Vraag

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:31
Ikzelf ben sinds een jaartje nu bezig met fotografie en heb tot nu toe veel plezier gehaald uit mijn Nikon D3200. Ik ben er echter nog niet uit welke kant ik op wil met mijn hobby. Ik doe vanalles ermee, landschappen, dieren, urbex, auto's en races, portretten etc. Ik heb de volgende lenzen erbij;

18-55mm f3.5-5.6 (kitlens)
55-200mm f4-5.6
35mm f1.8

Ik ben erg tevreden over de 35mm en heb die als laatste gekocht. Hij bevalt prima voor portretten en zou graag meer van dit soort fotografie doen. Echter ben ik er nog niet helemaal uit of ik me helemaal zou verdiepen hierin, of toch meer een all-round kit probeer te behouden zodat ik overal een beetje mee uit de voeten kan. Ik zou het bijvoorbeeld zonde vinden als ik alleen portret lenzen heb en dan op vakantie ga naar een dierentuin en daar geen leuke kiekjes kan maken.

Wat ik me afvraag, zou ik momenteel beter kunnen gaan voor nog betere lenzen, of eens gaan kijken naar een betere body? zo spreekt mij de d5500 erg aan. Maar er is tegelijkertijd nog genoeg te verbeteren aan mijn huidige lenspakket, zo heeft de 55-200 geen VR en zou ik graag nog meer bereik willen hebben, dus misschien gaan voor de 55-300mm VR, maar daar heb ik weer vrij weinig aan tijdens portretten nietwaar?

misschien kunnen jullie mij een beetje sturen, want momenteel weet ik niet zo goed wat ik als eerste moet verbeteren. thanks!

Do more

Alle reacties

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
Goed om te horen dat je lekker in lenzen bent gaan investeren! Dat is namelijk vaak een veel betere aankoop dan een dure body.

De grote vraag is: Wat beperkt je nu in je fotografie? Wil je foto's maken met minder licht? Foto's met andere perspectieven (ultra wide-angle of juist meer ingezoomd)? Wil je portretten waarbij het gezicht scherp is maar de achtergrond compleet onscherp? Of heb je behoefte aan meer dynamic range, snellere autofocus, een beter viewfinder of meer megapixels?

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

RetroHead schreef op donderdag 21 april 2016 @ 08:34:
zo heeft de 55-200 geen VR en zou ik graag nog meer bereik willen hebben, dus misschien gaan voor de 55-300mm VR, maar daar heb ik weer vrij weinig aan tijdens portretten nietwaar?
Je hebt juist heel erg veel aan >55mm bij portretten.
Het beste is minimaal 55mm (bij APS-C) voor portretten te gebruiken: zo zien (en herinneren) mensen zich het beeld van andere mensen. Professionele mode- en portretfotografen gebruiken graag 200-300 mm (fullframe) objectieven, wat neerkomt op 130-200mm op je DX body. Vaak wordt op een DX ook de 85mm f/1.8 gebruikt voor portretten. Voor portretten staan ze dan ook gewoon vele meters van het model vandaan.

Maar misschien bedoel je de grote diafragma van f/1.8 die superzachte achtergronden oplevert wat je zo aanspreekt bij de 35mm?
Bij de 55-200mm is dat inderdaad magertjes, net als bij de 55-300mm. De achtergronden bij die lenzen zullen nooit zo zacht worden als op je 35mm op f/1.8. Om dat te benaderen in een zoomlens, zul je helaas naar exorbitant dure zoomlenzen moeten kijken, bijv. 70-200mm VRII f/2.8 of de 80-200mm f/2.8. Dus zoomlens met zachte achtergronden voor portretten kan, maar is duur.

[ Voor 5% gewijzigd door Fireshade op 21-04-2016 11:44 ]

Verwijderd

Ik gebruik mijn Sigma f/2.8 105mm wel eens voor portretten (zie foto van mijn zoontje). Retescherp en een mooie bokeh. Die vind ik veel fijner dan bijvoorbeeld de Sigma f/1.4 30mm die ik ook heb en meer gebruik voor straatfotografie. En wil je wat zoom en een mooie bokeh dan ben je aangewezen op de wat duurdere lenzen.

