Doorrijden met kromme velg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 12:10

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb tweedehands velgen van Marktplaats gekocht (dat is al een fout op zich), wel origineel VW en geen imitatie. Bij de aankoop heb ik goed gekeken of er deuken/krassen in zaten maar kon eigenlijk niks ontdekken behalve wat kleine krasjes. Ik heb gevraagd of de velg krom was, en dat was niet zo volgens de verkoper. Je voelt em al aankomen. :)

Nu heb ik ze er vanmiddag op laten zetten met nieuwe banden, alleen de bandenboer (wel vakkundig bedrijf overigens) vertelde mij dat er eentje krom is. Deze is achter erop gezet. Hij wist mij ook te vertellen dat het zomaar kan dat je er geen last van hebt, en dat ik dan maar later even moest kijken of ik hem wel/niet recht wil laten maken.

Ik heb even testgereden en merk helemaal niets. Heb verschillende snelheden uitgeprobeerd maar hij rijdt superstrak.

Kan je hiermee door rijden zonder dat de auto of de band hard slijt? Ik merk immers helemaal niets. Ik vind het een beetje zonde om weer €70 uit te geven en het risico te lopen dat de velg scheurt bij het rechtzetten.

NOSIG

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Waarom kom je dat hier vragen terwijl je dat al bij een vakkundig bedrijf hebt gedaan? Van wie wil je nu precies wat horen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Totdat je straks je wiellager oid kan gaan vervangen door het gebruik van die kromme velg, ben je meteen een paar honderd euro lichter.....

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Heb maar een afspraak gemaakt... Het zou 70 euro moeten kosten om hem recht te zetten, beter voor mn gemoedstoestand ook :')

NOSIG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
bij het balanceren zie je een kromme velg slingeren. Als ie achter zit en je voelt hem niet, dan is ie echt niet zo heel krom en kan het weinig kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb het ook een keer gehad bij tweede hands velgen. Er moest wat extra (veel) lood op, maar was daar weer netjes in balans. Het ligt er helemaal aan hoe krom de velg is. Als het niet te erg is en je die achter gebruikt, kan het geen kwaad, maar het hangt er dus vanaf hoe krom is die velg.
Wat het ene bedrijf krom noemt, valt bij de ander soms gewoon te balanceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 15:51

mark-k

AKA markkNL

teigetjuh schreef op woensdag 20 april 2016 @ 18:08:
Ik heb het ook een keer gehad bij tweede hands velgen. Er moest wat extra (veel) lood op, maar was daar weer netjes in balans. Het ligt er helemaal aan hoe krom de velg is. Als het niet te erg is en je die achter gebruikt, kan het geen kwaad, maar het hangt er dus vanaf hoe krom is die velg.
Wat het ene bedrijf krom noemt, valt bij de ander soms gewoon te balanceren.
Krom is gewoon krom, balanceren verandert daar niks aan. Je kunt de onbalans weghalen, maar dat verandert niks aan het feit dat hij gewoon krom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mark-k schreef op woensdag 20 april 2016 @ 19:59:
[...]

Krom is gewoon krom, balanceren verandert daar niks aan. Je kunt de onbalans weghalen, maar dat verandert niks aan het feit dat hij gewoon krom is.
Klopt, maar sommige bedrijven noemen een velg met redelijk wat onbalans krom. En er zit nogal een verschil tussen een cm verschil, of een halve millimeter. Niet overal zijn de toleranties hetzelfde en sommige mensen raggen rustig een stoeprand op. Er zit dus een verschil tussen krom en krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

krom is inderdaad krom, maar als hij in balans is, is em in balans en heb je er verder geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
een kromme velg kun je wel zo balanceren dat de machine hem gebalanceerd vindt, maar die velg zorgt dan wel degelijk voor trillingen in je stuur/stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Tja, ze hebben medegedeeld dat hij krom is maar ik merk geen enkele trilling. Toch laat ik hem voor de zekerheid richten, puur om te voorkomen dat mn auto harder zou kunnen slijten. Weet niet of hij er harder van slijt, maarja.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Als je het nie voelt dan is het er niet.

Ik heb onlangs bij mijn camper de dichting van mijn steekassen moeten vernieuwen en had mijn lager "iets" te los geborgd, dat was slechts een halve slag dat ik moest bijdraaien. Als ik remde trilde gans de opbouw dat mijn service lag te rammelen in de kasten. Een halve slag op fijne schroefdraad... ik gok een halve mm of zo. Het is niet direct een referentie maar enkel maar om een idee te geven! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 15:51

mark-k

AKA markkNL

Dat is wel echt compleet iets anders hè...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Een vierkante (of ovale) velg kan je uitstekend balanceren, alleen het rijdt niet zo prettig. Een kromme velg hoef je niet te voelen, maar dan valt het allemaal mee en is het goed te balanceren. Het fatsoenlijk richten van een kromme velg, waarbij je het dus wel merkt, zet ik écht mijn vraagtekens bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Vandaag een wat langere rit gemaakt en stukken waar je 130 mag (op mijn normale ritten is de max 100). Viel me toch op dat als ik 125 rijd, de middenarmsteun consequent een klein beetje ging schudden. Als je je arm erop legt merk je niks. Aan het stuur niks te merken.

Ik ben heel benieuwd of dit straks over is als de velg gericht is. Ik laat het hier weten.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Net even de velg weggebracht. Ze hebben het me nu laten zien. Hij was echt flink krom :N Ongelofelijk dat ik daar niks van heb gemerkt tijdens het rijden. En blij toe dat ik hem heb gebracht voor reparatie.

Daarnaast waren er nog 2 stuks een heel klein beetje krom. Echter dit was bijna niet te zien, en al helemaal niet zonder het wiel rond te draaien. Die laat ik dus niet repareren. De monteur vond het ook niet echt nodig, kans op extra slijtage is vrij klein. Één van de twee hiervan zat linksvoor gemonteerd. Niks gemerkt.

De 2 overgebleven wielen die minimaal krom zijn, laat ik achter monteren.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Dirk33 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 20:51:
een kromme velg kun je wel zo balanceren dat de machine hem gebalanceerd vindt, maar die velg zorgt dan wel degelijk voor trillingen in je stuur/stoel
Daarom doen echt goede bedrijven balanceren aan het voertuig.
Pagina: 1