labelling van overvolle apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
19” Apparatuur zoals servers en 48-poorts switches hebben vaak geen plaats meer voor een zelf te plakken label met een naam of ip-adres of wat dan ook.

Bij servers hebben ze dat probleem netjes opgelost door het label uit het apparaat te trekken als je het wilt kunnen lezen.

Bestaat er een label houdertje of zoiets wat je achteraf op de zijkant, boven- of onderkant van een apparaat kunt plakken?

Beste antwoord (via joopv op 02-05-2016 13:11)

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Ik ben ooit bij een klant geweest, die een dun kunstof plaatje tussen de rackmount oren schroefde aan de rechter kant, daarop plakte hij de labels. Dat werkte best nice. T was een flexibel kunstof van +- 1 mm dik, met ee buigrand erin zodat naast het oor het label een beetje naar voren stak.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
Ik moet zeggen dat ik nog niet tegen dat probleem aangelopen ben; maar dat zal er ook van afhangen tot hoe klein je de labels wilt hebben.

Je zou de labels ook op de 19" rails kunnen plakken. Doel van die labels is immers dat iemand weet welk device hij/zij mee te maken heeft. Dat het dan twee tellen meer werk is in het ongebruikelijke geval dat iets switch met naam en al verhuist... kan ik mee leven.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Schijnt dat je die informatie ook digitaal op kan slaan.
Of die grote deur gebruiken, plastic hoes erop en A4tjes erin. Hang er een pen naast en je kan gelijk reviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

ijdod schreef op woensdag 20 april 2016 @ 17:21:
Ik moet zeggen dat ik nog niet tegen dat probleem aangelopen ben; maar dat zal er ook van afhangen tot hoe klein je de labels wilt hebben.
Op de nieuwe apparatuur is inderdaad wel wat plek voor een klein, maar functioneel label - genoeg om te weten welk fysiek apparaat correspondeert met welke naam in de omgeving. De rest kan je prachtig in de documentatie opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Labels gebruik je over het algemeen voor Eyeball Mk1 identificatie. De tekening in deur optie is daarvoor ook een valide oplossing, als dit de airflow niet belemmerd. Digitaal hoor je ook te hebben, maar heb je doorgaans niet zoveel aan als je ondersteboven tussen de kabels in een kast hangt...:D

Maar meer dan de naam is eigenlijk niet nodig. Zelf doe ik, als ik de ruimte heb, het CI nummer er nog wel eens bij, maar dat is meer omdat we hier vrij grote standaard labels daarvoor gebruiken, die 'dus' altijd op een plek zitten waar dit niet te lezen is. Dat is meer service dan noodzaak. Overigens wordt het interessanter als je ook barcodes op je labels wilt hebben, dan wordt maat opeens wel een belangrijke factor; aan de andere kant heb je dan weer meer aan digitale informatie, je staat dan immers al met een smart device in je handen.

Overigens ben ik een enorme fan van namen die enigszins herleidbaar zijn. Ik heb een paar keer in omgevingen gewerkt waar men simpelweg CI=hostname hanteerde... *huiver*. Het werkt, daar niet van, maar ik heb toch graag net iets meer logica in een naamgeving :D

[ Voor 14% gewijzigd door ijdod op 20-04-2016 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:01
Ben dusver nog geen apparatuur tegengekomen waar je niet met een smal label apparaat een klein strookje tekst op kwijt kon. Wat ik een tijdje terug zag en ik eigenlijk erg handig vond was dat op de rackmount beugels het labeltje zat. Dit omdat op het apparaat geen ruimte was (allemaal te smal voor een label van een halve centimeter breed en paar cm lang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spro
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-05 16:14
Tot nu toe op elk apparaat wel een label kunnen plakken; we plakken eigenlijk nooit meer als de hostname, of een intern serienummer erop. Meestal kan je de fabrikantnaam, en type wel afplakken :+
ip addressen en andere informatie waarmee je kan herleiden waar het apparaat voor dient, is uit den boze.

