Welk apparaat of kabel om pc naar versterker aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Hierbij wil ik graag flac bestanden en dergelijke af kunnen spelen met maximale kwaliteit. Dus ik zoek eigenlijk een kabel of hardware apparaat(je) om via de pc, het geluid naar de versterker te sturen. Ik heb een Denon AVR-1911.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-10 17:14
Gezien dat deze receiver zowel digitale inputs (S/PDIF en optisch) als HDMI heeft zijn dat daarmee ook de aangewezen methoden. Gaat het uitsluitend om audio, dan volstaat S/PDIF of de optische aansluiting. Wil je ook beeld, dan is het logisch om met HDMI vanaf je PC naar je receiver te gaan en vanaf de HDMI-out weer naar je TV toe.

Het is dus afhankelijk van welke aanslutingen je op je PC hebt om te gebruiken, maar als er enigszins de mogelijkheid is, dan is een digitale aansluiting wel heel sterk aan te raden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
kroegtijger schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 18:23:
Gezien dat deze receiver zowel digitale inputs (S/PDIF en optisch) als HDMI heeft zijn dat daarmee ook de aangewezen methoden. Gaat het uitsluitend om audio, dan volstaat S/PDIF of de optische aansluiting. Wil je ook beeld, dan is het logisch om met HDMI vanaf je PC naar je receiver te gaan en vanaf de HDMI-out weer naar je TV toe.

Het is dus afhankelijk van welke aanslutingen je op je PC hebt om te gebruiken, maar als er enigszins de mogelijkheid is, dan is een digitale aansluiting wel heel sterk aan te raden.
Oke dankje, dan moet ik dus gaan voor S/PDIF. Ik denk dat de PC die aansluiting niet heeft en dus een hardware apparaatje moet kopen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-10 19:28

lordsnow

I know nothing

Ik heb het gedaan middels een optische S/P-DIF kabel:
http://www.allekabels.nl/audio_kabels/optische_kabels.html

Logitech Squeezebox -> Denon versterker
HTPC -> Denon versterker

Werkt perfect.

[ Voor 70% gewijzigd door lordsnow op 19-04-2016 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

Luxicon schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 18:39:
[...]

Oke dankje, dan moet ik dus gaan voor S/PDIF. Ik denk dat de PC die aansluiting niet heeft en dus een hardware apparaatje moet kopen.
Denk je dat, of weet je dat zeker? Meestal heeft je PC dat wel.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Compizfox schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 18:40:
[...]

Denk je dat, of weet je dat zeker? Meestal heeft je PC dat wel.
Ik zie alleen 'ronde' aansluitingen met kleurtjes. Eerder hoorde ik weleens om Raspberry of iets dergelijks te gebruiken, dus niet een soort interne geluidskaart van de pc? Valt daar nog iets voor te zeggen?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En mocht je PC dat niet hebben dan is hier nog wel een geluidskaart voor je te koop. Op de 2e foto, linksboven. Dat is een kaart met optisch in/uit. V&A aangeboden: Veiling vandaag tot 22.00!! 4 x geluidskaart lees de adverte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HDMI idd, of kun je dit niet via een kleine jackkabel (3,5) realiseren?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
HDMI zit ik niet op te wachten eerlijk gezegd. Het is de bedoeling de geluidskwaliteit maximaal is, niet dat er beeld en geluid mogelijk is dat prima klinkt. Ik heb er eerder een topic over gehad, maar kan deze niet meer terug vinden. Er werd aangeraden om iets met Raspberry te doen bijvoorbeeld, maar ik wou toen geen gebruik maken van een pc, en ben toen maar bij USB opslag gebleven. Maximaal MP3 kwaliteit.
sypie schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 18:42:
En mocht je PC dat niet hebben dan is hier nog wel een geluidskaart voor je te koop. Op de 2e foto, linksboven. Dat is een kaart met optisch in/uit. V&A aangeboden: Veiling vandaag tot 22.00!! 4 x geluidskaart lees de adverte...
Oke dankje, dat is dus een idee. Een geluidskaart voor de pc (met digitale aansluiting).

[ Voor 43% gewijzigd door Luxicon op 19-04-2016 18:51 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:27
Op veel moederborden zit een S/PDIF pinheader, je hebt dan alleen een bracket nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Luxicon schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 18:42:
[...]

