Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste PC, niet voor gaming

Pagina: 1
Acties:

• menno96
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-06-2023
Hallo,

Ik heb altijd alleen maar een laptop gebruikt, maar denk dat het toch maar eens tijd wordt om een PC aan te schaffen.Laptop is toch wat te klein en heeft een minder fijne werkhouding. Ik zou de laptop liever in mijn tas laten zitten voor mobiel gebruik, waar het me fijn lijkt dat de PC altijd klaar staat. Ook heb ik graag een PC die een stuk sneller/krachtigers is dan de laptop die ik nu heb. Heb het even opgezocht, en momenteel heb ik het volgende:
HP Zbook 15 Workstation, Intel(R) Core(TM) i7-4700MQ CPU @2.40GHz, 8GB RAM, 64 bits, Windows 8.1.
Ik heb helaas nagenoeg geen verstand van PC's, dus hopelijk kunnen jullie helpen!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruik voor school en vrije tijd. Qua school: programmeren, android studio/eclipse, webdesign, statistics, R, adobe programmas als photoshop/illustrator/indesign en mogelijk meer van dit soort programma's in de toekomst. Vaak heb ik veel tabbladen en bovenstaande programma' s tegelijk open staan, dus multitasken is wel belangrijk. Qua vrije tijd nog: muziek/youtube/browsen/video' s kijken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb helaas weinig tot geen verstand van PC's, en kan totaal niet inschatten hoeveel het allemaal zal gaan kosten. Meer dan 1000 euro zal ik er zeker niet aan uit willen geven, dat is wel een maximum. Als het makkelijk voor (een stuk) minder mogelijk is hoor ik dat graag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niets.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuwe desktop met alle onderdelen die nodig zijn voor bovenstaande, inclusief scherm. Muis en toetsenbord zijn er al wel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen. Kwaliteit!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Uiterlijk van de behuizing hoeft zeker niet speciaal te zijn, dat kan mij persoonlijk niet zoveel interesseren. Als het maar functioneel is. Een scherp/helder scherm van een redelijk formaat lijkt me wel handig voor adobe programmas /webdesign / multimedia. Zou willen dat hij een lange tijd mee kan, dus mag eventueel wat duurder als hij maar toekomstbestendig is.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
- Hulp bij het bepalen van de juiste onderdelen voor mijn doeleinde.
- Inschatten van een realistische prijs voor een dergelijke pc.

Hopelijk kunnen jullie helpen! Als er wat onduidelijkheden zijn hoor ik het graag :) .

Menno

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Het is altijd vereist dat jijzelf al een begin build geeft met wat je opgezocht hebt, het beste is daarom ook om je tenminste een klein beetje te gaan verdiepen in pc's.

Welke Video kaart zit er bij de zBook? Ik heb namelijk even die zbook opgezocht en daar zijn vele verschillende variaties van...

Als er een redelijke video kaart in zit zou ik voor thuis een 1440 27inch scherm halen, een ikea stand waar je de laptop onder kan doen en je monitor op kunt zetten.

• menno96
Danny Phantom schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 22:22:
Het is altijd vereist dat jijzelf al een begin build geeft met wat je opgezocht hebt, het beste is daarom ook om je tenminste een klein beetje te gaan verdiepen in pc's.

Welke Video kaart zit er bij de zBook? Ik heb namelijk even die zbook opgezocht en daar zijn vele verschillende variaties van...

Als er een redelijke video kaart in zit zou ik voor thuis een 1440 27inch scherm halen, een ikea stand waar je de laptop onder kan doen en je monitor op kunt zetten.
Verdiepen ga ik zeker doen vanaf nu!

Zie het volgende staan onder beeldschermadapters:
- Intel(R) HD Graphics 4600
- NVIDIA Quadro K610M

Dat is opzich een optie, als bovenstaande goed genoeg blijk te zijn, maar eigenlijk zou ook juist graag een pc willen zodat ik mijn laptop in mijn tas kan laten zitten. Vind het fijne aan een pc dat hij altijd daar staat. Een laptop moet elke keer weer uitgepakt worden, oplader uit- en oprollen, in de houder zetten, muis en toetsenbord aansluiten ..

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:22
Op zich is die laptop niet traag:

http://www.notebookcheck....enchmark-List.2436.0.html

Ongeveer even snel als een nieuwste generatie core i5 6500.

Zou je kunnen aangeven waarom je vind dat hij traag is? Is dat grafisch, zit je op de harddisk te wachten of zo?

Je zou in principe ook een dockingstation inclusief poweradapter kunnen kopen. Dan klik je daar je laptop in en heb je gelijk stroom, muis, toetsenbord, speakertjes, (bekabeld internet als je fat wilt) en monitor aangesloten.

