Past de PCI in mijn oude moederboard?

Pagina: 1
Acties:

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hi,

Ik heb een gigabyte GA 965P DS4 (3.3) moederboard, vrij oud. :)
Afbeeldingslocatie: http://www.svethardware.cz/forum/attachment.php?attachmentid=11519&d=1245518895

Nu wil ik het volgende aanschaffen:
OS PCIE 3.0 X 4 TO PCIE M.2 NGFF LOW PROFILE ADAPTER
Afbeeldingslocatie: http://www.onlyssd.com/wp-content/uploads/2015/03/OnlySSD-PCIe-3.0-x-4-to-PCIe-M.2-NGFF-Low-Profile-Adapter1.jpg

Ik zie plaatjes op het internet waar kleinere kaarten in grote sleuven geplaatst worden:
Afbeeldingslocatie: http://www.komputerswiat.pl/media/2014/212/3554688/0001.jpg

Kan ik dit ook doen met mijn aan te schaffen kaart? Ik zie wel dat op de onderste plaat, de besparing in het begin gebruikt wordt door de sleuf. Dat lijkt er niet te zitten in mijn witte sleuven. Die zwarte sleuven zijn te klein.

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02-2025
Je
kan de kaart in de oranje pcie slot plaatsen.

• Mir
  • Niet online
Oei, en ik was net van plan een crossfire opstelling te gaan gebruiken.. keuzes keuzes..

Maar dank je!

Verwijderd

Technisch kan die toch ook in dat X1 slot? Je mist alleen de bandbreedte van een X4 / X8 of zelfs X16 slot.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:35
Zoals hier boven geschreven, dan moet je uit het x1 slot een stukje snijden met een standby mesje.

De sata conectors zitten wel erg onhandig geplaatst voor een CF/SLI opstelling, misschien toch maar gewoon 1 sterkere kaart nemen en deze PCIE M.2 NGFF LOW PROFILE ADAPTER er naast inprikken ?

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-02 11:13
Technisch kan dat best, maar dan moet je ofwel het slot openmaken aan de achterkant ofwel een aantal lanes van de kaart afzagen. Geen van beide echt een ideale oplossing. De derde oplossing is zo mogelijk nog minder, een nieuw slot solderen welke wél open is aan de achterkant.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:43
Even wat anders (totaal offtopic) maar welk kek die kleurtjes allemaal op dat moederbord.
Tegenwoordig is alles zwart met een accentkleur (of 2) dan is dit wel lekker verfrissend ineens haha

*sowieso

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:43
Xudonax schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:36:
Technisch kan dat best, maar dan moet je ofwel het slot openmaken aan de achterkant ofwel een aantal lanes van de kaart afzagen. Geen van beide echt een ideale oplossing. De derde oplossing is zo mogelijk nog minder, een nieuw slot solderen welke wél open is aan de achterkant.
Ik zou dan eerder gewoon kijken naar een moederbord wat WEL kan wat je allemaal wilt. Gewoon een 2e hands of misschien zelfs nieuwe halen.
Beetje gaan zitten zagen op dat moederbord.. vet zonde van al die hippe kleurtjes :+

[ Voor 7% gewijzigd door DonJunior op 20-04-2016 11:48 ]

*sowieso

• Mir
  • Niet online
Ik heb dit moederboard ook gekocht in mijn hipster tijdperk ;)

Die sata aansluiting gaan denk ik geen probleem opleveren in een crossfire opstelling.

Als ik een stuk eruit zal zagen, dan zullen er toch heel wat banen vanuit de kaart geen contact maken? De lengte van de zwarte banen zijn daar te kort voor lijkt me. (ik ben er tot toe in staat als het echt kan werken... ;-))

Ik heb nu een XFX 6850 en wil daar een 2e bij plaatsen. Volgens mij moet ik flink investeren wil ik een betere kaart krijgen die een 2x6850 overtreft?

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-02 13:06
Ik denk eerlijk gezegd dat een GTX 960/ r9 380 zinvoller gaat zijn dan een extra 6850. Verder vraag ik me een beetje af waarom je op een oud platform een m.2 aansluiting wil hebben? Een 'gewone' SSD op de sata poort ga je voor wat gamen niet merkbaar langzamer vinden.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Inderdaad neem gewoon een SATA SSD als je graag een SSD wilt (maakt je computer 3x zo snel, behalve in games qua fps en renderen van video's etc natuurlijk).

