Umask op filesystem geeft niet het gewenste resultaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik krijg maar niet voor elkaar fatsoenlijk om te gaan met umask. Ik heb een folder waar meerdere users (de meesten daarvan horen bij een specifieke applicatie) bestanden en mappen moeten kunnen bewerken/maken, ook die van elkaar. Ik heb nu de betreffende map eigendom gemaakt van een overkoepelende user, en setgid gebruikt, maar er zit nog steeds een umask 022 op, waardoor elk nieuw bestand 755 permissies heeft (ofwel de groep mag niet bewerken). En elke website komt aan met dingen als sudo sh -c 'echo "session optional pam_umask.so umask=002" >> /etc/pam.d/common-session', wat umask 002 over het hele systeem gooit. Het maakt me niet uit of de mask voor alleen de groep geldt, of voor iedereen, als het maar alleen op die ene map (en diens inhoud) wordt toegepast. Als ik voor 1 enkele gebruiker vanaf boot een umask op die ene map weet toe te passen ben ik al blij. Dan kan ik het ook wel doen voor andere users. En er zijn ook oplossingen als een bestand in de home folder bewerken. Helaas heeft maar 1 enkele user een home folder.

Permissies kunnen zwaar frustrerend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Volgende keer even de topicwarning goed lezen en in acht nemen. Vragen horen in een apart topic.

Heb je al eens gedacht aan sticky bits op de map? ;) Dan zou umask niets moeten uitmaken. En anders kan je ook per gebruiker z'n umask aanpassen door dat in de .bashrc van de gebruiker te wijzigen, of globaal voor interactieve sessies in /etc/bash.bashrc (voor Debian e.d.) of /etc/bashrc (voor Red Hat e.d.).
Welke distro hebben we het eigenlijk over?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:00
Als je alleen de umask voor die ene folder wilt aanpassen dan moet je daar een default ACL op zetten.