als je echt in de knoei komt, kan je door het oortje van de rackmount zoiets knopen: Afbeeldingslocatie: http://www.winkelmateriaal.nl/contents/media/l_35252235%20-%20hangetiket%20met%20koord%2022x23%20mm%203.jpg

wij gebruiken dit overigens alleen als tijdelijk label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Spro schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:28:
we plakken eigenlijk nooit meer als de hostname, of een intern serienummer erop.
....
ip addressen en andere informatie waarmee je kan herleiden waar het apparaat voor dient, is uit den boze.
Waarom zijn ip-adressen en andere informatie uit den boze bij jullie als ik vragen mag? (Of tenminste zoals jij het beschrijft vat ik het op dat je die info helemaal niet ergens daar wilt hebben)

Of je moet het doen net zoals wij : Hostname + serienummer op label en op A4'tjes de ip-adressen en veel andere info.
Ik moet en zal (daar sta ik echt op hebben sommige stagiaires wel eens gemerkt :) ) alle noodzakelijke info bij de hand hebben op een hardcopy als de pleuris uitbreekt, dan moet ik niet een laptop erbij moeten trekken die excel moet bevatten en bij het netwerk moet kunnen komen, want veelal is het probleem op dat moment dat ik of geen stroom of geen netwerk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:41
Bij ons plakken we gewoon een sticker op het front van het device maakt niet uit dat het er niet uitziet. Zolang het label stevig vast zit en niet los laat en de tekst te lezen is helemaal toppie.
Hier ook alleen hostnames rest is niet van belang daar voor heb je remote access

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 11:30
Bij de organisaties waar ik heb gewerkt wordt er alleen een hostname opgeplakt met een kleine sticker. Vaak wordt deze sticker dan over de merknaam geplakt of de typeaanduiding. Ik zie de toegevoegde waarde van IP-adressen en serienummers op een sticker niet.. Als je een hostname hebt kan je snel achter de gegevens komen. Hoe vaak heb je nu echt die informatie direct nodig als je voor een rack staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spro
Gomez12 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 23:34:
[...]

Waarom zijn ip-adressen en andere informatie uit den boze bij jullie als ik vragen mag? (Of tenminste zoals jij het beschrijft vat ik het op dat je die info helemaal niet ergens daar wilt hebben)

Of je moet het doen net zoals wij : Hostname + serienummer op label en op A4'tjes de ip-adressen en veel andere info.
Ik moet en zal (daar sta ik echt op hebben sommige stagiaires wel eens gemerkt :) ) alle noodzakelijke info bij de hand hebben op een hardcopy als de pleuris uitbreekt, dan moet ik niet een laptop erbij moeten trekken die excel moet bevatten en bij het netwerk moet kunnen komen, want veelal is het probleem op dat moment dat ik of geen stroom of geen netwerk heb.
Omdat je daarmee een potentieel risico loopt.

Hostname: db01
ip address: 192.168.0.1

Correleer dat met de bedrijfsnaam, en er ligt een stukje intern netwerk bloot. Misschien wat ver gezocht, toegegeven.

Op het moment dat ik voor een rack sta, heb ik altijd mijn laptop bij me, en is het net zo makkelijk(of zelfs makkelijker) om even in de documentatie te kijken wie/wat/waar/hoe.

[ Voor 8% gewijzigd door Spro op 21-04-2016 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Spro schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:13:
[...]
Omdat je daarmee een potentieel risico loopt.

