Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:22
Mijn huidige videokaart (AMD 7870) is overleden. Windows geeft geen beeld meer op het moment dat hij van het Windows logo naar het loginscherm hoort te gaan en bios geeft artifacts in meerdere kleuren in beeld. Het UEFI bios van de MSI 970A-G46 wordt nog wel in zijn geheel getoond, incl. cpu temperatuur.

Als ik er een GT610 in plaats (om in ieder geval weer in Windows te komen), dan krijg ik wel het MSI logo, maar geen Windows logo meer, alleen een liggende cursor bovenin het beeld. Windows boot wel. harddisk knippert, geluid werkt en als ik 1x op de powerknop druk schakelt de pc na een paar seconde netjes uit.
Ga ik met deze kaart erin naar het bios, dan wordt alleen het bovenste stuk (zeg maar het titelscherm) van de grafische msi uefi interface getoond over een gedeelte van het scherm, maar de rest niet. Ook temperatuur van cpu wordt niet getoond in de titelbalk.

Enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Is de GT610 ook kapot of zou het kunnen dat deze niet compatible is met het moederbord?

Beste antwoord (via SunnieNL op 25-04-2016 19:52)

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:24
Heb je nog een andere videokaart waar je mee kunt testen? Kan aan de kaart zelf liggen, of aan de combinatie tussen het moederbord en de videokaart.

Zo had ik laatst een Asus GTX 970 op een ECS Z77 bord, die bleef hangen bij "Entering BIOS setup...". Toen ik de kaart in een andere PC met ander moederbord stopte werkte hij perfect. Een oudere videokaart werkte wel op het ECS Z77 bord.

Wat je ook nog kunt proberen is de BIOS updaten met de 7870 (als je daar enigszins iets mee kunt zien in de BIOS).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:24
Heb je nog een andere videokaart waar je mee kunt testen? Kan aan de kaart zelf liggen, of aan de combinatie tussen het moederbord en de videokaart.

Zo had ik laatst een Asus GTX 970 op een ECS Z77 bord, die bleef hangen bij "Entering BIOS setup...". Toen ik de kaart in een andere PC met ander moederbord stopte werkte hij perfect. Een oudere videokaart werkte wel op het ECS Z77 bord.

Wat je ook nog kunt proberen is de BIOS updaten met de 7870 (als je daar enigszins iets mee kunt zien in de BIOS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
De gt610 werkt in andere pc prima.
De bios updates die ik bij msi kan downloaden moet je draaien vanaf USB op de pc met het moederbord zelf vanuit Windows. Kan geen losse bios bestanden vinden om met m-flash erop te zetten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cmos clear al geprobeerd? Ander slot?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2016 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

SunnieNL schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:57:
De gt610 werkt in andere pc prima.
De bios updates die ik bij msi kan downloaden moet je draaien vanaf USB op de pc met het moederbord zelf vanuit Windows. Kan geen losse bios bestanden vinden om met m-flash erop te zetten :(
Heb je hier al eens gevraagd? : https://forum-en.msi.com/index.php
Zij hebben een usb flashtool, die veiliger is dan vanuit windows of m-flash, wellicht kunnen zij je dan ook helpen aan de laatste bios voor je bord.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
Met een andere videokaart lijkt het probleem opgelost al blijft het UEFi bios na het doorlopen van het bios wel even staan op een liggend streepje, waar hij vroeger gelijk doorliep naar Windows. Maar voorlopig lijkt de boel gered. :)
Pagina: 1