SSD + HDD defect in MBP?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 18:02
Ik heb zowel een 256GB Crucial SSD en 1TB Samsung Spinpoint HDD in een MBP uit 2010. Sinds vorige week kreeg ik de melding dat de HDD alleen te lezen is, en er niet meer op geschreven kon worden.

Gelukkig kon ik een backup maken van alle bestanden. (Had geen Time Machine op de HDD draaien). Vervolgens zowel de SSD als HDD geformatteerd en OSX 10.11 vers erop geïnstalleerd.

Disk Utility geeft enerzijds aan dat de HDD in orde is. (o.a. File system check exit code is 0 en een groen vinkje). Echter geeft BlackMagic Disk Speed verschillende resultaten. De SSD is altijd 250MB/s. De HDD is de ene keer 110MB/s en de andere keer 1,0MB/s. :z

Als ik dan nog een keer First Aid in Disk Utility draai, dan krijg ik weer het groene vinkje en exit code is 0. Echter wat me opvalt is dat iedere keer als ik First Aid run op de HDD, de eerste regel is "Repairing File System". De SSD geeft dat niet aan, maar daar komen andere regels tevoorschijn bij First Aid.

Weet iemand wat dit betekent? Ik vermoed dat de Samsung Spinpoint defect is. :'(

Op Windows kan je een harde schijf soms nog gebruiken. Dan 'sla je de bad sectors' over en hou je 90-98 of elk percentage dan ook over van je harde schijf capaciteit.

Is er ook zoiets voor op de Mac?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

androids schreef op donderdag 21 april 2016 @ 23:01:
Op Windows kan je een harde schijf soms nog gebruiken. Dan 'sla je de bad sectors' over en hou je 90-98 of elk percentage dan ook over van je harde schijf capaciteit.

Is er ook zoiets voor op de Mac?
Dat is geen software truc. Dat is wat de harde schijf zelf regelt in zijn firmware. Als je track0 kapot is is de schijf exit. Maar dat is hier niet aan de hand, dan kon je hem ook niet meer zien.
Zit je HDD op zijn originele plek en de SSD in een caddy in de ODD bay? Zou eventueel nog een SATA kabel kunnen zijn die op z'n retour is.

Het beste is om de schijf even aan een andere computer te hangen en een tijdje door te lichten, dan weet je het zeker.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
De SSD zit op de 'originele' harde schijf plek. De (extra) HDD zit op de plek waar de DVD speler zat dmv een optibay.

Ik kan idd de harde schijven van plek wisselen en kijken wat het doet. Of met de HDD in een USB case doen en testen. Ik wil de HDD niet in mn werk laptop (andere computer) te plaatsen.

Dank voor de suggesties. Er zijn nog een paar eenvoudige dingen die ik kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
nelizmastr schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:41:
[...]

Het beste is om de schijf even aan een andere computer te hangen en een tijdje door te lichten, dan weet je het zeker.
Wat bedoel je eigenlijk met tijdje door te lichten? Ik kan Disk Utility gebruiken. Of heb je andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-07 10:48
DiskWarrior evt?

OP welke schijf stond je OS? op beide schijven het OS geinstalleerd? Een schijf met het OS al via USB aangesloten op de MacBook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

androids schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:35:
[...]

Wat bedoel je eigenlijk met tijdje door te lichten? Ik kan Disk Utility gebruiken. Of heb je andere suggesties?
Disk utility kan eigenlijk niks. Je moet een volledig smart rapport hebben, een surface scan kunnen doen voor bad sectors en gedurende een lange tijd lezen en schrijven om de prestaties te monitoren. Dat kan disk utility allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
De OS stond op de SSD. Het is een clean install van 10.11.4. De HDD heb ik nu steeds opnieuw geformatteerd als disk speed onder de 5 MB/s bleef hangen.

Intusen DiskWarrior geïnstalleerd en deze geeft aan dat er niets aan de hand is met de schijf. Maar Disk Speed is nu na het formatteren ook weer (even) op 100 MB/s. Ik zal het een paar dagen gebruiken, totdat het weer traag wordt en dan opnieuw kijken of DiskWarrior iets vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

draai eens het programma smart utility en post de output hier. vooral de UDMA CRC error count is interessant in dit geval. Als dit getal hoog is weet je dat er een probleem is met de interface naar de schijf (wat in dit geval dus een brakke optibay betekend)

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Dank. Excuses voor de late reactie. Kwam er deze week even niet aan toe. Heb Smart Utility gedraaid en het ziet er niet best uit voor de Samsung Spinpoint. De SSD geeft weliswaar ook een CRC error count van 120. Het doet het nog prima, maar is dit een indicatie voor meer problemen?

Samsun Spinpoint Smart Utility

Crucial Smart Utility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:21

OgWok

U.N.C.L.E.

Meestal geeft een Smart Utility een stuk meer info. Je kan Samsung HUTIL downloaden en dat loslaten op de HD. Werkt alleen op pc hardware.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

androids schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:53:
Dank. Excuses voor de late reactie. Kwam er deze week even niet aan toe. Heb Smart Utility gedraaid en het ziet er niet best uit voor de Samsung Spinpoint. De SSD geeft weliswaar ook een CRC error count van 120. Het doet het nog prima, maar is dit een indicatie voor meer problemen?

[afbeelding]

[afbeelding]
CRC Error count heeft vooral te maken met de SATA kabel/interface. Als dat nummer rap op gaat lopen en de SSD gaat gekke dingen doen is je kabel aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Dat is dus niet best. Ik ga volgende week de harde schijven proberen te verwisselen.

Wat HUTIL betreft. Dank voor de suggestie. Helaas heb ik alleen OSX draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:21

OgWok

U.N.C.L.E.

androids schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:08:
Dat is dus niet best. Ik ga volgende week de harde schijven proberen te verwisselen.

Wat HUTIL betreft. Dank voor de suggestie. Helaas heb ik alleen OSX draaien.
Met info van iFixit gaat dat prima lukken. Overigens is de suggestie van nelizmastr, geen verkeerde. Het kan in de bekabeling zitten. "Bekabeling" in een MBP is vaak folie of flatcable en niet één, twee drie te krijgen, omdat het modelgebonden is.

[offtopic] HUTIL draait alleen in zo'n omgeving

Afbeeldingslocatie: http://f.tqn.com/y/pcsupport/1/W/J/4/-/-/samsung-hutil-hard-drive-test.jpg

;)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Nieuwe satakabel kost minimaal €75 bij AASP.

Je kan het op ebay proberen voor €50 of minder maar dat duurt dan weer heel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 13:26

Joran

<3 natalee

In mijn Macbook pro (2011) is deze jongen al twee keer stuk gegaan, dus ik zou even naar deze kijken.

(Het is het verbindingsstukje van mijn moederbord naar de optibay/superdrive)

Send me your gameboys

Pagina: 1