Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:52
Beste allemaal,

Laten we wel wezen, de technologische vernieuwingen gaan sneller dan je soms bij kan houden. Dat geldt zeker voor de zorg. Een van de grote spelers daar is ChipSoft. Zij horen graag van jullie hoe de zorg en ICT elkaar kunnen versterken. Dan hebben we het niet over de praktische vragen zoals: Wat gaat bijvoorbeeld Lora kunnen doen bij het volgen van dementerende bejaarden? Hoe gaan health apps de gezondheid van smartphonebezitters beïnvloeden?

Dat is eigenlijk maar klein bier ten opzichte van automatisering van de hele zorgketen. Ziekenhuizen worden steeds verder geautomatiseerd. Patiëntendossiers waren vroeger dikke papieren 'statussen', tegenwoordig staat alles in een EPD. Maar hoe denkt een ICT-er over het EPD? En de ICT-veiligheid van onze zorg?

ChipSoft heeft het idee dat er in de ICT-opleidingen te weinig aandacht is voor zorg-ICT. Omdat het zo ver van je bed is, is vaak niet duidelijk hoe gigantisch de digitaliseringsinhaalslag is die zorginstellingen de komende jaren moeten slaan. De zorg staat aan de vooravond van een allesomvattende moderniseringsslag die vele jaren gaat duren. Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/2000780212.jpegWe staan als samenleving, zorgsector en bedrijfsleven voor een enorme uitdaging. Hoe denk jij daarover?

Deze vragen kan je beantwoorden in een enquête en in dit topic. ChipSoft is benieuwd naar jullie mening! Ohja, je kan door mee te doen aan de enquête een Microsoft Band 2 winnen! ;)

De enquête is gericht op bezoekers uit Nederland. Vragen over de actie zelf graag in het feedback topic.

[ Voor 47% gewijzigd door zeef op 10-05-2016 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 21:14

AJM

Wel interessant, dat digitaliseren van de zorg. Ik was laatst in het UMC Utrecht en na mijn bezoek viel het mij mee hoeveel ik zelf al via internet kon regelen en inzien. Wat ik mij wel afvraag is of dat voor ouderen (toch wel een grote groep patiënten) ook zo handig is.

Mijn eigen moeder kan wel redelijk overweg met haar laptop/internet en smartphone, maar werken de apps en digitale zorg wel goed voor ouderen? en hoe krijg je die doelgroep zover dat ze deze digitale hulpmiddelen ook gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
AJM schreef op maandag 09 mei 2016 @ 20:09:
Wel interessant, dat digitaliseren van de zorg. Ik was laatst in het UMC Utrecht en na mijn bezoek viel het mij mee hoeveel ik zelf al via internet kon regelen en inzien. Wat ik mij wel afvraag is of dat voor ouderen (toch wel een grote groep patiënten) ook zo handig is.

Mijn eigen moeder kan wel redelijk overweg met haar laptop/internet en smartphone, maar werken de apps en digitale zorg wel goed voor ouderen? en hoe krijg je die doelgroep zover dat ze deze digitale hulpmiddelen ook gaan gebruiken?
Bij dat soort toepassingen ben ik altijd een beetje bang voor verkeerd gebruik. Als iemand geen ervaring heeft met een smartphone, dan zal die geen toegevoegde waarde hebben bij het herstelproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 07:20
Ik zie het ook terug bij mijn moeder. Die werkt in de thuiszorg, en daar gaat alles tegenwoordig met de iPad/iPhones.

Zelf heb ik een jaar of twee geleden een sollicitatie gehad bij een grote zorgclub in Limburg (geen ziekenhuis), die waren ook al bezig met alles te digitaliseren.

Opzich goede ontwikkelingen, maar ik denk wel dat we waakzaam moeten zijn met de veiligheid van documenten/prive data. Je ziet toch wel zo af en toe eens dat er weer wat misgegaan is met patientinfo, waardoor alles op straat komt te liggen.

Ik verwacht wel dat in de toekomst deze patientdata belangrijker zal worden, maar ook gewilder. Verzekeraars of farmaceuten willen die info vast dolgraag hebben voor commerciele doeleinden, maar aan de andere kant denk ik dat het gebruik van wearables in de toekomst een rol kan gaan spelen bij bevolkingsonderzoeken.

