Toon posts:

Upgraden van oude computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Mijn ouders hebben een Acer Aspire AX3812 mini desktop. Tot een week geleden functioneerde deze prima, maar sinds een paar dagen is de computer erg sloom en daarmee vrijwel onbruikbaar geworden. Een vriend heeft de computer nagekeken en geconcludeerd dat de CPU, het moederbord en de RAM vervangen moeten worden. De HDD functioneert nog prima, maar hij raadt wel aan een SSD toe te voegen. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik totaal niet technisch ben en ook niet echt thuis ben in welke producten geschikt zijn en welke niet. Ook heb ik geen idee of bepaalde moederborden werken met bepaalde onderdelen en of het feit dat het om een mini dekstop gaat nog gevolgen heeft. Kortom, al het advies is welkom. Iemand anders zal de computer voor mij in elkaar zetten, zijn advies was om hier rond te vragen welke componenten het meest geschikt zijn voor de computer van mijn ouders.

Even wat extra info omtrent het computergebruik van mijn ouders. Wat zij vooral belangrijk vinden is dat de computer snel opstart en ook snel functioneert, daar ze vaak snel even iets op moeten zoeken. Zij hebben regelmatig meerdere tabbladen tegelijk openstaan en willen daarom niet dat de boel vastloopt. Verder wordt de computer vooral gebruikt om Word-documenten te typen, foto's op te slaan en gebruik te maken van internet. Niets spannends dus. Nu mijn ouders ervoor gekozen hebben de computer te upgraden in plaats van een nieuwe te kopen wil mijn vader wil dat er componenten inkomen waardoor de computer zo weer ruim 5 jaar mee kan. Wat zouden jullie adviseren aan componenten?

Ik zoek een?
Ik zoek een CPU, moederbord, SSD en RAM voor de oude computer van mijn ouders.

Wat is je budget?
Alle bovenstaande onderdelen bij elkaar mogen ongeveer 500/600 euro kosten in totaal.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Acer Aspire AX3812
Desktop type: Small-form-factor PC
Huidige CPU: Intel Core 2 Quad Q8200 / 2.33 GHz
Data bus speed: 1333 MHz
Chipset: Intel G43 Express
Cache: L2 cache - 4 MB
RAM snelheid: 800 MHz
RAM features: dual channel memory architecture
RAM technologie: DDR2 SDRAM, 4GB

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Voeding zal ook niet verkeerd zijn om te vervangen ;) wat dacht je van een volledig nieuwe pc?

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Gewoon een compleet nieuw systeem. Voeding kan nooit veel soeps meer zijn dus die zou ik ook vervangen. Zet je oude HDD erbij ( wel eerst formatteren en windows installeren op de SSD) En je bent weer voor een paar jaar klaar.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 114,95€ 114,95
1MSI B150M PRO-VDH€ 71,95€ 71,95
1Cooler Master N200 Closed€ 41,95€ 41,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 27,95€ 27,95
1Antec VPF Series 450W€ 51,95€ 51,95
1Crucial BX100 250GB€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 378,70

[ Voor 88% gewijzigd door MichaelvD op 21-04-2016 19:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Voeding is inderdaad ook een goede, die is ook aan vervanging toe. Ga bovenstaande voorleggen aan degene die de PC voor me in elkaar gaat zetten.

Verwijderd

Topicstarter
robogeeka schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:48:
Voeding zal ook niet verkeerd zijn om te vervangen ;) wat dacht je van een volledig nieuwe pc?
Aan een volledig nieuwe PC heb ik ook zitten denken. Nadeel daarvan is dat wanneer mijn ouders een PC kopen uit de winkel, deze vrijwel nooit aan alle wensen voldoet. Vandaar dat we nu aan het denken zijn om onze huidige PC volledig te upgraden en enkel de HDD te herbruiken. Op die manier kunnen we hem naar onze eigen wens bouwen en dat complete lijstje met wensen er wel in verwerken. Of was dat wat jij ook bedoelde? ;)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:08
Voor de taken die je noemt kan imo de Q8200 nog wel even mee. Mijn ouders zitten met een Q9400 en dat gaat echt meer dan prima.
Wat dacht je van alleen een nieuwe SSD en verse installatie?

Uiteraard kun je nog 400 euro extra uitgeven en dan zal het nog wel iets sneller zijn, maar in de praktijk merk je daar niet zp super veel van.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 24-04-2016 01:21 ]

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:09

Speedmaster

Make my day...

mitsumark schreef op zondag 24 april 2016 @ 01:21:
Wat dacht je van alleen een nieuwe SSD en verse installatie?
Dat dus, gewoon een SSD plaatsen. Hiernee boek je de meeste winst. Een nieuwe pc kan altijd nog, de investering in een SSD kan ook gebruikt worden als je op een zeker moment alsnog een nieuwe PC aanschaf.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Al heb je voor die dingen echt geen i3 nodig. Mijn moeder doet die dingen op een AMD A4 van bijna 3 jaar oud, zonder problemen. Zuiniger dan zo'n Core 2 Duo, maar economisch ook wat meer verantwoord, immers, na al die jaar mag de voeding van die pc wel eens vervangen worden, en dat kan nog knap vervelend zijn bij een OEM SFF behuizing.

