Toon posts:

[W10] BIOS ziet SSD wel, maar SSD wil ineens niet booten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers ik heb jullie hulp nodig!
Alvast excuses voor de enorme muur tekst

Tijd geleden een SSD gekocht als boot drive (crucial bx200 240gb), naast mijn gewone 1TB WD HDD.
Ik heb de HDD niet compleet geformat (zie mijn oude post) en handmatig met shift+del windows folders verwijderd. Er staan nu echter nog een paar restanten op omdat die hardnekkig zijn om weg te halen en ik te lui ben geweest het af te maken. Alles werkte namelijk perfect, tot nu.

Vanochtend zag ik een error staat dat windows niet meer wilde starten en hersteld moest worden. Meteen kwam in me op dat het zou kunnen liggen aan het feit dat er een kwart restant van een oude Windows 10 installatie op mn HDD staat. Daarom dus mn hele HDD losgekoppeld van stroom, en SATA kabel uit moederbord en HDD zelf gehaald. Nu kan mn bios niet anders dan mn SSD booten. Dit gebeurt dan ook, hij wordt nog steeds perfect als prime master herkend in de bios, maar ik krijg de error 'Reboot and select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key'. Nu heb ik natuurlijk zelf research gedaan. Ik heb vanaf een laptop een nieuwe windows 10 media geinstalleerd op een usb met behulp van de officiele microsoft tool. Ik heb geprobeerd een 3 dagen oude system restore point te herstellen, dit is gelukt maar nog steeds geen succes. Daarna heb ik geprobeerd met behulp van de nieuwe win10 media een herinstallatie van win10 te doen met de optie mijn bestanden te behouden. Dit proces is voltooid en gelukt, maar toch geen boot. Ik herken nu in de troubleshooting van windows wel twee operating systems, maar daar schiet ik niet veel me op.

Ik heb, zoals aangeraden op een ander topic, via de command prompt in de troubleshooting sectie de volgende commands uitgevoerd:
bootrec /scanos
bootrec /rebuildbcd
bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
en vervolgens de pc herstart, helaas zonder verbetering.

Als ik het menu in ga voor de normale manier van installeren van Windows, zie ik wel dat er nog maar 50gb ruimte over is op mn SSD, dit klopt, er zijn dus geen bestanden verwijderd.

Overige informatie:
moederbord is Gigabyte 970A-DS3P, misschien 15 maanden oud.
Gister deed mn computer een beetje raar, als ik het startmenu wilde openen gebeurde dat pas na 5 seconden, het action center (die overlay aan de rechterkant van je scherm, te openen door op het tekstbericht icoontje te klikken in je taakbalk) wilde totaal niet openen. Volgens mn taakbeheer stond mn pc al 6 dagen aan (heb hem tussendoor wel uitgehad, maar tegenwoordig gaat win10 volgens mij alleen maar in een soort hibernate-stand) dus ik heb hem toen herstart, niet uit en aan, maar echt opnieuw opstarten aangeklikt. Toen gaf taakbeheer aan dat hij net was gestart (2 minuten op de teller, bij wijze van) en deed alles het weer perfect.

Heeft iemand ook maar enig idee hoe ik dit in godsnaam kan oplossen??

Edit: even geprobeerd of het aan de sata poort of kabel kan liggen, dit is niet het geval.

Edit2: Heb mn bios naar optimized default settings hersteld, en heb vervolgens in de windows troubleshooting command prompt bcdboot c:\windows uitgevoerd, restart, vervolgens wil ik weer bootrec scanos doen en nu herkent hij 0 windows installaties. Laatste keer dat ik dit heb gedaan stond er dat hij 2 herkende.

