Onbekend Onderdeel doorgebrand op laptop Moederbord LA-9632P

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunTycho
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-05-2023
Betreft:
Kapot onderdeel op laptop moederbord LA-9632P

Op de Afbeelding kun je zien dat er een onderdeel is doorgebrand, ik ben opzoek naar het onderdeel om een afweging te maken of het het waard is om het te laten repareren en natuurlijk hoe het deeltje heet dat is doorgebrand.

Afbeeldingslocatie: http://resizeimage.net/myimg/9J0fADMuamANrWnv-croppedYBAxc-jpg
Onderdeel_defect

Weet iemand hoe het onderdeel heet/wat het is? dat op bovenstaande foto staat?
Is het makkelijk te vervangen?

Met vriendelijke groet,

[ Voor 9% gewijzigd door TeunTycho op 19-04-2016 18:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Je hebt niet de goede schematic denk ik. U4 is hierop de PCH een daar lijkt het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunTycho
R van Pruissen,

Ik heb nog een afbeelding van mijn moederbord geüpload en daar staat wel dat het een LA-9632P is.

Zou het onderdeel PU401 kunnen zijn, die staat op pagina 47 van het Schemetic document
Afbeeldingslocatie: http://cubeupload.com/im/fdRIm9.jpg

In ieder geval bedankt voor de response!
Mvg,

[ Voor 47% gewijzigd door TeunTycho op 20-04-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Dat zou inderdaad heel goed kunnen. Dat onderdeel is goed te bestellen, de vraag is alleen of er niet meer kapot is op het moederbord dan alleen dit onderdeel. Zo te zien heeft hij ergens kortsluiting gemaakt (water?).

Gr. Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het lijkt me inderdaad de PU401, een onderdeel in de algehele stroomvorziening van het moederbord. De PCH en omliggende chips kunnen wel warm worden bij normaal gebruik, maar niet zo warm dat ze doorbranden.

Het onderdeel kan vervangen worden maar zoals Rick aangeeft is er waarschijnlijk een externe oorzaak geweest dat het component is doorgebrand.

offtopic:
Laat het groeten trouwens maar achterwege, dit is een forum en geen briefwisseling ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MadMarky op 21-04-2016 10:34 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunTycho
De laptop heeft inderdaad kortsluiting gemaakt (de laptop was uit(accu was niet opgeladen)) door middel van een gebogen oplaadplug.
Bij het insteken van de oplader was er een spark(vonk) te zien bij de plug. (1 a 2 sec) de plug zat er nog niet volledig in maar de laptop ging al niet meer aan.

Ik zou dus voor de zekerheid met een voltmeter de nabij gelegen componenten moeten meten en of de waardes kloppen met die gegeven zijn in de schemetic?

Of is dat te simpel gedacht (optisch (met mijn ogen) kan ik niet meer ontdekken aan het moederbord)
Zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten die tijdens bovenstaande situatie kunnen voorkomen.

Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik weet niet hoe ver je gaat komen met meten. Naast wat transistoren en weerstanden bestaat dit circuit ook uit multifunctionele chips die niet zomaar door te meten zijn.

Je grootste probleem gaat de verkrijgbaarheid van de 'PU401' zijn. Wat voor component is het, van welke fabrikant, hoe kom je eraan en wat gaat het kosten?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunTycho
rvanpruissen schreef op donderdag 21 april 2016 @ 10:21:
Dat onderdeel is goed te bestellen, de vraag is alleen of er niet meer kapot is op het moederbord dan alleen dit onderdeel.
Gr. Rick
R van pruissen (Rick)
Weet je toevallig ook waar de PU401 te koop is en wat het is? (MadMarky geeft aan dat dit onderdeel misschien niet zo makkelijk te verkrijgen is. (en wat het überhaupt is.)
MadMarky schreef op donderdag 21 april 2016 @ 13:20:
Ik weet niet hoe ver je gaat komen met meten. Naast wat transistoren en weerstanden bestaat dit circuit ook uit multifunctionele chips die niet zomaar door te meten zijn.

Je grootste probleem gaat de verkrijgbaarheid van de 'PU401' zijn. Wat voor component is het, van welke fabrikant, hoe kom je eraan en wat gaat het kosten?
Als ik het zo inschat met de informatie die ik nu heb (en mijn kunde), lijkt het er dus op dat ik eerst wat meer kennis/kunde moet verzamelen alvorens ik een serieuze pogingen kan ondernemen om het moederbord te repareren.

(Ik dacht dat het met een nieuw onderdeeltje, en wat basis kennis/kunde wel zou kunnen. :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Volgens het schematic is PU401 een Silergy SY8208BQNC. Deze is bij bijvoorbeeld Aliexpress te vinden. Ik ben alleen niet helemaal zeker of dit het enige is wat er kapot is. Op je foto lijkt er ook nog wat onder tegen de chip aan te liggen wat verbrand is. Je zou even een goede foto van dit moederbord kunnen Googlen om te kijken hoe het eruit hoort te zien.
Gr. Rick
Pagina: 1