Ga niet voor crossfire of sli, lang niet alle games ondersteunen dat of de implementatie is niet goed of zelfs regelrechte bagger. Daar naast heb je last van micro stutter en hoog verbruik etc, warmte problemen daargelaten.

Zijn mooie 7950/7970/280x kaartjes voor (ver)onder de 200 euro 2e hands te koop die een stuk sneller zijn dan je 6850 en wellicht ook sneller dan 2x 6850. Veel sneller is in dat systeem ook niet nodig, want je zit dan met de CPU als bottleneck (ik gok op een Intel core 2 duo?)

[ Voor 3% gewijzigd door ToFast op 20-04-2016 12:52 ]

Verwijderd

ToFast schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:50:

Ga niet voor crossfire of sli, lang niet alle games ondersteunen dat of de implementatie is niet goed of zelfs regelrechte bagger. Daar naast heb je last van micro stutter en hoog verbruik etc, warmte problemen daargelaten.
Euh ... ? Crossfire werkt in veel games juist lekker. Vooral games met Source engine draaien daar super op.

Warmteontwikkeling valt ook wel weer mee. Je kunt met de power limit of zelfs clockspeeds de boel terugzetten, of de sinds kort in AMD's drivers geintroduceerde Frame limiter. Maximaal 60, 90 of een door jezelf ingevulde waarde. Zo verbruikt een kaart ook niet onnodig veel.

• Mir
  • Niet online
Ik heb er al 2 ssd's inzitten en heb uit een laptop een M2 ssd, vandaar :)

Ik heb de hoogst haalbare CPU erin gezet: Intel Core 2 Quad Q9550
Ik haal al het mogelijke uit dit oude beestje ;)

de voorgestelde kaarten zijn een stuk duurder dan 1x een 6850 erbij zetten. Dan heb je het over een factor 2-3x duurder

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:04:
[...]

Euh ... ? Crossfire werkt in veel games juist lekker. Vooral games met Source engine draaien daar super op.

Warmteontwikkeling valt ook wel weer mee. Je kunt met de power limit of zelfs clockspeeds de boel terugzetten, of de sinds kort in AMD's drivers geintroduceerde Frame limiter. Maximaal 60, 90 of een door jezelf ingevulde waarde. Zo verbruikt een kaart ook niet onnodig veel.
Crossfire met 2 XFX 6850 is gewoon volledig bagger. Je blijft steken op slechts 1 GB Vram plus de nadelen van meer verbruik, beide kaarten die erg warm zullen worden en nog maar de vraag of games het echt ondersteunen. Feit is dat je gewoon microstutter gaat krijgen met deze 2 kaarten.

Maargoed vooral doen wat je niet laten kan en zelf graag wil :P Ik zou er zelf overigens een normale sata SSD in prikken, je hebt sowieso enorm profijt van de lagere access time en dergelijken. Ja, je moederbord limiteert de SSD qua schrijven/lezen door de SATA2 standaard, maar alsnog is het veel, veel sneller dan een HDD.

Edit: Post trouwens eens even je volledige build!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Mir schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:06:
Ik heb er al 2 ssd's inzitten en heb uit een laptop een M2 ssd, vandaar :)

Ik heb de hoogst haalbare CPU erin gezet: Intel Core 2 Quad Q9550
Ik haal al het mogelijke uit dit oude beestje ;)

de voorgestelde kaarten zijn een stuk duurder dan 1x een 6850 erbij zetten. Dan heb je het over een factor 2-3x duurder
Tja als je al het mogelijke uit dat beestje wil halen dan zet je er geen 2e 6850 in dat spreekt elkaar tegen, behalve als je op budget zit. 2x 6850 is ongeveer 1x7950 qua performance. In dat geval probeer het maar eens met crossfire. Ben je uiteindelijk niet tevreden, qua performance of crossfire issues, denk dan aan ons advies en ga voor een ferme 1x kaart. Of beter ga voor een nieuw i5 systeem :), want ik ben het eens om niet te veel geld in zo'n systeem te stoppen voor gaming, daar de core 2 duo generatie echt veel onderdoet in vergelijking met zelfs een sandy bridge i3/i5 , laat staan nieuwere generaties (ivy bridge, hashwell, broadwell en nu skylake).

• Mir
  • Niet online
De enige HDD die er in zit wordt gebruikt voor trage data opslag (foto's etc.).

