Ik weet niet zoveel van netwerken...

Pagina: 1
Acties:

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-07 22:15
... waar kan ik daar info over vinden? Ik heb namelijk grootse netwerkplannen:

Ik zit hier op de universiteit en hang met mijn PC aan een 10MBit Ethernet LAN. Dat is weer verbonden met andere LANs van de univ (andere segmenten) en dat hele netwerk wordt dan weer verbonden met het internet door een aantal NAT-servers een hoop T3-lijnen. Het hele spul is retesnel: ik haal af en toe echt de limiet van het netwerk als ik internet, en mijn FTP-server upt ook aan 10MBit/sec als het kan (=als de ander een even snelle lijn heeft).

Zo is de situatie dus. De plannen voor volgend jaar houden in:

Ik wil meerdere PC's hebben op mijn kot (=kamer) en die moeten allemaal met internet verbonden zijn. Ik heb een vast IP-adres (officieel niet, maar het is nog nooit veranderd ;) ) en ik draai een FTP-sever. Volgend jaar wil daarvoor echter een andere PC voor inschakelen omdat ik mijn bak voor mezelf wil houden. Ook wil ik een gameserver installeren voor Day of Defeat :9~ , een fileserver voor mezelf en nog enkele personen op mijn netwerksegment, een IRC-/ en een http-server.

Die PC's zullen allemaal afdankertjes zijn (snelste is een ge'ocde P200@250MMX voor de rest Pentiums en 486), alleen mijn bak is redelijk up to date.

Maar hoe ga ik dat hele zaakje op het netwerk krijgen en ook nog zo dat anderen van het netwerk erop in kunnen loggen?

Ik dacht zelf dat ik een router (486 met 16MB RAM) zou moeten hebben die de verschillende protocollen (http, IRC, FTP, Half-Life poort 27015, ...) zou leiden naar de juiste PC. Dus die router heeft 2 netwerkkaarten nodig. De ene netwerkkaart gaat in de muur naar het internet en de andere in een hub/switch waarmee dan de rest van de PC's verbonden zijn.

Klopt dit schema een beetje? Is een 486/SX33 met 12-16MB RAM voldoende om te routeren? Heb ik een switch nodig? Of is een hub genoeg?

Oh ja, ik mag geen DCHP-server draaien van de univ, dan word ik van het netwerk geschopt.

Een linkje zou ook al fijn zijn :) .

Thx.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 16:52

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Je kunt misschien de search gebruiken.
netwerk intikken. en een stuk of 8811 resultaten krijgen.
En die doorwerken, leer je een boel van. :)

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 14:31

DizzyWeb

Ondertiteld

Een 486 is in principe genoeg om te routeren, maar je plannen zijn inderdaad groots... En aangezien het om een uni gaat, zal je wel het plan hebben veel dataverkeer te genereren, met al die servers... Dan denk ik niet dat die 486 het trekt hoor...

Maar je principe klopt inderdaad...

Voor een hele simpele router, draait op een floppy: http://www.freesco.org

• F.U.B.A.R
Op zaterdag 23 juni 2001 23:23 schreef DizzyWeb het volgende:
Een 486 is in principe genoeg om te routeren, maar je plannen zijn inderdaad groots... En aangezien het om een uni gaat, zal je wel het plan hebben veel dataverkeer te genereren, met al die servers... Dan denk ik niet dat die 486 het trekt hoor...
Hehe, >:) idd. Heb sinds 15/03 al meer dan 1,2 TB getransferreerd! :)

Het zijn plannen, want er doen geruchten de ronde dat er volgend jaar limieten op het dataverkeer (fair use policy) zouden komen. Dat zou wel heel :'( zijn! En dat omdat de mensen met een kabelverbinding hun netwerksegment lamleggen door naar servers op een Ethernet LAN te surfen. No fair! :( :( :(

• Paitor
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

koop een degelijke router, of een p1 166 o.i.d. Moet niet teveel kosten, en kan je al veel meer mee!

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• F.U.B.A.R
Ja, ik zou wel willen. Maar in de 2e hands winkel durven ze er nog 15 000fr (fl 800) voor te vragen!!! |:(

Alsof die dingen van goud zijn.

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Op zaterdag 23 juni 2001 23:37 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Ja, ik zou wel willen. Maar in de 2e hands winkel durven ze er nog 15 000fr (fl 800) voor te vragen!!! |:(

Alsof die dingen van goud zijn.
Je moet ze ook niet in de winkel halen

maar gewoon via een 1/andere koop- en verkoopsite

sim-pel

It seemed like a good idea at the time

• F.U.B.A.R
Kan een P250MMX krijgen, maar dat vind ik teveel van het goeie.

