Cat5e/6/7 RJ11/RJ12 kabel voor ADSL modem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben er reeds achtergekomen dat ik een achterlijke ( :( ) bekabeling heb. Ik vroeg me af of er cat5e/6/7 kabels bestaan met een RJ11 of RJ12 (ik heb begrepen dat deze ook kunnen) uiteinden. Ik heb het nergens kunnen vinden (alleen tutorials).

Iemand enig idee waar ik deze kabels kan vinden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:31
Wat is er achterlijk aan je bekabeling? En wat is de toegevoegde waarde van de kabels die je noemt in jouw situatie? (En wat is die situatie?) :?

Maar on-topic: ik heb hier een Cat 5e UTP-kabel genomen, omdat ik die had liggen, om mijn ADSL-modem aan te sluiten (standaard kabel voldeed niet vanwege de grote afstand tot IS/RA). RJ-12 (heeft in mijn ervaring vaak een ruimere opening dan RJ-11 zodat een UTP-kabel past, maar weet niet of dat een wet van Meden en Perzen is) connector aan geknepen met één aderpaar aangesloten op de middelste twee connectoren. Ergo: het kan.

[ Voor 61% gewijzigd door ESteg op 19-04-2016 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Gewoon zelf knijpen, kan prima, zolang je maar 1 aderpaar op de middelste aders knijpt (gebruik zelf altijd blauw/blauw-wit)

n.b., Ik weet niet welke lengte je nodig hebt maar ik heb hier nog wel wat RJ11 kabeltjes liggen, DM me maar even dan kan ik er wellicht wat opsturen.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 30m lange platte telefoonkabel van de muur tot de modem :o Ik heb vaak dat mijn internet opeens uitvalt (disconnects in games) en naar wat onderzoek heb ik begrepen dat het kan liggen aan de lange telefoon kabel.

Ik heb een twee verdiepings woning, en de ISRA punt ligt beneden. Ik trok dus heel subtiel de 30m kabel naar de bovenste verdieping om een sterkere wifi verbinding te hebben.

Twee keuzes dus, een betere bekabeling naar mijn modem toe, of mijn modem beneden plaatsen.

Ik dacht eraan om de modem beneden te plaatsen (met een kabel lengte van <1 meter) en gelieve ook een betere kabel. De internetprovider zit namelijk maar een paar honderd meter van mij af.

Enige tips? Gewoon een ronde rj11 kabel gebruiken?

PS. Ik heb begrepen dat sommige wifi extenders onhandig zijn, zal ik dus een router boven plaatsen en de router van mijn modem uit zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:53:
Ik heb een 30m lange platte telefoonkabel van de muur tot de modem :o Ik heb vaak dat mijn internet opeens uitvalt (disconnects in games) en naar wat onderzoek heb ik begrepen dat het kan liggen aan de lange telefoon kabel.

Ik heb een twee verdiepings woning, en de ISRA punt ligt beneden. Ik trok dus heel subtiel de 30m kabel naar de bovenste verdieping om een sterkere wifi verbinding te hebben.

Twee keuzes dus, een betere bekabeling naar mijn modem toe, of mijn modem beneden plaatsen.

Ik dacht eraan om de modem beneden te plaatsen (met een kabel lengte van <1 meter) en gelieve ook een betere kabel. De internetprovider zit namelijk maar een paar honderd meter van mij af.

PS. Ik heb begrepen dat sommige wifi extenders onhandig zijn, zal ik dus een router boven plaatsen en de router van mijn modem uit zetten?
Heb je een kabel met vaste of gevlochten aderen tussen je ISRA en router?
Gevlochten aderen presteren slechter op DSL dan massieve geleiders.

Overigens is het altijd goed om die kabel zo kort mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:53:

Het beste is om beneden het modem te plaatsen en boven een switch en/of AP. De lengte tussen modem en switch/AP mag maximaal 100 meter zijn, terwijl je de afstand IS/RA -> modem zo kort mogelijk wilt houden.

Gewoon Cat5e of beter kopen op rol en je huidige platte telefoonkabel vervangen.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Zelf ook ooit mee gemaakt (regelmatig weg vallen van verbinding). het is inderdaad veel beter om je modem te verplaatsen naar je ISRA punt en de 30 meter te vervangen door een UTP (cat5e is prima) kabel. Indien nodig kun je op de plaats waar je modem nu staat een switch (voor alleen bedraad lan) of een accespoint (voor WiFi) ophangen. (voor het geval je je modem ook WiFi doet en je die nu juist op een centrale plek hebt gezet voor het beste berreik)

Bijvoorbeeld https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/
van KPN, geeft je gelijk 4 lan poorten + goede WiFi op de plaats waar je nu je (modem router) hebt staan. voor 49 euro.

Andere 'telefoon' kabel gaat zeer waarschijnlijk je probleem niet oplossen..... beter maar gelijk goed aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gravit0n schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:01:
[...]

Heb je een kabel met vaste of gevlochten aderen tussen je ISRA en router?
Gevlochten aderen presteren slechter op DSL dan massieve geleiders.