Ik zie alleen 'ronde' aansluitingen met kleurtjes. Eerder hoorde ik weleens om Raspberry of iets dergelijks te gebruiken, dus niet een soort interne geluidskaart van de pc? Valt daar nog iets voor te zeggen?
Je kunt je PC ook altijd nog gewoon analoog (via 3,5mm jack) aansluiten natuurlijk.

Een RPi? Wat wil je daarmee beginnen? :?

Luxicon schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 18:48:
HDMI zit ik niet op te wachten eerlijk gezegd. Het is de bedoeling de geluidskwaliteit maximaal is, niet dat er beeld en geluid mogelijk is dat prima klinkt. Ik heb er eerder een topic over gehad, maar kan deze niet meer terug vinden.
Vanwaar haal je het idee dat HDMI een lagere geluidskwaliteit zou opleveren?

[ Voor 31% gewijzigd door Compizfox op 19-04-2016 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-10 19:28

lordsnow

I know nothing

In mijn HTPC zit een moederbord met optisch 'on board'.

Maar je kan ook een geluidskaart met optisch gebruiken, zoals:
http://s.s-bol.com/imgbas.../9/9/1003004011689921.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-10 11:21

itsalwaysme

Graast voor DB

Dus eigenlijk is de vraag: Welk moederbord heb je?

En over HDMI gaat dezelfde geluidskwaliteit als over S/PDIF. Misschien wel beter.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Volgens mij ging het met RPi over draadloos streamen? Dat denk ik althans. Dat is dus niet nodig inderdaad. Ik heb een MSI Z97S SLI Krait Edition moederbord. Misschien is dit een idee: pricewatch: Asus Xonar DGX

Trouwens een outboard lijkt mij ook wat, waar de pc speakers (en ook niet versterkte) speakers op aangesloten kunnen worden, maar wel via de pc aangesloten wordt. In de toekomst zou ik de pc speakers doordoor willen vervangen. Dat is vervolgens misschien een niet-handige verbinding naar de Denon toe, dus misschien toch eerst een interne geluidskaart kopen? Met digitale aansluiting uiteraard, zoals de Asus Xonar. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Luxicon op 19-04-2016 19:18 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-10 11:21

itsalwaysme

Graast voor DB

Je moederbord heeft geen correcte aansluiting als je geen HDMI wilt gebruiken.

Ja die Xonar DG zou kunnen.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
itsalwaysme schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 19:10:
Dus eigenlijk is de vraag: Welk moederbord heb je?

En over HDMI gaat dezelfde geluidskwaliteit als over S/PDIF. Misschien wel beter.
HDMI of S/PDIF verschillen in kwaliteit helemaal niets. Het is alle twee hetzelfde digitale signaal waar niets aan verandert. Je gebruikt de DAC van je receiver in dat geval, en dat bepaalt de geluidskwaliteit. DIe is zeer waarschijnlijk aanzienlijk beter dan een onboard geluidskaart, en mogelijk ook dat de meeste externe DAC's. Pas als je naar de serieuzere DAC's gaat kijken worden de verschillen echt merkbaar, maar dan praat je over een heel ander kostenplaatje, heel andere versterker (want dan is het al snel geen receiver meer waar je mee werkt) etc. Niet echt relevant dus in dit opzicht. Elke fatsoenlijke DAC voor de niet-audiofiel volstaat in principe wel.

Het voornaamste verschil tussen S/PDIF en HDMI is dat HDMI een veel grotere bandbreedte biedt, en daardoor veel meer informatie in dezelfde tijd kan versturen. Een hogere geluidskwaliteit is er dus wel mogelijk op, echter dan praat je over uitsluitend meetbare verschillen. Het gehoor schiet daarvoor simpelweg te kort. Het wordt pas interessant om die extra bandbreedte te hebben als je meer kanalen in hoge kwaliteit wil doorgeven, zoals bijvoorbeeld in DTS of DD al dan niet in HD-formaten.

