CPU-koeler Intel Core i5-4670K icm huidige airflow

Pagina: 1
Acties:

• sprider
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-06-2021
Ik zoek een?
CPU-koeler voor mijn i5-4670K om deze in de toekomst te overclocken. Bij het spelen van AC: Unity heeft mijn CPU tegenwoordig problemen om koel te blijven (100°C) en loopt het spel vast. Aangezien ik niet van plan ben om binnen 2 jaar nog de CPU te upgraden, en een nieuw mobo tijdens die tijd nodig zou zijn, ga ik liever voor een overclock als mijn CPU een bottleneck wordt.

Wat is je budget?

Het zou mooi zijn als ik rond de 40 Euro kan uitgeven, maar zo nodig ben ik bereid om meer uit te geven. Zeker als dit inhoudt dat ik deze met upgrades in de toekomst mee kan nemen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik heb geen voorkeuren, maar het zou mooi zijn als het zo stil mogelijk is. Qua hoogte zijn er vrijwel geen beperkingen binnen de case denk ik.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Mijn huidige systeem is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4670K Boxed€ 242,-€ 242,-
1MSI Z87-GD65 Gaming€ 0,-€ 0,-
2Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 0,-€ 0,-
1Corsair Graphite Graphite 730T€ 137,90€ 137,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 37,-€ 37,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1869DT1TX0€ 65,95€ 65,95
1Lepa G-series G1600-MA-EU 1600W€ 249,-€ 249,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 731,85

Aangezien het om koeling gaat, is het wellicht ook handig om te weten hoe de huidige airflow eruit ziet in mijn case. Dit heb ik aangegeven in de volgende foto:

Airflow case

overzicht

Zoals je ziet is er voldoende intake, maar gezien de 2x R290's die vlak onder mijn CPU zitten, vraag ik me af wat verstandig is en welke oriëntatie handig is voor de CPU-koeler. Is het bijvoorbeeld verstandiger om een, niet al te dure, AIO waterkoeler te plaatsen zodat er eventueel koele lucht van buiten de kast gepakt kan worden ipv de warme lucht die van mijn GPU's komt.

Op het moment gebruik ik nog de stock-koeler, en hoewel de enorme opwarming van de CPU binnen Unity op meer kan wijzen dan enkel de huidige koeler, lijkt mij dit een mooi moment om hier eindelijk een upgrade in te doen.Natuurlijk is het verlagen van de temperatuur ook niet verkeerd voor de levensduur.

De kast wordt niet vervoerd, dus dikke koelblokken zouden in dat geval geen probleem zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Verwijderd

Lijkt mij een goede airflow in de kast. Een goede luchtkoeler is voldoende en dan kan je denken aan pricewatch: Scythe Fuma, pricewatch: Gelid Solutions The Black Edition en pricewatch: Scythe Mugen 4 om maar eens wat te noemen.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
100°C? :o
Zelfs mijn oud AMD heethoofdje onder een stockkoeler zonder koelpasta haalde dat niet. :+

Ik heb hier zelf een 4670k onder een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, komt bij mij niet boven de 65°C uit in alle spellen die ik speel (Battlefield, CoD, Far Cry, NFS, PvZ GW). Overclockt ook tot 4,8 GHz zonder problemen.

En dan ziet jouw kast + airflow er véél beter uit dan mijn standaard pricewatch: Cooler Master N300 (Closed) ;)

[ Voor 18% gewijzigd door TheTinusNL op 19-04-2016 19:03 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:15
(jarig!)
TheTinusNL schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 19:03:
Ik heb hier zelf een 4670k onder een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, komt bij mij niet boven de 65°C uit in alle spellen die ik speel (Battlefield, CoD, Far Cry, NFS, PvZ GW). Overclockt ook tot 4,8 GHz zonder problemen.

En dan ziet jouw kast + airflow er véél beter uit dan mijn standaard pricewatch: Cooler Master N300 (Closed) ;)
Yep deze koeler heb ik zelf op MN 3470 laagste rpm en komt ook niet boven de 65 uit en heerlijk stil.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Denk eerder dat je koeler er nu niet goed opzit.
Het kan natuurlijk ook dat het toch te warm wordt in je kast. Misschien heb je wel een goede airflow in theorie, maar staat je kast goed ingebouwd zodat die airflow er nog niet is.

Of je er nu een andere koeler opzet, of die je nu hebt goed vastzet, zal weinig verschil maken.

• sprider
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-06-2021
Bedankt voor de reacties! Het is mogelijk dat er iets niet goed zit op het moment, hoewel ik het probleem enkel bij het spelen van Unity ervaar. De kast staat trouwens volledig vrij, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Aangezien ik toch al wilde gaan overclocken vervang ik dan liever de koeler als ik hem toch al loshaal :) Zodra ik er zeker van ben dat het helemaal gaat passen met de reepjes RAM die ik er nu in heb zitten, zal ik de pricewatch: Scythe Fuma bestellen. Mocht dit niet het geval zijn, zal ik de pricewatch: Scythe Mugen 4 bekijken.

Ik zal de resultaten nog wel even posten zodra ik de nieuwe koeler erin heb zetten.

Nogmaals bedankt!
Pagina: 1