Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 00:19
Ik heb sinds enige tijd enkele ct-sensoren in gebruik samen met openenergymonitor. 3 van de sensoren zitten rond m'n 3fase hoofdvoedingskabels om het algemene verbruik te meten.
Nu zal ik binnenkort zonnepanelen installeren en ik vroeg me af wat die sensoren zullen meten?
Meten zij alles wat binnenkomt (dus enkel richting binnen) of meten ze het verschil tussen wat binnenkomt en buitengaat (teruglevering)? Ik vermoed het laatste (en ze gaan dus soms negatief meten)

Hiernaast heb ik een eigen Kwh-meter met so uitgang (van ebay) hangen net na m'n officiele meter: wat gaat die meten? Klopt het dat deze gaat meten wat er netto binnenkomt maar geen teruglevering? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
Promy schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:48:
Ik heb sinds enige tijd enkele ct-sensoren in gebruik samen met openenergymonitor. 3 van de sensoren zitten rond m'n 3fase hoofdvoedingskabels om het algemene verbruik te meten.
Nu zal ik binnenkort zonnepanelen installeren en ik vroeg me af wat die sensoren zullen meten?
Meten zij alles wat binnenkomt (dus enkel richting binnen) of meten ze het verschil tussen wat binnenkomt en buitengaat (teruglevering)? Ik vermoed het laatste (en ze gaan dus soms negatief meten)

Hiernaast heb ik een eigen Kwh-meter met so uitgang (van ebay) hangen net na m'n officiele meter: wat gaat die meten? Klopt het dat deze gaat meten wat er netto binnenkomt maar geen teruglevering? :?
de ct-sensors meten waarschijnlijk (99% zeker) alleen maar hoeveel er door de kabel heen gaat.
en ziet dus geen verschil tussen of dat inkomend of uitgaand is.

de kWh meter meet maar in 1 richting (ook deze is maar een 99% zekerheid, verschild een beetje per merk en type).
de kWh meter kan wel "op zijn kop" aangesloten worden en dan meet hij alleen de andere kant op.
vaak zie je dat mensen 2x een kWh meter installeren 1 voor inkomend en 1 voor uitgaand(op zijn kop).

het hangt er van af wat je wil gaan meten, en daar op mag je gaan puzzelen. ;)
(hou er rekening mee, dat je achter de hoofdmeter invoert.
dus als de ijskast aan staat en het is zonnig, dan gaat de stroom niet langs de hoofd meter.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 22-04-2016 10:08 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)