Je kunt namelijk veel sneller, veel meer informatie verzamelen en verwerken wat veel tijd zal schelen. Daarnaast zal "Big Data" en de analyze daarvan in deze sector een bijzonder grote rol gaan spelen.

Als je een paar duizend man bijvoorbeeld een wearable kan geven wat op den duur fatsoenlijk de hartslag en/of bloeddruk kan meten, kun je vrij rap een beeld schetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
zeef schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 13:48:
[...]

Bij dat soort toepassingen ben ik altijd een beetje bang voor verkeerd gebruik. Als iemand geen ervaring heeft met een smartphone, dan zal die geen toegevoegde waarde hebben bij het herstelproces.
Je vergist je. Misschien verrassend, maar in klinische trials bleek het opmerkelijk goed te werken.

Overigens is "zorg en ICT" natuurlijk een véél te breed vakgebied voor een enkel topic.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
MSalters schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 14:46:
[...]

Je vergist je. Misschien verrassend, maar in klinische trials bleek het opmerkelijk goed te werken.
Had ik niet verwacht. Interessant. Misschien dat de factor 'het ding doet ook echt iets voor mij' hier een belangrijke rol speelt.
Overigens is "zorg en ICT" natuurlijk een véél te breed vakgebied voor een enkel topic.
Helemaal mee eens. Maar goed, we moeten ergens beginnen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:08
Ik heb de enquête gedaan uit nieuwsgierigheid, maar ik had toch iets meer diepgang verwacht naar aanleiding van de startpost.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

(ik heb professionele ervaring). Inderdaad kon de diepgang verder. Zeker voor een partij als ChipSoft.

Er is veel gaande in de zorgdomotica-markt.

Ik heb aan de zorg-kant en (helaas) de ontvangende kant kennissen die te maken hebben met dementerende mensen. Die gaan geen hardware gebruiken, want kennen dat niet van 50 jaar geleden. Wel kan diezelfde hardware handig zijn om ze te volgen (tijdens weglopen, na vallen, etc.)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb medische informatiekunde gestudeerd. Begonnen in 1997 en, na onderbreking, in 2006 afgestudeerd.
Het is treurig en frustrerend dat in die bijna 20 jaar zo weinig voortgang is geboekt op dit vlak. De systemen die tijdens de eerste jaren van mijn opleiding voorbij kwamen en de technische mogelijkheden waren er toen ook al, of ze lagen binnen bereik.

Voor mij was dit een van de belangrijkste redenen waarom ik niet in de zorg-ict ben gaan werken na mijn studie. Destijds kwam de weerstand vooral van de medici die weinig vertrouwen hadden in digitale transparantie binnen hun werk (daar heb ik onderzoek naar gedaan). Artsen wilden geen computer in de spreekkamer die het beter wist en ze wilden hun verhullende doktershandschrift niet verruilen voor een toetsenbord. Dat die computer het soms daadwerkelijk beter wist en vooral veel beter kon onthouden, daar waren ze wel van overtuigd, maar dat was tegelijk hun angst.

Met de artsen zou het wel goedkomen. Ik zag dat de geneeskundestudenten wél gewend waren aan computers, en dat zij hun PDA (voorloper van de smartphone) niet alleen hadden omdat die leuk was, maar ook nuttig.

Inmiddels is de weerstand verschoven naar de gebruikers van de zorg, de patiënten. Artsen waren met hun weerstand weliswaar machtiger, de gebruikers staan simpelweg in grotere aantallen op de barricaden voor de privacy omtrent hun grootste goed.

De zorg is en blijft een mooie boeiende wereld, ook voor it'ers. Ik heb er later nog een jaar mogen werken en het was fijn om te merken dat er iets in de houding binnen die wereld was veranderd. Maar ik vraag me inmiddels af uit welke richting de weerstand gaat komen tegen de tijd dat die van de gebruikers geluwd is. Ik vrees een beetje dat de it'ers dan aan de beurt zijn. Want het zal toch niet gebeuren dat er écht een compleet landelijk allesomvattend zorginformatiesysteem komt?

