Meten van persoon op basis van foto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch2kbe
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-05 20:26
Hallo,

ik zou graag, vanuit een PHP based website, een persoon kunnen meten (bv breedte schouders/taille/heupen) op basis van een foto die je upload of neemt (https://davidwalsh.name/demo/camera.php). Het lijkt mij mogelijk te moeten zijn, als je een foto hebt van de volledige persoon, je laat die zijn lengte ingeven, en aangeven (dmv van referentielijnen), en vervolgens zijn schouders en heupen aan te duiden, om dan (op basis van de referentie) de breedte te berekenen.
Volgens mij is dit ook het principe dat deze app gebruikt: http://benkamens.com/rulerphone/

Ik ben benieuwd of iemand zo al een voorbeeld is tegengekomen, of beter, weet heeft van libraries waar dit mee kan, of (commerciële) software waar dit mee kan.
Ik heb me al suf gezocht op internet, maar alle lectuur die ik tegenkom, zoals dit: https://plus.maths.org/content/getting-picture , handelen over meten in perspectief, wat in mijn geval niet van toepassing is.

Thx!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiriaq
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-04 15:53
Als ik het goed begrijp wil je dat gebruikers wat lijnen intekenen op hun foto, en op basis daarvan hun maten bepalen. Dan denk ik gelijk aan JavaScript en zijn vele libraries. JavaScript is bedoeld om web interfaces mee te maken, in tegenstelling tot PHP wat op de server wordt uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ten eerste is het al heel belangrijk dat de foto goed genomen is. Zeker wanneer je je beperkt tot het laten nemen van de foto door de webcam/telefoon cam is de kans groot dat het heel lastig is om iemand helemaal in beeld te krijgen en ook de foto nog goed recht van voren te nemen.

Vooral dat recht van voren nemen is belangrijk. Je geeft zelf aan niks met perspectief te willen doen, dus moet de persoon geheel in een vlak staan dat evenwijdig is aan de camera. Dat betekent alvast dat de de voeten zeg maar net zo ver van de camera af moeten staan als het hoofd. En zelfs al zou je dat goed krijgen, dan moet de persoon ook nog helemaal recht staan. Zodra iemand een beetje ingedraaid is, gaat de breedte van de schouders en de heup alweer verkeerd.

ALs je die dingen allemaal goed hebt, ja, dan kan het redelijk simpel. Je kunt immers gewoon de lengte van de verschillende reverentielijnen berekenen (met pythagoras). Vervolgens kun je met de opgegeven lengte de verhouding bepalen en uitrekenen hoe lang de andere lijnen in de foto zijn.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:52
Dat lijkt mij gewoon de lengte / aantal pixels * pixels = nieuwe breedte/lengte.

In de basics bereken je gewoon hoeveel pixels in 1 cm passen. Zo kan je in verhouding de rest uitrekenen. Maar zoals Janoz aangeeft moet je wel oppassen met vertekende foto's.

Afbeeldingslocatie: http://images.boomsbeat.com/data/images/full/176105/selfie-from-a-crane-jpg.jpg
Want zo staat een persoon er wel helemaal op, maar alle verhoudingen zijn zoek.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Als je toch de lengte laat invullen, waarom bereken je de rest dan niet? ;)

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/22/Da_Vinci_Vitruve_Luc_Viatour.jpg/800px-Da_Vinci_Vitruve_Luc_Viatour.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:07

BasilFX

BasilFX

Ik heb ooit een startup in Berlijn bezocht die zich bezig houd met wat jij wilt: UPcload (lijkt er op dat ze overgenomen/van naam veranderd zijn). Zij gebruikte een standaard webcam en door middel van een foto van persoon + CD-ROM (dat was hun referentie-object) werden maten berekend, inclusief algoritmen om perspectief te compenseren, schaduw weg te werken enzovoorts. Ze wilden toen een API/service aanbieden voor webwinkels om 'kledingmaatprofielen' op te stellen.

Het is geen directe oplossing, maar wellicht opent het nieuwe deuren.

[ Voor 8% gewijzigd door BasilFX op 21-04-2016 16:00 ]

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch2kbe
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-05 20:26
Thanks voor de feedback iedereen!
tiriaq schreef op donderdag 21 april 2016 @ 14:34:
Als ik het goed begrijp wil je dat gebruikers wat lijnen intekenen op hun foto, en op basis daarvan hun maten bepalen. Dan denk ik gelijk aan JavaScript en zijn vele libraries. JavaScript is bedoeld om web interfaces mee te maken, in tegenstelling tot PHP wat op de server wordt uitgevoerd.
Inderdaad, het mag gerust ook Javascript zijn. :)
Douweegbertje schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:57:
Als je toch de lengte laat invullen, waarom bereken je de rest dan niet? ;)
Dat wil ik net doen :)
Janoz schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:14:
Ten eerste is het al heel belangrijk dat de foto goed genomen is. Zeker wanneer je je beperkt tot het laten nemen van de foto door de webcam/telefoon cam is de kans groot dat het heel lastig is om iemand helemaal in beeld te krijgen en ook de foto nog goed recht van voren te nemen.

Vooral dat recht van voren nemen is belangrijk. Je geeft zelf aan niks met perspectief te willen doen, dus moet de persoon geheel in een vlak staan dat evenwijdig is aan de camera. Dat betekent alvast dat de de voeten zeg maar net zo ver van de camera af moeten staan als het hoofd. En zelfs al zou je dat goed krijgen, dan moet de persoon ook nog helemaal recht staan. Zodra iemand een beetje ingedraaid is, gaat de breedte van de schouders en de heup alweer verkeerd.

ALs je die dingen allemaal goed hebt, ja, dan kan het redelijk simpel. Je kunt immers gewoon de lengte van de verschillende reverentielijnen berekenen (met pythagoras). Vervolgens kun je met de opgegeven lengte de verhouding bepalen en uitrekenen hoe lang de andere lijnen in de foto zijn.
Inderdaad, daar heb ik ook schrik voor. De aanwijzing zal heel duidelijk moeten zijn dat je perfect voor de camera staat
BasilFX schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:57:
Ik heb ooit een startup in Berlijn bezocht die zich bezig houd met wat jij wilt: UPcload (lijkt er op dat ze overgenomen/van naam veranderd zijn). Zij gebruikte een standaard webcam en door middel van een foto van persoon + CD-ROM (dat was hun referentie-object) werden maten berekend, inclusief algoritmen om perspectief te compenseren, schaduw weg te werken enzovoorts. Ze wilden toen een API/service aanbieden voor webwinkels om 'kledingmaatprofielen' op te stellen.

Het is geen directe oplossing, maar wellicht opent het nieuwe deuren.
Bedankt voor deze tip. De oude site is nog te vinden op https://webcam.upcload.com/. Ik heb ze een mailtje gestuurd en m'n vraag uitgelegd :)
Pagina: 1