[Windows 10] Verkenner en 'openen' loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 14:29
Goede avond mede-tweakers,

Normaal ben ik iemand die wel raad weet met mijn windows problemen, maar zelfs met gebruik van tweakers en het wel bekende goooooogle, kom ik er nu toch echt even niet meer uit.

Ik ben sinds 1,5 week over gegaan naar W10 - had er een weekendje voor gepland en was blij verrast dat het allemaal lekker vlot verliep. Echter ik merkte dat ik sinds de update hier en daar wat problemen kreeg met de verkenner. (via start -> verkenner) hij laad langzaam maar loopt nu ook gewoon pertinent vast, iedere keer opnieuw. Daarbij kan ik ook bijlage's (voor e-mail, website etc.) nauwelijks toevoegen, aangzien ie hierbij ook keer op keer vast loopt.

Het gaat hier om de volgende specs:
i5-2300 2,8 GHz
12,0 GB RAM
64 bits Windows 10 home

Ik heb inmiddels diverse dingen geprobeerd:
- rebooten, veilige modus
- verwijderen/herinstaleren virusscanner
- Opschonen logboeken met Ccleaner
- mapopties aangepast van verkenner

Maar niks mag helpen, dus ik hoop dat één van jullie de gouden oplossing heeft!

Thanks alvast!
Justin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als die crashed, zit er wellicht een programma of driver in de weg.

Door in de logboeken te kijken, kan je wellicht achterhalen wat er fout gaat net voor de crash. Maar die die heb je opgeschoont.....

Heb je windows update al laten lopen, en zijn de updates wel goed geinstaleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, doe wat Reepje voorstelt en ook kan je nog proberen in het onderhoudscentrum de probleemoplosser te starten.
Logboek is uiteraard een goed plan, en gezien de fout wel terug zal keren zal er wel weer een logvermelding worden gemaakt.
In het onderhoudscentrum kan je ook op Onderhoud > Betrouwbaarheidsgeschiedenis weergeven klikken om nog sneller bij een error te komen.
En in de mapopties > tabblad Weergave > Mapvensters in afzonderlijk proces openen hebt aangevinkt en te kijken of er verschil optreedt na verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:13
Wellicht een shell extensie die vervelend doet (programma's die in je rechtermuisklikmenu staan). Je kunt proberen die één-voor-één uit te schakelen met http://www.nirsoft.net/utils/shexview.html

edit: ik zag gisteren dat je dit ook met CCleaner kunt doen, via keuze Gereedschap, Opstarten, Contextmenu.

[ Voor 22% gewijzigd door Eegee op 06-06-2016 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eegee schreef op donderdag 21 april 2016 @ 21:18:
Wellicht een shell extensie die vervelend doet (programma's die in je rechtermuisklikmenu staan). Je kunt proberen die één-voor-één uit te schakelen met http://www.nirsoft.net/utils/shexview.html
Hoi Eegee, kan je eens uitleggen wat je daar precies mee bedoelt?
Aangezien je dit programma niet nodig hebt om shell sleutels in Windows 10 mee te bewerken.
Daarbij komt dat er met verschil met hoe dat in Windows 7 is dat bepaalde shellsleutels in Windows 10 gemachtigd moeten worden in de shell sleutel in het register om die te kunnen bewerken.
Als het gaat om de contextmenu's van mappen en stations zijn er de volgende shell sleutels:
HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell (contextmenu van R-klik op een map)
HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\Background\shell (contextmenu van R-klik in een map en bureaublad)
HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell (contextmenu van R-klik op een Station)
HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell (contextmenu van R-klik op een Station en een map)
HKEY_CLASSES_ROOT\DesktopBackground\Shell (contextmenu van R-klik bureaublad)
Maar eh, als je daar geen ervaring mee hebt kan je daar beter niks aan veranderen.
Het programma wat Eegee aangeeft zal bewerkingen in deze sleutels kunnen uitvoeren, maar dan bewerk je dat met software van derden die je ook weer eerst moet leren begrijpen.
Ik raad dan ook af dit overjarige shexview programma in Windows 10 te gaan gebruiken.

Ook kan je daar shellex\ContextMenuHandlers zien, maar nogmaals, daar los je alleen iets op wanneer je in de contextmenu's zelf een wijziging door wil voeren, en kan je beter niet aankomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2016 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyman
Reepje schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:27:

Door in de logboeken te kijken, kan je wellicht achterhalen wat er fout gaat net voor de crash. Maar die die heb je opgeschoont.....

