Toon posts:

AMD Phenom II x4 965 Upgrademogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na vaak te hebben gegoogeld en veel op dit forum te hebben gelezen heb ik uiteindelijk zelf een profiel aan gemaakt want ik wil de community om advies vragen.

Ik wil mijn PC upgraden tot de huidige standaard, zodat ik de komende jaren weer mee kan met gamen. Mijn eerste neiging was om een nieuwe PC samen te stellen en budgettair is dat geen probleem, heb ook al een verlanglijstje. Echter, omdat ik een goed geïnformeerde beslissing wil nemen en niet teveel wil betalen, vraag ik jullie om advies.

Zoals jullie in de Headline hebben gelezen beschik ik op dit moment over een PC met de volgende specs (waar ik mij als 'zelf benoemd gamer' inmiddels lichtelijk voor schaam) :F :

• Asus moederbord (geen details bekend)
• AMD Phenom II x4 965 +785G (geen idee waar de 785 voor staat)
• 8GB DDR3
• 2x 500 gb harde schijf (zo eentje van vuursteen, geen SSD)
• Geforce GTX550ti 1GB
• 480watt voeding

Ik ben blij dat ik in 2010 een wat krachtigere configuratie heb genomen, aangezien ik hier tot op heden mee uit de voeten heb gekund. Dus met het oog op de toekomst wil ik weer voor een aantal jaar klaar zijn.

mijn ideeën:

• Ik weet dat er geen hoop meer is voor mijn beeldkaart dus wil eigenlijk naar de 4gig GTX toe.
• Wil minimaal 16GB ram, bij voorkeur 32.
• ik ga er van uit dat mijn voeding wel wat sterker mag?
• Loont het voor gamen om een SSD er bij te nemen? heb begrepen dat dit alleen helpt om de laad-tijden te verkorten, dus in-game weinig doet?

• Maar mijn grootste vraag is eigenlijk, wat kan ik nu nog met deze processor. Ik verwacht hiermee geen jaren meer toe te kunnen, maar misschien een tijdelijke upgrade?

Ik heb een test gedaan in hoeverre er een bottleneck zit voor mijn beeldkaart. Ik heb Assasins Creed Syndicate gedraaid en daarbij schommelt mijn CPU load zo tussen de 55% en 85%. Mijn GPU load is mij niet bekend. Ik heb begrepen dat als deze structureel boven de 70% zit, dat alleen het upgraden van mijn beeldkaart niet veel nut heeft.

En tot slot is mijn vraag, als ik hem kan upgraden, wat is redelijkerwijs de krachtigste beeldkaart die deze processor kan aansturen zonder dat er een bottleneck is?

Ik begrijp dat dit veel vragen zijn, maar ik zie jullie reacties met interesse en dankbaarheid tegemoet! _/-\o_

Groet,
P.

Alle reacties

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Eigenlijk is er niks te upgraden van je PC:

Mobo zal een AM3 zijn, waardoor huidige AMD CPU's er niet op passen. En als dat al kon, is een FX ook lang niet altijd echt interessant.
CPU is inmiddels afgedaald naar een leuke midrange, prima voor lichte games, maar ongeschikt om iets als AC:Syndicate op ultra te draaien.
DDR3 wordt alleen nog nieuw door AMD ondersteunt, Intel zit op DDR4.
HDD's zijn na 5 jaar wel aan vervanging. Kunnen langer mee, maar 5 jaar is een mooi getal om ze te vervangen.
Videokaart is veel te traag voor moderne games.
Voeding is ook verouderd, een voeding van die leeftijd zal moeite hebben met de powerstates van Intel, en heel veel voedingen die zo oud zijn, zijn ook onbetrouwbaar geworden.

Verkopen dus, en een nieuwe bak halen.

Puntjes daarbij:
De enige 4GB kaart van Nvidia die interessant is, is de GTX970. De GTX960 is overpriced voor zijn prestaties, net als de GTX980. AMD heeft in dat budget betere kaarten voor minder geld.
32GB RAM is pas nuttig als je het echt nodig hebt. Dat is pas het geval bij VM werk, of echt stevig videobewerken, of als je een RAM-disk van 20GB wilt hebben.

Een SSD is gewoon een must geworden wil je je pc lekker kunnen gebruiken. Ja, het voegt geen enkele FPS toe, maar het zorgt er gewoon voor dat je systeem lekker smooth is, veel responsiever.

