Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:23
Graag even jullie advies.

Ik heb op dit moment 3 offertes binnen voor zonnepanelen na een bezoek van 2 verschillende leveranciers:

Mijn huis heeft een schuin dak met hierop aan voor en achterzijde een dakkapel.
Huis staat aan de voorzijde op het oosten en dus aan de achterzijde op het westen.
Jaar verbruik tussen de 2700kWh en 3000kwh.

Offertes leverancier 1:

Offerte 1:
  • 13 Panelen JA Solar 270 Black JAM(BK) 60-270/SI
  • 1 Omvormer Solar Edge SE 3000 en 13 optimizers
  • 9 Montagesysteem Valk Portrait
  • 4 Montage systeem Avasco Platdak Landscape
Prijs excl. btw € 5.138,43
Totaal incl. btw € 6.217,49

Offerte 2:
  • 13 Panelen LG Neon 300 Full Black LG300N1K-G4
Prijs excl. btw € 6.962,64
Totaal incl. btw € 8.424,79

De plaatsing van de panelen:
Onder dakkapel aan west zijde 8 panelen
Onder dakkapel aan oostzijde 7 panelen i.v.m. afvoerpijp badkamer (schaduw)
Op beide dakkapellen 2 panelen richting het zuiden.

Leverancier 2
  • 20 TSMC TS-165-C2 Dunne Film panelen
  • Solar Edge Power Optimizers:
  • Solar Edge Omvormer(s) incl. internet aansluiting: (stond geen type bij, vraag staat uit)
  • Bevestigingsmateriaal Würth
Prijs excl. btw € 5.105,92
Totaal inclusief BTW: € 6.178,16

Onder dakkapel aan west zijde 5 panelen (portrait)
Onder dakkapel aan oostzijde 4 panelen (portrait)
Op de dakkapel aan de achterzijde 4 panelen richting westen onder een hoek van 10 graden (portrait).

Ben van plan nog 2 offertes op te vragen bij 2 andere leveranciers.

Wat vinden jullie van deze offertes?

[ Voor 2% gewijzigd door Freestuff op 03-05-2016 13:42 . Reden: incl. btw toegevoegd ]

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Waarom geven ze je offertes zonder btw? dat is ook nog eens verboden richting consumenten. (Wet op de omzetbelasting)

• Freestuff
Friespeuk schreef op donderdag 21 april 2016 @ 10:30:
Waarom geven ze je offertes zonder btw? dat is ook nog eens verboden richting consumenten. (Wet op de omzetbelasting)
Nee ik heb het er zo niet bijgezet omdat je dit uiteindelijk betaald na belasting teruggave.
Uiteraard heb ik ook de prijzen incl. de btw.

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-11 19:24
Zelf heb ik ook oost/west; met een soortgelijk verbruik als jou. wij hebben echter geen dakkapel; aan de oostkant echter wel schaduw van het huis wat achter ons staat. Hierdoor liggen de panelen op oost het eerste uurtje schaduw. (nu nog, totdat de zon hoger staat smorgens)

Wij hebben ook gekozen voor Thinfilm-panelen; SolarFrontier SF170's, 8 op oostkant (niet meer plek wegens dakramen) en 12 op de westkant. in totaal dus 3400Wp. Heb een SMA 3000TL omvormer met 2 MPPT's. Was ex btw ongeveer 4500 euro kwijt. Dat inclusief montage. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat het E-werk al voorbereid was tussen plek omvormer en de meterkast; dat zit niet in deze prijs verwerkt.

TSMC was toch failliet? Zou even checken hoe de garantie loopt dan.

Groet en succes met je keuze!

Ron

Verwijderd

Freestuff schreef op donderdag 21 april 2016 @ 10:47:
[...]

Nee ik heb het er zo niet bijgezet omdat je dit uiteindelijk betaald na belasting teruggave.
Uiteraard heb ik ook de prijzen incl. de btw.
Ik heb hier laatst nog een offerte voor een Oom uit Haarlem van mij aangevraagd.

https://zonnepanelen-xtra.nl

Ze leveren de Sharp 280wp en 295wp, en de LG 280wp en 300wp allemaal volledig zwart.
De prijzen vond ik best wel scherp.
En AEG op aanvraag.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ik had op mijn dak 10x190Wp op oost + 10x195Wp op west. (dakhoek is 45 graden)
op een omvormer die 2000W per mpp deed, en in totaal een 3300W kon doen.
(omvormer was eigenlijk te zwaar dus, maar omvormers met 2x een mpp zijn zeldzaam kleiner te krijgen.)
en dit leverde mij een +/-2800 tot 2900kWh per jaar op.
dus wil je die hoeveelheid dan weet je dat vast. ;)

is de dakhoek wat platter als de mijne dan heb je meer opbrengst. ;)

probeer solaredge niet te gebruiken, is eigenlijk maar zelden de meer prijs waard. ;)
(paneel word er door een 40-50€ duurder + omvormer van solaredge is ook al snel een 100-300€ te duur.)

