KPN Kastje in de woonkamer plus snelheidsprobleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-10 10:43
Hallo,

Bij KPN heb ik een abonnement van 100Mbps (in de xperiabox staat ook Actual Rate(Up/Down) 32370/109662 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 34011/110576 kbps)

Dus ik zou makkelijk ~109Mbps kunnen halen toch? Nu is dit niet het geval, en haal ik maar maximaal 71Mbps (via wifi getest en ook getest met een UTP kabel naar de PC toe, wij hebben hier VDSL2).

Nu heb ik zelf al het een en ander opgezocht, maar ik kan er maar niet achter komen wat nu het probleem is. Ik heb het kastje (ISRA?) opengemaakt en daar zag ik een aantal kabels. Ook achter het bruine dekseltje zitten in totaal 4 aders waarvan 1x rood 1x blauw 1x wit en 1x oranje, wit en oranje zijn niet aangesloten en ik neem aan dat dit voor pairbonding is?

In de meterkast zitten verder geen kabels behalve de stroomkabel die naar de meter gaat.

En graag wil ik ook weten hoe nu dit volgende kastje heet (groene connector is de connector voor de huistelefoon)

Foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PTRZ6mV.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TbtoFeB.jpg

Zien jullie hier iets dat niet goed is?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is geen IS/RA, dit zijn IS/RA's;
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fH1uFjZ.png

De naam van dat doosje is een wandcontactdoos.

Waar heb je het modem op aangesloten? Op hetzelfde kastje?

En de maximaal haalbare snelheid is afhankelijk van jouw afstand tot de telefooncentrale. Dat kan je o.a. hier checken; https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2016 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Letterlijk een 'aansluitdoos'.
https://www.kpn.com/ss/Sa...tc-v8-handleiding-web.pdf

Je verschil tussen actual en attainable is minimaal en uitstekend te noemen. Als je nog steeds je snelheid niet haalt zal er wat anders aan de hand zijn, wordt de snelheid geknepen, heb je iTV?

Mocht ik niet duidelijk zijn, je moet je probleem niet tussen je provider en experiabox zoeken maar na je experiabox en je apparatuur. Wellicht ook handig om gewoon eens bij je provider te vragen wat het kan zijn :9

[ Voor 21% gewijzigd door True op 20-04-2016 18:20 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:10
zo te zien gebruik je oa platte kables, die zijn voor dsl niet optimaal. Probeer ronde te gebruiken, en dan is het van belang welke kleuren je gebruikt (niet zomaar 2 pakken). Alleen het laatste stukje platte is geen probleem. De foto van het doosje laat zien dat er 3 kabels paralel staan. Waarschijnelijk komt het signaal uit de muur (de ronde) en gaat de zwarte óf de witte naar je modem. De andere hoort er niet aan vast te zitten, die moet je losmaken (ik ga er van uit dat je telefonie via het modem gaat).

Alleen als je actual bitrate 100Mb/s is, zou ik ook verwachten dat je dat krijgt. Heb je ook verschilende test sites gebruikt, en geven die allemaal rond de 70Mb/s aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 16:15
Welk modem gebruik je? De v9? Die heeft namelijk wel een beperking dat je niet verder komt dan rond de 75Mbit.

Ander ding: Weet je zeker dat je 100Mb pakket hebt? Aangezien een 60Mb verbinding in de praktijk ook 70Mb/s down is.

Zoals al genoemd wordt het gebruik van platte kabels afgeraden, maar zo te zien heeft de snelheid daar niet onder te lijden. Je lijn zit keurig op zijn maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 18:17:
Dat is geen IS/RA, dit zijn IS/RA's;
[afbeelding]

De naam van dat doosje is een wandcontactdoos.

Waar heb je het modem op aangesloten? Op hetzelfde kastje?

En de maximaal haalbare snelheid is afhankelijk van jouw afstand tot de telefooncentrale. Dat kan je o.a. hier checken; https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Maximale snelheid is VDSL2 100Mbits en Bonding 200Mbits staat er.

Waar kan ik de IS/RA vinden dan? In de meterkast en in de kruipruimte kan ik dat niet vinden.. hmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
HvanderT schreef op woensdag 20 april 2016 @ 18:44:
Welk modem gebruik je? De v9? Die heeft namelijk wel een beperking dat je niet verder komt dan rond de 75Mbit.

Ander ding: Weet je zeker dat je 100Mb pakket hebt? Aangezien een 60Mb verbinding in de praktijk ook 70Mb/s down is.

