Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Ik wil mijn camper wat verbeteren, en ik wil hierbij isolatie toepassen zodat ik hem ook in koudere tijden kan gebruiken. Hiervoor zal sowieso een kachel nodig zijn, maar wellicht valt het verlies te beperken.
De vragen waar ik mee zit:

1: Heeft het wel zin om te isoleren? Zolang ik niks aan de ruiten doe (is lastig vanwege de schuifraampjes) heb ik het idee dat het zinloos is, gezien het enkel glas.

2: De zijkanten. Hier is wel wat centimeters aan ongebruikte ruimte waar ik isolatie aan kan doen. Maar ik wil mijn busje niet te zwaar maken, het is al zwaar genoeg. Dus wat is het lichtste en beste isolatie materiaal wat ik erin kan doen? (lliefst makkelijk verwerkbaar vanwege de vormen)

3: Het dak. Er zit een verhoogd dak op van een soort kunstof. Volgens mij loont het wel om hier iets tegenaan te plakken. Liefst zou ik daarmee ook de hiite buiten houden in de zomer. Maar heel dik kan het niet zijn, want ik wil weinig ruimte verliezen.
(pluspuntje zou zijn als ik de isolatie niet zou hoeven te bekleden, dat de isolatie ook de bekleding is, maar niet echt heel belangrijk)

4: De bodem. Ik wil de bodem liefst aan de onderkant van de auto isoleren. Vanwege meerdere redenen wil ik het niet binnen doen. En de circa 2 vierkante meter waar je rond loopt en niet is volgebouwd, die is van de onderkant aardig te bereiken. Maar dan moet ik dus wel iets op metaal plakken.
En het moet dan bestand zijn tegen modder en water, want het is een 4x4 bus die ook zeker daarvoor gebruikt wordt :o Ik betwijfel of ik iets geschikts kan vinden voor de bodem met mijn moeilijke eisen pakket.

Ik ken wel een beetje de standaard piepschuim dingetjes, en ik ben bekend met isolatie materialen in huis maar die zijn vaak zwaar.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 21-04-2016 23:25 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Al gekeken naar aerogel?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ah kijk, dit topic begint al goed :)
Hoge Rd waarde bij geringe dikte. Nu nog gewichten uitzoeken en waar te leveren.
Dit kan ik in de zijkanten doen en vermoedelijk ook tegen het dak aan plakken (zij en bovenkant)

Edit: Waar heb jij dit spul vandaan? Ik zie niet snel even een webshop o.i.d. (ik zal nog verder zoeken)

Nu nog iets voor de bodem aan de buitenkant in weer en wind (en water en modder) :+

[ Voor 17% gewijzigd door !null op 21-04-2016 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
TonZon lijkt mij een goeie voor de bodem :+

Maar zijn de ramen niet met hr folie te beplakken?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 10:01

BCM

Kijk eens naar neopreen. Er zijn lagen van 3 tot 6 mm met een plaklaag te krijgen.
Makkelijk te plakken, neemt geen vocht op. Eventueel plak je meerdere lagen als je het kwijt kunt.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:41
Belangrijk is te weten welke temperatuurverschil (-35 buiten, 20 binnen of 5 buiten, 15 binnen) je wil bereiken met toevoeging van hoeveel energie (500W elektrisch kacheltje, 3,5kW diesel/gas stand kachel).

Als isolatiemateriaal is VIP in deze situatie heel interessant (bv Kingspan OPTIM-R).
  • Hoge isolatiewaarde, licht en dun.
  • Hoge prijs en gevoelig voor schade (verbreken vacuüm).
Daarna komen wat mij betreft materialen als aerogel (bv BlueDec) en Resol schuim (bv Kinspan KoolTherm).

Voor ruiten kan een HR folie een aardige bijdrage leveren, maar ook after-market isolatie 'glas' of dubbel 'glas'.

edit:
N.a.v. mkleinman's reactie de volgende correctie: BlueDec -> areogel (bv BlueDec)

[ Voor 8% gewijzigd door The Lord op 22-04-2016 09:04 ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:39
Bekijk de bus eens in de winter met een warmtebeeldcamera. Kacheltje erin zetten als het -5 is buiten en kijken waar je grote warmtelekken ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik ga de suggesties doornemen. Misschien even tabelltje maken.

Ik denk dat er uiteindelijk een 4 of 5KW diesel kachel in komt.
Ik zou hem het liefst nog in de sneeuw kunnen parkeren met -35 graden, maar dat is wel heel extreem. Ook wat betreft de motor. Maar -10 zou zo maar een keertje voor kunnen komen. Dan moet je al verwarmen zodat je watertank niet bevriest enzo (wel een reden dat ik hem binnen heb gedaan en niet onder de auto)

HR folie klinkt opzich wel mooi, maar naar mijn idee zorgt dat weer voor extra opwarming tijdens de zonnige dagen, en daar zit ik niet op te wachten.

Achterruit zal ik proberen dubbel uit te voeren met een stukje licht dun plexiglas ofzo.
De bus heeft verder volledig rondom ramen.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 22-04-2016 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

!null schreef op donderdag 21 april 2016 @ 23:28:
[...]

Ah kijk, dit topic begint al goed :)
Hoge Rd waarde bij geringe dikte. Nu nog gewichten uitzoeken en waar te leveren.
Dit kan ik in de zijkanten doen en vermoedelijk ook tegen het dak aan plakken (zij en bovenkant)

Edit: Waar heb jij dit spul vandaan? Ik zie niet snel even een webshop o.i.d. (ik zal nog verder zoeken)

Nu nog iets voor de bodem aan de buitenkant in weer en wind (en water en modder) :+
Excuus voor de eerste ( hele korte ) reply die ik deed. Dat was gisteravond op mijn telefoon.

Aerogel heeft een goede isolatiewaarde. 1cm gel is gelijk aan 6cm piepschuim. Dus dat tikt wel aan. Wat ook makkelijk is is dat het erg makkelijk is te verwerken. Het lijkt nog het meeste op vilt. ( zo'n prikmat die we vroeger op school gebruikten ).

Ik heb het besteld destijds bij Bluedec.nl

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Pagina: 1