Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex4allofyou
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-02 17:57
Ik ben geïnteresseerd in deze SSD voor een 1151 mobo, maar je leest regelmatig geluiden online van mensen die niet alles uit deze SSD halen.

Wat ik begrepen heb:

Verreisten
- PCIe > NVMe;
- M.2 aansluting;
- Dient als bootable schijf in BIOS ingesteld kunnen worden;
- Sufficiënt aantal lanes voor maximale snelheid.

Ok, that being said, welke moederborden zijn optimaal geschikt voor deze insteekkaart, bij welke haal je het maximale eruit? Of waar moet je precies op letten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:11

br00ky

Moderator Harde Waren
We gaan hier altijd uit van eigen uitzoekwerk (wat meer is dan "wat heb je gevonden? Niks"), dus vul dit nog aan, anders heb je een gerede kans dat je topic gesloten wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door br00ky op 21-04-2016 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex4allofyou
Ik wil geen foutieve informatie erop zetten, daarom vraag ik het ook.

Maar gelet op de informatie die ik heb, dan valt mijn keuze (mini-itx) op de volgende mobo'en:

- Asus B150I PRO GAMING/WIFI/AURA
- MSI B150I GAMING PRO AC
- MSI H170I PRO AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
"Er alles uithalen" is natuurlijk de meest onzinnige tekst ooit. Wat wil je precies doen? Je computer opstarten en weer afsluiten? Misschien op internet tussendoor? "Er alles uit halen" betekent eigenlijk niks, vooral als we niks over de rest van je systeem weten en niks weten over wat je wil doen.

Stel dat je bedoelt dat je computer sneller moet opstarten of je games sneller moeten laden: daar gaat deze SSD weinig aan veranderen. Een 'gewone' SATA3 SSD gaat niet langzamer opstarten, langzamer internetten of langzamer games laden...

Stel dat je 4K video streams wil verwerken en lokaal wil cachen, dan zou deze SSD wat kunnen bieden. Of als je direct van een of andere experimentele 3D MRI scanner wat data probeert te verwerken. Of data van een ruimtetelescoop voor een paar seconden wil opslaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex4allofyou
johnkeates schreef op donderdag 21 april 2016 @ 17:52:
"Er alles uithalen" is natuurlijk de meest onzinnige tekst ooit. Wat wil je precies doen? Je computer opstarten en weer afsluiten? Misschien op internet tussendoor? "Er alles uit halen" betekent eigenlijk niks, vooral als we niks over de rest van je systeem weten en niks weten over wat je wil doen.

Stel dat je bedoelt dat je computer sneller moet opstarten of je games sneller moeten laden: daar gaat deze SSD weinig aan veranderen. Een 'gewone' SATA3 SSD gaat niet langzamer opstarten, langzamer internetten of langzamer games laden...

Stel dat je 4K video streams wil verwerken en lokaal wil cachen, dan zou deze SSD wat kunnen bieden. Of als je direct van een of andere experimentele 3D MRI scanner wat data probeert te verwerken. Of data van een ruimtetelescoop voor een paar seconden wil opslaan...
Dat je geen bottlenecks hebt op je moederbord, dat bedoel ik. Je hoort verhalen van mensen die niet de 2.5GB read halen, er ver onder zitten.

Het valt mij wel op dat op Tweakers men erg streng en belerend overkomt als je een topic opent, altijd moet je weer iets weten, mag je iets niet over het hoofd zien, moet je de juiste terminologie hanteren, moet je doorgeven wat je hebt of uitgezocht hebt (terwijl dat in dit geval -mijns inziens- dus lastig is, anders zou ik het niet vragen).

Ik dacht dat anderen wellicht ook wel iets aan dit topic zouden hebben, maar heb er nu stiekem alweer spijt van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het probleem is een beetje dat 99% van de topics en discussies over de 'performance' van zo'n SSD gaan over wie de grootste e-Penis heeft. De mensen die daadwerkelijk wat over de technologie weten kan dat geen fuck schelen en gaan dan vooral geërgerd of geïrriteerd reageren, wat je waarschijnlijk zelf ook wel snapt ;)

Stel dat je een goede reden of toepassing hebt voor een bepaald soort transfer rate (seq. of random), dan is het een stuk handiger als je dat vertelt zodat mensen die weten wat je dan nog hebt dat kunnen uitleggen en jij weer verder kan. Niemand met kennis van zaken heeft zin om elke dag 10 topics met een 'om dat het kan'-insteek te beantwoorden... het is net als de 'ik wil een PC van 20000 euro' topics waar niemand hier echt zin in heeft om te gaan beantwoorden.