En ik kan misschien een P75 versieren, zou die het wel aankunnen?

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Met zulke grootse plannen kun je een 250 wel gebruiken met genoeg geheugen... Als je inderdaad zoveel datatransfer hebt, moet je niet bezuinigen op de router (of pc die daarvoor dient). Het zou toch lullig zijn als je eindelijk alles hebt draaien, maar je router knijpt de boel af omdat ie de load niet kan verwerken.... Wil jij dat???

O, ennuh, heb je al eens even zitten bedenken hoe je de boel op wil zetten??? Ik persoonlijk zou die ftp, http, irc en gameserver (eigenlijk alles wat voor "anonieme" gebruikers te bereiken is (ik neem aan dat je je file-server alleen maar beschikbaar wilt maken voor enkele gebruikers)) in een DMZ gooien... Kun je dat segment iets meer open laten staan (je moet nogal wat poorten open laten voor je plannen) en het segment waar je eigen pc (en fileserver) op zit verder dichtspijkeren...

Denk er met je plannen eerst maar eens goed over na, want je kan wel alles willen, maar als je er na een poosje achter komt dat je het eigenlijk veel te snel heb gemaakt en de boel veeeel te slecht hebt geconfigureerd, ben je meestal te laat... Maak gewoon eerst een simpele tekening...

Wat gratis advies, kijk maar of je er iets mee doet...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

486 = Krrrrrrrrrrggggggggggrrrrrrrrggg...

...en dan heb je na een minuut de webpagina op je scherm, of hij komt helemaal niet. Dat heb ik nu met een 486 op een router met adsl. Die is niet vooruit te branden en kan geen verbinding maken.

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:56
en dat hele netwerk wordt dan weer verbonden met het internet door een aantal NAT-servers een hoop T3-lijnen. Het hele spul is retesnel: ik haal af en toe echt de limiet van het netwerk als ik internet, en mijn FTP-server upt ook aan 10MBit/sec als het kan (=als de ander een even snelle lijn heeft).
Je vergist je, want dit kan niet! >:)

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op maandag 25 juni 2001 12:42 schreef HermeS het volgende:

[..10Mb uppen met FTP..]

Je vergist je, want dit kan niet! >:)
Waarom dattan nie' :?

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

ik had hier een 486 dx4 100 met 28 meg ram,

2 10 mbit kaartjes erin

en routeren (freebsd erop)

kon de volledige 10 mbit halen hoor.

1 megabyte/sec is geen probleem voor een 486 hoor :) mijn oude 386 dx 40 wou met zijn (toen) gloednieuwe 1.6 gig al 4 megabyte/sec halen! :)

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:56
Op maandag 25 juni 2001 14:25 schreef brammus het volgende:

[..]

Waarom dattan nie' :?
door de NAT, je kunt dus wel een ftp server opzetten maar die is niet van buiten (internet)te bereiken, en als erzoiets in een verhaal staat heb ik ook veel moeite om de rest nog wel te geloven.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
In EU kan je geen T3 lijnen krijgen, wel E3 :)

Overigens verwacht ik dat ze er 1 hooguit 2 zullen hebben, die dingen zijn namelijk reteduur, zelfs voor uni's.

Hoe dan ook goed om te zien dat onze belastingcenten goed worden besteed :P

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 18:52

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Op zaterdag 23 juni 2001 23:33 schreef Paitor het volgende:
koop een degelijke router, of een p1 166 o.i.d. Moet niet teveel kosten, en kan je al veel meer mee!
Waarom een p166 ipv een 486?
Is als router (bv FreeSCO) netzo snel... :P

Zoek wat je niet eerder vond

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:26
Op maandag 25 juni 2001 16:45 schreef HermeS het volgende:

[..]

door de NAT, je kunt dus wel een ftp server opzetten maar die is niet van buiten (internet)te bereiken, en als erzoiets in een verhaal staat heb ik ook veel moeite om de rest nog wel te geloven.
Als je op de NAT machine een port forwarding maakt is het wel degelijk mogelijk hoor.