Hostname: db01
ip address: 192.168.0.1

Correleer dat met de bedrijfsnaam, en er ligt een stukje intern netwerk bloot. Misschien wat ver gezocht, toegegeven.
Tja, dan vind ik zinvolle hostnames zoals jouw voorbeeld eerlijk gezegd een veel groter risico, welke moet ik uit het rack jatten voor de meeste buit, tja de ene heet web01 en de andere db01 :)

En intern netwerk, tja... kan ik me nou nooit echt druk over maken, want buiten de hele grote jongens met class a netwerken etc zit toch bijna 99% in dezelfde ip-ranges te klooien.
Op het moment dat ik voor een rack sta, heb ik altijd mijn laptop bij me, en is het net zo makkelijk(of zelfs makkelijker) om even in de documentatie te kijken wie/wat/waar/hoe.
Tja dat zal dan wel het verschil zijn, ik heb bij een noodgeval niet altijd mijn laptop bij me...

Maar bij mij is het ook maar uit de praktijk komen aanwaaien :) 15 jaar geleden ooit eens een keer in een datacenter gezeten wat de stroom verloren was + kapotte generator en dan dus met zaklampen de hele boel ontmantelen inladen en uurtje weer opbouwen in ander datacenter toen waren we maar wat blij met onze papiertjes (en toen hadden laptopaccu's nog een levensduur van circa 1 1/2 uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spro
Gomez12 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:06:
[...]

Tja, dan vind ik zinvolle hostnames zoals jouw voorbeeld eerlijk gezegd een veel groter risico, welke moet ik uit het rack jatten voor de meeste buit, tja de ene heet web01 en de andere db01 :)

En intern netwerk, tja... kan ik me nou nooit echt druk over maken, want buiten de hele grote jongens met class a netwerken etc zit toch bijna 99% in dezelfde ip-ranges te klooien.

[...]

Tja dat zal dan wel het verschil zijn, ik heb bij een noodgeval niet altijd mijn laptop bij me...

Maar bij mij is het ook maar uit de praktijk komen aanwaaien :) 15 jaar geleden ooit eens een keer in een datacenter gezeten wat de stroom verloren was + kapotte generator en dan dus met zaklampen de hele boel ontmantelen inladen en uurtje weer opbouwen in ander datacenter toen waren we maar wat blij met onze papiertjes (en toen hadden laptopaccu's nog een levensduur van circa 1 1/2 uur)
Ieder z'n ding natuurlijk. Van mij mag datacenter affikken; disaster recovery doet z'n werk. en zelfs als we fysiek moeten verhuizen, kan ik alles blind eruit trekken en ergens anders opbouwen aan de hand van mn docs(macbook houdt het uurtje of 9 vol, wifi dongle/databundel ook wel eventjes >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Houd er rekening mee, dat in sommige datacenters echt NIETS brandbaars gebruikt mag worden in de rack's er word dan soms ook serieus op gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Inderdaad, labels plakken is meestal een teken van slechte documentatie of onlogische naamgeving.

Je kunt bijvoorbeeld zoiets doen:
ID = Ruimte + Rij + Kast + Upositie
1-3-2-6 zou dan staan voor ruimte 1, rij 3, kast 2, u-positie 6.
Je hoeft dan niet te labelen want je kunt het altijd tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

jimbo123 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:55:
Inderdaad, labels plakken is meestal een teken van slechte documentatie of onlogische naamgeving.

Je kunt bijvoorbeeld zoiets doen:
ID = Ruimte + Rij + Kast + Upositie
1-3-2-6 zou dan staan voor ruimte 1, rij 3, kast 2, u-positie 6.
Je hoeft dan niet te labelen want je kunt het altijd tellen.
FUUUUUUUUUUUUUUUU en ik maar denken dat ik in ruimte 2 zat.... blijkt het ruimte 1 te zijn.... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Ehm, ja en wat is daar mis mee :)

Als je maar groot genoeg wordt krijg je altijd inherent slechte documentatie (fouten maken is menselijk etc).
Labelling is dan alleen het verschil tussen kan je dat detecteren en oplossen of moet je dan constateren dat je gewoon 1 grote shitzooi hebt die helemaal uitgezocht moet worden.