ik vind een 5000€ uitgeven voor een 3000kWh per jaar te duur.
dat kan beter. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Freestuff
Bedankt voor de reacties, ik heb inmiddels nog een paar offertes opgevraagd.
Ben benieuwd wat hier uitkomt.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

Freestuff schreef op donderdag 21 april 2016 @ 10:27:
Onder dakkapel aan west zijde 8 panelen
Onder dakkapel aan oostzijde 7 panelen i.v.m. afvoerpijp badkamer (schaduw)
Op beide dakkapellen 2 panelen richting het zuiden.
Deze aantallen stroken niet met je andere gegevens; daar heb je het over 13 panelen. Voor de beoordeling van de prijs is het redelijk handig het juiste aantal panelen te hebben.

Ik kom met de plaatsing op 8 + 7 + (2 x 2) = 19 panelen. Of als je de laatste zin anders leest op 17. Maar niet op 13

... en gaat over tot de orde van de dag

• Freestuff
thunder68 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:49:
Zelf heb ik ook oost/west; met een soortgelijk verbruik als jou. wij hebben echter geen dakkapel; aan de oostkant echter wel schaduw van het huis wat achter ons staat. Hierdoor liggen de panelen op oost het eerste uurtje schaduw. (nu nog, totdat de zon hoger staat smorgens)

Wij hebben ook gekozen voor Thinfilm-panelen; SolarFrontier SF170's, 8 op oostkant (niet meer plek wegens dakramen) en 12 op de westkant. in totaal dus 3400Wp. Heb een SMA 3000TL omvormer met 2 MPPT's. Was ex btw ongeveer 4500 euro kwijt. Dat inclusief montage. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat het E-werk al voorbereid was tussen plek omvormer en de meterkast; dat zit niet in deze prijs verwerkt.

TSMC was toch failliet? Zou even checken hoe de garantie loopt dan.

Groet en succes met je keuze!

Ron
TSMC is niet failliet maar ze zijn ermee gestopt, niet winstgevend genoeg.
Ze hebben de panelen trouwens gemaakt op basis van licenties van een andere partij.

• Freestuff
P_Tingen schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:34:
[...]

Deze aantallen stroken niet met je andere gegevens; daar heb je het over 13 panelen. Voor de beoordeling van de prijs is het redelijk handig het juiste aantal panelen te hebben.

Ik kom met de plaatsing op 8 + 7 + (2 x 2) = 19 panelen. Of als je de laatste zin anders leest op 17. Maar niet op 13
8)7 Klopt, dat het niet juist is.
Moet zijn 5,4, 4 heb het aangepast.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

Freestuff schreef op donderdag 21 april 2016 @ 10:27:
Offerte 1:
  • 13 Panelen JA Solar 270 Black JAM(BK) 60-270/SI
Prijs excl. btw € 5.138,43
Totaal incl. btw € 6.217,49

Offerte 2:
  • 13 Panelen LG Neon 300 Full Black LG300N1K-G4
Prijs excl. btw € 6.962,64
Totaal incl. btw € 8.424,79
Ik vind hier wel veel prijsverschil in zitten, alleen de panelen zijn verschillend in de 2 offertes. Ze zijn beide zwart, dus dat kan het niet zijn. De LG panelen zijn 30 watt meer, maar €1800 voor 390w extra vermogen vind ik wat veel. Je derde offerte is voor thin film en levert je dus minder op.

Op basis van dit zou offerte 1 mij het aantrekkelijkst lijken, maar met €1.77 per wp is het niet ultragoedkoop. Nou is dat niet het belangrijkste; zelf heb ik voor een aanbieder gekozen waar ik überhaupt vertrouwen in had. Die was niet het goedkoopste, maar die /luisterde/ in ieder geval naar mijn wensen in de offerte. En sterker nog: kwam met goede suggesties. Prijs is dus niet alles, maar €1800 verschil is teveel.

... en gaat over tot de orde van de dag

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Freestuff schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:43:
[...]

8)7 Klopt, dat het niet juist is.
Moet zijn 5,4, 4 heb het aangepast.
panelen op zuid zetten op is eigenlijk totaal onnodig.
zuid is niet heilig, maar vrijen zicht op de hemel is belangrijker.
(als je panelen op zuid zet op het dakkapel, dan liggen ze nog steeds op sommige momenten in de schaduw van het dak, dus hadden ze beter op oost of west kunnen liggen ;) )

probeer eens of tigo niet iets is?

tigo is +/- het zelfde systeem als solaredge, maar dan grijpt het niet in als het niet nodig is. ;)
ook heeft tigo een longstring design, wat in houd dat je een omvormer met 1xmpp kunt gebruiken en dan meer V uit de panelen kunt hebben. ;)
dus 13X of meer kan op een omvormer.

maar omdat je oost-west werkt, hoeft de omvormer niet zo heel zwaar te zijn.
hier een voorbeeld dag van mijn oude setup:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
ach laten we er nog 1 doen, voor de lol:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1