Heb je windows update al laten lopen, en zijn de updates wel goed geinstaleerd?
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 21:13:
Hallo, doe wat Reepje voorstelt en ook kan je nog proberen in het onderhoudscentrum de probleemoplosser te starten.
Logboek is uiteraard een goed plan, en gezien de fout wel terug zal keren zal er wel weer een logvermelding worden gemaakt.
In het onderhoudscentrum kan je ook op Onderhoud > Betrouwbaarheidsgeschiedenis weergeven klikken om nog sneller bij een error te komen.
En in de mapopties > tabblad Weergave > Mapvensters in afzonderlijk proces openen hebt aangevinkt en te kijken of er verschil optreedt na verandering.
De updates zijn allemaal succesvol geinstalleerd. Ik bedoel ipv logboeken de registers (woeps). Verder geen beschikbare updates gevonden.
Daarbij blijkt uit mijn betrouwbaarheids geschiedenis steeds maar weer het volgende:
Beschrijving
Een probleem heeft ervoor gezorgd dat dit programma niet meer met Windows communiceert.
Pad naar toepassing met fout: C:\Windows\explorer.exe
(Gaat om Windows verkenner > reageert niet meer en is gesloten)

Daarbij wil ik liever niet met shexview aan de wandel gaan, omdat ik inderdaad meermalen heb gelezen dat het niet volledig naar behoren werkt op W10.

Hierbij het hele fout rapport, zoals terug gevonden in de logboeken:
Het programma explorer.exe, versie 10.0.10586.104 reageert niet meer op Windows en is afgesloten. Als u wilt zien of er meer informatie over het probleem beschikbaar is, raadpleegt u de probleemgeschiedenis in het onderdeel Beveiliging en onderhoud van het Configuratiescherm.
Proces-id: 24a0
Starttijd: 01d19c905fc64bc3
Eindtijd: 0
Toepassingspad: C:\Windows\explorer.exe
Rapport-id: cc58bba6-0884-11e6-a671-001f81000830
Volledige pakketnaam met fout:
Relatieve toepassings-id van pakket met fout:

[ Voor 15% gewijzigd door Heyman op 22-04-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Dan zit er iets fout, en ik kan er zo niet opkomen wat.

Wat kan je doen?
Ben er zeker van dat je de laatste bios versie voor je moederbord hebt
Zet de harde schijf op de _0 sata poort
en doe een clean instal van windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyman
Ik zit er nu inderdaad zelf aan te denken om maar gewoon Windows 7 terug te zetten, hoop toch eind dit jaar eens te kijken naar een vernieuwd systeem (of upgrade van huidige) ga ik dan ook wel weer bezig met W10.
In ieder geval iedereen bedankt voor alle reacties, mocht toch nog iemand de gouden oplossing hebben, hoor ik het uiteraard graag.

Edit: Het enige wat ik kan bedenken, of althans wat mij te binnen schiet: Zou het mogelijk ook te maken kunnen hebben met mijn internet verbindinging? Ik deel mijn internet met meerdere mensen, maar heb vaak genoeg dat ik met veel pijn en moeite YT op 480p kan kijken. Geen idee of er een verband zit met internet en mijn windows verkenner (voorheen niet, want dat werkte hier gewoon) maar kan mij voorstellen dat er een link wordt gemaakt met internet/plug-ins waardoor hij vast loopt (gezien het internet van bagger kwaliteit is). Maar je mag mij nu ook een idioot noemen, uiteraard ;) :P

[ Voor 46% gewijzigd door Heyman op 22-04-2016 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, je had dus de melding dat Een probleem heeft ervoor gezorgd dat dit programma niet meer met Windows communiceert.
Dat moet dan ergens in de drivers zitten, aangezien de drivers de software met de hardware laten communiceren.
Dan geen we even wat verder kijken:

Klik (met rechter muisknop) op start > Uitvoeren en plak:
C:\Windows\system32\perfmon.exe
Klik op OK.
In de linker kolom open:
Prestaties\Gegevensverzamelaarsets\Systeem
klik met rechter muisknop op "System Diagnostics (Systeemdiagnose)"
Klik op "Starten" en wacht tot de diagnose voltooid is. (60 seconden)

Tijdens de diagnose of wanneer de diagnose voltooid is:
In de linker kolom open:
Prestaties\Rapporten\Systeem\System Diagnostics > klik op inhoud, daar kan je foutmeldingen zien van het rapport dat net is gemaakt.

In de 2de kolom vanaf links zie je nu een aantal blokken.
In het tweede blok van Boven zie je "Diagnostische resultaten" met meldingen.
In dit blok zie je Waarschuwingen waaronder Fout, Basissysteemcontroles en Prestaties.
Daaronder staan meer blokken met informatie.

En check het logboek:
Klik (met rechter muisknop) op start > Uitvoeren en plak:
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\eventvwr.msc"
Klik op OK.