Als server 25 vervangen moet worden en bij aankomst in het data-center blijkt toch (vanwege reden x/y/z) dat er op lokatie 1-3-2-6 er een compleet nieuwe server hangt dan ga ik liever alle kasten langs om de labels te checken dan dat ik moet constateren : Hmmm, het moet een andere server zijn, maar welke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Hoe bedoel je dat precies? Ik ben het met je eens als je hele verhalen op je labels gaat printen... maar labels an sich (met een unieke identifier) zijn mijns inziens niet optioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 16:44
Labels zijn maar wat handig als je remote hands in een ander land via de telefoon probeert aan te sturen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-05 20:59
http://dymo-rhino.com/images/dymo-rhino-cable-wraps.jpg
Ik gebruik hiervoor een dymo rhino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 19:43
Ik gebruik hiervoor al jaren een Dymo labelwriter met alleen het unieke ID van een en eventueel een "friendly name".

Let er wel op dat je niet de standaard maar permanente labels gebruikt aangezien de standaard labels los laten na verloop van tijd (dit heeft vooral met het drogere klimaat te maken van een serverruimte door de airco). Alles wat je extra toevoegd wat aan verandering onderhevig kan zijn (ip adressen, settings) hoort niet op een label maar in je CMDB (bijvoorbeeld).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De oorspronkele vraag is voor een labelsysteem wat ook werkt als er geen ruimte op het device aanwezig is,
Een 1U unit met b.v. 52 ethernet poorten en nog wat andere dingen zit zo vreselijk vol dat er domweg geen plek meer over is.
Vandaar de vraag voor bijvoorbeeld een pull label systeem zoals HP servers dat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Ik heb die, buiten wat er af-fabriek op servers zit, niet gezien. Eea moet ook behoorlijk dun moet zijn om in de kier tussen geplaatste apparatuur te passen... en is dus automatisch ook kwetsbaar. En in het geval van een volle switch: heb je dan nog ruimte op dat label uit te trekken? Servers zijn makkelijk... (en dan heb ik het nog niet over schuine randen zoals bv een aantal Nexus switches...)

Ik denk overigens dat de meesten de oorspronkelijke vraag wel degelijk hebben gezien, maar niet direct de zelf van mening zijn dat het een onoverkomelijk probleem is. Er zijn diverse volkomen werkzame oplossingen aangedragen. Meestal komen die indirect wel neer op de conclusie dat je labels te groot zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 16:44
Maar in nexus zit een uittrek label aan de achterkant :) en die hebben ook een locator led dus daar kom je meestal wel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:29

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

De meeste HP ProCurves hebben ook een locator LED, ideaal om een gymschoen (a.k.a. Field-Engineer :P) naar de juiste switch te leiden, omdat deze vaak zelf geen idee heeft hoe en wat.

Kan Cisco nog wat van leren op hun Catalyst Switches of Small Business serie (iieeeekss, vloeken in de kerk dit :P )

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423930

Zelf best al wat switches geïnstalleerd en nog nooit een probleem gehad om ergens een label te kleven, al was het soms wel challenging :-)
Op HP procurves of H3C's heb ik altijd wel een plaatsje gevonden op de voorkant van de swicth.
Bij Cisco Nexussen is er inderdaad een uitrekbaar plaatje om een label op te kleven.
En op de campus switchen van Cisco (2960, 3750, 3850, 3650, ...) kon ik een label kwijt op de bovenkant van de switch, want om de één of andere reden steken deze standaard een dikke centimeter uit de rack (God knows why?).

Wat betreft de info op de label, de hostname zou voldoende moeten zijn. Alle andere info zou moeten te vinden zijn aan de hand van de hostname in de CMDB oid. Indien genoeg plaats durf ik de asset tag of inventory nummer ook nog wel op de label zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spro

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Ik ben ooit bij een klant geweest, die een dun kunstof plaatje tussen de rackmount oren schroefde aan de rechter kant, daarop plakte hij de labels. Dat werkte best nice. T was een flexibel kunstof van +- 1 mm dik, met ee buigrand erin zodat naast het oor het label een beetje naar voren stak.
Pagina: 1