[W7] C schijf vol: ruimte vrijmaken? HOE??!?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcavoy87
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09-2020
Goedemiddag,

Ik heb op mijn desktop een prima installatie staan van W7, echter loopt mijn SSD vol. Alle content van mijn kant al naar een backup schijf gesluisd.

Echter: van mijn 64gb SSD, beslaat windows 52gb }:O. De installermap 26gb en winsxs 15gb.

Kan ik hier iets vanaf halen?/ leegmaken. Nergens kan ik een beschrijving vinden of echte redenen waarom dit wel of niet zou kunnen.

Alvast bedankt

McAvoy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:42
Hoeveel heeft Windows schijfopruiming je opgeleverd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcavoy87
Carpento schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:30:
Hoeveel heeft Windows schijfopruiming je opgeleverd ?
Dit heeft mij een opbrengst gegeven van 1,2 gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-04 23:01
Ik weet niet wat je de 'installermap' noemt. De map c:\windows\Installer ?

Officieel zegt Ms dat je van die Installer map af moet blijven, maar er waren wel ooit 3rd party tools die gingen kijken wat waarschijnlijk veilig was om weg te gooien. Ik had laatst geloof ik ook al dat dit niet meer zo lekker werkt tegenwoordig, maar wie weet.

Hetzelfde - maar meer - geld voor de WinSxs map. Dat is praktisch je 'oude DLL hell'. Elke versie van een DLL bestand wat nodig is / was door geinstalleerde software komt daar terecht. Dus i.p.v. 1 versie van de DLL file in je system map krijg je allemaal subfolders met een versienummer en zo dus voor elke versie van de DLL een bestand. Ja, dat loopt vol.

Maar als je random stuff gaat verwijderen heb je kans dat software (zij het van MS / Windows of 3rd party) niet meer gaat werken van die gebruiken de DLLs in die map. Er is aan de andere kant ook een goede kans dat als je die map leeg gooit op de meest recente versie van elke DLL file dat het allemaal wel OK werkt. Dat is een gok die je zelf moet nemen, en Microsoft dus afraadt.

Zoiets is dus ook het geval voor de Installer map, maar - in mijn mening - iets minder erg. Elk kopietje van een Windows Installer wordt daar neergezet. Dat wordt gebruikt tijdens uninstallen, later opties toevoegen, maar ook 'upgrades' van installaties van (3rd party) software. Als je daar dus dingen weggooit heb je kans dat een Installer van een stukje software de weg kwijt raakt en niet meer wil installen / upgraden / repairen / uninstallen. In zo'n geval valt het wel op te lossen door de registry in te duiken en alle sporen van de software weg te halen, handmatig files weg te gooien uit Program Files en ProgramData en het opnieuw te proberen. Kan dus irritatie opleveren, maar niet echt een broken system.

Over het algemeen als dit zo groot is als bij jou (mijn paar jaar oude 8.1 installatie heeft een installer-map van <8.0gb bijvoorbeeld) denk ik dat je heel enthousiast bent geweest met software te installen (en weer te uninstallen) en er blijft teveel troep achter. Een schone reinstall is zover ik weet het enige echte 'officiele' antwoord.

Dus ehm, WinSxs -> blijf er van af. Is het te groot, minder software installen de volgende keer :).
\Windows\Installer -> officieel blijf er van af, maar je kan best dingen _Verplaatsen_ naar een andere schijf en kijken wat er gebeurd. Misschien zelfs een Junction / Link aanmaken dat die Installer map gaat verwijzen naar een folder op een andere HDD i.p.v. je SSD. Ik heb dit zelf nog niet gedaan / nodig gehad (maar ik ben op mijn oude Intel 80gb SSD wel aan het knokken voor free space regelmatig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-06 21:15

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Cleanup system files ook geprobeerd bij disk cleanup? Je kunt ook de Windows Updates map resetten. (stop Windows Update service) en verwijder de C:\Windows\SoftwareDistribution map.

[ Voor 20% gewijzigd door FREAKJAM op 20-04-2016 14:46 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477979

Kun je geen backup maken, vervolgens je SSD boot formatteren en je data weer terug plaatsen? Dat zou toch moeten werken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 16:25
Misschien grote files in je Downloads ? Ccleaner eens lopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_25
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:59
Kijk eens wat je pagefile en hiberfil.sys doen qua ruimte. Over het algemeen is je hiberfile net zo groot als je intern geheugen en je pagefile is instelbaar.

Je kunt met Treesize wat dieper in de structuur kijken wat exact hoeveel ruimte gebruikt.

https://www.jam-software.com/treesize_free/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:54
Check ook de map: Windows\temp
Daar staat ook vaak troep in.
En natuurlijk in users\jouw account\appdata\local\temp

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcavoy87
@ dipje2: Die map bedoel ik, ik heb 'Spacesniffer' gedraaid en die gaf die mappen aan als grote 'vervuilers'

In het verleden met deze pc gebruikt met nieuwsgroepen, maar alle downloads, incl de temp op een andere schijf gehad.
Deze schijf is alleen gebruikt voor: spotify, wat downloads zoals .doc / .mp3 bestanden, mijn Evernote, Spotify, SPSS, en ooit heeft er GIMP op gestaan. Verder alleen 'zware items' zoals winrar, sumatrapdf etc. Dus echt heel veel wordt er niet op geïnstalleerd.

via deze link is een screenshot te zien van spacesniffer. http://www.fotosop.nl/afbeelding?f=2896920301504Knipsel.JPG

@FREAKJAM; heeft dat geen verdere consequenties? Als ik de updates 'reset'?

@WUX; Ccleaner al gelopen, komt alleen niets verrassends uit, download map zit niets in ;(

@eigenwebsite; daar moet ik even voor gaan zitten, heb ik nooit gedaan, dus ga ik straks even uitzoeken! :$

@Arjan_25; Dat ga ik even nakijken, daarmee ben ik niet bekend! :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:42
Mcavoy87 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:26:
@FREAKJAM; heeft dat geen verdere consequenties? Als ik de updates 'reset'?
Je reset niet de updates, je verwijdert alle update-bestanden die al gedownload zijn maar nog niet verwijderd. Als je de instellingen van Windows Update zet op "Download but let me choose when to install" dan kan die map behoorlijk groot worden. Gezien je screenshot zit daar echter niet zoveel in, dat is niet het probleem.

Aan de WinSXS-map valt niet zo heel veel te doen buiten Disk Cleanup / CleanMGR.exe. Vergeet ook niet het als Administrator te draaien en

Aan de installer-map valt meer te doen. Om te beginnen kun je oude programma's die je niet meer gebruikt verwijderen, dat haalt ook hun uninstaller weg uit die map. Wat je verder kunt doen is die map in zijn geheel verplaatsen naar een HDD en er een junction point van maken, liefst door met de Windows 7 DVD te booten naar een command prompt.

Je kunt het ook vanuit Windows proberen (zorg dat er zo min mogelijk andere programma's op staan, en al helemaal geen uninstallers :P ) met de Steam Mover: http://www.traynier.com/software/steammover

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Met disk opruiming van Windows en specifiek met de modus om systeembestanden op te ruimen kan je mogelijk iets winnen. Let wel dat je updates dan niet meer ongedaan kan maken mocht het nodig zijn.

Overigens, waarom niet een grotere SSD kopen? 500GB kost tegenwoordig slecht 150 EUR.
Pagina: 1