Dus nogmaals: wat heb je nodig, wat wil je doen.

Stel dat je 3GByte per seconden wil rondpompen, dan zullen we hier eerder naar een RAID opstelling of echte PCIe kaart verwijzen.

http://mywiki.wooledge.org/XyProblem
http://www.perlmonks.org/?node=xy+problem

[ Voor 4% gewijzigd door johnkeates op 21-04-2016 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex4allofyou
Ik houd er niet van als ik de verkeerde spullen koop, ik ga na enkele jaren weer opnieuw een PC in elkaar zetten en ben er dus een tijdje uit geweest.

Maar je hebt gelijk, ik ben er verder ingedoken en ben tot de conclusie gekomen dat deze ssd waarschijnlijk niet de toegevoegde waarde heeft die ik hoopte dat hij had, sequential read is niet echt wat ik nodig heb, en voor wat betreft de random reads is deze marginaal sneller dan de 850 EVO.

Wat mij wel doet twijfelen is dat je enorm veel wisselende verhalen hoort, de 1 zegt geen verschil te bemerken, anderen zeggen dat ze nooit meer zonder zouden willen. Zou deze schijf maar 2x (merkbaar) sneller zijn dan kocht ik hem, maar gebruikservaringen die online staan zijn hier dus erg vaag in.

Ik wil gewoon het snelste van het snelste (binnen het redelijke), maar geen RAID, gewoon 1 schijfje in de Mini-ITX, het stond mij ook aan dat deze zo compact is en in het mobo geklikt kan worden.

Intentie is gewoon puur gebruiksgemak, een soepeler systeem, zo min mogelijk stotteren of wachten. Voor webdesign, persoonlijk gebruik en de HTC Vive. Als ik nu mappen kopieer bv om te backuppen, zoals Magento, dan moest ik hier toch nog aardig lang op wachten nu met een standaard ssd, zou ik dit kunnen bespoedigen, was ik al tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Misschien kan je bij deze test eens kijken, hier worden real world tijden gemeten. In het lijstje de nvme ssd's 950pro en 951 en intel750. Zoals je ziet scheelt het niet 2x maar eerder 2%.

http://techreport.com/rev...ial-bx200-ssds-reviewed/5

Voor wat betreft back ups, daar heb je te maken met 2 andere variabelen, namelijk wat wordt er gebackupped (kleine of grote files) en ook waarnaartoe wordt er gebackupped. Als je backup naar een HDD gaat, dan kan de ssd misschien wel 1000 MB halen, als de schrijfsnelheid van de HDD 40 MB is, dan is dat ook je snelheid.
Wil je supersnel backuppen, heb je 2 snelle SSD's nodig, waar je dan van de ene SSD naar de andere SSD backupped. Als je dan dus 2 nvme ssd's neemt ga je er wel een heel stuk op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

alex4allofyou schreef op donderdag 21 april 2016 @ 17:59:
[...]

Dat je geen bottlenecks hebt op je moederbord, dat bedoel ik. Je hoort verhalen van mensen die niet de 2.5GB read halen, er ver onder zitten.

Het valt mij wel op dat op Tweakers men erg streng en belerend overkomt als je een topic opent, altijd moet je weer iets weten, mag je iets niet over het hoofd zien, moet je de juiste terminologie hanteren, moet je doorgeven wat je hebt of uitgezocht hebt (terwijl dat in dit geval -mijns inziens- dus lastig is, anders zou ik het niet vragen).

Ik dacht dat anderen wellicht ook wel iets aan dit topic zouden hebben, maar heb er nu stiekem alweer spijt van :)
Je gaat ook geen 2,5GB read halen...
Dat is theorie. Praktijk is iets meer als 2 GB.
Wil je top performance dan neem je een z170 chipset.

Gebruiks ervaring:
Ik heb ge-upgrade vanaf een Xeon 1230V2 met z97 chipset en een Evo 840, naar een 6700k op een z170 chipset met een 950 pro.
Ik merk duidelijk het verschil, met uefi enabled (kan nu helaas ff niet meer vanwege hd7950 die geen uefi ondersteunt) is het van power on naar inlog onder de 10 seconden.
PcMark resultaat is met 25+ % omhooggegaan..

Is het de aanschaf waard ?
Het is dat ik dit zakelijk kon aanschaffen, privé had ik de 950 niet genomen.

OS voelt snappyer, maar dat kan ook aan een verse install liggen

[ Voor 23% gewijzigd door KillerAce_NL op 22-04-2016 09:35 ]

Pagina: 1