Voor 230 euro heb je dit staan:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-7300 Boxed€ 38,50€ 38,50
1Biostar A88M€ 34,95€ 34,95
1BitFenix NOVA Zwart€ 28,-€ 28,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 15,50€ 15,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
1Crucial BX100 250GB€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 220,85

Of, voor 3 euro meer een Intel systeem [met deze en deze dan], die precies hetzelfde zal presteren [de AMD is zoveel hoger geclocked dan die Intel dat de slechtere IPC van AMD geen punt meer is], maar, dus wel 3 hele euro's duurder is. En je geeft AMD een miniscuul duwtje in de rug :+

Zoals gezegd, dit voldoet gewoon al prima voor een beetje browsen en tekstverwerken. Een i3 zal echt niet sneller zijn dan dit, puur omdat je nauwelijks power nodig hebt. De SSD maakt de boel snel, verder maakt het weinig uit wat je erin gooit.

Kun je hier 5 jaar mee doen? Ik verwacht het wel, het moet gek lopen wilt het anders zijn. Het enige wat kan gebeuren is dat 4GB RAM wat weinig is als je met Chrome met 30 tabs gaat browsen, dan is een extra reepje misschien wel handig, maar, verder? Office wordt echt niet zwaarder.

Enige jammere is dat er geen goede doch goedkoper doch niet oerlelijke compacte kast is. De Nova is goed, goedkoop en niet oerlelijk, maar vrij groot. Zalman heeft wel goede kleinere kasten, maar die zijn behoorlijk lelijk, al valt pricewatch: Zalman T2 Plus nog wel mee qua lelijkheid, zolang de zijkanten niet ziet, echt klein is hij ook niet.

People as things, that’s where it starts.

• mitsumark
Zo'n A4 is echter niet sneller dan een Q8200, ondanks dat ie fors zuiniger is ben je imo geld aan het weggooien (tenzij de pc 24/7 aan staat).

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

mitsumark schreef op zondag 24 april 2016 @ 14:23:
Zo'n A4 is echter niet sneller dan een Q8200, ondanks dat ie fors zuiniger is ben je imo geld aan het weggooien (tenzij de pc 24/7 aan staat).
Niet merkbaar sneller nee, echter, niks is zal merkbaar sneller zijn met de dingen die met deze PC gedaan worden.

Het belangrijkste voor een pc als dit is een SSD, wat je er verder in gooit is eigenlijk niet belangrijk, hooguit dat zo'n dualcore AM1 Sempron wat te traag is, maar verder maakt het echt niks uit.

Wel heb je dan pc die een stuk zuiniger is, moderner is zodat er zowaar nog driver-ondersteuning is, en het scheelt heel wat gedoe met het zoeken naar een kleine voeding, die vrij prijzig zal zijn, voor een verder bejaard bakje.

Het is allebei niet geweldig, en alles hoger dan een Celeron of een A4 zou ik ook geld weggooien vinden, maar na al die jaren zou ik toch kijken voor wat nieuws, betrouwbaarheid en betere ondersteuning kunnen geen kwaad imo.

People as things, that’s where it starts.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:16
Als het echt pas sinds een paar dagen speelt dan zou ik eerder de software verdenken.
Achtergrond proces wat erg veel cpu gebruikt.

Om meteen maar de pc te vervangen is dan wel erg radicaal.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:44
Een SSD installeren en Windows herinstalleren. Die Core 2 Quad zou echt wel snel genoeg moeten zijn en alles wat minder is dan een Intel Core i3 of AMD A8-7xxx is géén upgrade.

Als je nog maar sinds een paar weken problemen met de snelheid hebt, ligt de oorzaak hoogstwaarschijnlijk bij de software, maar te horen aan de eisen van je ouders zou een SSD wel gewenst zijn.

• mitsumark
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:42:
Tot een week geleden functioneerde deze prima, maar sinds een paar dagen is de computer erg sloom en daarmee vrijwel onbruikbaar geworden.
Als het inderdaad zo abrupt is gegaan misschien even de koeling nakijken op stof en of deze nog goed bevestigd zit.

[ Voor 52% gewijzigd door mitsumark op 24-04-2016 20:52 ]

• mitsumark
RobinHood schreef op zondag 24 april 2016 @ 15:36:
[...]

Niet merkbaar sneller nee, echter, niks is zal merkbaar sneller zijn met de dingen die met deze PC gedaan worden.
Met een SSD gaat alles merkbaar sneller aanvoelen.
Het belangrijkste voor een pc als dit is een SSD.
Exact

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Je het er niet bij staan welke windows versie erop staat. In ieder geval zou je tot W8 op deze CPU behoorlijke prestaties moeten hebben voor licht- tot middelmatig gebruik.