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Canaria schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 00:31:
Destijds kwam de weerstand vooral van de medici die weinig vertrouwen hadden in digitale transparantie binnen hun werk (daar heb ik onderzoek naar gedaan). Artsen wilden geen computer in de spreekkamer die het beter wist en ze wilden hun verhullende doktershandschrift niet verruilen voor een toetsenbord. Dat die computer het soms daadwerkelijk beter wist en vooral veel beter kon onthouden, daar waren ze wel van overtuigd, maar dat was tegelijk hun angst.

Met de artsen zou het wel goedkomen. Ik zag dat de geneeskundestudenten wél gewend waren aan computers, en dat zij hun PDA (voorloper van de smartphone) niet alleen hadden omdat die leuk was, maar ook nuttig.
Herkenbaar. Enerzijds artsen die alle centrale systemen 'eng' vinden en tegengas geven, anderzijds zijn er ook die zelf 'van ellende' grote Excelsheets delen... Beide zouden in deze tijd niet meer mogen gebeuren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 23:45
Ik heb in het verleden gewerkt bij een Datacenter die als LSP gecertificeerd werd, en daarna bij een zorgverlener die een eigen (niet landelijk gekoppeld) EPD had.

Het voordeel van een EPD is dat al jouw gegevens beschikbaar zijn voor een arts, waar dan ook in Nederland (of mogelijk later Europa/wereld). Ik ben er voorstander van, maar vind wel dat niet direct alle informatie beschikbaar hoeft te zijn, en een arts er enkel toegang toe krijgt als ik daarmee instem.

Vergelijk het een beetje met een app toegang geven tot je Facebook account. De app geeft aan welke gegevens hij nodig heeft om te kunnen werken. Dit kan een arts natuurlijk ook. En als ik dan ook aan kan geven tot wanneer deze arts beschikt over mijn gegevens, kan het later ook niet misbruikt worden.
De_Bastaard schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 14:24:
Ik zie het ook terug bij mijn moeder. Die werkt in de thuiszorg, en daar gaat alles tegenwoordig met de iPad/iPhones.
Mijn oma is 90 en woont nog steeds op zichzelf, alleen. Ze heeft hulp in de huishouding en tafeltje dekje, maar verder doet ze zelf nog diverse boodschappen.

Via de thuiszorg heeft zij ook een iPad gekregen en kan daar inmiddels goed mee overweg. Ze zit op Facebook, mailt, en skyped met mijn broer in Amerika. Soms gaat het ook wel eens mis, maar dan kan ik dat vaak snel oplossen ;)

De thuiszorg heeft een speciale app waarmee ze zelf kan zien wie haar die dag (en de komende weken) komt helpen en hoe laat deze persoon komt. Ze kan hier ook diverse zaken mee aanvragen en ze heeft zelfs elke week op een bepaalde dag een Beeldbel afspraak.

ICT in de zorg, ik denk dat we niet meer zonder kunnen en het alleen maar belangrijker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:29
Leuk om te horen dat in sommige delen van het land ICT wel goed wordt gebruikt bij thuiszorg. Mijn moeder werkt ook in de thuiszorg, maar de recentelijk ontwikkelde applicatie is de meest trieste webapplicatie die ik in jaren heb gezien (o.a. handig blokjes slepen en ordenen) en wordt niet verder doorontwikkeld. Ook zal die nooit geschikt worden voor touch en is het budget om nog iets te bouwen om met cliënten in contact te komen voor de komende minimaal 10 jaar op. Smartphones zullen de eerste 5 jaar ook nog niet worden gebruikt volgens de inkopers. Zelfs cursussen moet met de meest incourant opgemaakte pdf's aller tijden die je nooit op een tablet of e-reader zou kunnen lezen, want copyright is natuurlijk veel belangrijker dan je markt goed bedienen.

Ik denk dat er wel de wil is om met ICT-projecten te gaan werken, maar het budget is de eerste horde die niet overkomen zal worden en de tweede horde is de volslagen mongolen die de applicaties moeten ontwerpen. Misschien dat ze kunnen samenwerken met andere thuiszorgorganisaties en hun systemen kunnen overnemen, maar dat zal niet gratis zijn. Dus aan de ene kant heb je wel de wil en de ongelooflijke inzet van de medewerkers, maar aan de andere kant heb je management die niks van IT snapt en commerciële IT-bedrijven die geld belangrijker vinden dan trots en resultaten.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F_J_K schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 23:35:
(ik heb professionele ervaring). Inderdaad kon de diepgang verder. Zeker voor een partij als ChipSoft.

