Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Prive Netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jesper Los
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-10-2023
Beste,

Al jaar en dag probeer ik mijn WiFi signaal naar zolder te krijgen. (KPN)

Lange tijd heb ik dit geprobeerd via een Draadloze verbindingsset via het stroomnet met daaraan een WiFi versterker.
Dit was toen de situatie:
Van beneden naar boven:
http://tweakers.net/price...i-kit-tl-wpa4226-kit.html

En de WiFi versterker:
http://tweakers.net/price...9/tp-link-tl-wa701nd.html (Foutieve foto op Tweakers)

Dit heeft goed gewerkt, tot november vorig jaar, toen is er een monteur van KPN langs geweest die de Verbindingsset heeft vervangen, Dit is nu deze:

https://apparatuurvoorthu...ndingsset-650-2-adapters/

Dit werkt niet helaas niet zoals gewenst.
Er is dan afgelopen week ook een KPN monteur die heeft gezegd dat de WiFi versterker van KPN moet worden vervangen.

Ik ontvang dus komende week deze van KPN:
https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/

Op het moment heb ik beneden een snelheid van 55b down en 29mb up.
Op zolder (TP-LINK via KPN DVS): 12mb down en 11mb up

Ik kan de nieuwe WiFi versterker natuurlijk op verschillende manieren aansluiten

Ik kan vanuit mijn KPN (Experia) Box de Wifi versterker op de 1e verdieping (draadloos) zetten
Ik kan vanuit de KPN box een kabel trekken naar de 1e verdieping met daarop de WiFi versterker.

Wat ik me alleen bij deze afvraag, is of het signaal wel goed naar boven toe zal komen, en ik hier winst mee zal behalen.

Ik kan ook bij KPN aangeven dat ik een 2e Wifi versterker nodig heb, (zou dit niet een enorme overkill zijn, maar ik denk wel dat ik dan in alle kamers, zelfs de badkamer, kan genieten van een filmpje of iets dergelijks?)
Deze kan ik dan natuurlijk ook allebei draadloos aansluiten,
Of degene op de 1e verdieping draadloos, en vanuit die een kabel naar de 2e op zolder
Of degene op de 1e verdieping bedraad, en die op de 2e draadloos.

Ook kan ik beide bedraad aansluiten, en ook dit kan op 2 manieren,
Ik kan vanuit de Experia box 2 kabels naar boven laten lopen, en op een van de twee kabels op de eerste verdieping een wifi versterker neerzetten, en de andere kabel naar boven toe doortrekken en daar de 2e wifi versterker neerzetten.
Of ik trek 1 kabel naar de 1e wifi versterker op de 1e verdieping, en ik leg een kabel vanuit een van de uitgangen op de eerste wifi versterker naar boven naar de 2e wifi versterker.

Bij punt 1 zal ik of een lange kabel moeten kopen (+/- 50m) of een koppelstuk aansluiten op 2 kabels (bijv: http://tweakers.net/price...cat5-rj45-koppelstuk.html) Heeft dit enige nadelen? En welk van de 2 zouden jullie mij aanbevelen?

Ook heb ik dan natuurlijk nog de DVS set, ook hiermee kan ik de Wifi versterkers aansluiten. (en ook 2 wifi versterkers, als ik een extra losse DVS adapter koop)

vanuit de experia box naar DVS 1, boven op zolder DVS 2 met wifi versterker hieraan. (evt nog een DVS 3 met 2e wifi versterker op 1e verdieping)

Of ik kan met de eerder genoemde optie's zonder DVS set aan de slag, en sluit de Wifi versterker(s) aan, en gebruik eventueel nog de DVS op een kabel naar mijn computer te trekken.

Wat ik eigenlijk in het kort wil, is een stabiel signaal door het hele huis, waar ik in elke kamer van alles mee kan doen, zonder dat ik veel geld kwijt ben, en allemaal kabels hoef te trekken naar boven (het kan wel, maar het is het minst ideaal kwa werk en 'mooiheid'.

KPN maakt gebruik van Cat5E kabels, (AWM, 2835, 60 graden, 30V, 24AWg, II, A, FT2, ETL, Verified, CAT.5e, 4PR, UTP, TIA/EIA-568-B.2 Cable) en (BELDEN, r 583E, U/UTP, CAT5E, 4PR, AWG24, ISO/IEC, 11801, EN50173, VERIFIED, 100 ohm, D4414301, 02:20, 12645M)

Valt hier nog winst in te behalen?

Nog een klein vraagje, hoe krijg ik die vieze rokersgeur van die monteur uit de kabels? :r :N :X

Graag hoor ik jullie ideeën hierover.

Alvast superbedankt!

Alle reacties

Verwijderd

Rokersgeur? Ehh je kabels parfumeren?:p

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Ik zou als het kan 2 kabels naar boven trekken, een naar zolder en een naar de boven verdieping. Mocht dit niet kunnen zou ik hem naar de eerste verdieping trekken, en vanuit daar weer een kabel vanaf de WiFi "Versterker" trekken naar de volgende.