Edit3: mocht het van belang zijn, als ik de windows installer in ga staat hij dat er 4 partities beschikbaar zijn. Boot, Recovery, MRB(ofzoiets??), en de grootste partitie van 200 gb waar nog 50gb vrij is

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2016 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:31:
Tijd geleden een SSD gekocht als boot drive (crucial bx200 240gb), naast mijn gewone 1TB WD HDD.
Ik heb de HDD niet compleet geformat (zie mijn oude post) en handmatig met shift+del windows folders verwijderd. Er staan nu echter nog een paar restanten op omdat die hardnekkig zijn om weg te halen en ik te lui ben geweest het af te maken. Alles werkte namelijk perfect, tot nu.

[...]

Heeft iemand ook maar enig idee hoe ik dit in godsnaam kan oplossen??
Je zal er zelf wel achter zijn gekomen, maar die actie om zo je oude bootdisk te ontdoen van Windows is niet echt handig geweest. Een clean install is in dergelijke situaties de beste methode. Je kan een OS installatie niet zo bewegen. Deze luiheid kost je nu een hoop tijd en stress.

Hoe het ooit gewerkt heeft ga ik niet naar lopen raden.

Bespaar jezelf een hoop hoofdpijn en formatteer de hele boel (beide schijven!) en doe een schone Windows 10 installatie. Dan weet je zeker dat alles goed staat.

Je kan eventueel met een live cd nog je bestanden redden van je disks indien je geen back-ups hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

Tja ik heb gewoon gedaan wat aangeraden werd op andere sites. Ik heb zelf niet zo veel verstanf van dit alles. Wat nu blijkt is dat vanaf een live cd(usb) met ubuntu mijn SSD niet herkend wordt, maar mn HDD wel. Ik denk dat dat niet veel goeds betekent.

Het ligt niet aan kabelwerk want ik heb dezelfde kabels in de HDD als in de SSD gehad. HDD werd wel erkend, SSD niet.

Betekent dit dat er geen leven meer zit in mijn SSD? Kan ik op een of andere manier de bestanden terughalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 19:12:
Tja ik heb gewoon gedaan wat aangeraden werd op andere sites.
Merkwaardig advies.

Ik zou de HDD naar de SSD hebben gekloond. Daarna de HDD formatteren. Daarna kan je vanaf de SSD bestanden naar de HDD zetten om die weer te gebruiken.

Alternatief een clean install.
Ik heb zelf niet zo veel verstanf van dit alles. Wat nu blijkt is dat vanaf een live cd(usb) met ubuntu mijn SSD niet herkend wordt, maar mn HDD wel. Ik denk dat dat niet veel goeds betekent.

Het ligt niet aan kabelwerk want ik heb dezelfde kabels in de HDD als in de SSD gehad. HDD werd wel erkend, SSD niet.

Betekent dit dat er geen leven meer zit in mijn SSD? Kan ik op een of andere manier de bestanden terughalen?
Moeilijk zo te zeggen of je SSD is gaan hemelen. Indien mogelijk kan je die ook aansluiten op een andere computer en kijken of je vanuit het OS van die computer erbij kan komen.

Je kan ook hebben dat je partition table op de SSD kapot is gegaan. Dan ziet Ubuntu geen partities maar een raw volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CMD-Snake schreef op woensdag 20 april 2016 @ 19:18:

Ik zou de HDD naar de SSD hebben gekloond. Daarna de HDD formatteren. Daarna kan je vanaf de SSD bestanden naar de HDD zetten om die weer te gebruiken.

Alternatief een clean install.
Ik had helaas niet genoeg ruimte op mijn ssd om al de bestanden die ik wilde bewaren van mijn HDD tijdelijk op te slaan. 600gb aan data uploaden naar een cloud, of een deel daarvan, was ook geen optie.
CMD-Snake schreef op woensdag 20 april 2016 @ 19:18:
Moeilijk zo te zeggen of je SSD is gaan hemelen. Indien mogelijk kan je die ook aansluiten op een andere computer en kijken of je vanuit het OS van die computer erbij kan komen.