Zoals ik al zei; ik boot al op een SSD en die m2 SSD komt uit een laptop. Dus die heb ik al ;)

Qua GPU, een 7950 klinkt goed, alleen de prijs is dus veel (3x) hoger dan een 2e 6850.
Dan kom ik op het resultaat; 7950 niet doen want te duur; een extra 6850 is dan nog te proberen maar dan heb ik geen ruimte meer om de M2 SSD te installeren.

Ik heb tijdens spellen de CPU nooit overuren zien maken, dus daar ligt momenteel te bottleneck niet denk ik. Het 4gb geheugen is ook snel genoeg naar mijn idee: 4x Geil DDR2 800 MHZ 1GB GX22GB6400DC

Verwijderd

stin00 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:10:
[...]

Crossfire met 2 XFX 6850 is gewoon volledig bagger. Je blijft steken op slechts 1 GB Vram plus de nadelen van meer verbruik, beide kaarten die erg warm zullen worden en nog maar de vraag of games het echt ondersteunen. Feit is dat je gewoon microstutter gaat krijgen met deze 2 kaarten.
1GB vram is nooit een issue geweest. > https://www.techpowerup.c..._HD_6850_CrossFire/1.html

Verwacht alleen niet dat je op 2560 x 1080 of hoger maxed out alles kunt spelen, maar games spelen lukt echt wel met die 2 kaarten.

Warmte zal ook wel meevallen. Nogmaals er zijn truucjes voor om het verbruik te verlagen. In de crossfire setup die ik heb klok ik de kaarten gewoon terug van 975MHz naar 600Mhz. En elk spel doet het prima op 2560x1080 :+

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:19

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Crossfire heeft op dit bord eigenlijk geen nut, het bovenste pcie slot heeft 16 lanes maar het tweede slot heeft maar 4 lanes ter beschikking.

Op die 4 lanes zou wel precies die m.2 adapter passen ;)

Oh en het is moederbord of motherboard

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-02 15:53
Is die m.2 SSD wel een supersnelle PCIE (1 inkeping), of gewoon een SATA (2 inkepingen) van max 550 MB/s? PCIE SSDs zijn bijvoorbeeld de Samsung XP941, SM951 en 950PRO.

In het laatste geval werkt de door jou gekozen PCIE-adapter waarschijnlijk niet en kun je beter een losse printplaat m.2 naar SATA kopen:
http://www.onlyssd.com/sh...rt-m-2-ngff-2-5-7mm-sata/

Of deze via eBay voor zowel een m.2 SATA als een m.2 PCIE 3.0 SSD:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/85106864/20160420_PCIE_SSDadapter.jpg

Waarschijnlijk ondersteunt je oudere moederbord geen PCIE v3.0.
Daarmee blijft de doorvoersnelheid beperkt tot max 1600 MB/s bij 2.0 en 800 MB/s bij 1.0

Main board denk ik dan

[ Voor 57% gewijzigd door emmerx op 20-04-2016 21:04 ]

Draadloos laden op onze Zon

Verwijderd

Hippocampus schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:52:
Crossfire heeft op dit bord eigenlijk geen nut, het bovenste pcie slot heeft 16 lanes maar het tweede slot heeft maar 4 lanes ter beschikking.

Oh en het is moederbord of motherboard
Ook een nonsense argument > https://hardforum.com/thr...uprising-results.1605371/

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/6/O/284064/original/image026.png

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2016 14:05 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:19

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Had ook wel handig geweest als de performance van een enkele kaart er bij stond, nu is het een beetje gokken hoeveel nut het heeft.

Ik heb niet heel veel verstand van videokaarten of beeldschermen maar de resolutie en AA instellingen lijken me een beetje aan de lage kant..

Verwijderd

Het is een oude review, maar de stelling dat x16 & x4 in CF het 'slecht' zouden doen is onzin. Je kunt prima spelen met crossfire, en de performance zal in de ultieme gevallen met 50% verdubbelen, maar omdat je 1GB werkgeheugen per kaart hebt en daarmee de boel onspeelbaar zou zijn? :/

Grafiek laat overigens het verschil tussen X8/X8 en X16/X4 zien, er is een kleine performancedrop, maar je kunt nog steeds lekker spelen ermee.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2016 15:30 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Maar dit is dus wel het probleem. 1GB is gewoon weinig voor de moderne games. Zelfs 2 GB wordt al als weinig gezien tegenwoordig. Maar natuurlijk, het ligt er maar net aan over welke games we het hebben, en over welke resolutie.

