Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WIFI connectie problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:35

the mod man

iets van beeldmaker

Topicstarter
Mijn vraag

Al langere tijd heb ik en een huisgenoot last van wegvallende wifi connecties. Eerst enkel op zijn windows 10 ultrabook en op zijn android telefoon. vervolgens ook op mijn windows 10 ultrabook en nu een paar maanden later begint het zich ook voor te doen op mijn Macbook pro (15" mid 2014) Wij gebruiken het standaard modem van ziggo voor KABEL (150/30) welke we sinds ongeveer 2014 hebben. Daarnaast hebben we een extra router via welke we ook allebei problemen ervaren (op de bovenverdieping)

De wifi connectie valt random gewoon weg. Sommige avonden kan ik 4 uur lang youtube kijken zonder problemen en andere avonden moet ik bij Southpark.com elke 5 minuten opnieuw verbinding maken. Eerst dacht ik nog dat het aan het type verkeer (verschil tussen youtube en bijvoorbeeld southpark.com) lag maar sinds mijn macbook deze week ook wifi problemen vertoonde heb ik dat idee laten varen. Met welk wifi netwerk ik ook verbinding maak 2.4ghz of 5ghz, op het ziggo modem of de router, wifi verbinding kan op elk moment wegvallen. Of ik nou Facebook of mail of hier op tweakers zit.

Meermalen beide apparaten gereset (vooral voor mijn huisgenoot welke als eerste problemen ondervond) ook nieuwe ssid's en wachtwoorden geprobeerd. Volgens mij heb ik ook wel eens de kanalen aangepast. We wonen in een studentenbuurt met veeeeel wifi signalen. Bereik is het probleem niet.

Wat zit er allemaal op het netwerk.
5 telefoons (android iphone en windows)
6 laptops (5 windows 1 mac)
1 desktop (bedraad, nooit problemen)
xbox one
Sonos
3 tv's

We zijn met 4 huisgenoten waarvan 1 altijd problemen heeft. De andere 2 hoor ik er eigenlijk nooit over. Die zitten op de bovenverdieping en maken waarschijnlijk gebruik van het wifi via de router, als ze al thuis zijn (2.4 en 5 ghz) Echter heb ik zelf en de huisgenoot dus wel problemen via de router en via het modem.

Ik weet zelf echt niet meer waar ik het moet zoeken. Ik sta op het punt om ieder apparaat een vast ip adres te geven maar weet van sommige niet eens of dat mogelijk is en of het überhaupt zou helpen. Vandaar dat ik nu toch maar een keer een topic open. Ik kan op dit moment fysiek niet bij de router, huisgenoot is er niet.

Wat kan ik doen qua diagnostiek en wat zou daarna kunnen doen om het op te lossen?

I can't wait to shoot!

Alle reacties

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Laat ons beginnen bij het begin: welk merk en type modem en router heb je, hoe zijn die met elkaar verbonden en hoe zijn de IP-adressen geconfigureerd?

Daarnaast is het van belang te weten wat er juist wegvalt. Op het moment dat je WiFi-verbinding wegvalt, valt deze dan weg op alle apparaten? Is de client de verbinding met het WiFi-netwerk kwijt ("niet verbonden") of gaat er geen data meer over ("beperkte verbinding")? Hebben bekabelde clients ook problemen of blijven die ten alle tijde werken? Kan je op het moment dat de verbinding wegvalt de modem en router nog pingen of de webinterface bereiken?

Kortom, we hebben meer informatie nodig :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Idd, misschien kun je zoiets als een WiFi signal/stabilize tester online vinden?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2016 00:21 ]

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Voordat je alle apparaten een vast IP adres geeft moet je eerst andere zaken gaan onderzoeken. Een IP adres wordt geleased voor een bepaalde tijd waarbij halverwege de leasetijd de lease wordt vernieuwd.

Maar je geeft aan dat je WiFi verbinding wegvalt, daar hebben IP adressen niet heel veel mee te maken.
Zie je ook dat je helemaal geen connectie meer hebt met je router zodra je geen internet meer hebt?

Doe ook eens een scan met inSSIDer, daarmee kun je precies zien hoeveel netwerken er zijn en op welke frequenties en kanalen deze netwerken zenden.

