Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingofQueens
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 20:18

KingofQueens

Mainly King ☺

Topicstarter
[quote]KingofQueens schreef op donderdag 21 april 2016 @ 23:42:
Hallo mede tweakers,

Ik ben op zoek naar advies omtrent de aankoop van een nieuwe socket 1151 CPU en DDR4 Memory, i5 of i7 en vooral welke snelheid/merk geheugen moet ik daarbij aanschaffen.

Ik heb mijn i7 3770k met koeler, memory en kast verkocht aan een mede tweaker omdat ik weer wat nieuws wou. Afgelopen maanden ben ik doormiddel van kopen en verkopen van hardware van een 2400s mini ITX systeempje uiteindelijk met een 3770k systeem geeindigd welke ik leuk kon overklokken. Dit wil ik voor mijn nieuwe systeem ook graag, ik ben benieuwd naar jullie input en ervaringen waarmee ik een betere keuze kan maken met wat ik ga aanschaffen.

Vraag 1, is een 6600k voldoende voor mijn doeleinden?
De PC wordt gebruikt gebruikt voor media streaming door het huis, uiteraard ook voor gamen ;) en tot slot foto en video bewerking. Voor de eerste twee doeleinden lijkt mij een i5 6600k prima, voor het bewerken van 4k foto's en video's zat ik te denken aan de 6700k. Dit was vooral bij mijn oude 3770k (hypertreading) een flinke stap vooruit op mijn 3570k die ik daarvoor had, ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met deze nieuwe processors.

Vraag 2, overclokken welke CPU?
Uiteraard wil ik mijn systeem overclokken als ik voor een "K series" CPU ga, ik heb hier al aardig wat over gelezen en tot nu toe het meest positief over wat men bereikt heeft met de i7 6700k. Delen jullie deze ervaring ook? Uiteraard kost deze wel 100 euro meer als de i5 en mocht het uiteindelijk overkill blijken dan kan ik dat misschien beter in een betere videokaart of geheugen steken :)

Vraag 3, wat voor geheugen?
Ik al heb gelezen dat sommige merken DDR4 zich veel beter laten overklokken dan andere, maar kan ik niet beter voor flink snel geheugen gaan ipv overklokken?
Er zijn vast en zeker tweakers die een moederbord uit dezelfde serie gebruiken als wat ik heb, wat is jullie ervaring hiermee?

Ik heb al wat spullen liggen vanuit mijn oude systeem en daarbij nieuwe hardware aanschaft wat ik hieronder in een lijstje heb gepost.
#Product
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII GENE
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X
1WD Blue WD5000AAKX, 500GB
1Phanteks Enthoo Evolv Wit
2Sharkoon Sata 3 60cm wit
1Gelid Solutions SpeedTouch 6 Fan Controller
1Arctic Cooling Liquid Freezer 120
2Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm
2Fractal Design Silent R2, 120mm
1Thermaltake Toughpower 750W
1Sandisk Extreme Pro SSD 240GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Ik ben benieuwd naar jullie reactie en adviezen, ik ben in ieder geval al weer enthousiast met mijn overstap naar een nieuwe socket _/-\o_

KingsofQueens

Beste antwoord (via KingofQueens op 07-05-2016 21:07)

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
De vraag is hoe serieus je het foto-/videobewerken neemt. Ben je bereid om €110 extra neer te leggen voor een pricewatch: Intel Core i7-6700K Boxed? Dat is alleen een afweging die jij kunt maken.

Waar ik het nut van overklokken bij processors al gering vind, is dat bij RAM nihil. 16GB 2133MHz heb je al voor €53: pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213. Wil je overklokken dan kun je voor de "Ultimate"-winnaar van HWI gaan, de pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16, kost wel een flink pak meer.

Dan betaal je in totaal wel gelijk dubbel zo veel als voor een non-OC Skylake i5 setje, waarvan je het verschil in-game waarschijnlijk niet eens gaat merken. Maar goed, als jij overklokken leuk vindt moet je het zeker doen.

Informaticus of vakkundig Googler?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 20:44

Genius-General

Expect the Unexpected

Als ik jou was zou ik voor de I5 6600K gaan omdat die 4 hypertreaded cores niet bijsterend veel toevoegen. Heb wel videos gezien waar ze een videokaart laten meerenderen en dat maakt het grootste verschil. Hetzelfde geld voor het geheugen, hier hoef je ook niet super snel voor omdat het verschil minimaal is. Als je het toch wilt overclocken zou ik gewoon een setje kopen met een hogere clockspeed want daar moet je hem toch heen overclocke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingofQueens
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 20:18

KingofQueens

Mainly King ☺

Topicstarter
Goedemorgen,

Dacht ik dat ik het op de juiste plek had neergezet, was niet helemaal scherp meer gister avond.
Excuses en bedankt voor het verplaatsen. 👍

KingsofQueens

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
De vraag is hoe serieus je het foto-/videobewerken neemt. Ben je bereid om €110 extra neer te leggen voor een pricewatch: Intel Core i7-6700K Boxed? Dat is alleen een afweging die jij kunt maken.

Waar ik het nut van overklokken bij processors al gering vind, is dat bij RAM nihil. 16GB 2133MHz heb je al voor €53: pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213. Wil je overklokken dan kun je voor de "Ultimate"-winnaar van HWI gaan, de pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16, kost wel een flink pak meer.

Dan betaal je in totaal wel gelijk dubbel zo veel als voor een non-OC Skylake i5 setje, waarvan je het verschil in-game waarschijnlijk niet eens gaat merken. Maar goed, als jij overklokken leuk vindt moet je het zeker doen.

Informaticus of vakkundig Googler?