Je kan ook hebben dat je partition table op de SSD kapot is gegaan. Dan ziet Ubuntu geen partities maar een raw volume.
Ik heb verder thuis alleen maar oude koektrommels van computers, een Dell uit het stenen tijdperk, dus daar heb ik niet veel aan. Ik ga nu met Gparted kijken naar de status van mijn SSD. Ik zal wel laten weten hoe dit gaat. Klopt het dat ik ook met Gparted kan zien of de partition table kapot is gegaan? Bedankt voor je hulp, het komt echt goed uit, ik kan niet zo goed tegen dit soort dingen }:O

Edit: ik zie nu in dat gparted een onderdeel is van Ubuntu. Ik krijg zodra ik GParted opstart de volgende errors:
Libparted bug found! End of file while reading invalid argument. [Retry] [Cancel] [Ignore]

Retry heeft natuurlijk geen effect, heeft het dat ooit wel? 8)7

Cancel en ignore laten allebei zien dat: The primary GPT table is corrupt, but the backup appears OK, so that will be used [Ok] [Cancel]

Door op cancel te drukken zie ik 223gb unallocated partition en unallocated file system.
Door op Ok te drukken zie ik de 4 partities die ik ook zie als ik een nieuwe windows wil installeren.
Foto is makkelijker, en overzichtelijker in het algemeen, dus bij deze. (Ik heb trouwens de HDD niet aangesloten, omdat me dat niet nodig lijkt, en ik geen risico wil lopen dat er iets mee gebeurt.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yNMsvB9h.jpg

Edit2: ik weet niet hoe ongebruikelijk dit is op tweakers, maar ik ben overigens ook bereid tot het gebruiken van een instant messaging platform, mocht dat voor jou, CMD-snake, of iemand anders, handiger zijn. <+:)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2016 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even wat extra informatie...
Volgens een Ubuntu SMART Data & Self-Tests programma, is de Overall Assessment van de disk OK en heeft het succesvol een test kunnen doorlopen.
De benchmark geeft aan dat de lees en schrijfsnelheden rond de 300+ megabyte per seconde liggen, dus dat is ook in orde.

Ik ben na wat google-gedoe terecht gekomen bij een programma wat voor mij te ingewikkeld is om in te schatten of ik er iets aan heb. Wellicht weet iemand die dit leest of dit nuttig voor mij is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2016 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 20:35:
Cancel en ignore laten allebei zien dat: The primary GPT table is corrupt, but the backup appears OK, so that will be used [Ok] [Cancel]

Door op cancel te drukken zie ik 223gb unallocated partition en unallocated file system.
Door op Ok te drukken zie ik de 4 partities die ik ook zie als ik een nieuwe windows wil installeren.
Foto is makkelijker, en overzichtelijker in het algemeen, dus bij deze. (Ik heb trouwens de HDD niet aangesloten, omdat me dat niet nodig lijkt, en ik geen risico wil lopen dat er iets mee gebeurt.
Dit was de logische conclusie omdat de SSD nog wel verder te testen viel. Je moet dus je GPT table herstellen. Mogelijk komt die error omdat je live USB dan wel cd niet helemaal lekker is?

Misschien heb je hier wat aan:
https://www.linux.com/lea...led-partition-table-linux

Je kan met Testdisk onder Linux de GPT Table herstellen. Indien je de Linux draait vanaf een USB stick zou je ook Testdisk moeten kunnen installeren in Linux. Dat doe je zo:
http://askubuntu.com/ques...-testdisk-in-ubuntu-13-10

Dit commando moet voldoende zijn:
sudo apt-get install testdisk

Mogelijk kan je dan nog wat data redden van je SSD voordat je alles gaat formatteren.