Diezelfde toepassing van de bandbreedte van HDMI wordt bijvoorbeeld ook op switches toegepast in enterprise-omgevingen, omdat het sneller is dan koper (UTP-bekabeling dus), en goedkoper en minder kwetsbaar dan glas.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

itsalwaysme schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 19:31:
Je moederbord heeft geen correcte aansluiting als je geen HDMI wilt gebruiken.
Z'n videokaart misschien wel. Die beschikt meestal ook over HDMI-out met geluid erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
kroegtijger schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 23:01:
[...]

HDMI of S/PDIF verschillen in kwaliteit helemaal niets. Het is alle twee hetzelfde digitale signaal waar niets aan verandert. Je gebruikt de DAC van je receiver in dat geval, en dat bepaalt de geluidskwaliteit. DIe is zeer waarschijnlijk aanzienlijk beter dan een onboard geluidskaart, en mogelijk ook dat de meeste externe DAC's. Pas als je naar de serieuzere DAC's gaat kijken worden de verschillen echt merkbaar, maar dan praat je over een heel ander kostenplaatje, heel andere versterker (want dan is het al snel geen receiver meer waar je mee werkt) etc. Niet echt relevant dus in dit opzicht. Elke fatsoenlijke DAC voor de niet-audiofiel volstaat in principe wel.

Het voornaamste verschil tussen S/PDIF en HDMI is dat HDMI een veel grotere bandbreedte biedt, en daardoor veel meer informatie in dezelfde tijd kan versturen. Een hogere geluidskwaliteit is er dus wel mogelijk op, echter dan praat je over uitsluitend meetbare verschillen. Het gehoor schiet daarvoor simpelweg te kort. Het wordt pas interessant om die extra bandbreedte te hebben als je meer kanalen in hoge kwaliteit wil doorgeven, zoals bijvoorbeeld in DTS of DD al dan niet in HD-formaten.

Diezelfde toepassing van de bandbreedte van HDMI wordt bijvoorbeeld ook op switches toegepast in enterprise-omgevingen, omdat het sneller is dan koper (UTP-bekabeling dus), en goedkoper en minder kwetsbaar dan glas.
Compizfox schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 23:13:
[...]

Z'n videokaart misschien wel. Die beschikt meestal ook over HDMI-out met geluid erbij ;)
Oke, als HDMI ook dezelfde kwaliteit biedt, kan ik HDMI out gebruiken. Deze zit wel op het moederbord, bij de interne videokaart bijvoorbeeld. De videokaart heeft deze ook, en DP out. Het gaat in mijn geval puur om het signaal naar de versterker te sturen, en het niet omgevormd wordt. Dus dat dat FLAC bestanden (als een rip van cd's) met dezelfde kwaliteit wordt afgespeeld.

In de toekomst denk ik aan speakers met (waarschijnlijk) RCA aansluiting, en eventueel een goede mic op aangesloten kan worden. Dan weet ik niet of bijvoorbeeld een Sonar daaraan kan voldoen. Ook is het voor gaming, en mag het dus echt een gamers geluidskaart gaan worden, omdat muziek dan via de Denon afgespeeld wordt. Om een lang verhaal kort te maken, het zou misschien wat overdreven zijn nu een geluidskaart te kopen, terwijl ik straks een andere nodig heb, omdat ik bv. zoiets wil gebruiken: pricewatch: Edifier R1100.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Luxicon schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:49:
[...]
In de toekomst denk ik aan speakers met (waarschijnlijk) RCA aansluiting, en eventueel een goede mic op aangesloten kan worden. Dan weet ik niet of bijvoorbeeld een Sonar daaraan kan voldoen. Ook is het voor gaming, en mag het dus echt een gamers geluidskaart gaan worden, omdat muziek dan via de Denon afgespeeld wordt. Om een lang verhaal kort te maken, het zou misschien wat overdreven zijn nu een geluidskaart te kopen, terwijl ik straks een andere nodig heb, omdat ik bv. zoiets wil gebruiken: pricewatch: Edifier R1100.
Als je het geluid digitaal naar de receiver stuurt, maakt het niet uit via wat je dat doet. Een geluidskaart zal dan niet voor een hogere kwaliteit zorgen omdat je geen gebruik maakt van de DAC in die geluidskaart (maar van die in je receiver).