Er is veel gaande in de zorgdomotica-markt.

Ik heb aan de zorg-kant en (helaas) de ontvangende kant kennissen die te maken hebben met dementerende mensen. Die gaan geen hardware gebruiken, want kennen dat niet van 50 jaar geleden. Wel kan diezelfde hardware handig zijn om ze te volgen (tijdens weglopen, na vallen, etc.)
Bossie schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 23:25:
Ik heb de enquête gedaan uit nieuwsgierigheid, maar ik had toch iets meer diepgang verwacht naar aanleiding van de startpost.
Bossie en F_J_K,

Het onderzoek is bedoeld om te checken of studenten weten wat de staat van digitalisering in de zorg is. Wij verwachten dat de uitkomsten een belangrijke indicator zijn voor de haalbaarheid van de ICT-ambities in de gezondheidszorg (ook die van minister Schippers). De studenten zijn de zorgprofessionals en ICT’ers van de toekomst en essentieel om de ambities te realiseren. We hopen op een hoge respons, daarom hebben we de enquête zo kort mogelijk gehouden.

Wat missen jullie nog in het onderzoek (in relatie tot onze doelstelling)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Bossie schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 23:25:
Same here, het leek meer op een quiz naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:07:
Het onderzoek is bedoeld om te checken of studenten weten wat de staat van digitalisering in de zorg is.
Dat veronderstelt natuurlijk dat er zoiets is als de staat van digitalisering. Iets wat ik als professional in het veld simpelweg niet zie. Niet geheel verrassend natuurlijk : zeker in de zorg is er een overvloed aan geflopte grootschalige projecten, terwijl het succes van kleinschalige projecten wisselt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

MSalters schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:45:
[...]

Dat veronderstelt natuurlijk dat er zoiets is als de staat van digitalisering. Iets wat ik als professional in het veld simpelweg niet zie. Niet geheel verrassend natuurlijk : zeker in de zorg is er een overvloed aan geflopte grootschalige projecten, terwijl het succes van kleinschalige projecten wisselt.
Waarbij dat succes van kleinschalige projecten heel relatief is. Ik zie meer in grootschalige projecten die op kleine schaal worden uitgerold. Generieke oplossingen dus, van partijen zoals ChipSoft en Epic.
Voor it-professionals is het natuurlijk interessanter om overal maatwerk neer te zetten. Maar hoe technologisch geavanceerd die maatwerkoplossingen ook zijn, ze duiden op een primitieve staat van digitalisering op landelijke schaal (eilandjes van automatisering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Als verpleegkundige durf ik te zeggen dat het epd een ontzettend prettig vind. Op mijn werk doen wij alles online via een portaal en hoewel daar altijd de risico's qua veiligheid zitten is het een prettige applicatie. Geen gezeur met niet te lezen handschriften etc.
Veel ziekenhuizen maken gebruik van ezis, opzich handig, compleet en centraal maar wel erg complex en ingewikkeld.

Binnen de thuiszorg zijn tablets een uitkomst. Voor dementerende ouderen is het ideaal,mafbeeldijg van een kopje thee als het 10:30 uur zodat de beste dame niet vergeet thee te zetten voor haar eigen. Of een digitale horloge met afbeeldingen als herinneringen. Voor familie is het ook prettig, vorig jaar op een zorgbeurs gezien hoe een heel beveiligingssysteem ingezet kan worden om te garanderen dat een oudere niet wegloopt en als die wel wegloopt dat familie een bericht krijgen. Zelfs een gps applicatie voor de dame die elke keer verdwaald in de woonwijk.

Helaas zitten aan al deze ontwikkelingen haken en ogen, waaronder de kosten. Dat betreffende beveiligingssysteem kostte 1500 euro en nog eens 700 om te laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
zeef schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:51:
Dan hebben we het niet over de praktische vragen zoals: Wat gaat bijvoorbeeld Lora kunnen doen bij het volgen van dementerende bejaarden? Hoe gaan health apps de gezondheid van smartphonebezitters beïnvloeden?