• menno96
White Feather schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:15:
Op zich is die laptop niet traag:

http://www.notebookcheck....enchmark-List.2436.0.html

Ongeveer even snel als een nieuwste generatie core i5 6500.

Zou je kunnen aangeven waarom je vind dat hij traag is? Is dat grafisch, zit je op de harddisk te wachten of zo?

Je zou in principe ook een dockingstation inclusief poweradapter kunnen kopen. Dan klik je daar je laptop in en heb je gelijk stroom, muis, toetsenbord, speakertjes, (bekabeld internet als je fat wilt) en monitor aangesloten.
Hij is totaal niet zo traag dat ik me er aan erger o.i.d., alhoewel hij wel wat moeite heeft lijkt het wanneer er meerdere dingen open staan. Ik denk dat iets als een dockingstation geen optie is: zie mijn post hierboven. Vind het fijne aan een pc dat hij altijd daar staat. Een laptop moet elke keer weer uitgepakt worden, oplader uit- en oprollen, in de houder zetten etc.
Een groter scherm dan de laptop zou ik erg kunnen waarderen, evenals sneller geheugen.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 311,90€ 311,90
1MSI H110M PRO-VH€ 45,-€ 45,-
1Gigabyte GeForce GTX 750 Ti (GV-N75TOC-2GI)€ 112,51€ 112,51
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,-€ 49,-
1Cooler Master Silencio 352€ 52,95€ 52,95
1Hannspree HQ271HPG Zwart€ 261,19€ 261,19
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 51,-€ 51,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,95€ 57,95
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.001,45

Iets als dit zou denk ik perfect zijn. Je hebt dan een i7 en een lekker groot beeldscherm met een goede resolutie zodat je ook echt van de voordelen van een desktop kan genieten. Ik heb er ook een videokaart bij gedaan wat handig kan zijn voor adobe en modelleer programma's, is je adobe gebruik niet zo zwaar dan zou je deze weg kunnen laten om kosten te besparen en van het geld misschien een mechanisch toetsenbord kunnen halen om extra fijn te typen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Op het werk maken we gebruik van Dell Docks. De varianten met een USB 3 stekker.
Als je standaard een adapter hebt liggen, is het enige wat je hoeft te doen, de adapter in je laptop en de usb kabel. Meer niet.

Maar kan me voorstellen dat ook dat teveel werk lijkt.
Voordeel is alleen wel, dat je iets aan je laptop kunt upgraden (SSD als die er niet in zit?) en een goed groot scherm neer kunt zetten met een goede beeldkwaliteit en een goede muis en toetsenbord.

• menno96
@Arunia, bedankt voor de tip! Klinkt al beter, en het brengt me nog meer aan de twijfel haha ;). Aan de ene kant is het misschien een beetje zonde om zoveel geld uit te geven aan een nieuwe pc, terwijl de laptop misschien al krachtig genoeg is. Ik ga zeker nog even naar je optie kijken. Aan de andere kant lijkt een pc me toch veel voordelen te hebben (vooral gemak/comfort maar ook krachtiger), en zal de laptop dan misschien ook weer wat langer mee gaan wanneer die niet meer zo intensief gebruikt wordt iedere dag. Een SSD zit er niet in zover ik weet.

@rickbovenkamp, thanks! Ga het eens goed bekijken en met iemand bespreken die hem in mekaar kan zetten. Als iemand nog wat toe te voegen/ te verbeteren heeft aan deze lijst hoor ik het graag.
Enige is dat hij wel erg dicht tegen mijn (of zelfs over) genoemde bedrag zit. Dat had ik er meer neergezet om maar iets te noemen :), Stel het budget is lager (zeg €650,- o.i.d.), gaan de prestaties dan meteen drastisch omlaag / is hij dan al minder krachtig dan mijn huidige laptop / is hij dan niet meer toekomstbestendig?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

rickbovenkamp schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:41:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 311,90€ 311,90
1Gigabyte GeForce GTX 750 Ti (GV-N75TOC-2GI)€ 112,51€ 112,51
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,-€ 49,-
1Cooler Master Silencio 352€ 52,95€ 52,95
1Hannspree HQ271HPG Zwart€ 261,19€ 261,19
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 51,-€ 51,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,95€ 57,95
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.001,45

Iets als dit zou denk ik perfect zijn. Je hebt dan een i7 en een lekker groot beeldscherm met een goede resolutie zodat je ook echt van de voordelen van een desktop kan genieten. Ik heb er ook een videokaart bij gedaan wat handig kan zijn voor adobe en modelleer programma's, is je adobe gebruik niet zo zwaar dan zou je deze weg kunnen laten om kosten te besparen en van het geld misschien een mechanisch toetsenbord kunnen halen om extra fijn te typen.
Ikzelf zie echter nul meerwaarde in de i7 eigenlijk. Moederbord kan eventueel ook nog goedkoper.

