Ziggo backbone glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-07 19:19
Beste lezers,

Ik zit bij Ziggo en ben geintreseerd in het netwerk van Ziggo. Hoe dat allemaal werkt etc. Ik weet hoe het netwerk nu in elkaar zit. De backbone van Ziggo is van glasvezel, tot aan de wijkcentrale. Dat geeft enorm veel capaciteit voor het netwerk. Maar hoe ging het in het verleden toen het allemaal nog coax was? En als de backbone nu over coax zou gaan, wat voor problemen zouden er dan kunnen ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Leesvoer: Wikipedia: Kabeltelevisie en Wikipedia: Kabelinternet (Nederland)
Van daar uit moet je wel verder kunnen klikken. Wellicht dat een bezoekje aan NLkabel website een goede is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ziggo heeft een zogenoemd HFC (Hybrid Fiber Coax) netwerk.
Core infra is volledig verglaasd, last mile is coax:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CBKV5kM.png

Hoe het vroeger voor het kabelinternet tijdperk zat durf ik je niet te zeggen. Mogelijk struint er hier een oude UPC/Ziggo/A2000 rot rond die het wel weet.

Ik zou verwachten dat als het een netwerk zou zijn bestaande uit enkel coax dat je een aantal versterkers in het netwerk hebt staan welke een signaal met adequate sterkte bij de abonnees kreeg. Maar dat is een gokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:28
In de tijd voor het kabelinternet was het ook wel verglaast alleen minder (dus de coax kabels waren langer). Het was toen eenrichtingsverkeer en er werd gebruik gemaakt van trajectversterkers om de lange coax lengtes te overbruggen. Deze zie je soms nog wel eens staan langs de wegen. De analoge feed uit het glas was afkomstig uit televisietorens. Het glasvezel tot de wijkcentrums geeft overigens geen extra capaciteit dit is puur wegens lengte gedaan. Het signaal over het glas is precies hetzelfde signaal als over de coax namelijk. Backbone over coax wordt lastig, coax werkt het RF en niet met IP. Backbone is natuurlijk IP.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jim423 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 19:55:
In de tijd voor het kabelinternet was het ook wel verglaast alleen minder (dus de coax kabels waren langer). Het was toen eenrichtingsverkeer en er werd gebruik gemaakt van trajectversterkers om de lange coax lengtes te overbruggen. Deze zie je soms nog wel eens staan langs de wegen. De analoge feed uit het glas was afkomstig uit televisietorens. Het glasvezel tot de wijkcentrums geeft overigens geen extra capaciteit dit is puur wegens lengte gedaan. Het signaal over het glas is precies hetzelfde signaal als over de coax namelijk. Backbone over coax wordt lastig, coax werkt het RF en niet met IP. Backbone is natuurlijk IP.
glas werkt ook niet met IP ;)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb ArChie ff een DM gestuurd en hem op dit topic geattendeerd, volgens mij weet die hier vrij veel van :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:28
SMSfreakie schreef op woensdag 20 april 2016 @ 19:58:
[...]

glas werkt ook niet met IP ;)
Dat stel ik ook nergens. Maar je hebt gelijk het 1 sluit het ander niet uit. Echter worden 10G linken met coax opbouwen nogal lastig, maar ArChie komt er zo aan, die kan een mooi relaas erover maken ;)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 09:48
'Vroeger' was alles coax. Aanvoer was een lokale zendmast met een stapel schotels, gericht op diverse sattelieten. De (meestal lokale) kabelaar verzorgde de distributie en rechten naar de huizen.

Vanaf het ontvangstation (headend) werd het signaal de diverse wijken ingestuurd, zoals op bovenstaande tekening. Alleen dan allemaal coax.
Per kast was het afregelen van het signaal, versterken en weer verdelen. Coaxkabel is een kabel die frequentieafhankelijk is, hoge frequenties worden harder gedempt dan de lage. Door het signaal 'scheef' de kabel in te sturen (hoge frequenties harder versterkt) wordt dit effect van de kabel vereffend en komt het 'recht' in de volgende kast aan. Via deze coax werd ook de voeding voor de versterkers verstuurd (50V). De zogenaamde 'bamboe' coax zie je her en der nog wel. Dikke kabels, 3cm doorsnede..

Tegenwoordig is de opbouw hetzelfde, alleen op glasvezel. Voordeel: Galvanisch gescheiden, niet gevoelig voor inductie (bliksem) en geen scheefloop.

Met de komst van kabelinternet werd de onderband in gebruik genomen (de lage frequenties) voor het retoursignaal. In die tijd hadden de meeste kabelaars de 'backbone' al verglaasd. Vanuit de wijkcentra werd de retourband 'gefilterd' en via glas weer teruggestuurd naar het headend, waar de cmts (cable modem termination system, de 'hub' van het kabelinternet) staat.

Glasvezel is niet perse IP zoals al gezegd. In het geval van kabelnetwerken wordt 'gewoon' het RF signaal op glas gezet. In de wijkkast wordt het teruggezet naar coax, versterkt en verdeeld.

Deze techniek wordt tegenwoordig nog steeds gebruikt, voor zowel de distributie, maar ook voor de 'eindgebruiker', zoals bv Glashartmedia het TV signaal op de 2e vezel leverde op het Reggefiber netwerk (maar ook andere aanbieders gebruiken dit).

Voor TV distributie wordt meestal 1310nm gebruikt. Voor consumenten (dus meer aansluitingen nodig) wordt 1550nm gebruikt icm optische versterkers (EDFA's). Bij het coax netwerk tot in de woning zijn dit eind/groepsversterkers welke het coax signaal versterken. Bij ftth wordt het glas signaal pas in de woning omgezet.