Dat is eigenlijk maar klein bier ten opzichte van automatisering van de hele zorgketen. Ziekenhuizen worden steeds verder geautomatiseerd. Patiëntendossiers waren vroeger dikke papieren 'statussen', tegenwoordig staat alles in een EPD. Maar hoe denkt een ICT-er over het EPD? En de ICT-veiligheid van onze zorg?

ChipSoft heeft het idee dat er in de ICT-opleidingen te weinig aandacht is voor zorg-ICT. Omdat het zo ver van je bed is, is vaak niet duidelijk hoe gigantisch de digitaliseringsinhaalslag is die zorginstellingen de komende jaren moeten slaan. De zorg staat aan de vooravond van een allesomvattende moderniseringsslag die vele jaren gaat duren. [afbeelding]We staan als samenleving, zorgsector en bedrijfsleven voor een enorme uitdaging. Hoe denk jij daarover?
Nee.. Dat is geen klein bier. Zo werkt Google aan een lens waarmee je vroegtijdig ziektes kan opsporen in het traanvocht van de lensdrager. Door ICT kan je het leven van mensen aangenamer maken, ziektes vroegtijdig opsporen en daardoor kostbare ziekenhuis opnames besparen. Zo ken ik het voorbeeld van een cateraar die tafeltje-dekje bij ouderen verzorgt. Maar ouderen aten hun bord niet leeg. Ze kregen een tablet en de maaltijd konden ze nuttigen tijdens een videocall met hun familie / kinderen. Ouderen aten hun bord leeg, blijven vitaler en dat scheelt veel zorgkosten. Als ouderen aan het eind van het leven eenmaal gaan sukkelen, nemen de zorgkosten vaak snel toe. Preventie is de beste manier om zorgkosten te besparen.

Een ander voorbeeld is een nieuw ziekenhuis in het Oosten van het land, waar patiënten in een soort "zorghotel" liggen. Eten kan men bestellen via een iPad op het moment dat de patiënt dat wenst. Er was een blinde man en die kon geen eten / drinken bestellen. Was het personeel even vergeten. Met uitdrogingsverschijnselen als resultaat. Automatiseren is prima, maar men moet altijd de menselijke maat niet vergeten. Vooral in de zorg. Daar gaat het vaak mis.

ICT-opleidingen zijn generieke, brede opleidingen. Een Elektronisch Patiënten Dossier (in de zorg), maar bijvoorbeeld ook een Elektronische LeerOmgeving (in het onderwijs) zijn zeer specifieke oplossingen voor een bepaalde markt. Ik denk niet dat je daar teveel tijd aan moet besteden tijdens een ICT-opleiding. Generieke zaken als (wireless) networking, datacenter, security en applicatie development zijn dan belangrijk en niet een bepaalde oplossing voor een specifieke niche-markt.

Deze generieke ICT zaken zijn ook prima te gebruiken in een niche-markt / vertical, waarbij het hier en daar iets aangepast wordt voor die niche-markt / vertical. Zo kan je wifi niet alleen gebruiken voor netwerk connectiviteit, maar ook voor location based services. Zo kan je asset tracking doen. In goud mijnen, maar ook in ziekenhuizen. Betekend dat er bij ICT-opleidingen meer aandacht moet komen voor ICT toepassingen in goudmijnen? Nee.. Natuurlijk niet. :)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:11
Bl@ckbird schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:42:
[...]
ICT-opleidingen zijn generieke, brede opleidingen. Een Elektronisch Patiënten Dossier (in de zorg), maar bijvoorbeeld ook een Elektronische LeerOmgeving (in het onderwijs) zijn zeer specifieke oplossingen voor een bepaalde markt. Ik denk niet dat je daar teveel tijd aan moet besteden tijdens een ICT-opleiding. Generieke zaken als (wireless) networking, datacenter, security en applicatie development zijn dan belangrijk en niet een bepaalde oplossing voor een specifieke niche-markt.
Ik zie er zelf juist wel wat in om juist richting ELO's en EPD's op te leiden. Als technisch ICT-er is het voor mij bijna een kinderspel om een werkende ELO af te leveren, maar het echte probleem zit er vooral in dat ik hierdoor een aantal belangrijke didactische keuzes mis of over het hoofd ziet. Nu ICT steeds meer een key-role binnen bedrijven krijgt zie ik er zelf heel veel in om juist tijdens een opleiding alvast domeinkennis, zoals bijvoorbeeld zorg, onderwijs of industrie mee te geven. Branches die elk hun eigen problemen en karakteristieken kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Bl@ckbird schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:42:
[...]