[ Voor 6% gewijzigd door CMD-Snake op 20-04-2016 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Is het niet zo dat je door lees en schrijf tests op de ssd uit te voeren zeer waarschijnlijk data die er eventueel nog opstond om zeep geholpen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Reepje schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:08:
Is het niet zo dat je door lees en schrijf tests op de ssd uit te voeren zeer waarschijnlijk data die er eventueel nog opstond om zeep geholpen is?
Goed punt. Maar je weet dit pas als TS de GPT table herstelt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Poooooeeeeeh wat een spanning.
Ik ben een stap verder!!!

Ik heb na veel ploeteren eindelijk testdisk aan de praat gekregen op mn live ubuntu usb (ik kan niet connecten met internet op de ubuntu om een of andere reden).

Precies de guide gevolgd die CMD-Snake me heeft aangeraden.
https://www.linux.com/lea...led-partition-table-linux

Bij de laatste stap is het TestDisk gelukt om mijn drive te herkennen, ik heb de partition table opnieuw kunnen 'writen'. Ik moest restarten en ben daarna DIRECT weer ubuntu ingedoken via de live usb. Nu zie ik staan dat ubuntu mijn ssd van 239gb herkent!!!
Als ik probeer de files te bekijken van de SSD krijg ik echter een error. Namelijk die je hier op de foto kan zien.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vlc81IHh.jpg

Betekent dit dat Windows weer actief is geworden en ik mijn SSD mag booten? Ik durf helemaal niks meer te doen zonder het aan jullie te vragen, want wellicht heb ik het met een benchmark allemaal verprutst! :( Mijn eigen domme schuld, en ik wil niet nog een keer zo'n actie doen die misschien mijn data kan verwijderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 23:39:
Bij de laatste stap is het TestDisk gelukt om mijn drive te herkennen, ik heb de partition table opnieuw kunnen 'writen'. Ik moest restarten en ben daarna DIRECT weer ubuntu ingedoken via de live usb. Nu zie ik staan dat ubuntu mijn ssd van 239gb herkent!!!
Als ik probeer de files te bekijken van de SSD krijg ik echter een error. Namelijk die je hier op de foto kan zien.

Betekent dit dat Windows weer actief is geworden en ik mijn SSD mag booten?
Die unsafe state melding komt door fastboot in Windows 10. Als je Windows 10 uitzet gaat deze niet echt uit, maar gaat een geavanceerde vorm van hibernate doen. Dat zorgt ervoor dat je deze melding krijgt in Ubuntu.

Fastboot uitzetten is mogelijk geen optie omdat je niet in Windows kan komen. Je moet dan het volume mounten in read-only modus. Standaard wordt deze in read-write modus gemount. Dat kan als volgt:
http://askubuntu.com/ques...system-due-to-hibernation

Stap 1, kijk of je al een mount point hebt voor je Windows volume:
ls /media

Stap 2, indien die er al is, mounten met dit commando:
mount -t ntfs-3g -o ro /dev/sda3 /media/ubuntu/<lange string hier>

Let wel dat je in bovenstaand commando e.e.a. moet veranderen voor jouw omgeving. Ik geloof dat je al de juiste info hebt in de laatste screenshot.

In read only modus kan je nog bestanden redden door ze naar een externe schijf te kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal vanmiddag als ik uit werk kom (uur of 3) meteen proberen of ik op deze manier bij de bestanden kan komen! Tot die tijd kan ik nog niks proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Misschien ben ik wel een noob, maar als je Windows 10 installeert op je al aangemaakte SSD-NTFS-partitie, dan zal de installer wellicht klagen dat er al een Windows 10-installaties aanwezig is, maar die kan je gewoon overschrijven. Je NTFS-partitie an sich blijft dan gewoon in tact.

(wel eerst een drive-clone maken :) )

ik probeer het even uit op een virtueel machientje:
Windows10-werkt -> check
Gparted-iso booten -> check
In gparted alle partities verwijderen behalve de grote NTFS-partitie -> check
Windows10 wil niet meer booten -> check
Windows10 opnieuw installeren in de enig overgebleven partitie -> check

Voila, Windows boot netjes :)

Op je schijf is een windows.old-map aanwezig, en daarin staat je vorige install (gebruiker, program files, windows etc.)

