Videokaart onvoorstelbaar warm?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram98
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-09 13:37
Mijn vraag
Mijn videokaart (MSI Radeon HD7870) wordt ongelofelijk warm. Hij blijft met gemak op de 100 graden hangen en gaat er vaak ook nog overheen met 5 graden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik MSI Afterburner om de boel in de gaten te houden. Het komt vooral voor tijdens het gamen (onder load dus)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb heel mijn pc uit elkaar gehaald, heel de kast stofvrij gemaakt, alle fans stofvrij gemaakt en anders gepositioneerd. Dit alles heeft niks mogen baten.

Mijn systeem:

Systeem:

CPU: pricewatch: Intel Core i5 2500K Boxed (OC naar 4.2ghz) (Gekoeld door Antec Kuhler 620)
MOBO: pricewatch: Asus Maximus IV Extreme (3.0)
RAM: pricewatch: Corsair Vengeance CMZ12GX3M3A1600C9
GPU: pricewatch: MSI R7870-2GD5T/OC
SSD: pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB
HDD: Seagate 1TB (weet het nummer niet meer)

De huidige Koeling setup:

2 Intake fans voorin (HDD Bays eruit, deze worden niet geblokkeerd.
1 Exhaust achterop
1 Intake bovenin die lucht door de radiator naar binnen trekt.

Mocht je nog iets anders willen weten wees dan niet bang om het te vragen :)

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door Bram98 op 19-04-2016 15:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:00
Misschien een stomme vraag, maar weet je zeker dat de fan van de videokaart niet kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:06
Wat is de instelling van de speed fan in MSI afterburner?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram98
RamonK schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:07:
Misschien een stomme vraag, maar weet je zeker dat de fan van de videokaart niet kapot is?
Ik snap je vraag, maar zodra hij 100 graden bereikt begint de fan als een malle te loeien dus ik ga er niet vanuit. Zodra hij dit nog heeft bereikt gaan de rpm's een beetje omhoog en omlaag omdat afterburner dat automatisch bijstelt.

EDIT
utbone schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:09:
Wat is de instelling van de speed fan in MSI afterburner?
Automatisch

[ Voor 18% gewijzigd door Bram98 op 19-04-2016 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:46
heb je al eens geprobeerd om het voltage te verlagen? (undervolten) dit heeft ooit mijn HD5770 van 80 naar 50 Graden onder load gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 10:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

Heb je ook al eens gemeten of ie echt 100C word ? zou ook zomaar een slecht uitgelezen sensor kunnen zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door heuveltje op 19-04-2016 15:12 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:00
Als ik een snelle zoekopdracht doe naar jouw kaarttype dan zie ik dat hij 2 fans heeft. Het zou ook kunnen dat er een stuk is. De tweede moet dan inderdaad enorm hard draaien om te koelen.

Dit is heel makkelijk na te kijken door je pc aan te zetten met de kast open. Je kan dan gewoon zien of er een niet draait of dat ze allebei draaien. Waarschijnlijk zal dit het probleem niet zijn, maar dan kan je dat in ieder geval uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09 18:31
Bram98 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:09:
[...]

Ik snap je vraag, maar zodra hij 100 graden bereikt begint de fan als een malle te loeien dus ik ga er niet vanuit. Zodra hij dit nog heeft bereikt gaan de rpm's een beetje omhoog en omlaag omdat afterburner dat automatisch bijstelt.
Hoe hard draaien ze dan als de kaar 80 of 90'c is?

Is dat dan ook iets van 90% of veel minder?
Dan zou ik eens beginnen met een handmatig fan profiel erin te zetten.
Als de fans ineens vol gaan draaien bij 100'c gaat daar iets niet goed

Overigens stijgt warme lucht op, dus een intake fan aan de bovenkant van je kast die de warme lucht weer terug duwt is ook niet helemaal ideaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Roel_1983 op 19-04-2016 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Indien mogelijk kan je de koelpasta vervangen. Maar 100 is inderdaad wel veel te hoog, draaien de fans wel zonder load?

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Inderdaad even uit elkaar halen. Heatsink er af. Alles goed schoonmaken met alcohol of edt verse koelpasta (geen standaard witte) maar mx4 ofzo gebruiken een flinke erwt op het midden van de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je kunt ook ff voelen aan de heatsink als controle.
Als de fan wel op de goede toeren draaien dan lijkt het me een kwestie van slecht contact van het koelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram98
Echt bizar veel reacties in zon korte tijd, bedankt!

Ik ga zodra ik thuis kom alle reacties doornemen om te kijken wat wel of niet effect heeft. Als ik goed heb gekeken zal ik een nieuwe reactie maken met alles wat ik heb gedaan en gezien :)

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 13:29

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Ik zou wel eerst je fan profiel doornemen alvorens je heel je gpu uit elkaar gaat slopen om de koelpasta te vervangen.

Maar dat is vrij logisch......

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram98
Ik ben vrij snel tot het probleem gekomen: 1 van de 2 Fans is inderdaad kapot!

Maar is even over nadenken wat ik hier aan moet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Via aliexpress 2 nieuwe fans bestellen.
Heb net voor je gekeken :

Zoek op :

7870 msi fan

Voor 2 tientjes heb jij 2 nieuwe gpu fan's

[ Voor 3% gewijzigd door frankym op 19-04-2016 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Nog een hele rare vraag, maar warme lucht stijgt, is het niet makkelijker om dit om te draaien? Want als ik het goed lees:

2 Intake fans voorin (HDD Bays eruit, deze worden niet geblokkeerd.
1 Exhaust achterop

Ik weet niet hoe veel lucht de fan's verplaatsen, maar dit geeft echt een flinke overdruk in de kast (wel lekker tegen stof) met als gevolg dat de temperatuur sowieso veel hoger ligt dan normaal.

Volgens mij is het beter om 2 x Intake voorin te hebben waarbij de luchtstroom de kast in gaat, dat ze belemmerd worden door drives maakt niet zo veel uit, zelfs beter voor de drives. Daarnaast een outtake achtering zodat lucht langs CPU cooler wordt getrokken en je Video kaart trekt als het goed is ook een hoop lucht aan en een outtake voor je radiator bovenin. Dan krijg je a) een beetje onderdruk, met als voordeel lagere temperatuur b) je radiator fan staat niet tegen de natuurlijke luchtstroom in te pompen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intakefan door de radiator naar binnen? Dus je brengt warme lucht in de behuizing. Zou eerst maar eens beginnen met het omdraaien van die fan zodat lucht door de radiator naar buiten afgevoerd wordt!
Pagina: 1