Nieuwe installatie Windows op nieuwe ssd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 11:58
Ik heb een nieuwe htpc gebouwd en wil nu een verse Windows installatie erop zetten via USB. Alleen bij twee verschillende Windows versies (win7 en win10) krijg ik aan het begin van de setup procedure de foutmelding c:/sources/install.wim ontbreekt (o.i.d.)

Nu begrijp ik niet waar dit vandaan komt. Moet ik die ssd nog eerst bruikbaar maken? Heb hem out of the box gelijk ingebouwd en wordt herkent in m'n bios.
Ik had al gelezen dat het aan een eventuele brakke Windows installatie zou kunnen liggen, maar ik krijg de foutmelding bij twee verschillende versies..

Wat nu? Heb het volgende nieuw ingebouwd:
ASRock N3150-itx
ssd Samsung Evo 120gb
8gb ram

Moet ik eerst nog iets anders doen of bepaalde instellingen in de bios anders zetten? Ik weet het echt niet en kan het ook niet vinden via Google

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-10 12:49
Heb persoonlijk nog nooit van deze foutmelding gehoord maar een snelle Google Search laat zien dat je de USB installatie stick niet correct gemaakt hebt.

Schijnbaar moet je de iso van Windows extracten rechtstreeks naar de USB stick. Als je de iso extract naar een folder en de folder dan overzet krijg je deze foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:27

TTLCrazy

Listen to Frankie

je kan bij microsoft gewoon een utility downloaden die gelijk een usb stick voor je maakt, heb je geen gedoe met iso's ook.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Inderdaad gewoon de media creation tool van microsoft gebruiken om een bootable usb stick te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Bedankt voor de antwoorden, maar idd heb ik het zo ook gedaan, maar krijg dan dus deze melding. Met twee verschillende Windows versies, beiden op bovenstaande manier op debatick gezet.

In het verleden wel vaker gedaan en nooit problemen mee gehad. Dus daarom denk ik dat het aan de combinatie van m'n nieuwe ssd schijf en nieuwe moederbord (één of andere bios instelling, uefi mogelijkheden oid?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-10 12:45
Is de SSD geinitialiseerd en de partitiestijl aangegeven (MBR of GPT)?
als je de SSD aansluit via een USB kabel of externe case, en die dan bekijkt op een werkende PC, bij schijfbeheer, vraagt Windows altijd eerst voor deze zaken. Daarna is die m.i. pas te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan zit de fout misschien in de usb stick, probeer een andere stick,
gebruik een usb 2 poort, niet een usb 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
TanteBeth schreef op woensdag 20 april 2016 @ 18:48:
als je de SSD aansluit via een USB kabel of externe case, en die dan bekijkt op een werkende PC, bij schijfbeheer, vraagt Windows altijd eerst voor deze zaken. Daarna is die m.i. pas te gebruiken.
Dit heb ik idd nog niet gedaan nee.. Heb ik daar zo'n speciale adapter voor nodig? Want die zat er niet bij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

TanteBeth schreef op woensdag 20 april 2016 @ 18:48:
Dat kan de Windows setup ook prima zelf, daarvoor is geen aparte actie nodig.

Heeft je PC een legacy (BIOS) of een UEFI boot? Als het namelijk UEFI is, moet je bootmedia wel aan een aantal voorwaardes voldoen, zie hiervoor deze site.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Tja ik heb er niets aan veranderd, vanuit de doos opgebouwd en wilde toen gaan installeren.
Moederbord is een ASRock N3150-itx. Heeft inderdaad die UEFI functionaliteit (iets dat bij mij nieuw is), maar of dat dan standaard ingesteld staat weet ik niet...
Heb de USB stick nu zoals in jouw beschrijving/linkje aangegeven staat, opgebouwd. Ik heb de bestanden van windows alleen niet gekopieerd, maar via de "Windows 7 USB Patcher ver:2.0.9" die ik van de site van ASRock gedownload had (vanwege het anders niet werken van de usb poorten). In deze patcher worden dan automatisch de usb drivers meegenomen, en inderdaad dan kan ik booten vanaf de usb.

Ik kom dus ook wel in het 1e windows installatie scherm. Alleen na het klikken van de knop "Nu installeren" geeft hij na een x-aantal seconden die foutmelding over dat sources/install.wim niet kunnen vinden, of beschadigd o.i.d.

