Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Onder het mom van openheid, klantgerichtheid en transparantie is hier het idee opgevat om binnenkort alle medewerkers op de publieke bedrijfswebsite te zetten voor een overzichtelijke wie-is-wie. Dit betreft naam + functie + bedrijfscontactgevens + een foto.

Dit werd nogal met gemengde reacties ontvangen van 'hé wat leuk' tot 'nee dat wil ik niet' en het gevolg is nu heel wat interne discussie. Ook de OR is hier opgesprongen en het spits zich met name toe op de vraag of men hier aan mee moet werken, of dat je ook mag weigeren. In de contracten, cao en huisregels staat hier uiteraard niets expliciet over, enkel wat algemeenheden over het gebruik van de communicatiemiddelen van het bedrijf en je niet negatief online er over uitlaten of (anoniem) schaden.

Zelf ben ik er helemaal niet voor, op een intern intranetprima prima en klanten die er om vragen mogen ook best m'n gegevens hebben maar ik ben zeer bewust bezig met m'n online trackrecord (bijna niet te vinden) en wil liever niet dat er iets over mijn werkleven op het openbare www te vinden is: dus geen naam gerelateerd aan functie + bedrijf en zeker geen foto. Maar ik heb ook weinig zin om de tegendraadse meneer uit te gaan hangen, want dat werkt ook weer tegen je.

Mijn vraag is hier met name hoe dit bij andere bedrijven geregeld is en wat voor afspraken daarover gemaakt zijn. Je ziet het best vaak, dus het idee is absoluut niet nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben het helemaal met je eens dat je niet met je hoofd op internet wil. Maar doe je het niet, dan kan je bijna op je vingers natellen wat voor problemen dit je gaat geven.

Overigens ligt het denk ik ook aan je functie. Werk je in een magazijn dan vind ik het niet relevant dat je op internet staat, maar vertegenwoordig je het bedrijf extern, kan ik me er wat bij voorstellen.

Overigens is deze trend een erg slechte want hierdoor gaan bedrijven meer nog dan nu een sollicitant op zijn uiterlijk beoordelen.

Principieel kan je volgens mij wel weigeren of er moet iets geregeld over zijn in je contract. Maar populair zal je er niet mee worden bij je werkgever.

NB: sta je ook niet op Linked-in dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:54
Die bedrijfscontactgegevens zijn in elk geval heel handig voor recruiters!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:12
Denk dat hier je antwoord eigenlijk wel staat: http://blog.iusmentis.com...-niet-in-het-smoelenboek/

Het mag alleen met expliciete toestemming van de medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:59
Bij mijn werkgever staan de foto's van de medewerkers ook op de website, wel zonder overige gegevens.

Deze foto's worden alleen geplaatst met toestemming van de medewerker: wil je het niet, dan hoeft het ook niet.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-09 17:31
Wat een ongelooflijk absurd idee, je vraagt je af wie in een bedrijf met zo'n uiterst dom en ondoordacht plan komt.

Als je zoiets al zou willen opzetten, dan moet je vanaf het begin duidelijk maken aan alle betreffende werknemers dat het optioneel is. Dat jij nu het idee hebt dat je eraan mee moet werken omdat je anders een zeurpiet bent is een klassiek geval van slecht management.

Ik zou er gewoon duidelijk over zijn dat je dit niet wilt. En ik zou er ook duidelijk bij zeggen dat je onder druk gezet voelt en dat niet waardeert. Krijg je waarschijnlijk een beetje zielig excuus en wordt er wat gemompeld over dat ze daar nog niet zo over hadden nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PhilipsFan schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 19:07:
Wat een ongelooflijk absurd idee, je vraagt je af wie in een bedrijf met zo'n uiterst dom en ondoordacht plan komt.

Als je zoiets al zou willen opzetten, dan moet je vanaf het begin duidelijk maken aan alle betreffende werknemers dat het optioneel is. Dat jij nu het idee hebt dat je eraan mee moet werken omdat je anders een zeurpiet bent is een klassiek geval van slecht management.

Ik zou er gewoon duidelijk over zijn dat je dit niet wilt. En ik zou er ook duidelijk bij zeggen dat je onder druk gezet voelt en dat niet waardeert. Krijg je waarschijnlijk een beetje zielig excuus en wordt er wat gemompeld over dat ze daar nog niet zo over hadden nagedacht.
Helaas werkt het tegenwoordig vaak zo. En helaas zijn er dan ook "baasjes" die je er subtiel uitwerken want zijn "geweldige" idee wordt ondermijnt. In het kader van, voor jouw 10 andere, die hij wel kan piepelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Als je het niet wilt gewoon aangeven dat je hier niet aan mee wilt werken.