De diagnostische bestanden worden bewaard in de map C:\PerfLogs\*
Deze map heb je geen toegang toe maar als administrator kan je op doorgaan klikken.
In de map C:\PerfLogs\System\Performance\*
Vind je een html met de gemaakte diagnose.

en:
Methode 1: Check je harde schijf op errors:
1.klik Start.
2.Typ: CMD, in de zoekresultaten klik met je rechtermuisknop op CMD.
3.Klik op 'Als Administrator uitvoeren'.
4.in de Command Prompt, type: chkdsk /r.
Als de computer opnieuw opstart wordt de harde schijf op fouten gecontroleerd.

Methode 2: op geheugenproblemen controleren.

a) Klik op start
b) Typ ‘geheugenproblemen op uw computer vaststellen’ in het zoekveld en toets enter.
b2) lees in help en ondersteuning: Hoe worden de geheugenproblemen gecontroleerd?" voor meer informatie
c) Selecteer 1 van de 2 opties, de controle kan zo rond de 8 uur duren, als er dan geen problemen gevonden zijn is het doorgaans wel ok.
Check dit eerst om er zeker van te zijn dat defecte hardware het probleem wel of niet veroorzaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2016 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyman
Heren, allen heel erg hartelijk bedankt! Erik777 bedankt voor de lange oplossing, nadat ik dit weekend beide methodes dubbel heb uitgevoerd leverde het alsnog geen resultaten op. Nu opende ik zojuist mijn verkenner en zag daar Daemon tools actief staan, hierin zag ik de laatste reden waardoor mijn verkenner problemen zou kunnen ondervinden. Netjes Daemon tools er af gesmeten en voila problem solved!

Dus topic mag op slot en allen hartelijk bedankt voor uwen hulp, ik ga W10 maar eens verder bekijken ;)
Fijne zondag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
justinfrey schreef op zondag 24 april 2016 @ 15:50:
nadat ik dit weekend beide methodes dubbel heb uitgevoerd leverde het alsnog geen resultaten op.

Nu opende ik zojuist mijn verkenner en zag daar Daemon tools actief staan, Daemon tools er af gesmeten en voila problem solved!
Dat bedoel ik dus :)
Reepje schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:27:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransgld
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-07-2020
Bijna alle vermelde opties om de verkenner weer opgestart te krijgen, werkte niet.
Het enige wat bij mij werkte is het volgende:
  1. Download ShellExView en start het programma op
  2. ShellExeView laat netjes alle shell's zien.
    Onder options kunt u de software zo instellen dat alle niet Microsoft onderdelen een licht roze kleur krijgen.
    We kunnen er bijna zeker van zijn dat de shell's van Microsoft niet de problemen veroorzaken.
    Dus die bewaren voor later mochten we geen problemen vinden.
  3. Als u met de muisaanwijzer op een van de gekleurde items gaat staan kunt u dmv de rechtermuisknop
    het item uit of aan schakelen. Het volgende wat u doet is alle gekleurde processen uitzetten
    (behalve die van Microsoft) om ze vervolgens stuk voor stuk weer te activeren.
    Bij elke item die je weer aanzet moet je Windows verkenner (of Windows-E) opstarten. Net zo lang totdat je weet
    welke programma corrupt is. Installeer het corrupte programma opnieuw en je zult zien dat de Windows verkenner
    weer op te starten is.
  4. hier kunt u een voorbeeld / uitleg vinden.
Succes

[ Voor 5% gewijzigd door TheVMaster op 07-05-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Denk dat TS ruim een jaar later wel een fix oid heeft gevonden ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fschop
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-08-2018
Bij mijn nieuwe laptop liep de Verkenner ook elke keer vast als je op Snelle Toegang klikte. Op de volgende manier heb ik dat verholpen:
  1. Start de Verkenner
  2. Klik op Beeld in het menu
  3. Klik op Opties
  4. Klik op Map- en Zoekopties
  5. Zet de Privacy opties uit (Recentelijk gebruikte...)
  6. Klik op Wissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchteun
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-12-2024
@fschop Bedankt :) :) :) Dat was voor mij de oplossing :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit hielp bij mij ook, thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismilyfox
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-10-2023
fschop schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:40:
Bij mijn nieuwe laptop liep de Verkenner ook elke keer vast als je op Snelle Toegang klikte. Op de volgende manier heb ik dat verholpen:
  1. Start de Verkenner
  2. Klik op Beeld in het menu
  3. Klik op Opties
  4. Klik op Map- en Zoekopties
  5. Zet de Privacy opties uit (Recentelijk gebruikte...)
  6. Klik op Wissen
Thanks!

Blizzard: Smilyfox#21203

Pagina: 1