[ Voor 41% gewijzigd door Witte op 21-04-2016 10:36 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik je goed begrijp, Witte, dan zeg je dat ik gewoon opnieuw windows 10 moet installeren op mijn SSD, de oude bestanden worden dan verplaatst naar de windows.old folder. Dit heb ik al 3 keer geprobeerd 8)7 , na elke poging was ik weer gewoon terug bij af naar de 'insert boot media'-meuk. Of is dit niet wat je bedoelde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witte
Ik heb alle overige partities eerst eens verwijderd, maar heb wel Windows netjes kunnen afsluiten.

!!! dit is géén advies als je geen fatsoenlijke schijfkloon hebt !!!

[ Voor 53% gewijzigd door Witte op 21-04-2016 10:41 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Witte schreef op donderdag 21 april 2016 @ 09:39:
Misschien ben ik wel een noob, maar als je Windows 10 installeert op je al aangemaakte SSD-NTFS-partitie, dan zal de installer wellicht klagen dat er al een Windows 10-installaties aanwezig is, maar die kan je gewoon overschrijven. Je NTFS-partitie an sich blijft dan gewoon in tact.

(wel eerst een drive-clone maken :) )

ik probeer het even uit op een virtueel machientje:
Windows10-werkt -> check
Gparted-iso booten -> check
In gparted alle partities verwijderen behalve de grote NTFS-partitie -> check
Windows10 wil niet meer booten -> check
Windows10 opnieuw installeren in de enig overgebleven partitie -> check

Voila, Windows boot netjes :)

Op je schijf is een windows.old-map aanwezig, en daarin staat je vorige install (gebruiker, program files, windows etc.)
Ik snap niet helemaal wat je nou doet hier |:( , welke partities heb je het nou over? Ik denk dat ik eerst vanmiddag maar eens ga proberen mijn schijf in Ubuntu te openen via read only, dan alle bestanden over te liften naar mijn HDD, en dan simpelweg ALLES van de SSD verwijderen, complete format, terugzetten naar fabrieksinstellingen zeg maar. Dan ga ik kijken of hij Windows 10 nog kan installeren, hij lijkt me namelijk niet kaduuk, gezien hij de SMART test overleeft.

Is dit verstandig? Of ben ik nu te moeilijk aan het doen? }:O /3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:04:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je nou doet hier |:( , welke partities heb je het nou over? Ik denk dat ik eerst vanmiddag maar eens ga proberen mijn schijf in Ubuntu te openen via read only, dan alle bestanden over te liften naar mijn HDD, en dan simpelweg ALLES van de SSD verwijderen, complete format, terugzetten naar fabrieksinstellingen zeg maar. Dan ga ik kijken of hij Windows 10 nog kan installeren, hij lijkt me namelijk niet kaduuk, gezien hij de SMART test overleeft.

Dit is een optie die altijd zou moeten werken. Zorg er wel voor dat je SSD ook echt leeg is, dus niet alleen de bestanden verwijderen maar in Ubuntu de hele partitie indeling weggooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:04:
[...]

Ja, dat is verstandig.

Dan nog enkele aandachtspunten zodat het deze keer wel goed gaat.
Zoals al aangegeven, verwijder alle partities.
Sluit de ssd aan op de eerste sata poort (poort _0 meestal)
Koppel de HDD af
Boot met de usb stick met win10 erop. Het instalatieprogramma zal zelf de SSD juist formateren (doe dit dus niet eerst zelf).
Kijk of het werkt, update windows.
Sluit de hdd aan en bekijk de partities. Als daar nog vreemde tussenstaan zoals systeem of recovery, verwijder die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke het is me nu denk ik duidelijk wat ik moet doen NADAT ik mijn data heb gered, door het van mijn SSD te kopieren naar mijn HDD. Alleen lukt het me niet om de drive in read only te mounten. Ik heb de commands ingevoerd (de eerste volgens de constructie van CMD-Snake, en de ander gewoon gekopieerd uit het error scherm wanneer ik de drive normaal wil openen.