Overigens is het altijd goed om die kabel zo kort mogelijk te houden.
Ik heb geen idee :s, het is een platte kabel en zo'n 6 jaar oud.
Hoe kan ik zien of het vaste of gevlochten aderen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten op een CAT6 koperen kabel te kopen en hier zelf RJ45 en RJ12 plugs aan monteren, echter zie ik dat er "soepele" en "stugge" kabels zijn, iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
"stugge" dus, die zijn massief.

Voor vaste installatie gebruik je bij voorkeur altijd massieve kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:33:
"stugge" dus, die zijn massief.

Voor vaste installatie gebruik je bij voorkeur altijd massieve kabels.
Dan moet je ze wel afmonteren met keystones of ander van LSA strips voorziene contactpunten. Als je stekkers aan de kabel wil knippen zoals TS dan moet je gevlochten kabel hebben.

Maar TS, zoals al eerder is gezegd: Een CAT5e kabel gaat je DSL verbinding niet verbeteren ten opzichte van een normale telefoonkabel. Ik zie het eerder verslechteren. Je zult je modem beneden moeten plaatsen en boven een access point neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Bigs schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:37:
[...]

Dan moet je ze wel afmonteren met keystones of ander van LSA strips voorziene contactpunten. Als je stekkers aan de kabel wil knippen zoals TS dan moet je gevlochten kabel hebben.
Waarom zou dat met een stugge kabel niet mogen? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Knijp er altijd gewoon stekkertjes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 17:01:
[...]

Waarom zou dat met een stugge kabel niet mogen? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Knijp er altijd gewoon stekkertjes aan.
Daar zijn die stekkertjes niet voor gemaakt; je krijgt dan geen goede verbinding.

Zie: https://netwerkproducten....kern-en-soepele-kern.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Daarom heb je voor stugge kabel speciale stekkertjes met de tandjes off-center, die werken prima. Ook voor stranded kabel trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
-edit-
terwijl ik dit poste gaf mcDavid ook al aan dat er speciale aanknijp stekkertjes voor stugge kabels zijn

Er zijn wel speciale stekkertjes die je aan vaste kabels kan knijpen, maar daar moet je dan even goed op letten deze bijvoorbeeld (voor UTP)
https://www.hardwarewebwi...kabel-utp-met-insert.html

Maar de standaard stekkertjes om aan te knijpen zijn inderdaad (meestal) voor flexibele kabel en die geven slecht contact op een stugge (solide) kabel.

Voor TS je kunt het proberen met een nieuwe kabel. Let daarbij wel op dat je een massieve(stugge), volledige koper kabel koopt en geen CCA (= aluminium kabel met dun laagje koper er omheen). Deze zijn wel iets duurder.
Of het vervangen van je telefoon kabel je probleem echt gaat oplossen betwijfel ik. Mijn ervaring met een soort gelijk probleem, bleek het vervangen van de telefoon lijn niet te helpen en kon ik als nog het modem verplaatsen...
Voordeel als je een Cat 6 kabel neemt zoals je al van plan bent is dat je deze (mocht het niet goed werken) later weer kan voorzien van UTP stekkers om hem als nog als netwerk kabel in te zetten. Mocht je een modem router hebben en de WiFi een probleem worden, dan is dat te verhelpen door een accespoint aan te schaffen en deze te plaatsen waar je je modem staat. Je Cat6 kabel gebruik je dan om je modem met dit accespoint te verbinden, waar je ook de rest van je huidige netwerk op aan kunt sluiten (eerder genoemde accespoint heeft ook 4 LAN poorten).

Je modem zet het DSL signaal dan vlak bij het IRSA punt om in een internet signaal en zoals eerder in dit topic genoemd kunnen de netwerk kabels tussen verschillende netwerk apparaten (zoals het modem en accespoint) zonder problemen tot 100 meter lang zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door VVV-007 op 19-04-2016 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
VVV-007 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 17:11:
-edit-
terwijl ik dit poste gaf mcDavid ook al aan dat er speciale aanknijp stekkertjes voor stugge kabels zijn

Er zijn wel speciale stekkertjes die je aan vaste kabels kan knijpen, maar daar moet je dan even goed op letten deze bijvoorbeeld (voor UTP)
https://www.hardwarewebwi...kabel-utp-met-insert.html

[..]
Die zou ik afraden. Het enige wat volgens mij gegarandeerd conform CAT6 presteert is dit lelijke ding:

Afbeeldingslocatie: https://www.kabeldirect.nl/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/r/j/rj45_stekker_plug_met_lsa_strook_tooless_.jpg

Oh alleen dan de variant waarbij je wel gereedschap nodig hebt natuurlijk :+

[ Voor 4% gewijzigd door Bigs op 19-04-2016 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Bigs schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 18:40:

Oh alleen dan de variant waarbij je wel gereedschap nodig hebt natuurlijk :+
Die ziet er wel spectaculair lelijk uit zeg ;) maar goed TS wil het gebruiken voor een Telefoon lijn dus dan moet zo'n RJ 11 knijp stekker die speciaal voor solid kabel is wel gaan werken. Voor volledig cat 6 en gigabit lan zou ik voor een afmonteer optie gaan persoonlijk. Kost iets meer, maar dan werkt het ook goed.

Solid kabel direct aan stekkers, Zeker gigabit lan geeft toch meer risico op problemen in de toekomst. Het kan wel natuurlijk, maar of het ideaal is....(hangt van de situatie en persoonlijke keuze af)
Pagina: 1