Macbook Pro(15.4" 2009) dood

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:00
- Waarschijnlijk het zoveelste probleem maar toch lijkt het probleem/oorzaak bij anderen anders te zijn -

Mijn Macbook Pro uit 2009 gaat niet meer aan. Scherm blijft zwart, geen fans gaan draaien.
Dit heb ik al vaker gehad. De oorzaak was steeds dat nu de accu slecht is, ik hem niet een nacht uit kan laten staan zonder een lader aangesloten te hebben. Normaliter kon ik dit oplossen met een SMC reset.. Ditmaal dus niet.

Wat heb ik geprobeerd?
- SMC Reset
- 10sec powerbutton variaties(zonder voeding, dan met voeding etc)
- PRAM reset(maar ja.. hij gaat niet aan dus kansloos)
- MacBook een nacht zonder voeding en zonder accu

Wat valt er nog meer te proberen? Ik geloof er niets van dat er plots een logic board kapot is, gezien hij niet tijdens gebruik uit is gevallen en niet opstarten al vaker is voorgekomen als ik hem niet aan de lader had zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 21-04-2016 09:13 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Haal de accu er uit en doe dan de powerbutton techniek. Daarna alleen de lader eraan.

Als de accu slecht is waarom heb je die dan niet vevangen? Dat kan namelijk wel voor schade zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zoals in het lijstje staat heb ik dat al geprobeerd. Zonder succes.

Hoe gaat een echte accu voor schade zorgen?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-10 10:04
Als je accu nu helemaal om zeep is, is het normaal dat de MBP niet meer start.
Elke laptop heeft een batterij nodig om te kunnen starten zelfs al hangt ie aan de stroom.

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:02

nelizmastr

Goed wies kapot

iworx schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:31:
Elke laptop heeft een batterij nodig om te kunnen starten zelfs al hangt ie aan de stroom.
Nope. Alleen als de meegeleverde oplader niet voldoet voor de basis stroomvoorziening van de laptop zal-ie niet opstarten. Feitelijk komt dit nagenoeg alleen bij Macs voor.

Voorbeeldje: Mijn Dell Inspiron 9300 heeft een dode accu. Met een 90W adapter van Dell start-ie normaal op.

Mijn PowerBook G4 heeft een dode accu. De 45W adapter die erbij zit is te zwak. Met een 65W adapter start-ie ook normaal op.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik heb een 65Watt adapter en in mijn herinnering draaide die ook zonder accu.

De accu is inmiddels weer volgeladen dus nu nog ontdekken hoe die macbook aan gaat. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-07 10:48
MacBook Pro 2015 is geleverd met 65 Watt of 85 Watt. Gebruik je wel nog de originele macsafe adapter?

Probeer een jumpstart via het logicboard. Er zitten ergens twee pads die je kan kortsluiten.

Mocht dit niet werken begin te testen met bepaalde hardware losgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:35
iworx schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:31:
Als je accu nu helemaal om zeep is, is het normaal dat de MBP niet meer start.
Niet met macs althans , daar kan je ook zonder accu aan de slag.
Wel op 1 ipv 2 cores

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Er is geen enkele laptop die per se een accu nodig heeft om te kunnen starten hoor. Zolang hij genoeg juice krijgt is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Roel84 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:26:
MacBook Pro 2015 is geleverd met 65 Watt of 85 Watt. Gebruik je wel nog de originele macsafe adapter?

Probeer een jumpstart via het logicboard. Er zitten ergens twee pads die je kan kortsluiten.

Mocht dit niet werken begin te testen met bepaalde hardware losgekoppeld.
Zit dat ook op een 2009 macbook pro? Nog niet direct iets over kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
LED-Maniak schreef op donderdag 21 april 2016 @ 17:25:
[...]

Zit dat ook op een 2009 macbook pro? Nog niet direct iets over kunnen vinden.
Ja en anders kan je het proberen via de toetsenbord connector. Volgens mij pin 15-16. Maar dat moet je wel even controleren. Het zijn vaak twee vierkante pads van ongeveer 5mm^2 vlak naast elkaar. Meestal in het midden van de laptop in de buurt van de tobo connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Helaas.