"Gamer-geluidskaarten" zijn ook niet echt een ding meer tegenwoordig. Dat was iets van vroeger toen geluidsverwerking te zwaar was om op de CPU te doen, en hardwarematig via de geluidskaart gedaan werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Compizfox schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:41:
[...]

Als je het geluid digitaal naar de receiver stuurt, maakt het niet uit via wat je dat doet. Een geluidskaart zal dan niet voor een hogere kwaliteit zorgen omdat je geen gebruik maakt van de DAC in die geluidskaart (maar van die in je receiver).

"Gamer-geluidskaarten" zijn ook niet echt een ding meer tegenwoordig. Dat was iets van vroeger toen geluidsverwerking te zwaar was om op de CPU te doen, en hardwarematig via de geluidskaart gedaan werd.
Oke, dat zou fijn zijn inderdaad. Is dit via HDMI ook het geval? Want het werkt! Ik heb HDMI out via de videokaart gebruikt, want die van het moederbord (HD4000), is niet zichtbaar als audio afspeel mogelijkheid.

Ik lees weleens dat audio kaarten vaker niet de technieken ondersteunen, die gaming geluidskaarten wel doen. Of gebeurd dit dus al door de CPU / softwarematig, zoals je eigenlijk aangeeft? Zoals DTS, Dolby, etc.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Luxicon schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:49:
[...]

[...]

Oke, als HDMI ook dezelfde kwaliteit biedt, kan ik HDMI out gebruiken. Deze zit wel op het moederbord, bij de interne videokaart bijvoorbeeld. De videokaart heeft deze ook, en DP out. Het gaat in mijn geval puur om het signaal naar de versterker te sturen, en het niet omgevormd wordt. Dus dat dat FLAC bestanden (als een rip van cd's) met dezelfde kwaliteit wordt afgespeeld.
Dat is geen probleem; de manier van aansluiten zegt namelijk verder niets over hoe e.e.a wordt verwerkt. Lossless audio kan dus gewoon via je HDMI-bekabeling naar je receiver worden gebracht.
Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal je gedachtegang hierin. Aan de ene kant wil je digitaal naar je receiver gaan, om vervolgens een actief speakersetje aan te halen dat je dan weer analoog rechtstreeks wil gaan aansluiten. Echt logisch komt het allemaal niet op me over als ik eerlijk ben.

Bedenk nu eerst eens welke situatie je uiteindelijk wilt bereiken, ga dan op zoek naar wat daarvoor dan nodig is, en pas als allerlaatste ga je eens kijken naar welke specifieke hardware dat voor je kan realiseren in plaats van hardware zoeken en dan eens kijken of het wel doet wat je later eventueel gaat bedenken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
kroegtijger schreef op woensdag 20 april 2016 @ 16:29:
[...]

Dat is geen probleem; de manier van aansluiten zegt namelijk verder niets over hoe e.e.a wordt verwerkt. Lossless audio kan dus gewoon via je HDMI-bekabeling naar je receiver worden gebracht.

[...]

Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal je gedachtegang hierin. Aan de ene kant wil je digitaal naar je receiver gaan, om vervolgens een actief speakersetje aan te halen dat je dan weer analoog rechtstreeks wil gaan aansluiten. Echt logisch komt het allemaal niet op me over als ik eerlijk ben.

Bedenk nu eerst eens welke situatie je uiteindelijk wilt bereiken, ga dan op zoek naar wat daarvoor dan nodig is, en pas als allerlaatste ga je eens kijken naar welke specifieke hardware dat voor je kan realiseren in plaats van hardware zoeken en dan eens kijken of het wel doet wat je later eventueel gaat bedenken.
Ja precies, maar via HDMI werkt het dus super, om met Spotify muziek te luisteren. :)
Ik kon gewoon een kabel inpluggen, de Denon op dat kanaal zetten, en het werkte. Al heb ik nu wel zogenaamd twee monitoren. Als ik dat uitschakel, is de audio ook weg.