Deze "Versterkers" draadloos aansluiten wil je eigenlijk niet. Al helemaal als het ook mogelijk is om een kabel te trekken. Dit zal je veel profijt opleveren. Ook als je later de "Versterker" de deur uit doet.

Weet je zeker dat je 2 nodig hebt? Zou 1 op zolder of op de eerste verdieping niet genoeg zijn?

Verder is het mij niet helemaal duidelijk wat precies je vraag of probleem is.

• Jesper Los
RobinF schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 21:40:Weet je zeker dat je 2 nodig hebt? Zou 1 op zolder of op de eerste verdieping niet genoeg zijn?
Dat weet ik niet, met de oude set up kan ik redelijk films kijken op de 1e verdieping, maar eigenlijk wil ik dit wel upgraden
RobinF schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 21:40:Verder is het mij niet helemaal duidelijk wat precies je vraag of probleem is.
Hoe ik dit het beste kan aansluiten, en wat ik hiervoor het beste kan gebruiken :)

[ Voor 11% gewijzigd door Jesper Los op 19-04-2016 21:54 ]

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08 00:18
Keep it simple.

Kabels trekken van je KPN router naar waar je je Access Points ('Wifi versterkers') wilt hebben. dan gewoon de AP's aansluiten.

Is de gemakkelijkste setup, en je kan later simpeler upgraden.
Ook voor troubleshooting is dit veel gemakkelijker. Als er iets mis loopt heb je maar enkele point of failures (alleszinds hardwarematig).

• Jesper Los
Twanne schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:59:
Keep it simple.

Kabels trekken van je KPN router naar waar je je Access Points ('Wifi versterkers') wilt hebben. dan gewoon de AP's aansluiten.
Dit heb ik inmiddels met 1 wifi versterker gedaan naar de 1e verdieping. In de komende weken wil ik een 2e aanschaffen, een nieuwe ethernetlijn vanaf het modem beneden trekken naar de 2e wifi versterker op zolder.

Op het moment heb ik in de huiskamer en op de eerste verdieping een snelheid van 25-30mb/s down en 25-30mb/s up. Ik heb een abonnement van 20mb/s down en 2mb/s up. Als ik mijn abonnement opwaardeer naar 60/6 of 100/10, haal ik dan daadwerkelijk een sneller wifi signaal? Of zal ik altijd rond de 25-30 zitten? (Heeft het dus enig nut?)

Verder las ik over Power Over Ethernet, op internet kan ik hier vrij weinig over vinden, kan iemand mij hier iets meer over vertellen? Ik maak nu wel gebruik van Ethernet over Power (via de DVS), maar dit schijnt te verschillen van elkaar.

Alvast heel veel dank voor jullie tijd en energie! :)

• rdvl
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-10 17:41
Als je geen bekabelde apparaten hebt, en WiFi haal je niet meer dan 25-30, dan heeft het weinig zin om te upgraden.

Power over Ethernet is voor bijvoorbeeld een VoIP telefoon. Stroom komt dan over de Ethernet kabel. Waarbij er geen aparte voeding gebruikt hoef te worden.
Ethernet over Power wordt gebruikt om via het stroomnet netwerk te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door rdvl op 25-04-2016 18:02 ]

• Jesper Los
rdvl schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:02:
Power over Ethernet is voor bijvoorbeeld een VoIP telefoon. Stroom komt dan over de Ethernet kabel. Waarbij er geen aparte voeding gebruikt hoef te worden.
Ethernet over Power wordt gebruikt om via het stroomnet netwerk te krijgen.
Maar het is niet zo dat ik hiermee apparaten (MacBook Pro, telefoon etc) kan opladen?

En wat voor soort ethernetkabel raden jullie mij aan? Ik maak nu gebruik van Cat5E, kan ik ook Cat5 gebruiken? Of raden jullie dit af? Of heb ik juist Cat6 nodig?

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Jesper Los schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:04:
[...]

Maar het is niet zo dat ik hiermee apparaten (MacBook Pro, telefoon etc) kan opladen?

En wat voor soort ethernetkabel raden jullie mij aan? Ik maak nu gebruik van Cat5E, kan ik ook Cat5 gebruiken? Of raden jullie dit af? Of heb ik juist Cat6 nodig?
Nee. Hier kan je alleen "kleine" apparaten mee voeden. Denk aan switches en Accesspoints of VoIP telefoons.

5E of hoger. Persoonlijk zou ik voor 6 gaan vanwege het kleine prijsverschil tussen 5e en 6

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:04

Nox

Noxiuz

Trek een kabel, punt. Liefst cat6, geen cat5 in ieder geval. Cat5e is prima tot een gigabit maar op 50m heb je met name een volledig koperen kabel nodig.

Je kan wel een telefoon opladen met een adapter ertussen, maar dat wil je eigenlijk niet.

Als het ff kan trek dan twee kabels voor het geval eentje defect raakt of een uitbreiding.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Jesper Los
NoxiuZ schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:09:
Trek een kabel. Liefst cat6, geen cat5 in ieder geval. Cat5e is prima tot een gigabit maar op 50m heb je met name een volledig koperen kabel nodig.