Power pads gevonden maar hij wil niet aan. Ook niet met een andere accu er in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
LED-Maniak schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 00:41:
Helaas.

Power pads gevonden maar hij wil niet aan. Ook niet met een andere accu er in..
Heb je al geprobeerd om de top case los te koppelen van het logicboard en dan de power-on pads te gebruiken?
Met een kapotte top case willen de power-on pads niet altijd werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

joon schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 08:17:
[...]

Heb je al geprobeerd om de top case los te koppelen van het logicboard en dan de power-on pads te gebruiken?
Met een kapotte top case willen de power-on pads niet altijd werken.
Wat heeft de top-case hier mee te maken? Of bedoel je daarmee de power button die hierin geschroefd zit?
supersnathan94 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 09:42:
...
Als de accu slecht is waarom heb je die dan niet vevangen? Dat kan namelijk wel voor schade zorgen.
Wist ik niet. Kun je dit toelichten / een bron voor geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoek op deze pagina je model op en kijk waar de pads zitten waar je je MacBook mee aan kunt zetten zonder powerbutton. Je weet dan meteen of het daar aan ligt of elders.

[ Voor 24% gewijzigd door sypie op 23-04-2016 11:08 . Reden: Link vergeten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supersnathan94 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 17:17:
Er is geen enkele laptop die per se een accu nodig heeft om te kunnen starten hoor. Zolang hij genoeg juice krijgt is er niets aan de hand.
Helaas zijn er wel wat modellen .Een aantal dell ,acer en hp `s .Is ook al vaker voorbij gekomen op t.net.Een vervelend feit helaas.
http://forum.techzine.nl/...etstroom-zonder-accu.html

@supersnathan94
Wel , ik zeg alleen dat het meer voor komt.Ook op Tweakers staan forum post`s erover,maar ik ga nu niet zoeken en posten,dat moet T.S maar doen.
De meeste ,wat verdere gevorderde tweakers weten dat dit,helaas zo is,en dat het ook hier op T.net voorbij gekomen is.

T.s misschien cmos batterij eruit halen en bios reset doen?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2016 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 11:18:
[...]

Helaas zijn er wel wat modellen .Een aantal dell ,acer en hp `s .Is ook al vaker voorbij gekomen op t.net.Een vervelend feit helaas.
http://forum.techzine.nl/...etstroom-zonder-accu.html
Wauw wat een waardeloze thread is dat zeg. Nul informatie, 2 typenummers en veel geblaat in de ruimte XD.

Het ligt bij die modellen alleen niet aan het feit dat de accu ontbreekt, maar aan het probleem van een te zwakke lader die niet het benodig piek vermogen kan leveren om de laptop op te starten. Vooral bij de wat zwaardere modellen van Asus waar dan wel weer een 60 watt adapter bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
rvanpruissen schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 10:57:
[...]

Wat heeft de top-case hier mee te maken? Of bedoel je daarmee de power button die hierin geschroefd zit?
Inderdaad, de powerbutton zit in de top case verwerkt en gebruikt hetzelfde circuit als het toetsenbord, als het toetsenbord kapot gaat dan werkt de powerbutton ook niet altijd meer mee waardoor de power-on pads het niet altijd willen doen.
Dit hoeft natuurlijk bij jou niet het geval te zijn, maar het is wel een troubleshooting stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hij werkt weer! :D

Ik heb hem nogmaals open gemaakt: geen effect.
Alles vrij gemaakt van stof: geen effect.

Als laatste redmiddel(weinig te verliezen immers) heb ik de stoute schoenen aangetrokken en het logicboard vrij gemaakt van de heatpipe, koelpasta en plastic en hem door een profi reflow oven gehaald.

Alles weer in elkaar gezet.. Profit! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Kan je weer een paar maanden vooruit. Weet je iig de volgende keer dat-ie meteen de container in kan :P

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

FF backupje draaien dan maar...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!