Met een SSD upgrade kun je niets fout doen. Mochten er dan nog hardware problemen opduiken kun je deze altijd in een andere setup plaatsen.

Wie du mir, so ich dir.

Verwijderd

Topicstarter
eheijnen schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:35:
Je het er niet bij staan welke windows versie erop staat. In ieder geval zou je tot W8 op deze CPU behoorlijke prestaties moeten hebben voor licht- tot middelmatig gebruik.

Met een SSD upgrade kun je niets fout doen. Mochten er dan nog hardware problemen opduiken kun je deze altijd in een andere setup plaatsen.
Origineel zat er windows 7 op, maar paar maanden terug hebben mijn ouders de update naar windows 10 erop gezet. Die SSD upgrade gaat er sowieso komen.

Verwijderd

Topicstarter
D-dark schreef op zondag 24 april 2016 @ 16:50:
Als het echt pas sinds een paar dagen speelt dan zou ik eerder de software verdenken.
Achtergrond proces wat erg veel cpu gebruikt.

Om meteen maar de pc te vervangen is dan wel erg radicaal.
Hardware problemen zijn inderdaad zo goed als uitgesloten. HDD functioneert nog prima. De pc was echter zo traag dat het onmogelijk was om in de task manager te komen. Aangezien de pc al ruim vijf jaar oud is hadden wij het idee dat hij z'n beste tijd gehad heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de reacties hier zo lees dan is het misschien voor m'n ouders inderdaad een betere optie om het eerst eens te proberen met een SSD met eventueel een downgrade naar windows 8.

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 17:07:
Als ik de reacties hier zo lees dan is het misschien voor m'n ouders inderdaad een betere optie om het eerst eens te proberen met een SSD met eventueel een downgrade naar windows 8.
SSD is goed besteed geld. Je ben van het hele fragmentatie verhaal af. Ze zijn veel snellen en maken geen lawaai.

Zo te lezen heeft er bij de upgrade naar W10 zich iets voorgedaan waardoor die langzamer is geworden. Je zou een nieuwe installatie op SSD kunnen proberen. Kun je zien of dat werkt, anders w7/8.

Wie du mir, so ich dir.

Verwijderd

Topicstarter
Even een update. Gisteren een Crucial MX200 250GB SSD kaart aangesloten op de computer en windows 8.1 erop geïnstalleerd. De harde schijf was op dat moment niet aangesloten. Na de installatie van Windows 8.1 was er geen verbetering merkbaar. PC is nog steeds ontzettend langzaam, doet er ruim 15 minuten over om op te starten. Probleem lijkt dus toch ergens anders te zitten. Nu ben ik heel erg aan het twijfelen wat ik zal doen: investeren in onderdelen met het risico dat dit niets op zal lossen of mijn ouders toch maar adviseren een nieuwe pc te kopen. Aangezien ik te weinig verstand heb van computers leg ik deze vraag liever bij jullie neer. Wat is wijsheid in deze situatie?

En als m'n ouders voor een nieuwe pc zouden gaan, welke raden jullie dan aan? Zij vinden vooral veel schijfruimte, snelheid en een goede levensduur (5/6 jaar) belangrijk. Een sidenote: m'n moeder zou graag de oude harde schijf (een Western Digital van 500GB) in een nieuwe pc er extra bij willen plaatsen, daar er nog veel vakantiefoto's en belangrijke documenten op staan. Het is dus wel belangrijk dat hier ook ruimte voor is. In hun huidige pc past maar één harde schijf. Gaat overigens alleen om vervanging van het kastje. Het scherm, de boxen, de muis en het toetsenbord van Acer functioneren nog prima.

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Vreemd hoor, je ouders hebben een budget van 600 euro en hebben geen verstand van computers en toch weten ze dat pc's uit de winkel vaak niet aan hun wensen voldoen.

Over wat ervoor zorgt dat de pc nu zo traag is, ga ik niet speculeren. Maar voor 600 euro kun je de huidige pc meer dan goed voor repareren. Trouwens, wat is er tegen Windows 10? Die start op mijn 4 jaar oude pc binnen 10 seconden op.
Die schijf van 500GB kun je natuurlijk altijd hergebruiken. Hopelijk hebben je ouders ook elders een back-up van de foto's?
Is een tablet erbij geen optie voor ze? Die is natuurlijk helemaal snel te pakken om iets op te zoeken. Sinds mijn moeder er een heeft zit ze nooit meer op d'r laptop en zelden op de pc.
Over een laptop gesproken, voor dat geld heb je ook al een leuke laptop, kunnen ze lekker op de bank zitten of elders...

Trouwens, ze vinden veel schijfruimte belangrijk? Hoe vol zit die 500 gb aan foto's en documenten? Wellicht valt dat nog wel mee en kun je daar rekening mee houden in het besluit

[ Voor 9% gewijzigd door Ursamajor op 15-05-2016 20:42 ]

Gadgets FTW!

Pagina: 1