De build die hier stond, ging niet helemaal goed, verbeterde versie nav een reactie in een nieuwe post gedaan om het duidelijk te houden.

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 20-04-2016 13:35 . Reden: De build die hier stond, ging niet helemaal goed, verbeterde versie nav een reactie in een nieuwe post gedaan om het duidelijk te houden. ]

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Dat is een game PC, daar doelt TS niet op! Een i7 heeft hier veel meerwaarde.
menno96 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:22:
@rickbovenkamp, thanks! Ga het eens goed bekijken en met iemand bespreken die hem in mekaar kan zetten. Als iemand nog wat toe te voegen/ te verbeteren heeft aan deze lijst hoor ik het graag.
Enige is dat hij wel erg dicht tegen mijn (of zelfs over) genoemde bedrag zit. Dat had ik er meer neergezet om maar iets te noemen :), Stel het budget is lager (zeg €650,- o.i.d.), gaan de prestaties dan meteen drastisch omlaag / is hij dan al minder krachtig dan mijn huidige laptop / is hij dan niet meer toekomstbestendig?
Je zou dan een i5 moeten nemen zonder videokaart waardoor hij precies even krachtig is als je laptop. Ook moet je dan een heel goedkoop scherm nemen wat natuurlijk een beetje het nut weghaald van de desktop. In dat geval zou ik zoals al eerder gezegd gewoon wat goede randapparatuur kunnen halen en daar je laptop op aan moeten sluiten.

[ Voor 92% gewijzigd door rickbovenkamp op 20-04-2016 13:33 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

rickbovenkamp schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:31:
Dat is een game PC, daar doelt TS niet op!
Hey, niet zo snel, was nog bezig om hem aan te passen! :+ Dat ging niet allemaal zoals ik wilde

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 182,50€ 182,50
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 325,95€ 325,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 65,95€ 65,95
1Corsair RM550x€ 90,95€ 90,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 86,33€ 86,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 796,68

Hoeft dan alleen nog een kast en eventueel een extra HDD. :) Als dat niet lukt voor €200,-, dan weet ik het niet meer. ;) Dit is wel een build inclusief monitor, als die niet nodig is, kun je jezelf dus ook een kleine €326,- besparen en dus bijna de helft voor deze build! ;)

Nogmaals, ik zie echt de meerwaarde niet voor een i7. Hyperthreading zelf zal amper gebruikt worden, ik heb zo het idee dat de PC voornamelijk gebruikt gaat worden voor webdesign en een beetje programmeren voor Android.

Performance in R maakt ook weinig verschil als je eenmaal meerdere cores kan gebruiken. Hierin wordt middels R getest op een MacBook Air (mid-2013) waarin een i7 4650U zit. Een dual core CPU mét hyperthreading. Verschil tussen 1 thread en meerdere threads is wel duidelijk zichtbaar, maar niet als je kijkt naar 2-4 threads (en de hyperthreading dus gebruikt wordt).

Hyperthreading heeft in elk geval voor R dus geen zin, of maar heel weinig. Ook zie je dat Hyperthreading ook vertragend kan werken, aangezien sommige resultaten met 4 threads (en geen cores zoals het artikel aangeeft) langer duren dan met 3 threads.

Je kunt ook de reviews: Desktop Best Buy Guide - maart 2016 van vorige keer bekijken. In Mei komt er overigens een nieuwe uit. :)

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 20-04-2016 14:46 ]

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Als je nog geen ssd in je laptop hebt zitten zou ik dat sowieso als eerste doen voordat je een pc gaat bouwen. Je hebt al een degelijk 250gb voor zo'n 70 euro, 140 voor 500gb.

Het heeft een hele grote impact op hoe je systeem aanvoelt en alles zal een stuk sneller lopen.

De overige specificaties van je systeem zijn krachtig genoeg om bijan elke workload wel te trekken.

en dan zou ik gewoon een dockingstation voor je laptop halen, mooie monitor met grote resolutie, muis en toetsenbord en klaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Ergo op 20-04-2016 14:31 ]

• menno96
Bump!

Aankoop is helaas niet doorgegaan destijds. Nu wil ik wél z.s.m. een losse pc kopen.
Zijn de voorgestelde samenstelling in de replies hierboven nog steeds het best mogelijke op dit moment? Of heeft iemand toevoegingen :)?

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-11 15:51
Misschien een Nuc oid? Lekker compact, vrij veel power. Geen opties voor grafische kaarten maarja dat win je dus in ruimte.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• menno96
shadvet schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:47:
Misschien een Nuc oid? Lekker compact, vrij veel power. Geen opties voor grafische kaarten maarja dat win je dus in ruimte.
Ruimte maakt me niet uit eigenlijk :). Hij blijft ook 1 plek staan.
Of is het buiten de grootte nog steeds een goede optie voor mij?
Pagina: 1