Een zwaardere voeding zal grappig genoeg niet echt nodig zijn. Een gemiddelde gamebak komt prima toe met een goede 450w voeding. Pas als je stevig wilt overclocken en meerdere videokaarten wilt hebben kan 450w te weinig zijn.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood,

dank voor je reactie. jouw reactie is wel het gene wat ik verwacht had, maar toch blij dat ik het nu weet.

Maakt het voor gamen veel uit of ik een AMD processor of Intel neem?
en is kan ik, zei het tijdelijk, mijn beeldkaart upgraden met een wat snellere kaart dan ik nu heb? bijv. een 2gb?

Bedankt voor je advies!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Voor high-end is Intel momenteel eigenlijk de enige logische keuze. Er zijn een handjevol games waarin een FX-8320 vergelijkbaar presteert als een i5, maar bij de meeste games loopt AMD achter qua CPU. Hoeveel dat is hangt af van game tot game, maar zodra je de settings omhoog draait zijn er games die gewoon echt matig presteren op een AMD cpu, maar gewoon goed op een Intel CPU. Hier komt, waarschijnlijk, verandering in wanneer Zen uitkomt, maar, dat duurt nog maanden. De geruchten gaan over november op zijn vroegst als ik het goed herinner. Maar, als de geruchten een beetje stand houden, zal de perfomance direct weer vergelijkbaar moeten zijn met Intel.

Voor goedkopere systemen, met lagere eisen, is AMD nog wel interessant, maar dan praat je over CPU's die niet heel veel sneller [maar wel zuiniger] zijn dan wat je nu hebt. Leuk als je zeg 500 euro te besteden hebt, je niet alles op ultra hoeft te draaien, maar wel nieuw spul wilt.

Wil je al je aankopen een beetje uitsmeren over de maanden, misschien wel om toch op Zen te wachten, dan zou ik beginnen met een wat betere videokaart, en hoogst waarschijnlijk ook een nieuwe voeding. Qua videokaart is een pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate leuk ding, al begint hij wel langzaamaan meer mid-end te worden, verwacht niet dat je met die kaart nog jaren op high 60fps kan halen, want er zijn nu al games waarmee dat niet gaat.

Qua voeding zou ik kijken naar de pricewatch: Corsair CX450M welke voor zijn prijs behoorlijk leuk is.

Een SSD is ook een fijne upgrade, de pricewatch: Crucial BX100 250GB is een prima ding voor zijn geld.

• RGAT
  • Niet online
Er waren al voor de eerste FX CPU's geruchten dat die de achterstand zouden inhalen, daarna de nieuwe FX's en elke keer was het een teleurstelling :/
Klinkt leuk dat Zen alles gaat oplossen maar ik zou er niet op rekenen, en zeker niet op dit moment rekening mee houden bij het kopen van een nieuwe CPU+mobo.

Fixing things to the breaking point...

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Je kunt ook nog een jaar of 2 wachten en nu een SSD en een snellere graka, b.v. een GTX 950, aanschaffen.
Dan kun je op 1080p nog een tijdje mooi mee.

Cititzen of Ladonia

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

dank voor jullie tips!!

Maakt het bij een I7 processor nog uit wat voor Mobo je erbij neemt? of maakt dat voor gamen niet zoveel uit?

Ik heb me tevens laten vertellen dat als ik mijn PC hoofdzakelijk voor gamen gebruik een i5 6600k interessant en een betere prijs/prestatie verhouding heeft als een i7 6700k. Is de I5 vergelijkbaar met I7 wat betreft gaming?

groet
P

• RGAT
  • Niet online
Een i7 is een i5 met 4 hyperthreads, die je niet gebruikt voor gaming.

Fixing things to the breaking point...

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

hyperthreading wordt wel ondersteunt door games, getuige het verschil tussen pentiums en i3's, maar een i5 is voor 99% van de games gewoon snel genoeg, waardoor die 4 extra threads gewoon niet nodig zijn, of een game ondersteunt sowieso maar 4 threads, waardoor die extra threads toch niet gebruikt worden.

Gezien het best wel grote prijsverschil is een i7 scoren inderdaad niet bepaald handig, je betaald gewoon flink meer, terwijl in de meeste gevallen de winst zeer klein is.