Die andere speakers, zijn enkel voor pc gebruik (gamen). Daar kan ik de Denon niet voor gebruiken, want dan zit ik niet recht voor de boxen. Daardoor heb ik voor de pc andere speakers, en wil ik in de toekomst wat betere kopen, en daarvoor zou ik wel een geluidskaart willen kopen (misschien usb > outboard).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Kun je voor gaming niet beter een headset kopen in plaats van een speakerset? Daarmee werkt positionele audio veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Compizfox schreef op woensdag 20 april 2016 @ 17:41:
Kun je voor gaming niet beter een headset kopen in plaats van een speakerset? Daarmee werkt positionele audio veel beter.
Die heb ik opzich, een Logitech G35, maar ik vind het niet fijn om die de hele tijd op m'n hoofd te hebben. Enkel voor online gamen of als het laat is. :)

De positie van m'n huidige speakers is prima, op het bureau, maar die van m'n Denon set staan ergens anders, dat gaat niet werken.

[ Voor 14% gewijzigd door Luxicon op 20-04-2016 17:44 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Luxicon schreef op woensdag 20 april 2016 @ 16:34:
[...]

Ja precies, maar via HDMI werkt het dus super, om met Spotify muziek te luisteren. :)
Ik kon gewoon een kabel inpluggen, de Denon op dat kanaal zetten, en het werkte. Al heb ik nu wel zogenaamd twee monitoren. Als ik dat uitschakel, is de audio ook weg.
Dat klopt; er wordt namelijk verondersteld dat je aan je receiver weer je TV knoopt, en dus een extra beeldscherm hebt. Kan verder geen kwaad (wel even kijken hoe je settings staan; als je desktop op expand staat kan je je muis "kwijt" zijn bijvoorbeeld. Zet hem dus op clone)
Die andere speakers, zijn enkel voor pc gebruik (gamen). Daar kan ik de Denon niet voor gebruiken, want dan zit ik niet recht voor de boxen. Daardoor heb ik voor de pc andere speakers, en wil ik in de toekomst wat betere kopen, en daarvoor zou ik wel een geluidskaart willen kopen (misschien usb > outboard).
Ik snap de gedachte, echter denk ik dat met de voorgestelde speakers het allemaal niet zo gek veel uitmaakt welke geluidskaart je neemt. Ik zou zeggen probeer het eerst eens uit met het onboard geluidskaartje voordat je een externe DAC gaat aanschaffen. Ik vermoedt namelijk dat het al wel volstaat. De verhoudingen tussen de bron (je bestand dat je afspeelt dus), de DAC, de speakers, versterker etc moet allemaal een beetje in verhouding zijn. Je kan nog zo'n geweldige DAC kopen, als je speakers niet in staat zijn het mooi weer te geven heb je nog niets. Andersom is het niet anders...is je DAC van bedroevende kwaliteit met high-end speakers, dan klinkt het nog voor geen meter. Of een hoge kwaliteit FLAC vs een 96kbps MP3...
De kwaliteit wordt bepaald door de zwakste schakel in het systeem. Dat maakt ook dat de echte audiofiel enorme bedragen kwijt is voor zijn/haar setup, omdat ook binnen een versterker, dac etc datzelfde principe geldt en de prijs dus exponentieel zal stijgen. Maar zaken als de omgeving (woon je naast de 5e baan van Schiphol, of op een doodstillen accoustisch perfecte locatie) en ook de kwaliteit van je eigen gehoor spelen een rol in de keuze van je hardware. Met een klein beetje gezond verstand en wat basis-kennis kom je daar over het algemeen wel uit. Daarnaast blijft de beste manier om te achterhalen wat je bevalt om het te horen. Specificaties zeggen slechts deels iets.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
kroegtijger schreef op woensdag 20 april 2016 @ 18:14:
[...]

Dat klopt; er wordt namelijk verondersteld dat je aan je receiver weer je TV knoopt, en dus een extra beeldscherm hebt. Kan verder geen kwaad (wel even kijken hoe je settings staan; als je desktop op expand staat kan je je muis "kwijt" zijn bijvoorbeeld. Zet hem dus op clone)

[...]