Op 5Ghz zou je overigens minder tot geen last moeten hebben van de netwerken van je buren, maar zodra je die scan hebt gedaan heb je er uitsluitsel over.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ga eerst eens kijken wat de clients allemaal aan het doen zijn op je netwerk ?, voor hetzelfde geld staat er 1 joker Popcorntime, Kodi met plugin, couchpotato of een andere Torrent programma te draaien met tig simultane connecties die je netwerk neerhaalt ? Daarnaast hoeft er ook maar 1 gebruiker tussen te zitten die zelf een (slecht geconfigde) WiFi router of erger nog repeater/versterker ergens tussenprikt met een zelfde SID en je kan allerlei problemen krijgen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En geef idd even exact aan:
- welke modem/router (Ziggo heeft door de jaren letterlijk tientallen 'standaard' gevallen gehad)
- welke andere router (en staat het als AP of router ingesteld)?
- hoe zijn die twee verbonden?
- op welke kanalen (2.4GHz en 5GHz) werken ze? En welke kanaalbreedte?
- hoe zit het bedraad op momenten dat mensen draadloos problemen ervaren?

Oslik blyat! Oslik!

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017
Naast alle goede suggesties hierboven, is voor mij de vraag of je veel last hebt van andere wifi netwerken. Eventueel verstoren andere wifi signalen die van jou.

Kiezen van ander kanaal in zo'n geval wel eens helpen kan ook wel eens helpen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

G-bird schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:48:
Naast alle goede suggesties hierboven, is voor mij de vraag of je veel last hebt van andere wifi netwerken. Eventueel verstoren andere wifi signalen die van jou.

Kiezen van ander kanaal in zo'n geval wel eens helpen kan ook wel eens helpen.
Zou kunnen, maar opvallend dat het evengoed in 5GHz gebeurt als in 2.4GHz. Je zou verwachten dat interferentie sterker is in 2.4GHz en dat sowieso het niet tegelijkertijd mis zou gaan. Ik vermoed eerder dat de AP of router op z'n gat gaat.

Oslik blyat! Oslik!

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017
dion_b schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:39:
[...]

Zou kunnen, maar opvallend dat het evengoed in 5GHz gebeurt als in 2.4GHz. Je zou verwachten dat interferentie sterker is in 2.4GHz en dat sowieso het niet tegelijkertijd mis zou gaan. Ik vermoed eerder dat de AP of router op z'n gat gaat.
Helemaal eens maar het lijkt om een setting te gaan in een studentenhuis en als er meerder huizen in de buurt zijn met moderne wifi apparaten die allemaal op auto staan dan....

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Wat zit er allemaal op het netwerk.
5 telefoons (android iphone en windows)
6 laptops (5 windows 1 mac)
1 desktop (bedraad, nooit problemen)
xbox one
Sonos
3 tv's
Als bekabeld geen problemen geeft en wifi wel.....Zal de stoorzender waarschijnlijk een van de aangesloten apparaten zijn of overbelasting van de AP.

Zou zeggen installeer een extra AP en maak daar verbinding mee. Waarschijnlijk heb je dan gelijk je problemen opgelost.

[ Voor 24% gewijzigd door kwakzalver op 21-04-2016 15:39 ]

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
@ kwakzalver
Het kan ook een IP conflict zijn afhankelijk van hoe alles is ingesteld, wat toevallig met de draadloze apparaten optreed. We lezen over een extra router wat voor problemen kan zorgen als dit verkeerd is aangesloten/niet goed is ingesteld.

Die router zou in AP mode moeten staan. Sommige hebben daarvoor een setting, maar anders werkt het volgende altijd :
1 check IP range (DHCP range) van de router/modem (beneden) en zorg ervoor dat deze begint vanaf 192.168.1.10 (standaard is de modem routers gateway zelf 192.168.1.1)
2 stel het IP van de router boven in op 192.168.1.2 en zet de DHCP server van de router boven uit
3 sluit de router boven via 1 van de LAN poorten aan op het modem beneden (en laat de WAN poort leeg)

Als het inderdaad erg dicht zit met netwerken in de buurt zou je met 5ghz in principe minder last moeten hebben van storingen, maar let wel dat je vaak wel minder bereik hebt op 5ghz.

wat meer informatie van TS zou inderdaad fijn zijn dan kunnen we beter inschatten waar evt problemen zitten
Pagina: 1