Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Mijn twee dagen oude pricewatch: Sapphire NITRO R9 380X 4G D5 draait altijd op ~2900RPM. Dit kan ik terug zien in MSI Afterburner. Dit komt neer op een geluid(nu nog met de kast open) wat met een deur er tussen te horen is vanaf 15 meter afstand. Ik denk dat dit geluid 100% fanspeed is. Ik heb deze nieuwe kaart nog niet langzamer horen draaien. Ook tijdens boot of in de BIOS draait die met deze snelheid.
Mijn probleem is dan ook dat de GPU altijd met (naar mijn mening) 100% fan speed draait.

Ik draai deze Sapphire NITRO R9 380X 4G D5 in mijn relatief nieuwe upgrade systeem:
Het enige verschil is dat ik op dit moment nog geen Windows 8.1 Pro heb geïnstalleerd en dat ik nu dus nog op Windows 7 x64 Ultimate draai.
Ik heb de meest recente drivers van AMD Radeon:
  • non-whql-64bit-radeon-software-crimson-16.4.1-win10-win8.1-win7-apr4.exe
Die heb ik hier vandaan: http://support.amd.com/en...desktop?os=Windows+7+-+64

Ik heb al eens geprobeerd met DDU: http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html gedeïnstalleerd en opnieuw de laatste AMD drivers geïnstalleerd.
In zowel MSI Afterburner als in AMD Radeon Settings > Gaming > Global Settings > Overdrive kan ik de fanspeed wel aanpassen zonder fouten maar het resultaat is nul. Er gebeurd helemaal niets, behalve dat MSI Afterburner in de grafieken daarna wel aangeeft dat de fan speed is veranderd van automatisch 20%(default) naar de waarde waarna ik het heb aangepast. Overigens blijft de RPM dan nog steeds op ~2900 hangen. De RPM is overigens ook niet 100% statisch maar veranderd tussen de 2800-2900RPM.

Ik kan nog proberen Windows 8.1 Pro te installeren en kijken of het daarmee verholpen is. En ik kan nog een keer heel goed de voor mij nog onbekende BIOS doorlopen en kijken of ik daar iets kan vinden.

Ik vraag me af of er nog andere dingen zijn die ik hierin kan doen om dit probleem op te lossen?

ps. Ik heb met googlen één iemand anders gevonden met vrijwel hetzelfde probleem: linkje die heeft het helaas ook niet kunnen oplossen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Composed
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-02 19:23
Laat Afterburner ook een temperatuur zien? Als dat niet het geval is zou het zo kunnen zijn dat, er iets kapot is, je kaart het dus ook niet weet en voor de veiligheid vol gaat koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
Ik heb begrepen dat die videokaart een knopje/schakelaar heeft om te switchen naar de 2e bios, zou je die in willen drukken en kijken of hij zich anders gaat gedragen?

waarschijnlijk zit hij op de bovenkant van de kaart (naast waar je hem vast schroeft aan je kast)

[ Voor 26% gewijzigd door aminam op 21-04-2016 16:08 ]

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Composed schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:55:
Laat Afterburner ook een temperatuur zien? Als dat niet het geval is zou het zo kunnen zijn dat, er iets kapot is, je kaart het dus ook niet weet en voor de veiligheid vol gaat koelen.
Ja onder high load, althans wat is high load ik heb 'm net, met Dark Souls III op max settings heb ik 'm wel naar 50-60C zien gaan. Dus de thermometer(of hoe die ook heet op een videokaart) is niets mis mee.
Temperatuur zonder echte load is stable 30C.
aminam schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:07:
Ik heb begrepen dat die videokaart een knopje heeft om te switchen naar de 2e bios, zou je die in willen drukken en kijken of hij zich anders gaat gedragen?
Ik dacht juist dat die dat niet heeft, maar zal even zoeken of ik zoiets kan vinden zowel op de kaart als in de handleiding/google. Linkje
Als ik die heb moet ik die indrukken gewoon tijdens het draaien van Windows? Of moet de pc daarvoor uit staan, ik ben hier namelijk niet bekend mee.
aminam schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:07:
waarschijnlijk zit hij op de bovenkant van de kaart (naast waar je hem vast schroeft aan je kast)
Die ninja-edits altijd, ik ga zoeken.