Deze generieke ICT zaken zijn ook prima te gebruiken in een niche-markt / vertical, waarbij het hier en daar iets aangepast wordt voor die niche-markt / vertical. Zo kan je wifi niet alleen gebruiken voor netwerk connectiviteit, maar ook voor location based services. Zo kan je asset tracking doen. In goud mijnen, maar ook in ziekenhuizen. Betekend dat er bij ICT-opleidingen meer aandacht moet komen voor ICT toepassingen in goudmijnen? Nee.. Natuurlijk niet. :)
Deels met je eens, als het algemene ICT-opleidingen betreft.
Maar waarover we van mening verschillen is je stelling dat generieke oplossingen na enige aanpassing gebruikt kunnen worden in de zorg en dat daarom specifieke aandacht voor de zorg in ICT-opleidingen niet nodig is. Het zonder meer aanpassen en herbruiken van oplossingen uit andere 'niches' in de zorg is wat mij betreft een heel slecht idee.

Mijn opleiding Medische Informatiekunde is ooit juist ontstaan uit een grote behoefte vanuit de zorgwereld aan professionals die de techniek begrijpen maar die vooral ook 'insider' zijn in de zorg. De niche-markt van de zorg is namelijk niet alleen heel complex maar ook erg gesloten en bovendien sterk dynamisch.

Het speelveld is de afgelopen decennia verschillende keren volledig gewijzigd. Dat kwam vooral door de wijzigingen in de financieringssystematiek, de invoering van marktwerking en de geleidelijke overgang van aanbodgestuurde organisatiestructuren naar vraagsturing. Dat speelveld, de actoren en hun (tegenstrijdige) belangen moet je echt goed kennen.

Ik heb zelf als IT-consultant in de gas-/olie-industrie, verzekeringssector, levensmiddelen, onderwijs, publieke sector en nog wat branches gewerkt, maar nergens waren de processen complexer dan in de zorg.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de afgestudeerden van algemene ICT-opleidingen niets te zoeken hebben in de zorg, absoluut niet. Maar tussen de engineers en de medisch specialisten moet wel iemand staan die beide werelden kent, iemand die in staat is de relevantie van technologie vanuit andere sectoren te bepalen voor de zorg. Bepalen hoe zo'n nieuw ontwikkelde technologie daadwerkelijk kan bijdragen aan de zorgprocessen. En iemand die de kan zien waar de pijn zit in de zorgprocessen en daar oplossingen voor vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:39
Interessant. Op dit moment ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek voor een automatiseringspartij en het gaat over de zorgsector. De verschillen tussen ziekenhuizen onderling en andere zorginstellingen is verbazingwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruben0s schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 21:31:
Interessant. Op dit moment ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek voor een automatiseringspartij en het gaat over de zorgsector. De verschillen tussen ziekenhuizen onderling en andere zorginstellingen is verbazingwekkend.
Ook interessant! Zodra je onderzoek openbaar is, ontvangen we graag de resultaten. Kun je alvast een tipje van de sluier oplichten van de verschillen die je tegenkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
merauder schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 17:42:
Ik zie er zelf juist wel wat in om juist richting ELO's en EPD's op te leiden. Als technisch ICT-er is het voor mij bijna een kinderspel om een werkende ELO af te leveren, maar het echte probleem zit er vooral in dat ik hierdoor een aantal belangrijke didactische keuzes mis of over het hoofd ziet. Nu ICT steeds meer een key-role binnen bedrijven krijgt zie ik er zelf heel veel in om juist tijdens een opleiding alvast domeinkennis, zoals bijvoorbeeld zorg, onderwijs of industrie mee te geven. Branches die elk hun eigen problemen en karakteristieken kennen.
Het probleem is dat er maar een beperkte hoeveelheid tijd is binnen een opleiding en domein specifieke kennis ten koste zal gaan van generieke kennis, tenzij je het als 'extra cursus' ofzo aan gaat bieden. Maar dan is het de vraag hoeveel studenten je daar mee aan gaat trekken. Dit zijn natuurlijk niet de meest hippe zaken.