Ik snap de gedachte, echter denk ik dat met de voorgestelde speakers het allemaal niet zo gek veel uitmaakt welke geluidskaart je neemt. Ik zou zeggen probeer het eerst eens uit met het onboard geluidskaartje voordat je een externe DAC gaat aanschaffen. Ik vermoedt namelijk dat het al wel volstaat. De verhoudingen tussen de bron (je bestand dat je afspeelt dus), de DAC, de speakers, versterker etc moet allemaal een beetje in verhouding zijn. Je kan nog zo'n geweldige DAC kopen, als je speakers niet in staat zijn het mooi weer te geven heb je nog niets. Andersom is het niet anders...is je DAC van bedroevende kwaliteit met high-end speakers, dan klinkt het nog voor geen meter. Of een hoge kwaliteit FLAC vs een 96kbps MP3...
De kwaliteit wordt bepaald door de zwakste schakel in het systeem. Dat maakt ook dat de echte audiofiel enorme bedragen kwijt is voor zijn/haar setup, omdat ook binnen een versterker, dac etc datzelfde principe geldt en de prijs dus exponentieel zal stijgen. Maar zaken als de omgeving (woon je naast de 5e baan van Schiphol, of op een doodstillen accoustisch perfecte locatie) en ook de kwaliteit van je eigen gehoor spelen een rol in de keuze van je hardware. Met een klein beetje gezond verstand en wat basis-kennis kom je daar over het algemeen wel uit. Daarnaast blijft de beste manier om te achterhalen wat je bevalt om het te horen. Specificaties zeggen slechts deels iets.
Oke dankje, ik zet deze op klonen in plaats van uitbreiden. Dat kan wel irritant zijn. De reden dat ik trouwens denk of dacht aan een losse geluidskaart is om daardoor gebruik te kunnen maken van S/PDIF. Dat is nu niet nodig meer, gezien HDMI perfect werkt. Waarom ik daar nog wel aan denk, is omdat bepaalde speakers misschien gebruiken maken van RCA, en dit niet via de onboard geluidskaart ondersteund wordt lijkt me? Stel dat ik zoiets aan zou willen sluiten:
pricewatch: Edifier Studio 6 Plus R2600 V2 (Zwart)

Op de Denon heb ik een B&W setje 201i aangesloten en voor € 50,- gekocht. Klinkt hardstikke lekker.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Luxicon schreef op woensdag 20 april 2016 @ 18:45:
[...]

Oke dankje, ik zet deze op klonen in plaats van uitbreiden. Dat kan wel irritant zijn. De reden dat ik trouwens denk of dacht aan een losse geluidskaart is om daardoor gebruik te kunnen maken van S/PDIF. Dat is nu niet nodig meer, gezien HDMI perfect werkt.
Voor een digitale aansluiting is het inderdaad nutteloos.
Waarom ik daar nog wel aan denk, is omdat bepaalde speakers misschien gebruiken maken van RCA, en dit niet via de onboard geluidskaart ondersteund wordt lijkt me?
Zogezegd een goede keuze voor de verkeerde redenen. Met een simpel verloop-kabeltje kan je van de 3,5mm line-out van je onboard geluidskaart naar RCA gaan. Verkrijgbaar zo ongeveer overal waar je komt.

Een reden van een externe DAC is voornamelijk omdat je nog wel eens last kan hebben van gepiep van de bewegende onderdelen in je pc, met name de HDD (maar ook voeding, fans en alles wat beweegt). Een externe DAC heeft geen last van die invloeden. Zoals gezegd speelt dat alleen op analoge uitgangen. Daarnaast is de DAC van een onboard geluidskaart vaak matig op z'n best. Niet heel verwonderlijk als je kijkt wat een goede DAC kost, wat het moederbord kost en hoeveel meer componenten nog meer op dat bord zitten. Dat kan simpelweg niet uit voor die prijs en dus wordt op zo'n DAC bezuinigd. De meeste mensen vinden af en toe een geluidje bij een foutmelding of een youtube-fimpje prima en anders biedt hetzelfde merk vaak tegen een kleine vergoeding ook externe DAC's en verdienen ze dus nog een keertje aan je ;)
Stel dat ik zoiets aan zou willen sluiten:
pricewatch: Edifier Studio 6 Plus R2600 V2 (Zwart)
Dat zou dus geen probleem moeten zijn :)
Op de Denon heb ik een B&W setje 201i aangesloten en voor € 50,- gekocht. Klinkt hardstikke lekker.
Het "probleem" is met dit soort adviezen te geven dat het bijna geen doen is als je ze niet echt hebt gehoord. De specificaties zeggen wel iets, maar lang niet alles. Daarnaast is er ook een groot stuk persoonlijke smaak. Wat ik mooi kan vinden kan jij verschrikkelijk vinden en andersom.
Waar het om draait is of jij het goed vindt klinken. Als dat het geval is, dan is het goed. Prijs en specificaties zeggen in dat opzicht niets.
Natuurlijk kan je simpelweg via metingen aantonen dat de ene speaker het geluid accurater weergeeft dan de ander, maar het gaat om hoe jij de dingen beleeft en of je het de prijs ervoor waard vindt. Kortom: Luisteren naar speakers dus en op basis daarvan kiezen :) Wij kunnen je hooguit wat suggesties doen om eens te beluisteren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
kroegtijger schreef op woensdag 20 april 2016 @ 19:58:
[...]