Of wil je zeggen dat al die moderne kaarten van tegenwoordig met 4 GB VRAM gewoon geldwegsmijterij is?

Verwijderd

De FuryX laat zien dat 4GB nog lang niet de beperkende factor is, en toch de snelste single kaart van dit moment is op vooral hoge resoluties.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2016 15:44 ]

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-02 13:06
Moet je er wel even rekening mee houden dat het bij de Fury om HBM gaat. Minder geheugen is niet erg, mits het snel genoeg gevuld/geleegd kan worden. Aangezien de kaart van OP gewoon op 1 GB GDDR 5 loopt is dat toch vrij weinig naar moderne maatstaven. Simpele games op Full-HD moeten prima kunnen, maar bij de nieuwere games ga je toch op prestaties inleveren.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:29
Beetje een vlag op een modderschuit als je het mij vraagt. Een m2 SSD (Sata? PCI-e? ) op zo'n bord dat alleen maar pci-1.0 heeft.

Dat je cpu bij spellen het niet zwaar heeft is waarschijnlijk omdat je 6850 eerder de bottleneck is of de snelheid/hoeveelheid van je geheugen

Die 8x/8x vs 16x/4x vergelijking wordt vaak aangehaald, maar die heeft het alleen over de average frames, niet de minimum. De meeste problemen met Crossfire (instabiele framerates en stotterinen) op het forum komen door het gebruik van 16x + 4x, want die is ook nog eens via de chipset, met veel hogere latency. Bovendien is het in dit geval ook nog eens PCI-e 1.0 in plaats van 2.0 bij die test (http://www.tomshardware.c...-performance,2887-10.html)

• Mir
  • Niet online
Maar die vlag ligt daar maar in je schuurtje... dus dan kan je hem net zo goed op je modderschuit steken toch? :)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:29
Mir schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:18:
Maar die vlag ligt daar maar in je schuurtje... dus dan kan je hem net zo goed op je modderschuit steken toch? :)
😀

Ligt aan de kosten van de vlaggenstok. Maar ach, de vlag kan altijd weer op een nieuwe speedboot gebruikt worden.

• Mir
  • Niet online
Ik heb inmiddels tijd gevonden om de kaart in het oranje 16x slot te steken.

Helaas blijft mijn bios tijdens het opstarten hangen. Hij komt tot aan dit scherm: YouTube: AHCI Gigabyte GA-965P-DS3
na "AHCI BIOS INSTALLED" blijft het staan en gebeurt er niets meer.

Moet ik nog iets bijzonders in de bios instellen wat ik wellicht over het hoofd heb gezien?

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Hippocampus schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:52:

Precies!

Bovendien is de XFX 6850 een totale crap kaart; daar ga je er toch geen 2 van kopen?! Koop gewoon een enkele betere kaart; en dan -- for crying out-loud -- met meer dan 1G geheugen! Je gaat echt die laatste Tombraider niet spelen met die lousy 1G (mijn GTX 980 trekt het met 4G al nauwelijks).

En ja, PCI 3.0 zit er ook niet op dat moederboard, dus M2 zal beduidend trager gaan dan bedoeld.

Koop gewoon een GTX 980 of iets dergelijks, met een normale SSD, en klaar is Kees.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Mir
  • Niet online
albatross schreef op maandag 09 mei 2016 @ 14:30:
[...]

Koop gewoon een GTX 980 of iets dergelijks, met een normale SSD, en klaar is Kees.
Ik denk dat jij een paar posts van mij niet (goed) gelezen hebt ;)

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Mir schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:53:
[...]

Ik denk dat jij een paar posts van mij niet (goed) gelezen hebt ;)
Heb alles gelezen. :) En ja, die extra XFX 6850 is uiteraard een stuk goedkoper dan een GTX 960/980, as je dat bedoelt. Desalniettemin denk ik dat je daarmee gewoon je geld weggegooid zou hebben.

En ik zag ook dat je die PCI-e riser in het oranje slot gestoken hebt, en nu met een "AHCI BIOS INSTALLED" error zit, en nu blijft hangen. Ik zou eerst maar eens de laatste BIOS firmware erop zetten. want als je er niet van kan booten (logisch, uiteraard, zonder OS nog), dan zou je mobo gewoon naar de volgende schijf moeten gaan. In ieder geval toch even kijken of er niks vreemds gaande is met de boot volgorde.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Pagina: 1