Wat m.i. belangrijker is, is het scala aan basistechnieken die je waarschijnlijk toe gaat passen in een hoop verschillende domeinen. Ik heb als consultant projecten gedaan bij de IND, UWV, banken, met zorginstellingen etc. en die domeinkennis doe je vanzelf wel op. Wat belangrijker is, zijn zaken als architectuur en dan vooral op het vlak van security en privacy. Deze zaken kom je in erg veel domeinen tegen en dan merk je dat vooral bij recent afgestudeerden een hele hoop kennis mist op gebied van encryptie, authentication mechanismes, OWASP vulnerabilities, etc. Dat soort industrie brede kennis is een veel nuttiger tijdsinvestering. Je kunt deze dan best aan de hand van bepaalde use cases uitleggen (bijvoorbeeld een EPD) maar het gaat om het zien en extraheren van de architectonische bouwstenen.

Want wat is een EPD nou echt? Het is in de basis een veredelde kaartenbak met strikte randvoorwaarden m.b.t. audit trails, privacy en security. Maar deze randvoorwaarden zie je ook in een hoop andere areas terug. Een relatief simpel (en evident) voorbeeld is dat een audit trail niet opgeslagen wordt op een plek waar de beheerders van het systeem bij kunnen bijvoorbeeld. Maar je wil niet weten hoeveel prutsbedrijven nog nooit van een audit trail gehoord hebben, laat staan dat dit soort best-practices gevolgd worden.

En dat brengt me dan ook bij een groot issue wat ik in mijn ervaring in de zorg sector gezien heb: de neiging om prutsers in te huren om heel heel belangrijk spul te bouwen. Dat is een beetje typisch des-overheids: geen eigen kennis aan bood hebben en dan maar gewoon een project toewijzen aan de laagste bieder van een bepaalde grootte.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:07:
Bossie en F_J_K,

Het onderzoek is bedoeld om te checken of studenten weten wat de staat van digitalisering in de zorg is. Wij verwachten dat de uitkomsten een belangrijke indicator zijn voor de haalbaarheid van de ICT-ambities in de gezondheidszorg (ook die van minister Schippers). De studenten zijn de zorgprofessionals en ICT’ers van de toekomst en essentieel om de ambities te realiseren. We hopen op een hoge respons, daarom hebben we de enquête zo kort mogelijk gehouden.

Wat missen jullie nog in het onderzoek (in relatie tot onze doelstelling)?
Ik had iets meer diepgang in concrete problemen verwacht (hoe ketenintegratie; concrete problemen; waarom; etc.) Maar je hebt gelijk, een korte vragenlijst helpt veel om de response hoog te krijgen.
Canaria schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:14:
Ik zie meer in grootschalige projecten die op kleine schaal worden uitgerold. Generieke oplossingen dus, van partijen zoals ChipSoft en Epic.
Voor it-professionals is het natuurlijk interessanter om overal maatwerk neer te zetten. Maar hoe technologisch geavanceerd die maatwerkoplossingen ook zijn, ze duiden op een primitieve staat van digitalisering op landelijke schaal (eilandjes van automatisering).
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:11
Hydra schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:57:
[...]
Het probleem is dat er maar een beperkte hoeveelheid tijd is binnen een opleiding en domein specifieke kennis ten koste zal gaan van generieke kennis, tenzij je het als 'extra cursus' ofzo aan gaat bieden. Maar dan is het de vraag hoeveel studenten je daar mee aan gaat trekken. Dit zijn natuurlijk niet de meest hippe zaken.
Dit is ook een probleem binnen het bedrijfsleven. Iemand die zich met hippe zaken wil bezighouden mikt zich vooral op het neerzetten van een nieuwe Facebook, Google of Instagram. Een EPD is vervolgens weer minder hip.

Een gevolg wat ik zelf steeds meer zie is dat er hippe platformen worden aangeboord die geen enkele toegevoegde waarde leveren op het eindresultaat. Vooral het onderwijs is imho een tak die apps lijkt te bouwen om maar te kunnen zeggen dat er een app is. In de praktijk zijn het vervolgens gedrochten waarbij de gebruikers liever uitwijken naar de traditionele interfaces.
Pagina: 1