Je kan wel een telefoon opladen met een adapter ertussen, maar dat wil je eigenlijk niet.

Als het ff kan trek dan twee kabels voor het geval eentje defect raakt of een uitbreiding.
Dus eigenlijk heb ik (nog) niet zo veel aan poe?

Maakt het nog uit of ik een UTP of FTP kabel heb? Kabels zullen zonder connectoren getrokken moeten worden, omdat de kabelgoot niet al te breed is, en er al een kabel loopt, ik weet ook niet of hier nog verschil in is?

• rdvl
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-10 17:41
PoE zou alleen handig zijn als je op de plek van het accesspoint geen stopcontact heb. En je accesspoint PoE zou ondersteunen.

Nu is het zo dat het een "zakelijke" functie is, en de huis en tuin gebruik accesspoints hebben deze functie niet.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 23:20

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

rdvl schreef op maandag 25 april 2016 @ 23:00:
PoE zou alleen handig zijn als je op de plek van het accesspoint geen stopcontact heb. En je accesspoint PoE zou ondersteunen.
In feite heb je gelijk maar ik vind het ontbreken van losse adapters toch wel een geweldig iets. Nooit meer zonder PoE hier thuis in ieder geval ;)
Nu is het zo dat het een "zakelijke" functie is, en de huis en tuin gebruik accesspoints hebben deze functie niet.
Je ziet het ook steeds vaker terugkomen bij de semi-professionals, kijk bijvoorbeeld maar naar de AP's en Ubiquiti.

www.google.nl

• Nox

Nox

Noxiuz

MisteRMeesteR schreef op maandag 25 april 2016 @ 23:31:
[...]

In feite heb je gelijk maar ik vind het ontbreken van losse adapters toch wel een geweldig iets. Nooit meer zonder PoE hier thuis in ieder geval ;)

[...]

Je ziet het ook steeds vaker terugkomen bij de semi-professionals, kijk bijvoorbeeld maar naar de AP's en Ubiquiti.
Ja, maar de consumenten gebruiken amper semipro apparatuur. Ieder serieus AP doet aan PoE maar consumenten hebben wifiversterkers van 15 euro bij de action ofzo.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Nox

Nox

Noxiuz

Jesper Los schreef op maandag 25 april 2016 @ 22:06:
[...]

Dus eigenlijk heb ik (nog) niet zo veel aan poe?

Maakt het nog uit of ik een UTP of FTP kabel heb? Kabels zullen zonder connectoren getrokken moeten worden, omdat de kabelgoot niet al te breed is, en er al een kabel loopt, ik weet ook niet of hier nog verschil in is?
Cat5e naast een 220 leiding zou ik ftp nemen over zon lengte. Cat6 zou al beter moeten zijn. Ftp heb je alleen nodig als je op serieuze lengtes spanningskabels naast de ethernetkabel hebt. Koop de juiste connectors, gebruik stranded kabel. Solid kan ook maar neem dan ook de connectors voor solid.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let wel op als je voor PoE gaat dat je 802.3af/at spul neemt. Dat is inderdaad wat duurder, maar tenminste standaard. De goedkopere PoE spullen gebruiken vaak proprietary passieve oplossingen die niet onderling uitwisselbaar zijn.

Typisch voorbeeld: Ubiquiti UniFi.

De UniFi AC Lite (EUR 100) heeft geen 802.3af/at, alleen een eigen 24V-systeem. Als je daar PoE mee wilt gebruiken moet je de bijgeleverde adapters gebruiken en kun je niet met een PoE switch werken. Wil je dat wel, dan moet je voor de UniFi AC Pro (EUR 200) gaan. Dan heb je wel 802.3af/at, plus 3x3 MiMo (ipv 2x2 bij de Lite), maar wel voor twee keer zoveel geld per AP.

Oslik blyat! Oslik!

• Jesper Los
Dus ik kan met PoE alleen mijn accespoint van stroom voorzien? Geen andere apparaten, wat wel jammer is, want het zou geweldig zijn als het gewoon een stopcontact en een ethernetaansluiting in een is.

Dus als ik een Cat6a S/FTP kabel neem zou ik er jaren mee vooruit kunnen?

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 23:20

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Jesper Los schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 20:20:
Dus ik kan met PoE alleen mijn accespoint van stroom voorzien? Geen andere apparaten, wat wel jammer is, want het zou geweldig zijn als het gewoon een stopcontact en een ethernetaansluiting in een is.

Dus als ik een Cat6a S/FTP kabel neem zou ik er jaren mee vooruit kunnen?
PoE is bedoelt om zowel data als power over 1 kabel te laten transporteren zodat je geen externe adapter meer nodig hebt.

Devices die vaak middels PoE worden gevoed zijn: AP's, IP telefoons, IP camera's. Ook zijn er kleine switches in omloop die over de uplink poort van zowel spanning als data kunnen worden voorzien.

www.google.nl

Pagina: 1