Edit2:
Zoiets als deze volgende afbeelding heb ik dus niet, de enige kanten die ik niet kan zien zonder de GPU los te halen zijn de kanten welke op de tweede afbeelding staan en die hebben ook niet zo'n knopje.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.eteknix.com/wp-content/uploads/2014/08/Sapphire-R9-285-DualX-7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000870662.jpeg

Edit3:
Ook de bios(van mobo) nogmaals nagelopen maar kan hierin niets vinden wat relevant is aan mijn probleem.
Enige mogelijk oplossing die ik nog zie is Windows 8.1 proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door True op 21-04-2016 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
True schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:10:

[...]

Ik dacht juist dat die dat niet heeft, maar zal even zoeken of ik zoiets kan vinden zowel op de kaart als in de handleiding/google. Linkje
Als ik die heb moet ik die indrukken gewoon tijdens het draaien van Windows? Of moet de pc daarvoor uit staan, ik ben hier namelijk niet bekend mee.

[...]

Die ninja-edits altijd, ik ga zoeken.

Edit2:
Zoiets als deze volgende afbeelding heb ik dus niet, de enige kanten die ik niet kan zien zonder de GPU los te halen zijn de kanten welke op de tweede afbeelding staan en die hebben ook niet zo'n knopje.

[afbeelding]

[afbeelding]

Edit3:
Ook de bios(van mobo) nogmaals nagelopen maar kan hierin niets vinden wat relevant is aan mijn probleem.
Enige mogelijk oplossing die ik nog zie is Windows 8.1 proberen.
ja ik hoop altijd dat ik het snel genoeg edit zodat niemand het nog gelezen had maar ja daar ben ik dan weer te sloom voor ;p Zit er in plaats van zo'n knop ook geen schakelaartje? Als die er wel zit dan is het de norm dat je de pc gewoon uit zet dan de schakelaar omzet en dan weer start. Als hij ook in de bios vol loopt te blazen zal windows 8.1 ook niet helpen, standaard horen de fans van deze videokaart stil te staan tot iets van 65 graden dus het klopt al niet.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Zou loshalen en weer terug plaatsten wellicht iets doen?
Anders wordt het RMA of koop-op-afstand en direct weer nieuwe aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ook op Windows 8.1 Pro draait die harder dan een draaimolen met ADHD.

Mocht er ooit iemand anders met hetzelfde probleem zijn.
Ik heb een nieuwe 380X besteld, als die binnen is gaat de huidige retour onder noemer van koop-op-afstand en defect bij levering. Helaas dus niet kunnen oplossen maar hiermee moet het wel verholpen zijn.

Edit:
Ik heb nu de nieuwe ingebouwd en werkt out-of-the-box zoals het hoort. Is dus inderdaad een defecte fan controller of een ander onderdeel geweest waardoor die altijd op 100% fanspeed draaide.

[ Voor 23% gewijzigd door True op 23-04-2016 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Inmiddels bijna twee jaar verder.
Mijn nieuwe 380X doet het nog uitstekend, had ik achteraf maar geweten dat niet lang daarna ook echt de nieuwe gen GPU's uit kwam enfin.

In de afgelopen twee jaar heb ik soort gelijke issues gehad met deze GPU, ook deze had de issues met de 100% koeler bij boot. Dit was bij willekeur en zo'n 5x in al die maanden, het laat me dan weer even behoorlijk schrikken, maar in tegenstelling tot de andere kaart is het probleem verholpen na het rebooten van mijn pc.

Pagina: 1