Edit 3: Het is gelukt! Ik zie nu alle bestanden van mn SSD! *O* *O* *O* *O*
CMD-Snake (en anderen) een welverdiende ' _/-\o_ '! Ik ga nu snel mn bestanden redden, en dan zoals door mensen hierboven beschreven mijn SSD een nieuw leven inblazen. Ik laat nog wel van me horen!! }:O

Ik krijg de error 'mount: only root can do that'. Hoe kan ik dit oversturen? Ondertussen zit ik het op te zoeken op google, maar als een van jullie het me snel kan vertellen zou dat ook fijn zijn.
Edit2: blijkbaar is 'sudo' ervoor zetten al genoeg 8)7
Nu krijg ik de error 'fuse: failed to access mountpoint /media/ubuntu/lange string van foto hier: No such file or directory, hoe verhelp ik dit?

Daarnaast heb ik op hetzelfde forum dat CMD-Snake linkte deze command gevonden waar iemand anders het mee heeft kunnen oplossen: sudo ntfsfix /dev/sdXY
Is dit een mogelijke oplossing?
Dit zou volgens die persoon zelf de hibernate stand van windows 10 beëindigen.

Edit:
i.imgur.com/ffHs7s5h.jpg
hier de exacte commands die ik heb gebruikt, mocht daar wat mis mee zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu het probleem quasi-opgelost is, en ik bezig ben met het kopieren van data, komen er een paar vragen in me op. Misschien weet men hier ook het antwoord op?

Hoe is het 'defect' op mijn windows/ssd ontstaan? De avond voor het probleem zich voordeed bleek uit een malwarebytes antimalware geen bedreiging op mijn pc te zitten, virussen lijkt me daarom niet reëel. Verder heb ik in de 5 dagen voor 'meltdown' om het zo maar te noemen geen programma's geïnstalleerd.

Kan ik mijn SSD nu gewoon blijven gebruiken, zonder dat dit probleem zich vaker voorgaat doen? Als dit probleem zich vaker voordoet, komt dat door dit exemplaar SSD in het specifiek, door een hardwarefout?

Hoe kan ik er voor zorgen dat iets als dit me niet weer (of ten minste minder waarschijnlijk) overkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witte
Het lijkt er toch op dat je bootpartitie 'stuk' is gegaan. Hoe dat kan, geen idee. Malware, virus, stroomstoring, defect, prutsen door de gebruiker. Kan allemaal.

Als je je SSD goed leeg wil maken, hang je hem aan een andere Windows installatie en geef je een erase-opdracht in diskpart. Of je gebruikt gparted in een Linux-live-omgeving.
Let met diskpart wel op dat je de juiste schijf hebt geselecteerd, er is nauwelijks een waarschuwing. (USB sticks, schijven, het is in een tel leeg).

Wat je verder kunt doen:
- raid-1 opzetten -> beschermt je tegen een enkele schijfcrash, maar niet tegen dataverlies door virussen of per ongeluk verwijderen of wat dan ook.
- kloon maken -> ben je met een nieuwe schijf snel weer up-en-running
- backup maken -> beschermt je tegen dataverlies (moet je altijd doen)

[ Voor 26% gewijzigd door Witte op 21-04-2016 16:53 ]

Houdoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:33:
Hoe kan ik er voor zorgen dat iets als dit me niet weer (of ten minste minder waarschijnlijk) overkomt?
Hoe het zo is gekomen, is onduidelijk.
Als de ssd op de juiste manier wordt aangesloten en op de juiste manier van windows wordt voorzien, komen fouten als jij hebt meegemaakt nauwelijks voor. Maar je kan altijd pech hebben natuurlijk.

