wel erg off-topic.
Ik stel voor dat Hazimix desgewenst een eigen topic opent in het OM-subforum waar hij met argumenten kan komen en waar op kan worden gereageerd.

Maar niet hier door andermans topic te kapen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

xenor schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:20:
Hallo,

Ik heb een laptop (Toshiba Satellite C670D-10W) en wil graag de harde schijf vervangen door een SSD-schijf.
Nu staat er standaard op die laptop Windows 7 Home Premium geïnstalleerd.

Hoe kan ik de harde schijf vervangen maar toch mijn legale windows licentie houden/overzetten?
Even samenvatten wat anderen al schreven. Je kunt kloonsoftware gebruiken om je huidige Windows-partitie bit voor bit over te zetten op de SSD. Als dan ook de bootsector op de SSD in orde is, kun je vervolgens de HDD vervangen door je nieuwe SSD.

Véél makkelijker is om simpelweg de nieuwe, lege SSD meteen in je PC te plaatsen en hier Windows 10 Home op te installeren. Je kunt Windows 10 meteen activeren met je oude Windows 7 activatiecode op de sticker. Een upgrade is dus niet nodig. Windows 10 is heel makkelijk te downloaden van de site van Microsoft.

Verhalen over slechte SSD's slaan nergens op. Ze zijn ook technisch amper te vergelijken met flash-geheugen zoals in SD-kaarten. Mijn 7 jaar oude Intel G2 SSD draait bijvoorbeeld nog steeds als een zonnetje. Trek je dus niets aan van mensen die spookverhalen vertellen. Een SSD is de beste upgrade die je je PC kunt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:25
Zoals ik lees is er al een keuze gemaakt voor een SSD. Er is totaal geen reden om een SSD en zeker van de huidige generaties (mits een bekend en betrouwbaar merk) af te gaan raden.

Xenor kan je misschien aangeven wat er eerder niet goed gaat bij het clonen? Welke software je hiervoor gebruikt hebt en waar het dan fout gaat?

Mits je zin en tijd hebt zou je ervoor kunnen kiezen om je laptop met Windows 10 te installeren. Anders kunnen we je misschien helpen om het probleem met clonen te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenor
Harde schijf inmiddels gecloned met clonezilla en terug gemonteerd en werkt direct en merk het effect ook direct, thanks allemaal!

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Goed om te lezen dat het gelukt is!

Check nog even of TRIM actief is: http://lifehacker.com/564...-state-drive-in-windows-7
En misschien hier ook nog even naar kijken; http://www.disk-partition...imization-windows7-2.html, zoals hier genoemd is automatische defragmentatie niet meer nodig.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenor
marccom schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 10:22:
Goed om te lezen dat het gelukt is!

Check nog even of TRIM actief is: http://lifehacker.com/564...-state-drive-in-windows-7
En misschien hier ook nog even naar kijken; http://www.disk-partition...imization-windows7-2.html, zoals hier genoemd is automatische defragmentatie niet meer nodig.
Thanks, TRIM stond aan:
C:\Users\Stefan>fsutil behavior query DisableDeleteNotify
DisableDeleteNotify = 0

C:\Users\Stefan>

-

Pagina: 1