Voor een digitale aansluiting is het inderdaad nutteloos.

[...]

Zogezegd een goede keuze voor de verkeerde redenen. Met een simpel verloop-kabeltje kan je van de 3,5mm line-out van je onboard geluidskaart naar RCA gaan. Verkrijgbaar zo ongeveer overal waar je komt.

Een reden van een externe DAC is voornamelijk omdat je nog wel eens last kan hebben van gepiep van de bewegende onderdelen in je pc, met name de HDD (maar ook voeding, fans en alles wat beweegt). Een externe DAC heeft geen last van die invloeden. Zoals gezegd speelt dat alleen op analoge uitgangen. Daarnaast is de DAC van een onboard geluidskaart vaak matig op z'n best. Niet heel verwonderlijk als je kijkt wat een goede DAC kost, wat het moederbord kost en hoeveel meer componenten nog meer op dat bord zitten. Dat kan simpelweg niet uit voor die prijs en dus wordt op zo'n DAC bezuinigd. De meeste mensen vinden af en toe een geluidje bij een foutmelding of een youtube-fimpje prima en anders biedt hetzelfde merk vaak tegen een kleine vergoeding ook externe DAC's en verdienen ze dus nog een keertje aan je ;)

[...]

Dat zou dus geen probleem moeten zijn :)

[...]

Het "probleem" is met dit soort adviezen te geven dat het bijna geen doen is als je ze niet echt hebt gehoord. De specificaties zeggen wel iets, maar lang niet alles. Daarnaast is er ook een groot stuk persoonlijke smaak. Wat ik mooi kan vinden kan jij verschrikkelijk vinden en andersom.
Waar het om draait is of jij het goed vindt klinken. Als dat het geval is, dan is het goed. Prijs en specificaties zeggen in dat opzicht niets.
Natuurlijk kan je simpelweg via metingen aantonen dat de ene speaker het geluid accurater weergeeft dan de ander, maar het gaat om hoe jij de dingen beleeft en of je het de prijs ervoor waard vindt. Kortom: Luisteren naar speakers dus en op basis daarvan kiezen :) Wij kunnen je hooguit wat suggesties doen om eens te beluisteren.
Oke, dan zou een onboard dus prima werken met verloopstukje. :) Kijk, als een investering in een geluidskaart werkelijk beter / transparanter geluid weergeeft, dan de onboard, vind ik het prima. Met de speakers op de Denon wou ik aangeven dat het mij niet veel gekost heeft om voor mijn doen erg lekker geluid te horen. PC speakers die ik nu heb klinken daarbij erg plat / dun. Mensen hebben me vaker gezegd (ook via hier) dat prima speakers zijn voor een eerste setje, en het is niet dat ik een 'audiofiel' ben, maar wel een lekker geluid kan waarderen.

Een tijd terug had ik een Esi Juliet geluidskaart met 2 x KRK VXT6 monitoren. Maar goed, dat was voor muziekproductie.

Al met al ben ik nu dik tevreden (met die HDMI aansluiting!) en zal ik in de toekomst eens proberen uit te zoeken of een onboard prima voldoet, of dat er werkelijk beter geluid voortkomt uit een andere geluidskaart, met redelijk goedkope speakers (niet pc speakers).

[ Voor 4% gewijzigd door Luxicon op 20-04-2016 20:10 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Precies. Een andere geluidskaart kan altijd nog. Eerst kijken of dit bevalt, en zo niet, dan kan je uitbreiden :)

iRacing Profiel

Pagina: 1