Het kan natuurlijk ook zijn, dat er ergens een foutje zit, waardoor de ssd niet meteen, maar wel mogelijk, kan crashen.

Om fouten ssd gerelateerd te bekijken, kan je het best naar de smart waarden kijken. Als de boel zodadelijk loopt, kijk met crystaldiskinfo naar de smart en post hier de screenshot ervan, dan kunnen we in ieder geval zien wat de status van de ssd zelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Man man man, dan denk je dat de problemen voorbij zijn, maar nee hoor. Komt het volgende probleem om de hoek kijken.

Ik heb correct alle partities verwijderd vanuit GParted, in sata 0 poort mijn ssd aangesloten, HDD niet aangesloten, alles zoals het hoort. Krijg ik verdomme dezelfde error als waar het allemaal mee begon.

'Reboot and select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key'

Probeer nu nog een keer windows te installen, mocht dat niet lukken ga ik wederom ubuntu in, en stuur ik screenshots van de SMART test, en een benchmark.

Is er soms iets mis met mijn moederbord? Of de instellingen daarvan? Erg frustrerend dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Over welk moederbord hebben we het?

Edit at hieronder, ja natuurlijk. Maar ik ga ervan uit dat hij opstart met een win10 usb stick...

[ Voor 59% gewijzigd door Reepje op 21-04-2016 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 17:13:
Man man man, dan denk je dat de problemen voorbij zijn, maar nee hoor. Komt het volgende probleem om de hoek kijken.

Ik heb correct alle partities verwijderd vanuit GParted, in sata 0 poort mijn ssd aangesloten, HDD niet aangesloten, alles zoals het hoort. Krijg ik verdomme dezelfde error als waar het allemaal mee begon.

'Reboot and select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key'
...
Huh, da's toch niet zo vreemd als je er een ongepartitioneerde disk in stopt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op donderdag 21 april 2016 @ 17:19:
[...]

Huh, da's toch niet zo vreemd als je er een ongepartitioneerde disk in stopt?
Allememaggies wat ben ik toch weer dom.

Ik heb nu windows installatie aan de praat gekregen, en zal nu de installatie doorlopen, daarna post ik zsm de crystaldisk test waarnaar Reepje verwees.

Edit:
Reepje schreef op donderdag 21 april 2016 @ 17:19:
Over welk moederbord hebben we het?

Edit at hieronder, ja natuurlijk. Maar ik ga ervan uit dat hij opstart met een win10 usb stick...
Ik had er wel een usb stick ingestopt, alleen was deze niet voor de win10 installatie maar voor willekeurige bestanden overplaatsen tussen laptop en ubuntu pc (geen internet op live ubuntu), ben toen wat drinken gaan halen en ben teruggekomen met de gedachte dat het nu klaar zou zijn. Voel ik me even dom... 8)7 |:(

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2016 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:58:
[...]
Om fouten ssd gerelateerd te bekijken, kan je het best naar de smart waarden kijken. Als de boel zodadelijk loopt, kijk met crystaldiskinfo naar de smart en post hier de screenshot ervan, dan kunnen we in ieder geval zien wat de status van de ssd zelf is.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uc7RDkh.png

Had je dit in gedachten?
Of is er nog iets wat je moet weten om de status van de ssd te bekijken? Gezien er Goed 100% staat denk ik dat het wel 100% goed zal zijn? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:44:
[...]

Of is er nog iets wat je moet weten om de status van de ssd te bekijken? Gezien er Goed 100% staat denk ik dat het wel 100% goed zal zijn? O-)
Alhoewel er die 100% goed staat, hoeft dat niet altijd zo te zijn. Daarom vroeg ik ook naar een screenshot. Maar in dit geval, inderdaad, de schijf lijkt 100% goed te zijn. Er zijn ook geen kabelfouten, dus de communicatie van de ssd met het moederbord is ook in orde.

