Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

QoS op deel diensten in VPN van buitenaf VPN

Pagina: 1
Acties:

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-10 11:30

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Ik heb al geruime tijd een vreemd probleem. Dit ben ik eens gaan testen om te kijken waar het vandaan komt maar mijn conclusie druist in tegen wat ik weet van VPN. Vandaar ben ik heel benieuwd wat jullie erover denken of dat ik misschien in een verkeerde hoek zit te zoeken.

Lijdend voorwerp:
Een handvol torrents met goede verbindingen, seeds en peers die vrij constant zijn qua vraag en aanbod.

Scenarios:
- Glasvezelverbinding
- Ziggoverbinding
- 4G T-Mobile verbinding
- KPN ADSL verbinding
- VPN naar de Ziggo verbinding

In de praktijk werken de torrents zonder morren over de glasvezelverbinding, de Ziggo verbinding en de KPN ADSL verbinding.
Over de 4G verbinding van T-mobile gaan ze echter niet lopen. Zelfs niet een enkele bit. Vermoedelijk is er op deze verbinding QoS van toepassing aangezien gewoon browsen, http, ftp, https, skype, dropbox, noem maar op alles werkt gewoon wel goed alleen torrentverkeer dus niet. Er is wel verbinding met trackers maar verkeer met de seeds en peers kun je vergeten. De verbinding haalt voor alle diensten die wel draaien snelheden die afhankelijk van de locatie varieeren tussen de 30 en 120Mbit down en 15 tot 47Mbit up. Niets mis mee.

Dan is er nog de VPN verbinding met Ziggo.
Omdat op de Ziggo verbinding een 200/20 connectie ligt, gaat het totale verkeer up/down opgeteld met maximaal 20Mbit. Dat is prima.
De VPN werkt correct vanaf de glasvezelverbinding, vanaf een andere Ziggo verbinding en ook vanaf de KPN Adsl verbinding is er geen probleem (afgezien dat de tragere maximum snelheid van ADSL hier de snelheid nog wat verder beperkt. Dat is normaal.)

Maar nu komt het vreemde:
De VPN verbinding met Ziggo, via de 4G van T-mobile, werkt ook keurig met de maximale 20Mbit.
Be-hal-ve bij torrents.
Hierbij is exact hetzelfde probleem gaande als dat er speelt zonder VPN.

Nu dacht ik altijd dat, omdat VPN verkeer versleuteld over 1 poort verloopt, dat hier niet op gethrottled kon worden. Dan zou de VPN in zijn geheel langzamer moeten gaan maar niet een afzonderlijk onderdeel daarvan.
Omdat de VPN het met torrents correct doet over de andere verbindingen word ik echter toch min of meer gedwongen tot de conclusie dat VPN toch niet zo VP is als dat het doet voorkomen.

Om de test nog wat uit te breiden heb ik ook eens een andere VPN geprobeerd, ditmaal via OpenVPN met een commercieele aanbieder van VPN tunnels met diverse access gateways over de hele wereld, langs verschillende poorten. Via de glasvezel, ziggo en adsl verbinding zijn resultaten wisselend via die commercieele aanbieder, maar torrentverkeer werkt wèl. Echter, je voelt hem al aankomen, verbind ik over 4G van T-mobile, dan werkt torrentverkeer níet!

Raa raa, hoe kan dit.. |:(

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
QoS blokkeert geen verkeer, maar geeft bepaalde verkeersstromen (SIP, RTP bijvoorbeeld) een hogere prioriteit dan HTTP verkeer (om een voorbeeld te noemen).

Heb je geen firewall of NAT/PAT rules in je 4G modem die dit verkeer hinderen? Heb je al contact gehad met T-Mobile?

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-10 11:30

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Even los van of het een QoS probleem of een algehele blokkade van torrent verkeer is,
dit zou toch geen invloed mogen hebben op verkeer dat zich door een VPN tunnel verplaatst?

Als de VPN tunnel nou in zijn geheel langzamer zou zijn of niet tot stand zou komen, prima, dan is het duidelijk.
Maar van buitenaf zou de provider (T-mobile) toch geen invloed moeten kunnen hebben op specifiek verkeer dat zich binnen die tunnel verplaatst, terwijl ander verkeer binnen die tunnel wel correct loopt?
Dát is het vraagstuk waar het hier eigenlijk om gaat.

En om je vraag van de 4G modem tóch te beantwoorden, ik heb het zowel als ik een iPhone tether als wanneer ik via een 4G MiFi (Huawei E5786) verbinding maak, waarbij beide apparaten geen specifieke instellingen hebben om uitgerekend torrent verkeer tegen te gaan.

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?