Zoals al genoemd wordt het gebruik van platte kabels afgeraden, maar zo te zien heeft de snelheid daar niet onder te lijden. Je lijn zit keurig op zijn maximum.
Wij hebben de V10, zoals je kan zien is de actual rate (wat dus haalbaar is?) 109xxxkbps

De 2 platte kabels zijn voor de telefoon (zwarte en de beige), en de ronde kabel is de DSL kabel welke rood en blauw in de eindconnector (welke in modem gaat) heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
canonball schreef op woensdag 20 april 2016 @ 18:29:
zo te zien gebruik je oa platte kables, die zijn voor dsl niet optimaal. Probeer ronde te gebruiken, en dan is het van belang welke kleuren je gebruikt (niet zomaar 2 pakken). Alleen het laatste stukje platte is geen probleem. De foto van het doosje laat zien dat er 3 kabels paralel staan. Waarschijnelijk komt het signaal uit de muur (de ronde) en gaat de zwarte óf de witte naar je modem. De andere hoort er niet aan vast te zitten, die moet je losmaken (ik ga er van uit dat je telefonie via het modem gaat).

Alleen als je actual bitrate 100Mb/s is, zou ik ook verwachten dat je dat krijgt. Heb je ook verschilende test sites gebruikt, en geven die allemaal rond de 70Mb/s aan?
De Zwarte gaat naar de telefoon zelf, en die andere telefoon kabel (de witte) gaat in de xperiabox in het Phone 1 gedeelte.

Alle speedtest sites geven 70-72Mbits aan, met steam download ik met zo'n 8.6MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Zoals al gevraagd, heb je iTV?
Dat zou zo 30mbit verschil kunnen verklaren

[ Voor 11% gewijzigd door frickY op 20-04-2016 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Nee, iTV neemt lang geen 30Mbit in. Max 8Mbit voor HD, en je kan momenteel maar max. 2HD ontvangers aansluiten op het modem.

Ik heb dit probleem al eens eerder gelezen geloof ik. Bellen naar KPN dus. En kijken of de 100Mb optie wel echt aanstaat. Zoja, dan zal er verdere stappen ondernomen moeten worden. Die 100Mb kun je namelijk makkelijk halen.

Actual rate is de snelheid die je momenteel binnenkrijg, ongeveer 109Mb/s ja. Door de overhead hou je dan ongeveer 100Mb/s over. Attainable rate is wat de lijn maximaal aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
HvanderT schreef op woensdag 20 april 2016 @ 20:30:
Nee, iTV neemt lang geen 30Mbit in. Max 8Mbit voor HD, en je kan momenteel maar max. 2HD ontvangers aansluiten op het modem.

Ik heb dit probleem al eens eerder gelezen geloof ik. Bellen naar KPN dus. En kijken of de 100Mb optie wel echt aanstaat. Zoja, dan zal er verdere stappen ondernomen moeten worden. Die 100Mb kun je namelijk makkelijk halen.

Actual rate is de snelheid die je momenteel binnenkrijg, ongeveer 109Mb/s ja. Door de overhead hou je dan ongeveer 100Mb/s over. Attainable rate is wat de lijn maximaal aankan.
Ik heb iTV, 2 stuks (boven en beneden). Maar die staan meestal uit/standby.

Dan ga ik morgen maar eventjes bellen.

Maar dan nog vind ik het raar dat Actual rate zo hoog staat maar ik het niet halen kan.

[ Voor 4% gewijzigd door BlazeMuis op 20-04-2016 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Waar kan ik de IS/RA vinden dan? In de meterkast en in de kruipruimte kan ik dat niet vinden.. hmm...
[/quote]
Kijk eens naar de bruine plaat ernaast.
En kijk eens naar de laatste tekening van het plaatje ;)
Alleen raar dat er aan de onderkant een draad uitkomt.
Waar gaat die heen ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
chucky666 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 20:41:
[/quote]
Kijk eens naar de bruine plaat ernaast.
En kijk eens naar de laatste tekening van het plaatje ;)
Alleen raar dat er aan de onderkant een draad uitkomt.
Waar gaat die heen ?
Ik ben soms blind ofzo.. Had ik helemaal niet gezien op die tekening -.-

Die draad daar onderaan uit dat bruine plaatje is de DSL kabel die het modem in gaat (die DSL kabel heeft een rode en een blauwe draad). Als ik dat bruine plaatje losschroef zie ik ook nog een witte en een oranje kabel die niet verbonden zijn met iets, maar dat is voor pairbonding zover ik weet?

[ Voor 5% gewijzigd door BlazeMuis op 20-04-2016 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Klopt, die kan voor pairbonding gebruikt worden, als de aansluiting daar voor geschikt is. https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Als er bonding mogelijk is staat er wel iets ingevuld, anders " - "

Dat kabeltje vanuit je ISRA was dus eigenlijk niet nodig geweest.
Pagina: 1