Maar goed, ik volg jouw linkje dus, alles goed en wel en inderdaad de laatste stap (Check if the file 'BOOTX64.EFI' via the path \EFI\BOOT\ is available on the stick) is ook gewoon aanwezig.

Nog meer oplossingen? want als dit niet werkt, ga ik toch nog die optie met een extern adaptertje voor de ssd proberen om die eerst eens goed te installeren zoals TanteBeth al zegt.Heb alleen niet zo'n adaptertje, dus moet die dan kopen. Beetje zonde als dat dus niet hoeft..

[ Voor 23% gewijzigd door Goofyduck384 op 21-04-2016 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Het lijkt er inderdaad op dat je USB poorten iets doen waarbij die bij de installatie ineens de USB kwijt is. Dat zou je op moeten kunnen lossen door of de drivers te slipstreamen (wat je waarschijnlijk al doet met het ASRock tooltje) of door te kijken of je in de BIOS/UEFI de USB poorten in compatibiliteitsmode kan zetten. Dan gedraagt die zich als een USB 1.1/2 poort ipv een USB 3.

De kans is dan groter dat die bij de installatie de USB wel kan blijven gebruiken. Als Windows dan geïnstalleerd is, niet vergeten om die setting weer terug te zetten anders mis je de USB 3 snelheden.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
MegaTronics schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 07:23:
.... of door te kijken of je in de BIOS/UEFI de USB poorten in compatibiliteitsmode kan zetten. Dan gedraagt die zich als een USB 1.1/2 poort ipv een USB 3.
Helaas kan ik deze optie niet vinden in m'n bios/uefi..

M'n volgende idee (omdat het maar niet lukt) was om de ssd dan maar te clonen met een HD die wel werkte.
Dus m'n oude HD weer aangesloten en via die de oude Windows 10 installatie maar opgestart. Alle drivers van het nieuwe moederbord geüpdatet, en toen via de Samsung software een Drive Migration gedaan met als target de nieuwe ssd schijf. Proces werkt prima, maar als ik na het eindigen de schijf open is er maar 1,25 GB in gebruik. Dan hoort de Windows installatie er toch op te staan? Ik wilde hem daarna opstarten vanaf de nieuwe schijf, maar het lijkt erop dat de Windows er toch niet op staat. Doe ik dat Migration dan verkeerd?? Of kan dit niet zo?

Ik zit echt met m'n handen in m'n haar, want ik krijg maar geen Windows op die nieuwe schijf...

[ Voor 4% gewijzigd door Goofyduck384 op 22-04-2016 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:06
Heb je de USB stick geprobeerd in een van de 2 USB 2.0 sloten naast de P/S2 sloten? Zo niet probeer dat ook nog even, sommige moederborden hebben problemen met aansturing van USB 3.0 voor ze in Windows zelf zijn met drivers en toebehoren.

Als dat niet helpt, heb je een 2e USB stick waar je het mee kan testen? Of een USB cardreader met SD kaartje ofzo. Ik heb zelf 1 USB stick in bezit waar ik om vage redenen niet vanaf kan booten, heb een 2e (exact zelfde model) welke prima functioneert.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Die twee USB 2 poorten geven dezelfde foutmelding helaas...

Maar goed, ik heb een andere tijdelijke oplossing gevonden, via een ander programma heb ik m'n oude HD gekopieerd naar m'n nieuwe, zodat ik in ieder geval nu de ssd inderdaad werkend heb met een Windows 10 installatie. Hij start er ook goed van op.
Alleen is deze installatie al redelijk oud, en vaak geüpdatet, en was de HD ook al oud (met allerlei oudere files), dus eigenlijk wil ik nu vanaf m'n huidige Windows 10 installatie (op mijn nieuwe ssd) de installatie updaten naar een schone installatie.. Helaas werkt dat dus niet via de USB, dus wat kan ik nu het beste doen? De setup starten vanuit Windows, zal hem op gegeven moment toch laten herstarten en dan via USB opstarten lijkt me? En dan zal hij weer foutlopen.. Of kan ik hem vanuit Windows opnieuw installeren met een schone installatie (als ik die iso uitgepakt op de ssd zet)?
Pagina: 1