Een eigen headend zie je nog wel eens in studentenhuizen, afgelegen hotels enz. Meestal is dit gekoppeld aan 1 of meerdere schotels.

De headends van tegenwoordig stellen niet zoveel meer voor. Waar het vroeger een aantal racks vol was met schotelontvangers, radioontvangers en tv ontvangers, is het tegenwoordig aan aanvoer over IP, een IP-> analoog platform en een DVB-C platform. Dat alles past prima in 1 42U kast.

Een enkele partij heeft nog schotels als backup naast de IP verbinding, maar de meerderheid heeft dat ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
vroeger.. ooit eens fotos gezien van de schotels van een headend..

keurig een LNB in de focus voor bv 16E, een 2de LNB op de zelfde schotel als reserve voor bv 13E.
en volgens mij zelfs een 3de voor bv 19.2E er op.. reserves :-)

veel vakantie parken hadden vroeger ook een eigen headend ( bij de Eemhof staat volgens mij nog de oude mast ) nu echter wel gekortwiekt en behangen met GSM antennes.

met dit soort constructies voor de "ether" zenders.. en vaak een schotel voor 19.2E en 13E,
eigen modulators (vaak mono ;) )
Afbeeldingslocatie: http://radio-tv-nederland.nl/historie/analogetv/leeuwardercourant_2.jpg
bron

laatste keer op zo`n park was het al in DVB-C vorm gegoten ipv analoog :-)
leek me er ook op dat er geen 1:1 signaal overname was vanaf Ziggo

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Hartelijk bedankt voor jullie reacties en info :D

Nu heb ik nog 1 vraag: Tegenover m'n huis staat een grote kast met een kleine kast ernaast. De kleine kast is een eindversteker, en de grote kast is voor zover ik weet een groepskast. Is er nu tot die groepskast glasvezel aangelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:21
Eric_1993 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:26:
Hartelijk bedankt voor jullie reacties en info :D

Nu heb ik nog 1 vraag: Tegenover m'n huis staat een grote kast met een kleine kast ernaast. De kleine kast is een eindversteker, en de grote kast is voor zover ik weet een groepskast. Is er nu tot die groepskast glasvezel aangelegd?
Foto? Als het goed is heb je namelijk twee verschillende kasten.
De groepskast en een wijkkast of iets heet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Jordyz schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:23:
[...]

Foto? Als het goed is heb je namelijk twee verschillende kasten.
De groepskast en een wijkkast of iets heet dat.
je weet helaas tegenwoordig niet meer zo makkelijk van wie welke kast is volgens mij :/ tenzij je de binnenkant heb gezien :) dan zie je wel.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:21
SMSfreakie schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:57:
[...]

je weet helaas tegenwoordig niet meer zo makkelijk van wie welke kast is volgens mij :/ tenzij je de binnenkant heb gezien :) dan zie je wel.
Soms staat er nog een Ziggo logo op of dergelijke, heb laatst ook gebeld om te vragen van wie die kast hier was en die was van Ziggo. Tot daar ligt glasvezel wat ik moest weten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Jordyz schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:59:
[...]

Soms staat er nog een Ziggo logo op of dergelijke, heb laatst ook gebeld om te vragen van wie die kast hier was en die was van Ziggo. Tot daar ligt glasvezel wat ik moest weten :+
bij ons staat er helemaal niks op, de oude kastjes prijkten nog met een Philips logo :D
maar de nieuwe kasten van Ziggo of KPN zien er allemaal het zelfde uit :/

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Hierbij de foto van de kasten. Ik weet zeker dat ze van Ziggo zijn, omdat ik de monteur van Ziggo wel is in die kast bezig zie.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/vpca3c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King_Pin
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-05 11:10
Hi,

ik kom toevallig dit topic tegen en zag dat er nog geen antwoord op je vraag was gekomen.

Links in de foto zie je een eindversterker en rechts daarvan zie je een wijkcentrum van Ziggo.
Dat is de plek waar het signaal overgezet wordt van Glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
King_Pin schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:31:
Hi,

ik kom toevallig dit topic tegen en zag dat er nog geen antwoord op je vraag was gekomen.

Links in de foto zie je een eindversterker en rechts daarvan zie je een wijkcentrum van Ziggo.
Dat is de plek waar het signaal overgezet wordt van Glas
Hey, bedankt voor je antwoord! Voor zover ik weet is het dat er een groepsversterker zit tussen de wijkcentrum en de eindversterker. Dus vandaar dat ik mij afvroeg waar de groepsversterker dan is, als die grote kast de wijkcentrum is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King_Pin
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-05 11:10
Hi Eric,

Soms bevind er zich in een eindversterker ook een groepsversterker. Dat kan hier ook heel goed het geval zijn ;)

Als je nog meer vragen hebt over het netwerk van Ziggo hoor ik het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 22:19
Ik vraag me wel eens af hoe de backbone infrastructuur van Ziggo nou eigenlijk in het land ligt. Ik kan me vergissen maar volgens mij liggen er nog steeds aparte fUPC backbones en fZiggo backbones en worden die pas in Amsterdam aan elkaar geknoopt. Hier in het Noorden blijft verkeer binnen fZiggo tenminste redelijk in het Noorden, maar zodra je wilt verbinden met fUPC (ook in het Noorden) ga je via Amsterdam weer terug, maar kom je langs andere knooppunten terug, die hier om de hoek liggen liggen.

Wat wel enig inzicht geeft is dat Ziggo de [url="https://http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=701"]afkortingen van plaatsnamen[/url] in hun hostnames voor de hops onderweg gebruikt.

Tevens hebben we aorta.net maar ook bv as9143.net. Ben best wel nieuwsgierig naar een kaartje/plaatje van de backbones. Maar dat zal wel niet openbaar zijn.
Pagina: 1