Overclocken is dat eigenlijk ook, een stock i5 is al zo snel, dat de CPU niet snel een bottleneck is. Natuurlijk, het kan ervoor zorgen dat je je CPU wat langer kan gebruiken, echter, heel veel langer zal dat niet zijn, en tegen die tijd is je mobo + cpu ook verouderd, en kan het dus sowieso interessant zijn om eens wat nieuws te scoren, puur vanwege nieuwe standaarden.

Ook betaal je bij Intel inmiddels ook alweer zo 100 euro meer voor een overclock mobo + CPU, en dan moet je ook nog eens een goede CPU koeler hebben die zo naar de 50 euro gaat. Geld wat je vaak beter in je videokaart kan steken. 150 euro is het verschil tussen een klasse: Een 380/960 kan dan een 390/970 worden, een 390/970 een Fury. Zeker die eerste stap is het zeker waard.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:28
Ik heb net dezelfde cpu maar dan met een 960GTX 4GB sinds vorige zomer.
Ik vroeg mij hetzelfde af als jij en zat te kijken naar een i7 6700T met bijna 2x ipc maar dan met een 35W tdp.

Ik stel voor dat je eerst de gpu upgrade, koop gewoon een nieuwe kaart en stop die in je oude pc.
De kans is zeer groot dat de games die je draait vlot genoeg gaan naar jouw zin.
Als dat niet zo is koop je best een nieuwe Intel setup met ddr4, maar dan moet je idd cpu/mobo/ram/psu vernieuwen en dat kost je dus een stuk meer.

Verwijderd

Topicstarter
Oke dank voor jullie reactie. Ben eigenlijk wel van plan om zowel mijn GPU als CPU/mobo en geheugen te vervangen door iets nieuws. Maar dank voor de tip Peke.

Maakt het bij i5 6600k nog uit wat voor Mobo je erbij neemt?

Thanx en groet!!
Pascal

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 13:40:
Oke dank voor jullie reactie. Ben eigenlijk wel van plan om zowel mijn GPU als CPU/mobo en geheugen te vervangen door iets nieuws. Maar dank voor de tip Peke.

Maakt het bij i5 6600k nog uit wat voor Mobo je erbij neemt?

Thanx en groet!!
Pascal
Ja de chip set moet natuurlijk wel gelijk zijn.

En een 6600K is een overclockbare processor. Dan moet je eigenlijk voor een Z moederbord gaan om gebruik te kunnen maken van het overclocken.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

of een 6600 kopen en niet overklokken :) , overclocken is atm meer een hobby ding dan een manier om meer bang for your buck te krijgen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Als ik jou was (en je budget het toelaat) zou ik je huidige PC verkopen en het mainstream gamesysteem uit de BBG van vorige week kopen. Hartstikke mooi en snel systeem voor een keurige prijs. Als je nog iets langer kan wachten, kan je eventueel wachten tot de nieuwe serie GPUs van AMD/Nvidia te koop zijn (worden waarschijnlijk vanavond aangekondigd). Of je koopt het mainstream gamesysteem en zet nog even je oude videokaart er in. Eventueel kan je er 16GB RAM in zetten in plaats van de genoemde 8GB, kost je € 30,- meer. Met dat systeem kan je weer jaren voort!

[ Voor 3% gewijzigd door adamvansanten op 06-05-2016 16:14 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-02 13:58
Als je nu op 1920x1080 gamed zou ik idd eerst wat RAM erbij douwen en een andere GPU nemen.
Die CPU kan nog best meekomen op die resolutie.
Ik had zelf een X4 955 Black edition, maar nu geruild met de X6 1090T van een vriend van me. In combinatie met mijn AMD R290X kan ik nog best aardig meekomen op High/Ultra in de meeste games.

Computer says no

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:28
Meekoh schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 16:23:
Als je nu op 1920x1080 gamed zou ik idd eerst wat RAM erbij douwen en een andere GPU nemen.
Die CPU kan nog best meekomen op die resolutie.
Ik had zelf een X4 955 Black edition, maar nu geruild met de X6 1090T van een vriend van me. In combinatie met mijn AMD R290X kan ik nog best aardig meekomen op High/Ultra in de meeste games.
Idd, zoals ik ook zei.
Persoonlijk zou ik wachten op Kaby lake, die komt namelijk in Q3. De 6700K/T is van eind oktober vorig jaar dus binnen 5 maand kan je wel de opvolger verwachten. Ondertussen heb je dan toch een nieuwe gpu in je systeem. :-)
Pagina: 1