No production networks were harmed during this posting

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zaterdag 23 juni 2001 23:17 schreef F.U.B.A.R het volgende:
en dat hele netwerk wordt dan weer verbonden met het internet door een aantal NAT-servers een hoop T3-lijnen.
[zeik mode]Dit is geen T3 dit bestaat niet in europa alleen in Amrika. In europa werken we met E normeringen (zijn ook sneller [/zeik mode]
Ik wil meerdere PC's hebben op mijn kot (=kamer) en die moeten allemaal met internet verbonden zijn. Ik heb een vast IP-adres (officieel niet, maar het is nog nooit veranderd ;) )
Wat voor ip adres heb je want als er NAT draait dan heb je een IP uit de publieke reeks. Als dat het geval is wordt het best lastig om anderen toegan te verlenen van buiten je subnet.
Ook wil ik een gameserver installeren voor Day of Defeat :9~ , een fileserver voor mezelf en nog enkele personen op mijn netwerksegment, een IRC-/ en een http-server.
Die PC's zullen allemaal afdankertjes zijn (snelste is een ge'ocde P200@250MMX voor de rest Pentiums en 486), alleen mijn bak is redelijk up to date. Maar hoe ga ik dat hele zaakje op het netwerk krijgen en ook nog zo dat anderen van het netwerk erop in kunnen loggen?

Ik dacht zelf dat ik een router (486 met 16MB RAM) zou moeten hebben die de verschillende protocollen (http, IRC, FTP, Half-Life poort 27015, ...) zou leiden naar de juiste PC. Dus die router heeft 2 netwerkkaarten nodig. De ene netwerkkaart gaat in de muur naar het internet en de andere in een hub/switch waarmee dan de rest van de PC's verbonden zijn.
Ik raad je aan als router software freesco te gebruiken. Dit draait ook prima op de pc die jij voor ogen hebt. Volgens mij kan die ook aan portforarding doen. Dus port 80 (HTTP) naar een ip adres achter je router door routeren.
Klopt dit schema een beetje? Is een 486/SX33 met 12-16MB RAM voldoende om te routeren?
no problem
Heb ik een switch nodig? Of is een hub genoeg?
Hub is genoeg je komt toch nooit boven je 10 mb van je internet verbinding uit.
Oh ja, ik mag geen DCHP-server draaien van de univ, dan word ik van het netwerk geschopt.
DHCP is niet nodig gewoon NAT draien

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
dat 486je voldoet het wel hoor
gewoon een paar 3com netwerkaartjes erin
(belasten de cpu minder)

• F.U.B.A.R
Op maandag 25 juni 2001 16:45 schreef HermeS het volgende:

[..]

Mijn verhaal was niet volledig, naar mensen binnen het univ-netwerk kan ik aan 10MBit/sec uppen. DU Meter gaf ook al eens 2,5MB/sec aan maar dat is redelijk onmogelijk.

• F.U.B.A.R
Op maandag 25 juni 2001 19:33 schreef ijdod het volgende:
In EU kan je geen T3 lijnen krijgen, wel E3 :)

Overigens verwacht ik dat ze er 1 hooguit 2 zullen hebben, die dingen zijn namelijk reteduur, zelfs voor uni's.

Hoe dan ook goed om te zien dat onze belastingcenten goed worden besteed :P
Correction: het geld van de Belgische belastingsbetaler! >:) Ik zit in Leuven. :)

• F.U.B.A.R
Op dinsdag 26 juni 2001 07:33 schreef happy3736 het volgende:
dat 486je voldoet het wel hoor
gewoon een paar 3com netwerkaartjes erin
(belasten de cpu minder)
Toch maar proberen om die 486/SX33 vast te krijgen.

Probleem is dat ik dan ISA netwerkkaartjes nodig heb. Hopelijk vind ik ze 2e-hands, want nieuw kosten ze 800fr! (ca fl45)

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 26 juni 2001 10:27 schreef F.U.B.A.R het volgende:

[..]

Toch maar proberen om die 486/SX33 vast te krijgen.

Probleem is dat ik dan ISA netwerkkaartjes nodig heb. Hopelijk vind ik ze 2e-hands, want nieuw kosten ze 800fr! (ca fl45)
Tja dat kosten ze in Amsterdam bij de PC Okee ook ja.

Maar als je naar een lokale computerboer, een beurs, of een verkoop site (sim-pel, steengoed ;) ) gaat, dan kun je er waarschijnlijk wel 2 voor de prijs van 1 krijgen.

je hebt echt geen 3com superfast hatseflats kaartje nodig ofzo hoor >:)

• F.U.B.A.R
Op dinsdag 26 juni 2001 10:32 schreef Negotiator het volgende:

[..]

Tja dat kosten ze in Amsterdam bij de PC Okee ook ja.

Maar als je naar een lokale computerboer, een beurs, of een verkoop site (sim-pel, steengoed ;) ) gaat, dan kun je er waarschijnlijk wel 2 voor de prijs van 1 krijgen.

je hebt echt geen 3com superfast hatseflats kaartje nodig ofzo hoor >:)
Idd, ik moet weer es naar een computerbeurs! :)

Binnenkort weer HCC! :9
Pagina: 1