Dit valt toch echt onder het verspreiden van persoonsgegevens aan 3e partijen en daarvoor heeft het bedrijf toch echt toestemming voor nodig. Leuk dat ze dit intern doen want dat is handig als je iemand zoekt maar voor extern heeft het geen enkelen toegevoegde waarde, tenzij je in de verkoop zit maar dan zien ze je gezicht toch al en heb je al lang visitekaartjes gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Koos Werkloos schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 17:45:
Die bedrijfscontactgegevens zijn in elk geval heel handig voor recruiters!
Dit is precies de reden dat het bedrijf waar ik werk de (publiekelijk toegangelijke) foto+info pagina heeft weggedaan. :)
Iets te makkelijk vissen voor recruiters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Goed, dat ging erg snel. De keutel is alweer ingetrokken.

Blijkbaar was een van de hogere managers ook not amused en heeft er direct de bedrijfsjurist op gezet. Die was er vandaag al uit en vond, wat we eigenlijk al wisten, dat het om persoonsgegevens gaat en het dus onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens valt. Daarnaast was hij ook van mening dat enkel toestemming mogelijk niet eens voldoende grondslag zou zijn omdat het om een afhankelijke relatie gaat werkgever-werknemer en je dan niet geheel 'vrij' bent in je keuze. Mogelijk was hij geïnspireerd door nieuws: Veel gemeentes vragen onnodig toestemming voor verwerking persoonsgeg... De marketing- en communicatieafdeling mag nu wat anders gaan verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het is een beetje afhankelijk van wat voor bedrijf het betreft, maar alle medewerkers incl. contactgegevens online moet je volgens mij sowieso al niet willen.

Compleet los van het beschermen van persoonsgegevens etc. gaat dat geheid gezeik opleveren met klanten of weet ik veel wie die direct naar medewerkers gaan bellen die helemaal niet de rol hebben om met externe partijen te praten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 10:25
Orion84 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:36:
Compleet los van het beschermen van persoonsgegevens etc. gaat dat geheid gezeik opleveren met klanten of weet ik veel wie die direct naar medewerkers gaan bellen die helemaal niet de rol hebben om met externe partijen te praten.
Of andersom, direct de hoogst bevoegde opzoeken en daarmee gaan bellen, al die "men in the middle" eruit en gelijk naar de hoogste boom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 08:04

EMP

Krulloos!

Mocht mijn bedrijf dit willen, dan mogen ze voor een euro'tje of 1000 netto per maand wel mijn foto gebruiken als promotiemateriaal. Doen ze dit niet, nou ja, dan niet :)

Klinkt natuurlijk stoer van achter mijn toetsenbord, maar wat ik met name wil zeggen is dat ik er erg giftig om kan worden als bedrijven zo gemakkelijk over de privacy van individuen heen durven te stappen. Respectloos en gevaarlijk wat mij betreft.

In dit geval: fijn dat met dit 'idee' korte metten zijn gemaakt :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Wettelijk gezien mag dit niet zonder toestemming worden gedaan. Schending van privacy wet valt dit onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat je tegenwoordig veel ziet is voornaam met een cartoon achtig plaatje erbij.
geeft toch al een heel stuk persoonlijker gevoel voor de klant en tegelijk kan de klant er eigenlijk verder niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 14:19
Veel grafische bureaus doen juist hun werknemers op de website zetten. Vraag me niet waarom, maar het is in "onze" sector bijna vanzelfsprekend dat als je bij een ontwerpstudio werkt, je gezicht met werk-mail adres op de website staat. Waarschijnlijk deels omdat je in deze sector vaak contact hebt met klanten en deels omdat men wil laten zien wat voor talent er al-dan-niet bij ze werkt... maar opvallend vond ik 't wel. Ik hoef zelf ook niet zo noodzakelijk met m'n gezicht op een bedrijfswebsite, maar 't valt me wel op dat dat in onze sector ontzéttend goed helpt met je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 02:24

macnerd

No Apples please :-)

Ik heb ook al een paar voorkomen dat ik op de website kom met foto. En daar werd niet moeilijk over gedaan, zeker niet nadat je uitlegt dat je heel bewust bezig bent met jouw gegevens op internet. Vaak weet men niet dat hier expliciet toestemming voor nodig is.
Wat ook nog handig is om te weten: je kunt je toestemming ook intrekken, en daar moeten ze gehoor aan geven.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de website van mijn werk (elektronica zaak + grote technische dienst) hebben wij een kopje 'Ons team' en daar staan alle werknemers (foto/naam/functie). Ik heb er persoonlijk geen problemen mee vind het zelfs wel een leuk extraatje, maar bij ons werd op het begin wel gevraagd of er iemand problemen mee had, zoja dan werd hij dus ook niet gepubliceerd op de webpagina.
Pagina: 1