Zoon

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2016 12:41 ]

• Balance
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:36:
Ik gebruik mijn Sigma f/2.8 105mm wel eens voor portretten (zie foto van mijn zoontje). Retescherp en een mooie bokeh. Die vind ik veel fijner dan bijvoorbeeld de Sigma f/1.4 30mm die ik ook heb en meer gebruik voor straatfotografie. En wil je wat zoom en een mooie bokeh dan ben je aangewezen op de wat duurdere lenzen.

[afbeelding]
30mm is ook erg wijd voor portret werk, je moet erg dichtbij komen en krijgt snel last van vervorming. Het kan, zeker op APS-C, maar langer is gebruikelijker en makkelijker.

Bij 105mm op APS-C moet je soms dan weer erg veel afstand nemen, wat ook niet heel relaxt is. Dé portretknaller voor Nikon is natuurlijk de Nikon 85mm f/1.8G, hoewel voor op APS-C de Nikon 50mm f/1.8G ook erg geschikt is (en een stukje goedkoper).

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 21:49
Ikzelf trek ook graag portretten (meestal van mijn kids)

- Ik ben zelf begonnen met een Nikon 50mm f/1.8G blijft prijs kwaliteit een fantastische lens. Vind je ook vaak 2de hands.
- Later heb ik een nikon 85mm 1.8G 2de hands aangeschaft.

Gebruik ze beide evenveel, als ik binnenshuis fotografeer merk ik dat mijn 85mm al soms net iets te veel is om alles deftig gekaderd te krijgen.

Nu voor mij persoonlijk ben ik het meest tevreden over mijn upgrade van een D5100 naar een D7200. Echt een wereld van verschil om al je controls op de body te hebben, en tweede schermpje bovenaan, dit maakte mijn workflow echt een pak aangenamer. Ook de autofocus vind ik bij de D7200 uitmuntend, zelfs in donkere omstandigheden.

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-11 12:44
StatQ schreef op donderdag 21 april 2016 @ 14:15:
Ikzelf trek ook graag portretten (meestal van mijn kids)

- Ik ben zelf begonnen met een Nikon 50mm f/1.8G blijft prijs kwaliteit een fantastische lens. Vind je ook vaak 2de hands.
- Later heb ik een nikon 85mm 1.8G 2de hands aangeschaft.

Gebruik ze beide evenveel, als ik binnenshuis fotografeer merk ik dat mijn 85mm al soms net iets te veel is om alles deftig gekaderd te krijgen.

Nu voor mij persoonlijk ben ik het meest tevreden over mijn upgrade van een D5100 naar een D7200. Echt een wereld van verschil om al je controls op de body te hebben, en tweede schermpje bovenaan, dit maakte mijn workflow echt een pak aangenamer. Ook de autofocus vind ik bij de D7200 uitmuntend, zelfs in donkere omstandigheden.
Hier kan ik me ook bij aansluiten, ben van een D3200 naar een D7100 overgestapt toen. Echt een wereld van verschil. Kan elk bovenstaand punt ook benoemen.

Vooral dat tweede schermpje is al reden genoeg om te upgraden :9
Heb als 2e body ernaast nu maar een D90x gekocht ipv een D3200 puur om ook bij m'n backup dat extra schermpje te hebben.

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:31
Dank voor jullie reply's, denk dat ik dan ga kijken voor een betere body en de 50mm 1.8.
Welke body zouden jullie aanraden? ben zelf erg gecharmeerd van de d5500 met de nieuwe features. Iemand deze al getest?

Do more

• Balance
Ik denk dat je ook eerst beter kan investeren in een betere standaard lens. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Sigma 17-50mm f/2.8. Deze lens vangt op het wide-angle bereik 2x zoveel licht, en op het tele-eind tot 4x zoveel licht. Door deze extra lichtsterkte kan je foto's maken waarbij de achtergrond nog minder scherp is, en je kan natuurlijk beter foto's maken met weinig licht. Op wide-angle is de lens erg geschikt voor architectuur en landschap, terwijl ingezoomd hij een prima portretlens is. Heel breed inzetbaar dus!
Pagina: 1