Je kan nog even kijken of de ssd naar behoren presteert met een bench van as ssd, maar ik denk dat de boel nu wel goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:56
Kan ook nog door recente Windows updates komen. Al 7 machines gehad die verneukt zijn door twee updates, weet zo niet uit m'n hoofd de nummers meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:56:
[...]

Alhoewel er die 100% goed staat, hoeft dat niet altijd zo te zijn. Daarom vroeg ik ook naar een screenshot. Maar in dit geval, inderdaad, de schijf lijkt 100% goed te zijn. Er zijn ook geen kabelfouten, dus de communicatie van de ssd met het moederbord is ook in orde.

Je kan nog even kijken of de ssd naar behoren presteert met een bench van as ssd, maar ik denk dat de boel nu wel goed zit.
Bedankt dat je er even naar hebt gekeken! :D
lazybones schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:29:
Kan ook nog door recente Windows updates komen. Al 7 machines gehad die verneukt zijn door twee updates, weet zo niet uit m'n hoofd de nummers meer.
Ik heb toevallig wel windows updates uitgevoerd de dag voordat het probleem zich voordeed, het zou zo maar eens kunnen... -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Fijn dat het gelukt is om je data te redden.

Ik denk dat je problemen ontstaan zijn door de manier waarop je Windows op de SSD heb gezet en gepoogd hebt om deze van je HDD te ontvangen.

Mijn advies blijft om alles te formatteren en dan een schone Windows installatie doen op de SSD. Formatteer ook je HDD, die moet ook schoongemaakt worden. Dan kan je alles weer in gebruik nemen als normaal. Ik zou geen moeite meer doen om je oude Windows installatie aan de praat te krijgen, die klinkt sowieso niet jofel.

Dan kan je alle data terugzetten vanuit Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CMD-Snake schreef op donderdag 21 april 2016 @ 21:21:
Fijn dat het gelukt is om je data te redden.

Ik denk dat je problemen ontstaan zijn door de manier waarop je Windows op de SSD heb gezet en gepoogd hebt om deze van je HDD te ontvangen.

Mijn advies blijft om alles te formatteren en dan een schone Windows installatie doen op de SSD. Formatteer ook je HDD, die moet ook schoongemaakt worden. Dan kan je alles weer in gebruik nemen als normaal. Ik zou geen moeite meer doen om je oude Windows installatie aan de praat te krijgen, die klinkt sowieso niet jofel.

Dan kan je alle data terugzetten vanuit Windows.
Ik heb nu mijn SSD weer volledig aan de praat, en na het installeren van alle drivers en programma's heb ik de HDD weer aangesloten.
Ik ga binnenkort mijn HDD leeghalen, alles overplaatsen naar een externe schijf en dan de HDD formatteren en schoonmaken.

Ik heb inderdaad niet een oude Windows installatie aan de praat proberen te krijgen. Terwijl de HDD losgekoppeld is heb ik alles geïnstalleerd.

Nogmaals BEDANKT voor alle hulp CMD-Snake, je hulp wordt echt gewaardeerd! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2016 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 21:55:
Ik heb nu mijn SSD weer volledig aan de praat, en na het installeren van alle drivers en programma's heb ik de HDD weer aangesloten.
Ik ga binnenkort mijn HDD leeghalen, alles overplaatsen naar een externe schijf en dan de HDD formatteren en schoonmaken.

Ik heb inderdaad niet een oude Windows installatie aan de praat proberen te krijgen. Terwijl de HDD losgekoppeld is heb ik alles geïnstalleerd.

Nogmaals BEDANKT voor alle hulp CMD-Snake, je hulp wordt echt gewaardeerd! _/-\o_
Geen probleem.

Misschien nog ten overvloede, maar als alles eenmaal is ingericht maak regelmatig back-ups van je data. Dan weet je ook dat je als er iets gebeurt met je schijven je nog een kopie hebt van de belangrijke zaken.
Pagina: 1