Vraag

• Tiic
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Heb hier 2 HD7950 kaarten die ik zelf wil gebruiken.
Beide kaarten werken uitstekend als ze solo draaien, worden max 75c onder full load.

Maar zodra ik ze in een crossfire opstelling gebruik dan gaan ze moeilijk doen.
Krijg dan o.a de volgende problemen;

- Hele systeem loopt ineens vast (tijdens games)
- Worden 90c tijdens het gamen (dit komt waarschijnlijk omdat ze erg dicht bij elkaar zitten met bijna geen ruimte ertussen)

De kaarten hebben niet de zelfde core snelheden, kan dat hieraan liggen?

Gaat om een club3d en een MSI kaart.

Dit is de eerste keer dat ik crossfire wil gebruiken dus weet niet of het hier iets mee te maken heeft.

Mocht er meer info / systeem specs nodig zijn dan hoor ik het graag.

[ Voor 5% gewijzigd door Tiic op 20-04-2016 17:51 ]

Na 2 dagen geen berichtje van me gezien? Stuur me een reminder! Vergeet wel eens te reageren :)

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat ze niet dezelfde coresnelheden hebben zou niet zo veel uit moeten maken, maar om het uit te sluiten kun je natuurlijk altijd nog de coreclocks gelijkzetten.

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-01 18:24

Trygve

Redacteur
Welke voeding gebruik je? Welke driver gebruik je? Met Sapphire Trixx kun je makkelijk een dergelijke configuratie synchroon laten lopen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:44

D4NG3R

kiwi

:)

TERW_DAN schreef op woensdag 20 april 2016 @ 17:52:
Dat ze niet dezelfde coresnelheden hebben zou niet zo veel uit moeten maken, maar om het uit te sluiten kun je natuurlijk altijd nog de coreclocks gelijkzetten.
Dit gebeurt automatisch, net als bij RAM draait de snelste kaart op het tempo van de traagste.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Tiic
  • Niet online
r100 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 18:15:
Welke voeding gebruik je? Welke driver gebruik je? Met Sapphire Trixx kun je makkelijk een dergelijke configuratie synchroon laten lopen.
Voeding is een Corsair AX1200.
Driver is de meest recente (denk ik); AMD Crimson 16.3.2

Na 2 dagen geen berichtje van me gezien? Stuur me een reminder! Vergeet wel eens te reageren :)

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04-2025
Is het niet mogelijk om de 2e videokaart in een lager PCI slot te drukken? In principe zou het moeten werken met deze kaarten en voeding.
16.3.2 is inderdaad de meest recente driver, en heb daar zelf geen problemen mee ondervonden met crossfire.

Wat zijn de overige specs van je pc? Met name het moederbord is interessant.

Wat je overigens zou kunnen testen nog is om de kaarten afzonderlijk in de onderste te testen, om erachter te komen of het toevallig aan dat PCI slot ligt.

• Tiic
  • Niet online
Dat kan inderdaad gewoon, maar de crossfire kabeltje die ik heb is redelijk kort :P
Was wel al bezig om een langere kabeltje te kopen.

De (main)specs van de pc;

Asus Rampage IV Formula
16GB g. Skill RAM
i7-3820
HD7950 (singel kaart op het moment i.v.m de problemen ).

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-01 19:54
D4NG3R schreef op woensdag 20 april 2016 @ 18:17:
[...]

Dit gebeurt automatisch, net als bij RAM draait de snelste kaart op het tempo van de traagste.
Ik weet uit ervaring dat dit niet het geval is.
Bij crossfire draaien kaarten tenzij je dit zelf zo instelt niet gelijk.
Ik draai momenteel zelf een R9 nano + R9 fury X
Via MSI Afterburner kun je ze synchroon laten lopen.

Je kunt ze beter gelijk klokken. Levert soms wat minder framtime variatie op.
En de temperatuur is veel te hoog. Dat levert waarschijnlijk je problemen op.
Vooral de bovenste van de 2 videokaarten zal het heet hebben.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:44

D4NG3R

kiwi

:)

Chris96 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:09:
[...]

Ik weet uit ervaring dat dit niet het geval is.
Dit zou wel moeten gebeuren, en eigen ervaring laat zien dat dit normaliter ook gebeurt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

D4NG3R schreef op woensdag 20 april 2016 @ 18:17:
[...]

Tja, handmatig de clock instellen lijkt me ook dan juist handig. Al is het maar om te weten dat niet 1 van die 2 kaarten net wat hoger geclockt wordt dan lager geclockt. Het zou moeten werken, maar zeker met vage problemen lijkt het me de moeite om te checken of ze ook echt goed staan.

• Tiic
  • Niet online
Heb net geprobeerd om de core snelheden op de zelfde waardes te zetten.
Maar helpt helaas niet.

De hitte probleem komt idd waarschijnlijk omdat de ene kaart de hitte van de andere opzuigt

• Chris96
D4NG3R schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:52:
[...]

Dit zou wel moeten gebeuren, en eigen ervaring laat zien dat dit normaliter ook gebeurt.
Dan zullen de R9 series wel een uitzondering erop zijn. :)
T!m3r schreef op donderdag 21 april 2016 @ 13:25:
Heb net geprobeerd om de core snelheden op de zelfde waardes te zetten.
Maar helpt helaas niet.

De hitte probleem komt idd waarschijnlijk omdat de ene kaart de hitte van de andere opzuigt
Je zou extra fans kunnen plaatsen. Maar zonder waterkoeling of voldoende afstand los je het niet echt goed op helaas.

• Tiic
  • Niet online
Chris96 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 13:49:

Je zou extra fans kunnen plaatsen. Maar zonder waterkoeling of voldoende afstand los je het niet echt goed op helaas.
Ben ik het helemaal mee eens. Zonder voldoende afstand zal die ene kaart problemen blijven hebben met de hitte.

Zijn er toevallig extra lange crossfire kabels o.i.d?
Heb er een paar gevonden maar die warn maar 1 cm langer dan de standaard kabeltjes.

• Chris96
T!m3r schreef op donderdag 21 april 2016 @ 14:10:
[...]

Ben ik het helemaal mee eens. Zonder voldoende afstand zal die ene kaart problemen blijven hebben met de hitte.

Zijn er toevallig extra lange crossfire kabels o.i.d?
Heb er een paar gevonden maar die warn maar 1 cm langer dan de standaard kabeltjes.
Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/3/3e/500x1000px-LL-3ea8d7e9_longcrossfirebridge.jpeg

Dit is de langste die ik kon vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris96 op 21-04-2016 16:05 ]

• Tiic
  • Niet online
Ik zal dan eens proberen zo'n langere kabel in handen te krijgen en het dan nogmaals proberen.
Voor zover ik het weet moeten videokaarten die temperaturen wel aankunnen (ookal is het niet ideaal :P ).

En dan hopen dat het inderdaad daar aan lag.

Pagina: 1